Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - maggedotno

#1
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Start/stopp av bensinmotor
søndag 26. oktober 2014, klokken 20:54
Etter å ha kjørt PHEV en stund har jeg også lagt merke til at motoren tar seg tid til starte forsiktig når den er kald. Foruten at man kan høre at motoren går på lavt turtall er det også synlig i dash ved at blå pil fra motor til batteri blinker.
#2
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Wifi, Mitsubishi Remote Control, mobil app
søndag 26. oktober 2014, klokken 20:43
Oppdatering ift det opprinnelige problemet:

Etter et besøk til på verkstedet er problemet ordnet! :)

De hadde visstnok brukt lang tid på å fikse dette så det er verdt å nevne at man kanskje bør være forsiktig når man oppdaterer firmware fra mobilen. Jeg vet ikke helt hvordan man skal være forsiktig, men pass på at telefonen din er fri for distraksjoner underveis. Et poeng kan være å skur av mobilnettet når du er koblet til bilen wifi slik at du slipper å risikere at mobilen bestemmer seg for at det er et bra tidspunkt å bytte til mobilnett når du er halvveis i overføring av firmware.

Verkstedet fortalte faktisk at de hadde tatt "delen som styrer dette" (?) fra bilen min og byttet med en annen bil. Med andre ord har de ikke løst dette software veien, men har faktisk måttet bytte en del.

Heldigvis var dette garantisak, men jeg kommer ikke til å kjøre firmware oppgradering fra samme telefon igjen. Til referanse har jeg en Nexus 4 med Android 4.4.4.

Ellers er jeg enig; det er en litt klønete løsning med et eget wifi nett for kommunikasjon med bilen, appen er ikke spesielt imponerende / lettfattelig. Men det ser nå ut til at den gjør jobben sin. Deilig å kunne ha en lunk på bilen om morgenen.

#3
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Lading med motor
søndag 24. august 2014, klokken 19:15
I lavere tempo (opp til et sted mellom 70-80 km/t) vil fremdriften alltid leveres fra elmotorene, evt med støttestrøm fra ICE, "series hybrid mode". Man vil ikke få mekanisk fremdrift fra motoren før høyere tempo enn dette på grunn av at det er en fast utveksling mellom motoren og hjulene, "parallel hybrid mode".

1500 kg vil jo belaste veldig forskjellig i bratt motbakke og nedoverbakke, så det er en veldig rar grenseverdi spør du meg. Det som kanskje kan gå "galt" er muligens høy temperatur på elmotorene og/eller generator hvis man drar tungt i lang oppoverbakke under 80 km/t (man har jo ikke lov til å kjøre over det uansett :) ). Jeg har lest det er temperaturovervåkning i batteriet og det er kanskje også slik for andre steder det er fare for overoppheting? ...i så fall får man vel ikke gjort stort galt ved å dra tyngre.
#4
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Wifi, Mitsubishi Remote Control, mobil app
søndag 24. august 2014, klokken 19:04
...og tilbake igjen på verksted 11/9 for et nytt forsøk.
#5
Etter besøk hos forhandler:

Selgeren hadde ikke vært borti dette. Verkstedet hadde ikke vært borti dette.

Jeg skal tilbake til de for å kobles til diagnoseverktøyet. De nevnte at man kanskje kan kjøre samme type nullstilling som når kunder har rotet bort lappen de får med nøkkel og dermed ikke har wifi passordet.

Dessverre er det ferieavvikling så denne historien får ingen avslutning før første uke i august.
#6
Mitsubishi Outl. PH / Wifi, Mitsubishi Remote Control, mobil app
lørdag 19. juli 2014, klokken 22:44
Ser ut som jeg har klart å tulle det til igjen nå! :-\

Jeg koblet sammen bil og mobil app tidligere i dag ved å gjøre å stå i ACC og 5x lås/lås-opp klikk på nøkkelen. Fikk som forventet et pip, fant Wifi nettet på mobilen, appen fikk koblet til. Det første som møtte meg i appen  var spørsmål om oppdatering som jeg valgte ja til. Fikk opp en prosent skala som gikk meget tregt oppover. Etter en stund fikk jeg melding på appen om at Wifi ikke lenger var koblet. Det så ut som appen hadde kommet til 99% etter at jeg trykket vekk feilmeldingen.

Problemet i etterkant er at jeg ikke får i gang Wifi på bilen. Mobilen finner ikke Wifi nettet og appen kan ikke koble til bilen. Hvis jeg prøver tilkoblingsprosedyren på bilen (ACC + 5x lås/lås-opp) så skjer ingenting (ingen pip, ikke noe synlig Wifi nett). Jeg har også forsøkt reset-prosedyren (ACC + 5x lås/lås-opp + nødblink + 10x lås/lås-opp), som heller ikke gir noen respons. Jeg har forsøkt flere ganger og er sikker på at jeg var innenfor 10 sekunder ett ACC ble slått på.

I tillegg har jeg forsøkt å stille på ladetidspunktene på skjermen i bilen. Her sier den at den ikke kan lagre hvis man forandrer på noe.

Det virker for meg som jeg har klart å "bricke" wifi/remote/ladestyring delen av bilen. Jeg skal til forhandler å spørre om hjelp på mandag...
#7
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Automatisk innfolding av speil
lørdag 19. juli 2014, klokken 22:30
Fant et lite tips i manualen relatert til dette. Gjelder hvis du har gjort som OP og satt på manuell innfolding av speil... Når du har låst bilen, hvis du dobbel-klikker på lås vil speilene folde seg inn. Samme gjelder opplåst bil, dobbelklikk på lås-opp vil folde ut speilene.
#8
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Start/stopp av bensinmotor
lørdag 19. juli 2014, klokken 22:17
Ja, rundt 1000 omdreininger er vel turtallet det lades på, uten øvrig last. Når man kjører på tomt batteri vil turtallet variere etter forbruket. Hvis man trykker klampen i bånn (dvs man vil ha maks effekten fra batteriet + strøm fra motoren i tillegg) vil motoren starte opp og øke til ganske høyt turtall med en gang. Det er sikkert andre situasjoner man kan få til også hvor motoren våkner til et effektbehov større enn ladestrømmen.

Men:

Jeg har lett rundt og ikke sett noe om at det er noe man trenger å tenke på. En parallell som noen jeg har snakket med trekker er automatisk anti-tomgang som finnes på mange nyere bensin/diesel biler; dvs at motoren slår seg av med en gang bilen står på vent (lyskryss feks) og starter når man trykker på gasspedalen igjen. På samme vis skal dette ikke være skadelig for motorene. Leste på et annet forum (har rotet bort URL, så ingen kilde) at motoren skulle være testet til "hybrid bruk" (hvilket må betyr relativt tett med start/stopp) opptil 300 000 miles (~500 000 km), og igjen at det ikke skulle være noe å tenke på.

Alt i alt er det nok å kjøre og la motoren starte som den har lyst til selv. Jeg har ikke funnet noe som tilsier annet. Det er nok bare "sermonien" med å starte den forrige bilen min som henger igjen og gjør meg bekymret uten grunn...  :)
#9
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Start/stopp av bensinmotor
tirsdag 08. juli 2014, klokken 16:49
Ja - enten det dreier seg om tempratursvigninger, oljetrykk, eller generelt sett deler som belastes mer når motoren starter opp (i en vanlig bensinmotor er det vel noen slike) så er spørsmålet om antall ganger motoren blir sparket i gang kan være et aktuelt slitasjepunkt for en Outlander PHEV ?

Jeg håper jo inne i meg at det er gjort lure løsninger som gjør at dette ikke er noen topic. Det virker helt uskyldig at motoren starter når man kjører bilen iallefall, jeg måtte se på displayet for å vite om den gikk eller ikke på flat mark.
#10
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Hvorfor hengervekt på 1500 kg?
tirsdag 08. juli 2014, klokken 16:31
Jeg ble nysgjerrig på dette også og sendte en mail til Mitsubishi Norge. Her er svaret jeg fikk fra teknisk sjef:
Sitat
Jeg har dessverre ingen oppklarende informasjon hvorfor den kan trekke tilhenger på 1500 kg, kun at det er det bilen er typegodkjent med.
Men antar at det er en kombinasjon mellom EV rekkevidde, effekten og kjølingen på de elektriske motorene.

#11
Mitsubishi Outl. PH / Start/stopp av bensinmotor
tirsdag 08. juli 2014, klokken 12:51
Jeg har prøvekjørt PHEV de siste dagene.

I en situasjon hvor batteriet er kjørt tomt men det fremdeles er lang og variert kjøring som gjenstår, så opplever jeg at bensindelen starter og stopper ofte. Dvs at den lader litt i en nedoverbakke og bestemmer seg for at motoren kan stoppes, men en oppoverbakke litt senere går batteriet igjen tomt og motoren starter. Tilsvarende er det andre ting som kan skje, en oppbremsing og en forbikjøring kan bli til en stopp+start feks.

Spørsmålet mitt er om dette er fullstendig ukritisk eller om det ligger en slitasje i stopp+start av motoren? Hvis ja så kan det kanskje være en god idé å trykke inn "charge" knappen når man først går tom for strøm for å la motoren kjøre mer kontinuerlig? Men da ryker vel forbruket opp ganske kraftig også ... :)

Det er bare noe som sier meg at en ordinær gammeldags bensinmotor på en bensin-only bil hadde hatet dette ganske intenst. Samtidig er det lite som minner om oppstarten av en gammeldags bensinbil når motoren i hybriden starter. Vi snakker jo om en potensiell kald motor som rives i gang på brøkdelen av et sekund, og kanskje umiddelbart dras opp i høyt turtall...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA