Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Cox

#1
Lading av Tesla / Bruke VW schuko ladekabel
mandag 27. juni 2016, klokken 08:41
Jeg har en 10A VW e-Golf ladekabel som jeg ønsker å bruke til en 85D.  Noen ganger går det helt problemfritt, men andre ganger går kontrollboksen på kabelen i feilmodus og lading stanser.  Har forsøkt å redusere ned til 8A i bilen, uten at det hjelper.

Forstår ikke hvorfor dette skjer - og hvorfor det noen ganger går ok?  Dette henger på en 16A kurs.  Når jeg bruker Tesla originalkabel, er alt ok.
#2
Model S / Sv: Null mobildata
tirsdag 22. mars 2016, klokken 11:47
Tror neppe dette har noe med dekning å gjøre, snarere modemet som kutter ut. Bilen har stått lenge nå med prima Telenor dekning uten at det hjelper, ei heller å resette.
#3
Model S / Null mobildata
mandag 21. mars 2016, klokken 21:16
2 ganger når jeg har passert Sollihøgda mister bilen all kontakt med mobilnettet, verken Edge, 3 el 4g. Først mange timer senere kommer bilen på nett igjen etter at den har stått stille lenge.

Dette er en ny bil med 4g modem, har ikke vært i kontakt med Tesla ennå om dette.

Flere som opplever det samme?
#4
Model S / Sv: Erfaringer med summon (beta)
onsdag 09. mars 2016, klokken 23:04
Mulighet for summon vha fob er nå fjernet i US tilsynelatende pga risiko for påkjørsel:

http://www.teslarati.com/tesla-autopilot-summon-vs-small-child/

Her gjelder også smartphone og innenfor 10 fot nå.
#5
Model S / Sv: Midtkonsoll - verd det?
onsdag 09. mars 2016, klokken 20:47
Tror faktisk jeg ville gått for denne istedet:
http://www.amazon.com/gp/product/B019MQIYOG/ref=s9_simh_gw_g263_i1_r?ie=UTF8&fpl=fresh&pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=desktop-1&pf_rd_r=0AGMYZNKKYS1AGDQ8N7Y&pf_rd_t=36701&pf_rd_p=2079475242&pf_rd_i=desktop

Ikke like elegant, men tilnærmet samme egenskaper.  En stor fordel er at den løftes ut svært enkelt og koster 99$.  Det skulle vel bli ca 1200 med mva og frakt.
#6
Model S / Bærekraftig forretningskonsept?
lørdag 20. februar 2016, klokken 13:57
Må si jeg leser med økende undring og bekymring om alle problemer og feil på disse bilene, og spørsmålet melder seg selvsagt hvor lenge Tesla kan opprettholde sine garantiforpliktelser når grunnproduktet tilsynelatende er så dårlig.

Det kan se ut som at man aksepterer dette fordi ting utbedres gratis iht garanti, men jeg vil tro det kommer et tidspunkt hvor investorene sier nok er nok.  Da kan det bli en tøff hverdag for bileiere som har et produkt som krever reparasjon og utbedring omtrent 1 gang i måneden.

Likevel har Tesla kanskje den største fanboy skaren, og en stor andel påstår de vil kjøpe Tesla igjen.  Da kan man lure: Er ikke alle problemene man leser om representative for den generelle Tesla eier, eller hvorfor velger man å lukke øynene for dette?
#7
Model S / Reell effekt av regen?
torsdag 11. februar 2016, klokken 22:24
Leser at mange er svært opptatt av eks å starte med varme batterier for å få maks regen effekt, men hvor mye vil dette bety i praksis?

Den beste måten å bevare potensiell energi (høyde) vil ALLTID være rulle uten generatorbrems hvis mulig.  På eks E-Golf er det mulig å benytte generatorbremsen langt mer aktivt, ved at girspaken har 4 ulike posisjoner for ulike nivåer av brems, eller rekupering som det heter på folkevognsk.  I praksis kan man da rulle eks fram mot gatekryss, og deretter "dra på" med generatorbrems.

I mine øyne er dette en bedre måte enn å måtte holde regen på et menystyrt fast nivå.
#8
Model S / Sv: Garantier 70/85?
søndag 08. november 2015, klokken 22:09
Ut fra dette leser jeg 4 års garanti på bil, og 5 år på belter airbags (pluss 8 på batteri/drivlinje).

4 år generelt på bil er vel nesten Norges dårligste nå? Formoder at motorer inngår i drivlinje
#9
e-Golf / Sv: Hjelp til valg av 16amp lader
tirsdag 19. mai 2015, klokken 22:29
Kjøpte EVS16-2 (kladdløs, regulerbar 1-16A, m schuko) hos Elbilhjelpen, og den funker helt greit.  Originalkabelen fra VW henger nå fast i garasjen, og pistolen står i en passiv holder.  Bare å plugge rett inn, akkurat som en fastmontert ladestasjon (dog på 10A, alternativt bruker jeg den "kladdløse").
#10
Originalkabelen til VW er lett og fin, god byggkvalitet og har mye "flott" blinking og lys, men det går veldig tregt. Noen som har sett en kabel tilsvarende charge-amps sin type 1 kabel?

Charge-amps selv sier de kommer med dette i desember 2015, men det må da være andre som leverer dette før den tid??
#11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
søndag 21. desember 2014, klokken 13:11
Sitat fra: Joakim Sveli på lørdag 20. desember 2014, klokken 20:00
Skal forsøke å svare kort på spørsmålene:

- Nedetiden er svært avtagende på disse laderne. Alle ladere gjennomgår i disse dager en oppdatering der programvare byttes ut

Sitat fra: Powerflux på lørdag 20. desember 2014, klokken 13:38

Synes at skjermdialogen på KIWI laderene er god, men det er et sted hvor det halter.  Tror det er der jeg blir bedt om å bekrefte at pistolgrepet sitter i bilen, og man skal trykke en grønn OK-hake. Her skal man bekrefte ved å trykke på en knapp som sitter nedenfor skjermen, og det er plutselig nytt i dialogen.  Det er lett å huske når man vet om det, men svært lite intuitivt første gangen.  En bagatell kanskje, men førte til plunder og heft og oppringing til help-desk uten at de kunne hjelpe.

Uansett, stor honnør til KIWI, Fortum, Nissan (og VW/BMW) for dette initiativet!
#12
Originalkabelen til VW er lett og fin, god byggkvalitet og har mye "flott" blinking og lys, men det går veldig tregt. Noen som har sett en kabel tilsvarende charge-amps sin type 1 kabel?

Charge-amps selv sier de kommer med dette i desember 2015, men det må da være andre som leverer dette før den tid??
#13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglader Nes i Ådal kommer mai 2014
lørdag 13. desember 2014, klokken 12:08
Mener at jeg fikk oppgitt 1t og 20 min da jeg koblet til. Jeg avbrøt lading etter 40 minutter med SMS. Fortum-brikka virket ikke, men RFID leseren på stasjonen detekterte ruter-kortet mitt så den funker tydligvis.
Poenget mitt er at en må være obs på at hurtiglading om vinteren er noe annet enn hurtiglading om sommeren. Dersom det er mulig å ta ut mottatt effekt ved oppstart, hadde det vært interessant ja. Jeg kjørte "billig" ned fra Danebu, og med lite varme.
#14
Startet fra Damtjern/Danebu med prognose på 33 km i -6 grader, og siktet meg inn på Nes 63 km unna.  Det gikk selvsagt helt utmerket pga høydeforskjellen, men fikk en liten overraskelse da CCS laderen fortalte at jeg måtte regne med 1t 20 minutter for å komme til 80%. Joa, visste det ville gå tregere i kulda (-11 på Nes), men 3 ganger´n.. Da Veikroa var stengt ble det Shell, og det slo meg at å lage "ladeventeplasser" med et par stoler og WLAN må være et sjakktrekk!  Sikker på at det er bra for omsetningen.

Så kaldt og ensomt det er på Nes i Ådal en mandagskveld:
#15
Ladeplasser og ladekabler / Når kommer ladeventeplassene...
fredag 12. desember 2014, klokken 21:37
Tilbrakte 30 minutter på Shell på Nes i Ådal en kald mandagskveld (veikroa stengte kl 18), og tenkte at nå må de se muligheten i å innrede ladeventeplasser.. :D Med et par stoler, et lite bord, noen aviser og WLAN er jeg sikker på at dette er raskt tjent inn i form av høyere omsetning i kaffe og pølser!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA