Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kåre

#1
Kia Soul EV / Sv: A/C virker ikke
tirsdag 10. mai 2016, klokken 22:48
Har også oppdaget at vi har dette problemet i dag. Ser at i facebook-gruppa er det omtrent 10 som så langt har meldt om det samme. Høres ut som manglende gass kan være en plausibel forklaring, men dette må vi få en forklaring på.
Betyr dette at det kan være en lekkasje fra AC-systemet så er det jo en omfattende sak potensielt på mange eller alle bilene.
#2
Synes jeg måtte vente lenge selv, men forstår jo at jeg har vært heldig tross alt.
Bestilte tidlig oktober, ble lovet senest januar, men mottok bilen i dag 14. april (Buskerud Bilsenter, Blå-hvit). Etter en god del masing fikk jeg oppringning fra selger(!!) da bilen var blitt produsert 12 februar, med beskjed om at den var under transport. I midten av mars fikk jeg også vite hvilken båt den kom med. Har hengt på telefonen omtrent hver 14.dag.
I forbindelse med lånesøknad var jeg i kontakt med NAF. De var nysgjerrig på fargen da de hadde hørt at KIA hadde sluttet å produsere svart-rød. Dette har jeg altså ikke fra KIA men via (pling! ordspill).

Forøvrig: Var det verdt å vente? O Yess! Den har blitt enda kulere i mine øyne etter prøvekjøringen tidlig i september.
#3
Måtte bare poste en oppfølger til trådstarter

Norge blir faktisk brukt som et eksempel på hvordan det kan gjøres, selv om ryktet om gratis lading er en overdrivelse.

Eksempelets makt er stor nå. Hva skjer hvis vi kutter avgiftsfritaket ++?
Vi forteller verden at vi prøvde, men det gikk ikke. Det må ikke skje.
#4
Jeg ser at min hentydning til konspirasjonsteorier i tilknytning til denne filmen kan misforstås. Jeg tenkte på at amerikanske dokumentarer kan gå langt i å skape myter og velge bort informasjon for å bygge opp under en bestemt vinkling jfr. Michael Moores filmer.

Jeg er helt enig i at de etablerte bilfabrikantene ser ut til å være lite interessert i å utvikle reelle elektriske konkurrenter til sine hovedmodeller. Dette ville også ta livet av ekstremt mange bransjer rundt fossilbilene. Motorfabrikanter med alle underleverandører, oljebransjen med smøremidler og ikke minst drivstoff samt serviceapparatet (og hva er Top Gear uten "listen to that sound"). Det er lett å forstå motivasjonen for å ikke ønske å endring. Derfor er det både imponerende og viktig det Musk har gjort med Tesla.

Vi har minimale lokale miljøproblemer i Norge pga. biler. Motivasjonen for å bytte ut fossilbiler er ikke i nærheten av hva California har, for ikke å snakke om Beijing og Tokyo. Om det at vi straks har 50000 el-biler rullende endrer noe på de etablerte fossilfabrikantenes strategi er vel tvilsomt, men vi har i hvert fall gitt Tesla og de hos bilfabrikantene som vil tenke nytt en liten hånd.

For at el-bilen virkelig skal bli et alternativ i verden må batteriteknologien utvikles og gi rekkevidde på nivå med Tesla. Prisen på el-bilene må langt ned noe som krever produksjonsvolum. For å komme dit må flere land og myndigheter gjøre som California gjorde. Fjerner Norge avgiftslettelsene gjør vi nesten det samme som GM, Honda og Toyota gjorde i California.
#5
Veldig bra dokumentar. Begynner jo å bli noen år gammel, men innholdet er jo hyperaktuelt. Er normalt skeptisk til konspirasjonsteorier, men det kan være sterke krefter som ligger bak mye av elbilkritikken.
#6
Zoe / Fristende Zoe kampanje?
fredag 24. oktober 2014, klokken 00:20
Renault går i alle fall nye veier for å få fart på salget: http://www.renault.no/kampanjer/zoe.
Regner med at dette er den store overraskelsen som er blitt skrevet om her.
Hadde det ikke vært for at jeg allerede har bestilt Seoul så hadde dette vært noe å vurdere. Noen som har forhørt seg og vurderer dette? Snakker vel om litt i overkant av 200.000,- + tapet på "vraket"?
#7
Kia Soul EV / Sv: Bestilt en Soul EV? Post her!
søndag 19. oktober 2014, klokken 01:04
Endelig fått ut fingeren. Tok en tur til Drammen med mål om å bestille Blå med hvitt tak. Regnet med levering april-juni, men så var det en som hadde avbestilt. Ble lovet januar-februar!  :P

Diskuterte litt overgang til "Type 2" kontakt som jeg har lest om her. Er det noe som er lurt. Selger mente ikke det var noe behov.
#8
Zoe / Sv: Ladeproblemer med helt ny bil
lørdag 20. september 2014, klokken 20:54
Håper du får svar fra noen som har mer erfaring, men da jeg testet Zoe og skulle levere den sent på kvelden og skulle sette den til lading hos forhandler, så skjedde det samme som du beskriver "ongoing checks". Tydeligvis likte den ikke måten jeg hadde plugget i for når jeg prøvde en gang til så ble det grønt i boksen og ladingen startet. Sjekk i alle fall at pluggene er helt på plass.
#9
Zoe / Sv: Kampanje med skrapelodd. Jeg vant utstyrspakke...
fredag 19. september 2014, klokken 22:55
Dette var jo interessant. Sitter med tilbud på 231000, med alt også "Hyttelader" (5000,-), Midtarmlene (3300,-). Da har de gitt rabatt på 20000,- så de har vel skrapet for meg da. Likevel 219`` som Stefka hadde fått den for er jo bedre, mye bedre. Da begynner prisforskjellen å bli veldig stor opp til Seoul. 219 var kanskje uten "hytteladeren"?
#10
Zoe / Sv: zoe test kjørt. godt fornøyd men...........
fredag 19. september 2014, klokken 18:04
Det med ladingen er den største fordelen med Zoe slik jeg ser det, så lenge de har fått til muligheten for saktelading i vanlige Norske stikkontakter også. I følge forhandler som selger både Seoul og Zoe så er kostnaden for å bygge en type 2 ladestasjon ca. 50000.- mens for en ChaDemo koster det 10 gangen. Zoe har, som mange sikkert har nevnt, evnen til å kunne lade med opp til 43 kW. Seoul er begrenset til 6,6 kW, mange Leaf har vel 3,5 kW lader. Uten å være fagkyndig på dette så virker forskjellene enorme, og Zoe eierne kommer nok til å glise bredest av oss som har tenkt å bli eller allerede er elbileiere når det gjelder hurtiglading.
Spørs om denne hemmeligheten som det ryktes om handler om lade-samarbeid med Tesla? Forhandler ymtet om slike planer. Venter fortsatt litt til på denne enorme bomben av en nyhet.
#11
Zoe / Sv: Ladestasjoner i TomTom Z.E. Services og talegjenkjening
torsdag 18. september 2014, klokken 22:46
Helt sikkert (60 kr/t), men finner du dem på GPS'en som ladepunkt?
#12
Zoe / Sv: zoe test kjørt. godt fornøyd men...........
torsdag 18. september 2014, klokken 22:44
Interessant å lese om både lyder og lading. Har testet eGolf, eUp, Leaf, Kia Seoul electric og nå Zoe. Har ikke lagt merke til elektromotorlyden på andre enn Zoe. En annen irriterende ting var den høyfrekvente lyden under lading (testet hurtiglader hos forhandler). Ikke så farlig hvis man ikke er i nærheten av bilen, men..

Andre ting som jeg har å utsette er manglende DAB-radio. Den har ikke "B" på giret, som gjør at de andre bremser kraftigere "på motoren" når man slipper eller slakker av på "gassen". Jeg fikk heller ikke cruisecontrolen til å virke på testbilen. På ladeteknologi har jeg derimot tro på at Zoe har den beste løsningen av de jeg har testet. Tyskerne kan bare glemmes med 16 hurtigladepunkter i hele landet, selv om eGolf er den desidert beste bilen å kjøre.
Tror jeg heller i retning av Kia, på tross av lang leveringstid. Fikk høre at de har mye lavere produksjonstakt enn Zoe og at det da tar lengre tid å levere. Takket være Leeaf finnes det en del ladepunkt for ChaDemo.

Har jeg rett eller har jeg vrangt?
#13
Zoe / Sv: Ladestasjoner i TomTom Z.E. Services og talegjenkjening
torsdag 18. september 2014, klokken 21:47
Holder på å teste Zoe nå. Får samme meldingen. Prøvde å søke opp ladepunkter, men den virker ikke oppdatert. F.eks fortalte forhandler at det var to punkter på Flykafeen i Vestfold og det stemmer, men fant ikke de på GPS'en.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA