Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tellus

#1
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Prisutvikling AE
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 08:21
Over 400K høres mye ut.

Det grunnleggende problemet er at det ikke finnes konkurrenter i samme prissjikte. Å kunne kjøpe en ny bil til 300K (+ vinterhjul) med rekkevide som en Tesla M85 er rimlig unikt. Slik sett er AE priset alt for lavt. GM tjener vel heller neppe noe ved å selge bilen for en slik sum.

Neste år komme Kona. Prisen ser ut til å bli fra rundt 360K (+vinterhjul). Selv til denne prisen står nordmenn i kø. Leaf med 60kWh batteri ser ut til å være mer enn et år unna. Pris ukjent, men den blir nok over 300K. Bestiller du Tesla M3 i dag får du den tidligst i 2019 en gang. Har liten tro på at man vil kunne kjøpe en strippet M3 til ned mot 300K.

Med andre ord vil AE holde seg bra i pris. Hvis jeg ikke allerede hadde en AE ville jeg ikke hatt problemer med å kjøpe en brukt til godt over nybilpris. Rekkevidden til AE gjør at bilen kan benyttes på en måte som frem til nå har vært forbeholdt biler fra Tesla. Folk betaler godt over 300K for en I3 med litt utstyr. Sier seg selv at 300K er for billig for en AE.


#2
Sitat fra: Gålå på onsdag 25. oktober 2017, klokken 17:52
Jeg er klar over at estimert og oppgitt kjørelengde synliggjort på venstre side i displayet er avhengig av manger faktorer som kjørestil, temperatur, topografi etc. Det hadde likevel vært interessant å høre fra flere hvor stor oppgitt kjørelengde er ved fulladet batteri. Mitt estimat ligge nå på ca 300 km, altså langt lavere enn oppgitt 380 km etter amerikansk målenorm.

Litt off Topic, men jeg regner med estimatet baserer seg på et antall korte turer. Ved korte turer går mye energi med til varme. For tiden ligger mitt snitt på over 1.9 kWh per mil. Over 20% av energien går med til varme. Blir så vidt over 30 mil rekkevidde for småkjøring. Rekkevidde ved langkjøring ville selvfølgelig blitt lengre.
#3
Elbiler i media / Sv: DinSide - årets bil 2017
onsdag 25. oktober 2017, klokken 10:19
Sitat fra: HCO på onsdag 25. oktober 2017, klokken 09:20
Sitat fra: JorgenM på onsdag 25. oktober 2017, klokken 08:07
Da er vel alle på dette forumet enige om hva vi skal stemme?

Å, er vi det? Skal vi gi GM klapp på skulderen for å lage en compliance car som ikke er økonomisk bærekraftig og som i praksis ikke kan leveres? Jeg vil tro at opplevelsene enkelte har hatt rundt (forsøk på) bestilling av Ampera-E bare har sørget for mer bensin på pepper-bålet.

Det betyer med andre ord at Tesla har laget en "compliance car" med Model 3  ;D

Og i USA går GM sin fabrikk for fullt....
#4
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Nå er det slutt for salg av Opel
lørdag 21. oktober 2017, klokken 13:51
Dere har fått med dere at Opel Ampera-E == Chevrolet Bolt ?

Bolt er sannsynligvis den mestselgende elbilen i USA for tiden  ;)

Hva som blir fremtiden til Opel Amperea er uvisst. Kanskje tar volumet seg opp om noen måneder. Kanskje blir det full stopp og GM etablerer direkte salg i Europa.

Time will tell.
#5
Model S / Sv: Er du gått lei?
onsdag 18. oktober 2017, klokken 09:34
Er det ikke mer ubegripelig at noen bruker en million på noe de anser som kun et transportmiddel ?

Det ligger vel litt i kortene at når man betaler mye mer enn bruksvedien så ligger det andre hensyn bak.

Hvorfor kjøpe en klokke til 10K når man kan få en en for et par hundre kroner som viser tiden like nøyaktig ?

Hvorfor kjøper folk merkeklær, mobiltelefoner til 8K  eller sykler til 30K eller mer ?

Vi forsøker nok ofte å rasjonalisere beslutningen når vi kjøper kostbare bruksgjenstander, men med hånden på hjertet så bør nok alle som tenker på bil i millonklassen være såpass ærlige med seg selv at det ligger en stor grad av følelser og bak.
#6
Model S / Sv: Er du gått lei?
onsdag 18. oktober 2017, klokken 08:16
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 18. oktober 2017, klokken 07:56
Audi og Porsche er jo folkevogn. ;)

Det er jo faktisk sant  ;D
#7
Model S / Sv: Er du gått lei?
onsdag 18. oktober 2017, klokken 07:40
Kan forstå at OP synes glansen med Tesla har falmet noe. I Oslo ser man nå så mange Tesla at den har tatt over rollen som hvermansen Passat/Avensis. Faktisk er Tesla i ferd med å rulle inn som erstatter for sort BMW med sorte felger i de miljøene som liker slikt.

Trøsten er at allerede neste år begynner det å dukke opp ekte premium el biler slik at man slipper å kjøre folkevogn hvis man ikke ønsker det. Audi og Jaguar kommer med sine modeller neste år og Mercedes følger etter i 2019. I 2020 kommer vel også Porsche hvis man kan prioritere det sportslige foran det praktiske.
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilke elbiler har 6amp lading?
onsdag 18. oktober 2017, klokken 07:33
Opel Ampera-E lader default på 6A når man bruker schuko ladekapbelen. Man må selv stille inn 10A hver eneste gang man lader hvis man ønsker det. For meg er det litt irriterende, men i OP sitt tilfelle så er det jo hendig. Man kan forøvrig også endre instilling ved å benytte appen.
#9
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 11:48
Det blir garantert 5 seter. 4 seter kommer fra konseptmodellen.
#10
Er ikke dette den kinesiske hurtigladerpluggen? Så noe om dette et annet sted på forumet tror jeg.
#11
Model X / Sv: Regjeringen foreslår Teslaskatt
lørdag 14. oktober 2017, klokken 15:30
Sitat fra: Taffelman på lørdag 14. oktober 2017, klokken 14:54
Problemet er at de bilene egner seg bare som nr 2 bil, det vi før kalte "konebilen".

Hvike elbiler kan pr i dag, eller innen 3-4 år, ta over som fullverdig familiebil med nok plass, rekkevidde og fleksibilitet til at de som pr i dag ikke engang har prøvd en elbil får lyst til å prøve en?

Ikke helt korrekt dette. Allerede i dag har vi Opel Ampera med betydelig lengre rekkevidde under norske forhold enne MX 75. Opel får du brukt til under 400K.  Neste år blir det flere billige alternativer fra Hundai og Nissan. Må man ha større bil enn som så vil både Jaguar og Audi komme med sine alternativer. Begge forventes å veie godt mindre enn MX.

Hvis man må ha en 5 meter lang bil med måkevinger, vel ja da har man jo kun Tesla X.

Personlig fatter jeg ikke at noen kjøper en så stor bil med såpass kort rekkevidde. Er redd mange lurer seg selv ved å kjøpe 75 kWh varianten.
#12
Sitat fra: stromifokus på onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:48
Tesla 3 er håndlaget. Da blir det dyrt å produsere disse.

Jeg synes denne var morsom jeg. Håndarbeid skal man ikke kimse av.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nå kommer Tesla-skatten
torsdag 12. oktober 2017, klokken 10:40
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 12. oktober 2017, klokken 10:28
Sitat fra: arthur på torsdag 12. oktober 2017, klokken 10:26
Huffda, helt forferdelig at de som bruker mest penger på bil må betale litt i skatt på bilen de velger å kjøpe. My heart bleeds! ::)

Ja det er litt unorsk.
Bedre med 5% flat mva på alle elbiler fra 2018.

Synes godt man burde vente 1-2 år før man innførte avgifter, men når en avgift først blir foreslått så er det vel ok at den rammer de aller største elbilene mest. Med hånden på hjertet så er vel Model X en unødvendig stor og tung bil. Bilene som dukker opp nå fremover blir sannsynligvis på rundt 2000 kg +/- og vil være store nok til en typisk familie.

Å legge avgift på små elbiler ville vært for dumt. Relativt sett er disse allerede dyre. Tesla, Audi og Jaguar er prismessig på linje med eller til og med billigere enn fosilvarianten.
#14
Audi e-tron / Sv: Audi Q6 e-tron
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 22:12
Sitat fra: Karlsen på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 17:05
Nyttig lesing i ny artikkel om elbilsatsingen til Audi:

https://blog.caranddriver.com/audi-e-tron-quattro-and-sportback-new-tech-details-on-the-tesla-model-x-rival/

Her var det litt nytt for meg i hvert fall.
Bilen kommer standard med to motorer. Den tredje motoren blir tilvalg.

Audi hevder videre at de har utviklet en hybrid motortype som kombinerer kompaktheten til permanentmagnetmotorer med høyhastighetsfordelen (?) til induksjonsmotoren. Ble litt skeptisk at det ikke står at de også kombinerer effektiviteten til permanentmagnetmotoren.
#15
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Varme/AC
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 22:06
Virker som programvaren er i 'smarteste' laget. Om morgenen nå om dagen stiller jeg inn auto 23 grader når jeg reiser til jobb. Etter en stund er det varmt nok og jeg skrur ned til 22 for at det ikke skal bli varmere. Da virker det som om programvaren tror jeg sitter og gisper av varme og spytter ut kaldluft. Resultatet er at jeg enten må vri tilbake på 23 grader eller slå av auto. Ikke noe stort problem dette, men litt irriterende at GM ikke greide bedre enn dette.

Leafen er således mye smartere da den lar brukeren få lov til å lirke systemet forsiktig opp og ned.

Men rekkevidden imponerer virkelig  ;D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA