Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - alex313

#1
Model S / Sv: Drive unit failure
fredag 03. oktober 2014, klokken 10:08
Fritt etter minnet:
Kraftig mekanisk "ulyd".
Gasspedal gir ingen respons.
Svinger av veien og mister gradvis hastighet ned mot 0.
Etter stans går bilen verken frem eller tilbake. "Mekanisk ulyd når jeg presser på gassen. Det var ikke noe forvarsel. Det eneste var (kanskje) en svak klunkelyd spesielt når man går fra regenerering til å bruke energi, men denne hadde vært konstant siden 10 000 km.
#2
Model S / Drive unit failure
fredag 03. oktober 2014, klokken 09:55
Jeg ville bare dele min erfaring etter en drive unit failure etter ~18000 km (P85+):

Det skjedde under forbikjøring og situasjonen kunne potensielt blitt farlig. Det hadde forut for hendelsen kun vært en ekstremt svak "klunkelyd" som jeg først ble klar over når jeg leste "slakk i transmisjonen" tråden her inne.

Dette skjedde en lørdag kveld. Jeg fikk svært god støtte fra Tesla veihjelp og 45 min etterpå kom falken med en Toyota Euris hybrid statsjonsvogn som jeg fikk beholde frem til reperasjonen var utført.

Den ødelagte drive uniten ble tatt ut av bilen og sendt til USA. Verkstedet hadde ikke drive unit og måtte bestille fra USA. Jeg fikk beskjed om at Tesla har et svært begrenset delelager i norge på tross av at vi er det nest største markedet.

Etter 6 dager kom delen til Norge. Min "sak" ble imidlertid ikke prioritert spesielt høyt og jeg fikk ikke bilen tilbake før etter 11 dager. Jeg ser at mange som har opplevd det samme i USA får bilen igjen i løpet av 1-3 dager.

Mitt tips til Tesla er følgende: Prioriter disse sakene. Når eiere av Tesla blir stående uten bil i 11 d med en 6 mnd gammel bil så blir det en snakkis både privat og på arbeidsplassen. Mange i min omgangskrets som tidligere ønsket å kjøpe Tesla er nå skeptisk. Ellers så er det ikke betryggende at man ikke får detaljer om hva som gikk galt. "Drive unit failure" er ikke akkurat presist.

Jeg spurte spesifikt Tesla om problemene med "drive unit" nå var løst og om jeg nå hadde fått en oppdatert utgave. Tilbakemelding var at den jeg hadde fått var identisk med den jeg hadde hatt. Kan dette bety at Tesla forsatt ikke har funnet årsaken til problemet?

Det positive er jo selvfølgelig at det var herlig å få tilbake bilen og igjen bli minnet på hvor fantastisk denne bilen er sammenlignet med en fossilbil.








#3
Model S / Min erfaring: 21" Michelin sp2
tirsdag 15. juli 2014, klokken 11:45
Jeg har en P85+ med 21" og Michelin sp2.

Etter å ha kjørt 8800 km så har jeg 5.5 mm foran og 3.5 mm bak. Jeg har kjørt normalt, men bruker bilen sin akslerasjonsevne og regen er satt på maks. Dekkslitasjen er gjevn.

Basert på dette vil estimert levetid være 13600 km (minimum mønsterdybde 1.6 mm).

Dette er ikke langt fra Michelin sin standard garanti på disse dekkene som er 16000 km når man ikke har mulighet til å bytte om på fordekk og bakdekk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA