Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Cydonia

#1
Hyundai KONA / Sv: Bestilling av Kona
fredag 13. oktober 2017, klokken 19:11
Jeg forholder meg til siste infomail 5. oktober fra Hyundai Norge. Er ikke interessert i å skrive kontrakt før jeg vet pris og alle spesifikasjoner, og forventer at kønummeret opprettholdes.

"Fra prisene på de ulike modellene blir gjort kjent, vil du og de over 3000 personene som har meldt sin interesse for KONA, få muligheten til å konfigurere sin bil, skrive kontrakt og dermed sikre seg bil i samme rekkefølge som kønummeret"
#2
Hyundai KONA / Sv: Nytt om Hyundai KONA
mandag 09. oktober 2017, klokken 15:49
Sitat fra: Finnøy på mandag 09. oktober 2017, klokken 11:26
Med andre ord kan vi forvente at AmperaE og Kona har ganske like ytre og indre mål, omtrent samme ytelser og samme rekkevidde.

Kona og Ampera-E er ihvertfall ganske like på utvendige mål.
Kona / Ampera: (m)

Lengde: 4,16 / 4,17
Bredde: 1,80 / 1,76
Høyde: 1,55 / 1,59
Akselavstand: 2,60 / 2,60
#3
Oslo og Akershus elbilforening / Sv: Lading på Ammerud/Grorud
mandag 02. oktober 2017, klokken 20:24
Kartet viser feil plassering. De 6 plassene i Ammerudhellinga er korrekt, men de 8 plassene i Ammerudveien ligger på vestresiden like etter at du passerer Rema 1000 og Kiwi på vei oppover fra Ammerud T-bane.
#4
Fra april 2018 må vel alle nye biler i EU ha automatisk nødanrop (eCall) så bilen må uansett ha SIM/telefon-enhet. Synd om det ikke blir app-mulighet, det burde nesten tas for gitt på en ny elbil i 2018 for å ikke være "gammeldags". Dette kan nesten avgjøre valget mellom å bestille Kona eller en annen bil.
#5
e-Golf / Sv: Strøm i bakre 12V kontakt
tirsdag 15. august 2017, klokken 16:03
Hvis 12V-batteriet lades samtidig som hovedbatteriet lades, da burde vel ladespenningen på 14+ V også bli målt? 11,8 V er praktisk talt "flatt batteri" hvis det hadde vært eksosbil med startmotor. Når tenningen aktiveres (bilen kjøreklar) vil hovedbatteriet tilføre ladespenning til 12V-kretsen og alt oppleves uansett som normalt med e-Golf. Men hva om 12V-batteriet tømmes til et så kritisk nivå at man ikke får åpnet bilen med elektronisk nøkkel eller kan aktivere tenningen. Da må kanskje 12V-batteriet lades manuelt før noe vil virke igjen. (?)

Sitat fra: stefse på søndag 13. august 2017, klokken 18:18
hadde kjøleboks i bilen på i natt og avlesningene var som følger:

Tid        Spennning

04:02    12,13 V
06:02    12,16 V
08:02    11,93 V
10:02    11,83 V
11:24    12,23 V (Bilen settes i gang)

Bilen var avslått, med ladekontakten i. Bilen var fulladet ca 05 tiden. Så det kan hende jeg må gå tilbake på mine antagelser her...
#6
e-Golf / Sv: Strøm i bakre 12V kontakt
mandag 07. august 2017, klokken 18:30
Jeg mente knappen som nullstiller tripteller.  :)
Rett etter at bilen låses opp eller tenningen slås av: Når klokka vises i kjøredisplayet: Trykk og hold inne knappen. Istedenfor å nullstille tripteller så vil kjøredisplayet rullere mellom modus for å stille klokka eller vise SOC. Slipp knappen når displayet viser "Battery charge" eller tilsvarende på Norsk. State of charge for 12-V batteriet vil vises i et par sekunder. Antar at dette gjelder alle Golf 7 inkl e-Golf. Virker på min GTE.



Sitat fra: TM på mandag 07. august 2017, klokken 17:29
@Cydonia..Hviken knapp skulle man holde inne for å lese ut %SOC på e-Golf ?
#7
e-Golf / Sv: Strøm i bakre 12V kontakt
mandag 07. august 2017, klokken 17:03
Er det virkelig tilfelle at e-Golf automatisk vedlikeholdslader 12v-batteriet på egenhånd, uten å ha på tenningen eller stå plugget inn?
Sikre kilder på dette? 11-12 dager på dashcam høres nesten overbevisende ut. Man kan jo prøve å følge med på Soc% om holdes ved like selv om parkert og trekker 12v konstant. (Holde inne turtellerknappen for å se status på batteriet.)

Edit: triptellerknappen! :)
#8
e-Golf / Sv: 2017 e-golf Touch
lørdag 01. oktober 2016, klokken 10:50
Dette er "GTI" sportssetene, der rødt er byttet til blått i GTE, og som ser ut til komme i e-golf faceliften. Stoffet er solid og slitesterkt, det er ihvertfall min erfaring med GTE-setene.

Sitat fra: krister461 på lørdag 01. oktober 2016, klokken 03:13
Sitat fra: Chivas på fredag 30. september 2016, klokken 23:41
Uugh, hva er det med disse 70-talls setetrekkene?  :o
De er jo mye kulere enn dagens stoffseter.
#9
e-Golf / Sv: Skru av regenerering ved pedalbremsing
onsdag 11. mai 2016, klokken 07:35
For å "trimme" bremsene på min GTE pleier jeg iblant å sette giret i nøytral i en passende nedoverbakke. Da blir det ingen regenerering og kun bremseklossene brukes. Passer på å ikke trykke inn knappen på girspaken, da kan den ikke skyves forbi N og i revers. Regner med at e-Golf vil oppføre seg på samme måte.
#10
Golf GTE / Sv: Din 0-100 i GTE
fredag 18. mars 2016, klokken 08:08
Hva er god metode for å måle korrekt tid? Stoppeklokke? GPS-app? Kamera mot speedometer? Og hvor gjør dere dette? Påkjøring til motorvei, uten bakke?
#11
Golf GTE / Sv: E-mode ikke tilgjengelig ved rundt minus 10-13
søndag 17. januar 2016, klokken 15:23
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 17. januar 2016, klokken 11:20
Slik jeg forstod informasjonen kunne man ikke kjøre den som elbil under -10. Stemmer ikke det? Kutt ved stans er jo irrelevant. Det har alle moderne moderne eksosbiler. Og i nedoverbakke med motorbrems er uansett drivstoff-tilførsel lik null i eksosbiler.

Men om du kan kjøre sakte elektrisk i kaldere temp enn minus 10 har man jo forsåvidt en form for hybrid light fortsatt.

Kjørte i dag i ca. -15. Den vil da ikke kjøre i ren E-mode, men det er fortsatt "vanlig" hybrid-drift som automatisk veksler mellom elmotor, bensin eller begge. Kunne også kjøre i oppoverbakker uten at bensinmotoren startet, bare jeg ikke trykket for hardt på pedalen. Kjøredisplayet illustrerer gjenstående effekt for ren el-drift ved at en grå linje fylles med blått når gasspedalen trykkes. Bensinmotoren slår inn igjen når hele den grå linjen blir blå.
#12
Golf GTE / Sv: E-mode ikke tilgjengelig ved rundt minus 10-13
søndag 17. januar 2016, klokken 10:36
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 16. januar 2016, klokken 12:39
Nå er ikke jeg i markedet for en hybrid, men en hybrid som blir ren eksosbil i kulde er ganske spesielt....

Den blir ikke en ren eksosbil, den går over i hybrid-mode der både bensinmotor og batteri brukes, men el-motoren kan brukes i mindre grad enn på en varm sommerdag, naturligvis. Bilen vil fortsatt kutte ut bensinmotoren ved stans, nedoverbakker, lav fart med lite gasspådrag, køkjøring, etc.
#13
Golf GTE / Sv: Forvarming via CarNet
søndag 27. desember 2015, klokken 01:25
Ja det skal gå. Har ikke car-net selv, men har prøvd forvarming uten lading, ved å bruke hovedbatteriet, ved å programmere avreisetid. Det er en egen innstilling for å tillate oppvarming via hovedbatteriet. Det spiser fort minst 10 km av rekkevidden, så jeg foretrekker å bruke parkeringsvarmeren de gangene jeg ikke står plugget inn. Dette er webasto (ekstrautstyr) som går på bensintanken, og kan virkelig anbefales hvis man ofte må parkere utendørs om vinteren uten lademulighet. Etter 10 minutter er bilen isfri og varm. (Men p.varmeren kan ikke betjenes via car-net, den må programmeres via egen meny i klimaanlegget eller manuell start med fjernkontroll.)
#14
Golf GTE / Sv: Regenerer ikke
søndag 13. desember 2015, klokken 14:17
Kanskje den noen ganger automatisk regenererer eller ikke, avhengig av hastighet og grad av nedoverbakke, mm. Har ikke fulgt så nøye med på hybrid-displayet selv, men antar det er naturlig at regenereringen varierer litt. Når batterikapasiteten er lav nok vil også motoren lade batteriet, uansett hybrid-modus. Kanskje den foretrakk lading fra motoren istedenfor svak regenerering med bremsing? (For å få batteriet raskere tilbake til et visst minimum "charge sustaining" nivå.)
#15
Golf GTE / Sv: Forbruk om vinteren
fredag 20. november 2015, klokken 16:06
Jeg får også rundt 20 km rekkevidde nå i kulda. Lokal småkjøring med mye oppoverbakker. Klimaanlegget trekker mye strøm til oppvarming, i tillegg har jeg en lang nedoverbakke 3 km om morgenen, og retur med oppoverbakke om ettermiddagen, samt annen lokal småkjøring.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA