Over 400K høres mye ut.
Det grunnleggende problemet er at det ikke finnes konkurrenter i samme prissjikte. Å kunne kjøpe en ny bil til 300K (+ vinterhjul) med rekkevide som en Tesla M85 er rimlig unikt. Slik sett er AE priset alt for lavt. GM tjener vel heller neppe noe ved å selge bilen for en slik sum.
Neste år komme Kona. Prisen ser ut til å bli fra rundt 360K (+vinterhjul). Selv til denne prisen står nordmenn i kø. Leaf med 60kWh batteri ser ut til å være mer enn et år unna. Pris ukjent, men den blir nok over 300K. Bestiller du Tesla M3 i dag får du den tidligst i 2019 en gang. Har liten tro på at man vil kunne kjøpe en strippet M3 til ned mot 300K.
Med andre ord vil AE holde seg bra i pris. Hvis jeg ikke allerede hadde en AE ville jeg ikke hatt problemer med å kjøpe en brukt til godt over nybilpris. Rekkevidden til AE gjør at bilen kan benyttes på en måte som frem til nå har vært forbeholdt biler fra Tesla. Folk betaler godt over 300K for en I3 med litt utstyr. Sier seg selv at 300K er for billig for en AE.
Det grunnleggende problemet er at det ikke finnes konkurrenter i samme prissjikte. Å kunne kjøpe en ny bil til 300K (+ vinterhjul) med rekkevide som en Tesla M85 er rimlig unikt. Slik sett er AE priset alt for lavt. GM tjener vel heller neppe noe ved å selge bilen for en slik sum.
Neste år komme Kona. Prisen ser ut til å bli fra rundt 360K (+vinterhjul). Selv til denne prisen står nordmenn i kø. Leaf med 60kWh batteri ser ut til å være mer enn et år unna. Pris ukjent, men den blir nok over 300K. Bestiller du Tesla M3 i dag får du den tidligst i 2019 en gang. Har liten tro på at man vil kunne kjøpe en strippet M3 til ned mot 300K.
Med andre ord vil AE holde seg bra i pris. Hvis jeg ikke allerede hadde en AE ville jeg ikke hatt problemer med å kjøpe en brukt til godt over nybilpris. Rekkevidden til AE gjør at bilen kan benyttes på en måte som frem til nå har vært forbeholdt biler fra Tesla. Folk betaler godt over 300K for en I3 med litt utstyr. Sier seg selv at 300K er for billig for en AE.