Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - E_S

#1
Model S / Sv: Hva har du kjøpt til din Tesla i dag?
onsdag 01. november 2017, klokken 21:21
Vurderer å begynne å samle deler til ting kan tenkes å ryke, for eksempel lader. Jeg vet det må kodes, men det dukker vel opp noen som kan gjøre slikt etter hvert som bilene går ut av garanti. ;)
#2
Model S / Sv: Hva har du kjøpt til din Tesla i dag?
onsdag 01. november 2017, klokken 20:59
Ja, jeg ser at setebunnen mangler "strukturen" i stoffet etter 130000 km. Det er ennå helt, men har blitt helt flatt. Det er nok kun velour som holder i det lange løp av stoffseter..

Grønvold ja. Har vokst opp et kvarter unna.. :D
#3
Model S / Sv: Hva har du kjøpt til din Tesla i dag?
onsdag 01. november 2017, klokken 16:30
Brukte nextgen-skinnseter til erstatning for mine gamle stoffseter. Det stoffet er ikke veldig slitesterkt - etter 130000 km er ikke stoffet i bunnet på førersetet "som nytt" lenger..
#4
Model S / Sv: Feil situasjon skjedde på Tesla model S 85
søndag 29. oktober 2017, klokken 23:18
Hvordan kan det være et sikkerhetsproblem? Det er ingen verdens ting som kan skje om denne står åpen annet enn som noen over her nevner at det kan komme masse snø i ladeporten om det tilfeldigvis er snøstom samtidig som den står åpen uten noe tilkoblet. Ikke akkurat noe hyppig forekommende for de fleste..
#5
Elektriske utfordringer / Sv: Dårlige frontlykter?
søndag 29. oktober 2017, klokken 23:16
Min erfaring etter noen år med Leaf med LED-nærlys er at nærlyset er helt supert, men halogen-fjernlyset er elendig. Ekstralys er en nødvendighet om man bor litt utenfor gatebelysning-strøk..
#6
Mekanisk / Sv: Reduksjonsgir olje
søndag 29. oktober 2017, klokken 23:14
Om Mekonomen er nærmere eller mer lettvint har de en Castrol-olje som også oppfyller Nissan Matic S-krav. Tror den heter Transmax Z. :)
#7
Model S / Sv: Piggfri dekk & Ludicrous ... forsvinner dekkene fort ?
torsdag 26. oktober 2017, klokken 21:48
Ja, absolutt. Bare trøst deg med at hadde du hatt piggdekk hadde det vært enda verre.
#8
Model S / Sv: Bremseeffekt i vått vær
onsdag 25. oktober 2017, klokken 17:06
Bilen min var bl.a. på 5000 km Europa-tur i sommer med noen kraftige nedbremsinger fra hastigheter man mister førerkortet i på norsk motorvei, så jeg tror skiver og klosser skal være greit tilpasset.

Har funnet noen klosser på ettermarkedet jeg vurderer å prøve - greit nok at jeg kan mase på Tesla, men med de ventetidene og det totale kaos som hersker der (jeg bor i Oslo) tror jeg at det er bare å glemme om man skal ha det gjort innen rimelig tid og uten masse styr.

Da gjorde jeg kort prosess og bestilte disse klossene fra USA, blir spennende å se: https://www.powerstop.com/product/power-stop-z26/


#9
Model S / Sv: Bremseeffekt i vått vær
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 18:52
Ja, som sagt kjører jeg med regen på low hele tiden året rundt uansett - og jeg passer på å ta noen harde nedbremsinger per uke slik at ingenting setter seg eller ruster. Ellers tenker jeg det er lurt å plukke ut klossene en gang i året, rengjøre og evt. smøre litt lett på anleggsflatene mellom calipere og klosser - salthelvetet man kjører i hele vinteren er drepen for et bremsesystem. Min bil bremser helt jevnt og fint og alt funker flott bortsett fra det omtalte problemet i vått vær.
#10
Model S / Sv: Bremseeffekt i vått vær
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 16:53
Etter å ha kjørt bil i snart 20 år, med.. tja.. personbiler fra 1975- til 2016-modell, med alt fra 54 til over 400 hk, på alt fra norske møkkaveier til tysk Autobahn har jeg aldri, ALDRI opplevd dette problemet med totalt fravær av bremseeffekt etter noen minutters kjøring i regnvær på motorvei på noen annen bil. Mercedesen jeg har med 355 mm skiver oppfører seg i opplevd bremseeffekt akkurat likt i øsende regnvær som på en tørr sommerdag. Ikke snakk om at den mister all bremseeffekt fordi skivene er litt fuktige.

Uansett, jeg har gjort litt research og funnet ut at følgende biler (i hvert fall i en eller annen variant) bruker samme klosser som Tesla Model S:

Bak:
CADILLAC   CTS   2004-2017
CADILLAC   STS   2006-2011
CHEVROLET CAMARO   2010-2017
CHEVROLET SS   2015-2017
CHRYSLER   300   2005-2014
DODGE CHALLENGER   2008-2016
DODGE CHARGER   2006-2016
DODGE MAGNUM   2006-2008
HYUNDAI GENESIS COUPE   2010-2016
JEEP   GRAND CHEROKEE   2006-2017
TESLA MODEL S   2012-2015

Foran:
CADILLAC   CTS   2015-2017
CADILLAC   ELR   2014-2016
CHEVROLET CORVETTE 2014-2017
CHEVROLET SS   2014-2017
TESLA MODEL S   2012-2014

Altså er det et ganske greit utvalg av ettermarkedsklosser som passer bilen. Spørs om det ikke blir å eksperimentere litt på egen hånd - det koster ikke stort, og bilen er uansett ute av garanti pga. kilometerstand.
#11
Model S / Sv: Bremseeffekt i vått vær
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 14:38
Jada, jeg har førerkort både for lastebil, vogntog og buss og er klar over problemstillingen, men jeg har aldri opplevd det på noe kjøretøy i nærheten av så stor grad som på Teslaen jeg har nå, uansett.

Det må være noe med materialet i klossene og evt. legering i skivene, tror jeg..
#12
Model S / Sv: Bremseeffekt i vått vær
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 10:53
Sitat fra: GOS på mandag 23. oktober 2017, klokken 22:35
Til nye Tesla-eiere:
Søk på forumet og les erfaringer før dere stiller spørsmål. Da finner du svar på dette også.

Fullstendig klar over at dette var et problem i starten. Min bil har allerede fått skiftet skiver og klosser, men er ennå slik, og da begynner jeg å lure. Hadde en 70D tidligere og kan aldri huske å ha opplevd det samme med den.
#13
Model S / Sv: Bremseeffekt i vått vær
mandag 23. oktober 2017, klokken 22:06
Kjører alltid med regen på "low" siden jeg ikke takler at bremselyset tennes bare jeg slipper gasspedalen. :)
Bremsene skal ikke være uten effekt når de blir våte - det har jeg ALDRI opplevd på noen bil før, og da snakker vi alt fra 70-talls Lada frem til andre moderne sammenlignbare biler..

Som sagt var bilen inne for under et år siden og fikk skiftet skiver og klosser. I tørt vær funker bremsene helt flott, men som sagt, i øsende regnvær med motorveiskjøring hvor det ofte går lenge mellom hver gang man bremser er det helt hasardiøst. Tro hvor mye man må krangle med Tesla for å få skiftet klosser til noe som funker igjen..
#14
Model S / Sv: Bremseeffekt i vått vær
mandag 23. oktober 2017, klokken 21:39
Ja, jeg er kjent med det - det som er rart er at bremseskiver og klosser ble skiftet av Tesla for under et år siden, så skulle tro at det var "riktig" type som sitter på nå. Tydeligvis ikke.
#15
Model S / Bremseeffekt i vått vær
mandag 23. oktober 2017, klokken 21:13
Bilen min fikk skiftet skiver og klosser på garanti/reklamasjon for et år tid siden siden det skulle byttes til en "oppdatert" type. Det var før jeg kjøpte den, så jeg vet ikke hvordan bremsene oppførte seg med det originale.

Jeg merker nå at om jeg har kjørt litt i regnvær for eksempel på motorvei uten å bremse er bilen helt uten bremser et halvt sekund før de "tørker" og tar tak som normalt. Dette føles ganske hasardiøst å kjøre med og jeg har aldri opplevd noe lignende på noen bil tidligere, enda jeg har kjørt/eid flere titalls biler opp gjennom.

Noen erfaringer?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA