Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jofred

#1
Sitat fra: Rio på mandag 14. juli 2014, klokken 01:25
Jofred: kr 7500,- er det man betaler ekstra for å få en 6,6 kW lader (og da mener jeg LADER) i bilen, i stedet for en standard 3,6 kW lader.

Dette er helt uavhengig av hva man måtte ha spikret fast på veggen hjemme.
Da har jeg fått tak i en selger hos Nissan som tydeligvis hadde litt mer peiling enn han jeg snakket med. Han kunne bekrefte at dere har rett!  :-[  6,6kW lader er en OPSJON på noen av de nye leafs modellene (Ikke den minste). Men den MÅ leveres med opsjonen fra fabrikk. 

Takk for hjelpen. Jeg slipper i alle fall å ta kostnaden med å trekke 10 kvadrat kabel til garagen nå, slik jeg vurderte. Det er surt å føle seg lurt etter å ha hatt en ny bil så kort. Selv om jeg er usikker på om jeg hadde valgt å ta kostnaden, så fikk jeg ikke muligheten. Det har gitt meg en bil som har en svakhet som vil bli mer og mer plagsom i årene fremover. Surt, men lærerikt.
#2
Sitat fra: sn0le på mandag 14. juli 2014, klokken 00:12
Sitat fra: Jofred på søndag 13. juli 2014, klokken 22:48
Men jeg vil gjerne se noe dokumentasjon på at det gjøres ting på selve bilen fra fabrikk om man skal utnytte en 6.6 kw hjemmelader på en ny leaf.

http://www.nissan.no/etc/medialib/nissaneu/_NO_no/_Other_pdf/_pricelists.Par.90955.File.dat/LEAF_Kundeprisliste__09-06-14_0520.pdf

Side 2. Tilleggsutstyr. 6,6kW lader. Kr 7.500,-

Vel, det er vel omtrent det man forventer av pris på en "ladekabel med kladd, for oppheng på vegg". Jeg vil derfor fortsatt tro at dette er ting som vil fungere på begge de største modellene, uten at de må spesialbestilles fra fabrikk. Men man kan jo ikke skrive at det er "standard" ded 6,6 kw lading, fordi det jo forutsetter mer utstyr, og riktige forutsetninger i sikringsskapet. Ved å prise selve "kabelen med kladd" og kalle den for laderen, vil jeg tro de har gjort det enklere for seg selv. Men det gjør det ikke så lett om man forsøker å finne ut av det!
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=40601 er forøvrig en omtale, som bygger opp om min teori. Man må jobbe litt for å få nytte av laderen, men man slipper, så vidt jeg kan se, å bygge om bilen. (Om man ikke har kjøpt en Leaf Visia, som da ikke støtter denne "laderen", og trolig bare har en innebygget 3,6 kw lader.)
#3
Sitat fra: emil på søndag 13. juli 2014, klokken 19:58
Sitat fra: Jofred på søndag 13. juli 2014, klokken 19:46
Noen som kan bidra til å bekrefte om ikke 2014 modellen av leaf har innebygget 6.6 lader som standard?

NEI!

Dvs, i USA er 6.6kW lader standard på SV og SL, men i Norge er det et tilvalg man må bestemme seg for ved bestillig og det virker som om Nissan sine selgere fraråder dette tillegget. Min teori er at de heller vil at man skal bruke pengene på ekstrautstyr som gir dem mer fortjeneste.

Det man kan bestille som ekstrautstyr er, slik jeg forstår det en veggmontert lader, og noe elektrikkerarbeide som er lagt inn i en "pakke" for å slippe moms. Poenget med at det "må" bestilles med bilen, er avgiftsreglene som gjør at man da slipper moms. Med moms blir dette alt for dyrt gjennom Nissan. Tror det er bedre alternativ å finne gjennom forumene her. Men jeg vil gjerne se noe dokumentasjon på at det gjøres ting på selve bilen fra fabrikk om man skal utnytte en 6.6 kw hjemmelader på en ny leaf. Da måtte bilen spesialbestilles fra fabrikk, og det var ikke det vi fikk høre, og det stemmer heller ikke med det jeg har lest ellers. Er klar over at selgerne ikke alltid kan alt. Men ulike kabler og utvendige ladestasjoner gir jo selvsagt ulike resultat, så dette er ikke så enkelt å få oversikt over.
#4
Jeg har også en ny Leaf (2014). Så vidt jeg har forstått, så leveres alle disse med innebygget lader som kan takle 6.6 Kw.(AC) Men for at den skal levere så mye strøm, trenger den 32 Amp og det må den få levert fra en ladestasjon. Det er MYE strøm, så om jeg skal utnytte denne, må jeg trekke ny hovedkabel fra hus til garage. Men så vidt jeg har forstått er det ikke lenger noen endringer som må gjøres på bilen, for å kunne utnytte denne type ladere. (Antar det var på Leaf fra tidligere år, at man måtte bestille med slik lader fra fabrikken.) Det var i alle fall slik jeg har fått forklart det, og det forhandleren selger om du tar med hjemmelader, er en lader på veggen og 10 meter kabling. Prisen på ladestasjonene er ikke så ulik, så om man har en ny Leaf, så er det fristende å ta kostnaden med å få strøm til garagen for "fremtiden" som en del av det hele. Det betyr at det ikke lenger nytter med 2,5 kvadrat strømkabel (16A), men du må minst opp i 6 kvadrat. Men da er det ikke noe høyde for annet i garagen, så om man skal trekke noe, bør nok forsyningen opp til 10 kvadrat. Det er jo tenkelig at det skal lades mer enn en elbil om gangen en gang i fremtiden også?

Noen som kan bidra til å bekrefte om ikke 2014 modellen av leaf har innebygget 6.6 lader som standard?

Forøvrig: 6.6 Kv lader kalles ikke Hurtiglader, da den er koblet på strømnettet (AC) og bruker laderen i bilen. Hurtigladere er jo IKKE å bruke laderen i bilen. Det er så vidt jeg forstår det bare en fysisk kobling av batteriet til en ekstern lader. Derfor blir det også DC (Likestrøm).

Jofred
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA