Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tencor

#1
Hei. Vil bare informere om at jeg med tungt hjerte selger "Knerten", som tidligere eier kalte den (jeg foretrakk Gulars eller Kule Gule). Har hatt den i over 10 år nå, der bilen har stått i ett par perioder. Ble brukt frem til i vinter/vår, da jeg ikke fikk somlet meg til å foreta Eu kontroll pga andre byggeprosjekter. Dersom en entusiast ønsker å ta opp staffetpinnen, så ta kontakt, bilen ligger på finn. Bilen er kjørbar, men ett nytt 12v batteri trenges nok samt ny defa kabel og plugg i bilen. Tror kanskje den er den Kewet'en som har eldst/lavest nummer på skiltene i dag og som ruller fremdeles, men har ikke rukket å sjekke dette på bil og henger appen enda (men nå er ikke denne EU kontrollert enda heller ;) ).
Ville foretrukket om en entusiast tok over og holdt den i live til veteranalder :).

Henry
#2
Hei hei.

Beklager, desverre lenge mellom hver gang jeg er inne på forumet, har ikke oppdaget denne tråden (kona som fant den).
Joda, Knerten er dessverre parkert for tiden. Han trenger noe TLC, så burde han være på vei igjen. Sliter litt med tid til dette, men håper snart å få ham i orden slik at kanskje noen andre vil overta foreldreansvaret  :).
Han var trofast og halte meg på jobb mellom Sandnes og Tananger hver dag, så jeg burde nok gjenngjelde og skaffe et nytt hjem til ham snart.
Mvh Henry
#3
Tidlige: Buddy / Kewet / Kewet 5 drivaksel reparasjon
søndag 11. mars 2012, klokken 15:26
Hei.
Jeg trenger å bytte ytre kryss/knute på den ene drivakselen. Har fått dratt akselen ut av lageret ytterst, men selvølgelig så får jeg ikke dratt ut akselen av girkassen. Sitter dønn fast >:(. Er ikke sikker på hvor mye kirkasse huset tåler dersom jeg prøver å brekke ut akselen med brekkjern eller liknende.
Noen som har idèer eller erfaringer med å få den løs? Glidehammer el. likn.

Noen som har en drivaksel liggende som er i orden? Den jeg har må jeg sende avsted for å få fikset, blir sikkert dyrt. Kunne heller hatt en drivaksel type med drivknuter med mansjett som er lettere å bytte.
#4
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Motorstopp på Kewet'en
tirsdag 25. november 2008, klokken 10:28
Kjempebra, takk skal du ha  :) Mye enkler å jobbe med koblingsskjema. Blir spennede å sjekke dette ut i kveld. Kona fikk ta bussen i dag, men håper at dette er ordnet i løpet av ett par dager dersom det bare er en enkel feil. Noen idèer om hvor et slikt rele kan kjøpes dersom dette er feilen, har Biltema et som kan brukes midlertidig, montro?.

Sjekket spenningen ut av DC-DC converteren i går, den var 13,5V, tror jeg. Den virket i allefall.
#5
Avansert: Avanserte reparasjoner / Motorstopp på Kewet'en
mandag 24. november 2008, klokken 19:45
I dag stoppet Kewet'en (Knerten) midt i trafikken :( Måtte taue bilen hjem.

Kona var ute og kjørte med den da det begynte å lukte svidd. Så stoppet bare bilen å dra. Den ville verken frem eller tilbake. Da jeg kom til, var desverre svi-lukta forsvunnet, så jeg kan ikke si om det var en brent komponent eller plast el. likn.
Symptomene er: Lyset i taket virker ikke, nødblinken virker ikke, fulle lys virker ikke og displayet er helt dødt.
Det som virker er: Vindusviskerne, nærlysene kjørelysene/blinklysene og håndbrekk lampe i display(dash'en). Når en trør på gasspedalen, så slår releet inn som vanlig bak.

Tok en kjapp telefon med Elbil Norge før de stengte og forklarte ståa. De foreslo i første omgang å kikke etter brente ledninger rundt sikringsboksen. Det virket som om noe ikke fikk strøm.

Jeg har skrudd ned sikringsholderen og kikket etter svidde ledninger og liknende. kan ikke finne noe galt noen steder. Jeg tok og ned kjøre kontroll boksen (eller hva den nå heter) og kikket utenpå og inni. Ingenting muffens der heller. Heller ikke på baksiden av displayet kunne jeg se noe galt. Kikket baki motorkontroll kassen, alt så ok ut.

Før jeg begynner å rote for mye med bilen, så vil jeg høre om noen har vært borti noe liknende. Jeg håper at det er ett av relèene på sikringsholderen som er svidd, og håper noen har et koblingsskjema tilgjengelig (ville lettet feilsøkingen) eller vet hvilket som burde sjekkes. Har ikke rukket å måle om kjøre kontrol'eren får spenning enda.

Noen tips?
#6
Hei.

Min Kewet 5 er 97 modell, bygget i tyskland. Litt Kewet historie kan finnes på http://www.aspenberg.info/Kewet/ (som forøvrig viser den bilen jeg har nå:o)
#7
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Kewet 2
tirsdag 01. april 2008, klokken 08:30
Er det noe å hente på å bytte ut motoren på en Kewet 5 med noe nyere. Og hvilken motortype burde en event. da går for, synkron motor (krever dette ny motorstyring?) eller permanent magnet motor (er det dette som er børsteløse motorer?)?. Har noen noe erfaring med et slikt motorbytte på Kewet?

Har noen noe tekniske data på motorene som står i Kewet mod. 2 og mod. 5, akseldiameter, feste flate, effekt kurver osv, eller vet hvor jeg kan finne slikt uten å måtte demontere bilen ???

#8
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Kewet 2
mandag 17. mars 2008, klokken 21:30
Ja ja. Da var det gjort :). Det ble ikke Kewet 2, men Kewet 5. Jeg overtok "Knerten" til Hans og Hugo i helgen. Fikk "godkjent" stempel av kona for handel, så nå er "Knerten" blitt vestlending av seg. Hadde en suksellfull tur frem og tilbake til jobb i dag, i morra er det kona sin tur til å prøve.

Takker alle igjen for tilbakemeldinger på mine spørsmål. Starter vel en ny tråd ettervert når jeg trenger nye råd om ditt og datt jeg ikke forstår  ;D


PS: "Knerten" står i fare for å bli døpt om til min barndomshelt "Gulars", men eventuelle navnevalg må nok tas opp i plenum, her er flere meninger i huset :D



#9
Kjøretips / Sv: Kjøpe nye sommerdekk
onsdag 12. mars 2008, klokken 20:26
Har noen testet Michelin Energy Saver?

http://forbrukerportalen.no/produkter/15212/
#10
Humor og kanari / Sv: Forurensingsfri forbrenningsmotor i el-bil
tirsdag 27. november 2007, klokken 08:16
Sitat fra: Griffel på tirsdag 27. november 2007, klokken 00:16men i og med at svinghjulet ikke belastes krever det heller ikke energi fra stempelbevegelsen når det først roterer med jevn hastighet.

Jau, det er sant det. Blir spennende å se om de får det til. En sånn en i elbilen kunne jo vært greit på en lengre tur. Bare den lages liten og lett nok. Og fri for vibrasjoner.
#11
Humor og kanari / Sv: Forurensingsfri forbrenningsmotor i el-bil
søndag 25. november 2007, klokken 10:50
Sitat fra: Tencor på søndag 25. november 2007, klokken 10:47Men ville det ikke vært bedre med et stempel i hver ende av veiva (med de komplikasjonene dette medfører) enn et stempel og ei veiv

Sorry, mente et stempel i hver ende av vippearmen istedet for et stempel og ei veiv.
#12
Humor og kanari / Sv: Forurensingsfri forbrenningsmotor i el-bil
søndag 25. november 2007, klokken 10:47
Hei hei.

Hiver meg på her med en kommentar til motoren på bildet.

Bildet som viser denne nye motoren, den har jo en veiv med i likningen. Stempelet skal jo drive denne og. Blir ikke da dette det samme om stempelet koblet til veiva og vippearmene koblet til denne. Stempelet må jo dra rundt veiva alikevel om dette skal virke.

Kan hende er bildet villedende for at ikke andre skal stjele/kopiere dette her. Men ville det ikke vært bedre med et stempel i hver ende av veiva (med de komplikasjonene dette medfører) enn et stempel og ei veiv?. Tror nok uansett hva jeg sier at det må være med en roterende dings (veiv) for at ikke dette skal krasje. Kanskje det er liten masse i denne veiva?, kanskje kobles en annen vippearm/stempel til veiva for å ballansere ut motoren??

Kan hende gikk denne artikkelen over hodet mitt, skal ikke skryte på meg at jeg er skarp :), men jeg kan ikke se at prinsippet virker slik det er fremstilt på bildet ved første øyekast. Kan hende er det en spøk??!

Noen kommentarer??
#13
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Kewet 2
torsdag 15. november 2007, klokken 10:40
Hei. Takk for bildene. Batterikassen inni Kewet'en din ser ut som den på Kewet'en jeg kikker på. Har bare sett den en gang, hadde ikke med målebånd, og kom ikke inn under panseret da jeg ikke hadde nøklene tilgjengelig. Men i denne så sto det jo fire SVÆRE batterier da.  :) Disse får jeg ikke med.
Sitat fra: bosonic på torsdag 15. november 2007, klokken 01:02
Batterier er lett å få tak i, men først må du få sjekket målene på batterikassene i bilen.
Hvilke leverandører er det her snakk om?. Greit å ha noen å ringe til når jeg skal sjekke hva som passer nedi.  :)

Den originale gamle typen lader til disse bilene, hadde de noen temperatur monitorering av batteriene?, har controlleren det?. Dette er i såfal ting jeg må sjekke er på plass neste gang jeg tar en titt.

Dieselvarmere som dere har i Kewet'en, er dette en vannvarmer, eller varmer den luft?. Må vel ha dette på vinteren. Hva koster de som brukes?.
Har bestillt en ny diesel varmer til Sharan'en min, den som står i nå sluttet å virke. Den nye koster ca 4500,- på Mekonomen i Sandnes. Dette er uten vannpumpe og dieselpumpe, men er vel ingen ubli pris. Komplett koster den litt over 7000,-. Usikker på om denne prisen var med moms, er så dårlig i husken. Men dette er spesialmodell til VW/Audi. Vil prøve å vekke den gamle til live og se om den kan brukes til noe.

Jeg må si at dette forumet er en gullgruve av informasjon. Takk igjen til alle der ute.
#14
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Kewet 2
onsdag 14. november 2007, klokken 20:47
Ja, håpte at Elbil Norge kan selge batteripakker med færre batterier enn normalt.

Sitat fra: hens på onsdag 14. november 2007, klokken 18:55
54 volt stiger til ca 67 volt under lading, og hviler på 59volt etter lading.


Regner med du mener at det da går greit med 54 volt i Serie 2 Kewet. Det blir vel dette jeg vil forsøke i første omgang, for å se hvordan bilen virker.

Hvordan er det med motoren, må man gjøre noe der når man putter på 54V eller 60V?. DC/DC omformeren, hvor høy spenning tåler den originalt?.
#15
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Kewet 2
onsdag 14. november 2007, klokken 17:03
Har ikke handlet enda. Han som har Kewet 2'en somler litt. Men jeg har ikke bråhast. Må fikse ferdig kjøkkenet først (jeg rir ikke samme dagen jeg sadler, jeg heller).

Har ikke sjekket prisen skikkelig enda, men antar at de er dyre så det holder. Handler vel fra Elbil Norge. Forresten noen som har de ytre målene på disse 6V batteriene, samt hvor mye de veier. Hvordan holdes de fast i batterikassen i Kewet 5?. Er de festet i bunnen av batteriet, eller med en stropp el.likn. over. Settes de med avstand mellom hverandre for bedre lufting, eller står de klint oppimot hverandre?.

Noen forslag til gode vinterdekk med liten rullemotstand til Kewet?. Kjører med Michelin X-Ice på en annen bil (diesel bil). Fornøyd med disse, men er vel neppe laget mtp elbil. Noen som vet hva Elbil Norge leverer bilene sine med?

Masse spørsmål, men håper dere ikke går lei.  :)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA