Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kjetilw

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: parkeringsbrems "failed to release"
onsdag 17. januar 2018, klokken 12:14
Jeg har byttet tre ganger på min fra Oktober 2015. En gang venstre side, 3 mnd senere høyre side, og nå på recall fordi mine var byttet mens de dårlige delene var i sirkulasjon. Alt på garanti.

Edit: km stand nå er 66500, så det er er jo godt innenfor garantien.
#2
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: Trenger nye hjulmuttere
onsdag 29. november 2017, klokken 13:36
Jeg sendte e-post til Tesla (Ålesund) i mai og klagde på kvaliteten på hjulmuttrene, og fikk som svar at de skulle sende meg nye på garanti. Dukket opp i posten dagen etter.
#3
Lading av Tesla / Sv: UMC tatt kveld..
mandag 28. november 2016, klokken 10:56
Har nylig byttet UMC to ganger. Begge gangene har de sendt ny UMC kort tid etter at jeg har ringt. Har 25 mil til servicesenter, så postpakke er å foretrekke.

God service i Ålesund. At posten ikke klarte å levere en "ekspress over natten" pakke som ble sendt på en torsdag, før mandag, får jeg vel stille posten til ansvar for og ikke Tesla..  >:(
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Høy feilrate eller forum-hysteri?
tirsdag 11. oktober 2016, klokken 09:41
Jeg har hatt veldig lite problemer med min S70D fra november 2015.

Eneste problemet jeg har hatt var da en bremse-kaliper hang seg opp så bilen ikke lot seg kjøre. I løpet av en times tid var Tesla på plass med leiebil, fraktet bilen min til verksted, reparerte den og leverte den tilbake to dager senere. Da tok de også med seg leiebilen. Så ingenting å si på servicen i alle fall :)
#5
Sitat fra: bilpower.no på tirsdag 20. september 2016, klokken 03:01
....
Tesla Ålesund / Skodje er forøvrig eneste grunnen til at jeg fortsatt har Tesla. De kan sakene sine der oppe.

Jeg har også vært veldig fornøy med servicen i Ålesund. I en helt annen liga enn servicen Bergen.
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla Bergen - svarer aldri telefon
tirsdag 23. august 2016, klokken 13:46
Har også vært skuffet med servicesenteret i Bergen. Virker som de har ekstremt dårlig tid der.

Jeg bor omtrent midt mellom Ålesund og Bergen, og servicen i Ålesund var ca 10 ganger bedre. Så det blir nok Ålesund neste gang jeg skal innom et servicesenter, selv om det er litt lengre å kjøre.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hjelp til å velge riktig model S
mandag 11. april 2016, klokken 10:43
Sitat fra: Espen Vindheim på mandag 11. april 2016, klokken 09:16
Skal få installert hjemmelading (og lading på hytten) så vurderer 70D, mye pga av prisforskjell, men har litt rekkeviddeangst på den da jeg har null erfaring med el-bil. Hva er reel rekkevidde på denne når man tenker norsk vinter og at ingen i bilen er lysten på å sitte og fryse.
Jeg har 70D og kjører uten problemer 210km på vinteren (E39 Sogn og Fjordane - Bergen). Det er litt opp og ned men tilnærmet 0 høydemeter i sum. Kjørte den strekningen nå i helgen og hadde 160wh/km i gjennomsnitt. Det ville gitt en rekkevidde på over 400km, men forholdene var optimale med tør vei og 10-12 grader med sol som varmet opp kupeen.

Har kjørt i skikkelig elendig vintervær med 10-15 cm snø i veien, og lå da på et forbruk rundt 280wh/km. Hvis vi regner ca 65kwh tilgjengelig ved 100% lading gir det ca 230km rekkevidde. Hvis du har nerver til å kjøre til 0% :)

Sitat fra: Espen Vindheim på mandag 11. april 2016, klokken 09:16
Ladetid på hjemmelading (bestilt via tesla)?
Tror du skal kjøre ganske mye for å ha behov for skikkelig heftig lading hjemme. Jeg har 32A 1-fase 230v og det holder i massevis. Skal man på langtur er det uansett lurt å planlegge. F.eks lade til 90% kvelden før og starte lading en time eller to før avreise hvis man vil ha fullere batteri.

Sitat fra: Espen Vindheim på mandag 11. april 2016, klokken 09:16
Om man skal kjøre Bergen-Oslo, må man ta unødvendige omveier bare for å lade?
Foreløpig mangler superlader over hardangervidden, men det er heldivis planlagt en i Eidfjord. Er man i tvil så kan du sikre deg ved å kjøpe en chademo adapter. Da er du aldri veldig lang unna et ladepunkt.


Den største ulempen med 70D vs 90D (85 selges vel ikke lenger?) er ladetiden. Du må gjerne lade 10-20 min lenger på en superlader fordi en 70D gjerne må fylles til 90%, mens en 90D sannsynligvis kan kjøre etter 80%. For min del var ikke det verdt pristillegget.

#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Total bremsesvikt
torsdag 25. februar 2016, klokken 10:22
Sitat fra: lunitiks på onsdag 24. februar 2016, klokken 11:11
Til de som plages med dette: Går det ann å si "hvor" merkbar bremsesvikten er? Dvs hvor ofte jeg bør oppleve dette og hvor klart/subtilt jeg vil merke det før jeg evnt. vet om det er noe feil

Den er veldig merkbar. Test bremsen forsiktig umiddelbart etter at du starter å kjøre. Dersom du kjenner at den tar, så er det ok. Dersom den ikke tar, legg mer press på pedalen. Bilen bør bråstoppe i lav fart. Gjør den ikke det, så er det ikke godt nok etter min mening.

Jeg har også vært ute for at bilen ikke bremser, og at jeg da trykker så hardt på pedalen at den "gir etter" og går omtrent helt i bunn.
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Total bremsesvikt
tirsdag 23. februar 2016, klokken 10:13
Sitat fra: Lynet på tirsdag 23. februar 2016, klokken 10:05
Har du fått skiftet bremseklosser til den typen som ikke er porøs og trekker vann?

Har ikke fått skiftet bremseklosser. Skulle jo tro at bilen som er levert i oktober 2015 var utstyrt med siste versjon av bremsene for det markedet den leveres til. Men må åpenbart inn for å sjekke det.
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Total bremsesvikt
tirsdag 23. februar 2016, klokken 09:53
Nå er det nok! For andre gang denne vinteren har jeg eller samboeren min nesten forårsaket en ulykke pga sviktende bremser.

Tidlig i vinter overholdt jeg ikke vikeplikten. Jeg bremset det jeg var god for, uten at bremsene tok. Heldigvis stoppet den andre bilen...

I går da min samboer skulle hjem fra jobb, måtte hun stoppe for en fotgjenger som skulle over veien. Hun hold ca 30-40 km/t og klarte likevel ikke å stoppe før fotgjengerfeltet. Fotgjengeren, som sannsynligvis ristet på hodet, stoppet heldigvis.

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 09. februar 2016, klokken 07:35
Under hvilke forhold bør jeg teste evnt. bremsesvikt på min bil?

Skummelt hvis jeg har bremser som ikke er OK uten at jeg vet det..

70D

Hos meg opptrer bremsesvikten de første hundre meterne, kanskje en kilometer, etter kjørestart. Helst når det er snø/sørpe eller veldig vått. Nå når jeg vet om det gjennomfører jeg et par oppbremsinger umiddelbart etter kjørestart. Da begynner bremsene å ta igjen. Men det er ikke godt nok. Tesla skal få bilen inn og fikse det.
#11
Har ikke forsøkt dette selv, men du kan også skru på "Energy saving" og skru av always connected for å evt. tape minst mulig energi.
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tide forsikring
mandag 15. februar 2016, klokken 12:11
Fikk under halv pris hos Tide i forhold til Gjensidige. Jeg tok sjansen. Kundebehandleren jeg har hatt kontakt med har vært svært vennlig og hjelpsom. Så får man heller håpe på det beste hvis det kommer et skadeoppgjør  :)
#13
Jeg har svart metallic lakk på min. Ikke en stripe å spore etter ca 8000 km  :)
#14
Sitat fra: bjoris på onsdag 27. januar 2016, klokken 23:18
....
Vårt strekk er 180 km på våte vestlandsveier med snittfart på 65 km/t og 600 moh der høydemetrene kommer siste 3 mil
.....
Det går vel fint med en 70D "uansett forhold"?

Jeg har S70D med Nokian Hakka R2.

Forbruker varierer mellom ca 200 Wh/km på langkjøring (E39 Sogn og Fjordane/Hordaland, ca -5 grader) og tørre veier til opp mot 280 Wh/km på korte turer i snøslaps. Ingen takboks, range mode off.

Vanligvis ligger jeg rundt 220-240 Wh/km.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Oljelekkasje?
onsdag 27. januar 2016, klokken 11:09
Sitat fra: Roger Kolbu på onsdag 27. januar 2016, klokken 10:44
Smeltevann fra hjulbuene. Du har nok dratt med deg mye olje og dritt på veien hjem i går... ;-)
Det er min teori også. Det så omtrent slik ut det som randt av bilen min da jeg omsider fikk vasket den ::)

Opplever det samme med bremsene nå på vinteren. Jeg sørger alltid for å ta en skikkelig oppbremsing, da fungerer de bra etterpå.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA