Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - thomast

#1
BMW i3 / Sv: Batterigaranti i3
onsdag 26. november 2014, klokken 18:16
Takk for mange gode innspill.
Dette er nok et tema som vil leve videre etter hvert som flere elbiler kommer på veien og noen konkrete saker kommer inn til forhandlerne.
Jeg tror nok BMW vil ha en ryddig prosess ved uforventet feil/mangler/reduksjon av kapasitet på i3, men jussen i betingelsene bekrefter ikke dette.
Forbrukerrådet anbefaler en matrise for "garantert" effekt hvor den gradvis går ned mot ut garantiperioden, men jeg har ikke sett det hos noen produsenten.

Jeg er enig med mange av dere at de generelle kjøpsbetingelsene og forbrukerloven vil dekke en problemstilling som dette. Poenget mitt er at dette er noe uklart når selv selgerne hos BMW, Nissan og Møller ikke kunne svare klart på dette.

Konklusjon blir vel at jeg kan legge inn bestillingen på i3 uten å være bekymret for dette.
#2
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre?
tirsdag 25. november 2014, klokken 23:08
Takk for svar.
Jeg er enig i at dette er vel teoretisk, men selger er veldig klar på at BMW dekker kun reparasjoner opp til 70% kapasitet og kunden må selv ta kosten for gapet mellom 70-100% alt etter hva man vil opp til hvis det skulle være noen celler som er defekte/redusert kapasitet.
Jeg har selv gode erfaringer på BMW men akkurat her ble jeg litt skuffet over tilbakemeldingene fra både selger og BMW Norge
#3
BMW i3 / Sv: Batterigaranti i3
tirsdag 25. november 2014, klokken 22:19
BMW forhandleren vil ikke gi noe garanti ut over standardbetingelsen til BMW.
De måler heller ikke batterikapasiteten i antall KM siden det varerier. Det er en verksted test de kjører.
#4
BMW i3 / Batterigaranti i3
tirsdag 25. november 2014, klokken 21:58
Jeg vurderer å kjøpe en i3 og i den forbindelse sjekket jeg garantien på batteriene.

BMW garanterer for 70% kapasitet etter 8 år eller 100.000km.
Det i seg selv er fint og flott men jeg måtte sjekke med selger hva som er garantien før det har gått 8 år.

Tenkt eksempel:
Kjøper henter ut bilden og alt er OK.
Etter en måned drift så reduseres batterikapasiet til 71% som er over garantien som gjelder opp til 8 år.
Selgeren måtte sjekke med BMW Norge for han klarte ikke å svare meg.
Svare kom tilbake og det var at kunden selv måtte da ta den kosten siden BMW garanterer for 70% frem til 8 år eller 100.000km.

Dette høres helt merkelig ut men selger påstår at de ikke dekker reparasjon (battericelle skifte) fra 70% til 100%. Uansett om bilden såvidt er brukt.

Skal man ta kosten selv så er dette 2 x batteripakker (av 12 celler) = 20.000,- x 2 + ca. 5000 i arbeid per batteripakke. Dette vil altså ha en kost på rundt 50.000,-

Er det noen som har kommentarer?
Forbrukerloven må da slå inn på en måte her?

Jeg sjekket samme case med Nissan og Møller, de kunne heller ikke gi meg noe konkret svar men de var litt mer på det at dette måtte tas inviduelt sak for sak.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA