Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TorS

#1
Jeg fikk også denne meldingen i dag morges. Jeg kan ikke forstå noe annet enn at denne utsendelsen må være en feil.
#2
Jeg har også fått fukt inn i ryggekamera. Skal ta kontakt med BMW i neste uke.
#3
Sitat fra: henrikhoe på søndag 27. august 2017, klokken 14:46
Da har jeg gjort litt reserach og har bestemt meg for å gå for denne kabelen

Det følger jo ladekabel med bilen! Det er ikke nødvendig å kjøpe ny ladekabel med mindre du kjøper en bruktbil med ødelagt kabel.
#4
De koblet til etter at jeg hadde kjørt. Jeg så at de flyttet bilen, men ikke at de koblet til, da var jeg kjørt. Jeg vil anta at det gikk mindre enn 2 minutter fra jeg koblet fra til de koblet til.

Fortum Kiwi Otta er kun en enkelt ladestolpe og den har stått der veldig lenge. Jeg vil tro at den er en av de eldste Fortum har. Det kan vel være noe av forklaringen. (Den er ikke av den aller eldste typen der kontaktene bare ble hengt på siden.)

Jeg prøvde å få Fortum til å sjekke om de kunne se noe unormalt i loggen, men de sa at det kunne de ikke se. Jeg spurte om det var logget hvilken ladebrikke som avsluttet ladingen, men da fikk jeg til svar at det måtte være den samme som startet ellers var det ikke mulig å koble fra...
#5
Jeg ladet med i3 på Fortum Kiwi Otta søndag 30. juli 2017 fra 13:28 - ca 13:50. Før jeg var ferdig kom en "Dark Metal Grey" Leaf. En dame kjørte, mann satt på. Jeg banket på ruta og spurte hvor de skulle, for å kunne advare de mot AR laderen på Dombås, men de skulle mot Oslo. Jeg avsluttet rett etter og jeg så at de flyttet bilen for å kunne lade. De må ha ladet fra ca. 13:50 - 14:20. (Iflg. Fortum var de neste som ladet først 15:09.)

Grunnen til etterlysningen er at Fortum ikke har registrert at jeg har avsluttet ladingen og at jeg har fått denne ladingen inn på min "konto". Jeg har dokumentert dette for Fortum med ladetider fra GK før og etter Otta og kjøretid mellom, men Fortum tror meg ikke! Jeg er ikke ute etter noen refusjon e.l., for jeg har allerede fått kompensasjon fra Forum. Mitt anliggende er at det må være feil i loggingen av ladetid på (denne) Fortum ladere(n) og Fortum må rette feilen.

Jeg har allerede spurt under "Ladeplasser og ladekabler" om det var flere som har opplevd dette. Det var flere som hadde opplevd feil og mange (meg selv inklusive) har sagt at vi av den grunn foretrekker GK ladere. For oss elbilister er det viktig med konkurranse mellom ladeoperatørene, slik at prisene holdes nede og at vi ikke får "AR tilstander". Det er derfor uheldig for konkurransen om Fortum får et slikt stempel. Jeg kunne derfor tenke meg å finne ut hva som kan være årsaken til feilen. Min "ville" spekulasjon er at dersom det går for kort tid mellom to ladeøkter der begge lader med brikke fra Elbilforeningen på denne laderen så logges det som en lading på første mann.
#6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Feil ladetid på Fortum Kiwi Otta
tirsdag 15. august 2017, klokken 22:37
Dette fikk sin løsning i dag ved at Fortum etterga en del av beløpet. Men det viktigste var ikke de få kronene, det viktigste var jo at Fortum anerkjente at det kunne være feil og at de ville prøve å finne ut av det. De sier at de ikke finner noen feil med loggen fra laderen. Ferdig med den saken. Det er for dårlig. Det var en Leaf som sto klar å koble seg til etter meg, men den finner de ikke spor av. Etter at min feilaktige ladetid var over tok det 49 minutter til neste mann ladet iflg. Fortum. Konklusjonen min blir da at Leafen har ladet på min regning.

Siden de ikke finner noen feil er det dessverre ikke noe annet å gjøre enn å ta bilder etter at lading er avsluttet, men før bilen kobles fra, slik det ble foreslått. Ingen tvil om at jeg i all hovedsak vil lade på GK ladere heretter.
#7
Ladeplasser og ladekabler / Feil ladetid på Fortum Kiwi Otta
mandag 14. august 2017, klokken 17:34
Jeg kjørte Brumunddal -> Ålesund 30. juli og ladet på Vinstra (GK), Otta (Fortum), Lesjaverk (GK) og Åndalsnes (GK).  Jeg fikk en regning fra Fortum på 54 minutters lading på Kiwi Otta. Det er helt hinsides. Når jeg sjekker starttid på GK Vinstra + ladetid + kjøretid + ventetid til Otta så stemmer starttidspunktet på Otta veldig bra. Sjekker jeg starttid på GK Lesjaverk og påstått slutttid på Otta så må jeg ha hatt en snitthastighet på 120+ km/t mellom Otta og Vinstra. Selv med en i3 (med minste batteri!) er ikke dette gjennomførbart. Når jeg prøve å påpeke dette til Fortum så får jeg til svar at de må stole på laderne og de ikke har noe bevis på at jeg har kjørt der jeg sier... De gidder ikke gå inn i en realitetsvurdering. Når jeg forlot Otta sto det en Leaf og ventet. Jeg ba Fortum sjekke i forhold til denne, men fikk ikke svar på det.

Jeg vil tro at jeg ladet 20 min. på Otta. Da stemmer det veldig bra med ca. 1t og 10 min mellom Otta og Lesjaverk.

Er det noen andre som har registrert uregelmessigheter med Fortum tidtaking på laderne i denne størrelsesorden (30 minutter mer enn virkelig)?
#8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Status Arctic Roads
søndag 06. august 2017, klokken 16:33
Jeg vil anta at det ikke er mange med årsabonnement med forhåndslasting av brikkenr. til laderne, slik at man er helt avhengig av at GoCharge appen eller SMS fungerer. I mitt tilfelle, 10. juli. om kvelden på Bjorli, meldte GoCharge appen at den ikke fikk kontakt med laderen og brukerstøtte var telefonsvarer. (Jeg prøvde mer enn en gang for å si det slik.) Da hjelper det lite om selve laderen virker som den skal. Jeg har opplevd at laderen på Bjorli har stått åpen når jeg har prøvd å starte lading. Det bør jo være et krav at dersom laderen ikke får kontakt med omverden, bør den automatisk settes åpen. Jeg vil anta at AR / GoCharge har oversikt på når og hvor ofte kunder opplever at kommunikasjonen mot laderne svikter. Dersom Elbilforeningen får Enova (det er vel eneste måten) til å gjøre en henvendelse til AR for å få denne oversikten og sjekke at laderne faktisk settes åpen ved kommunikasjonssvikt. Det vel krav om drop-in mulighet, så virker ikke GoCharge eller SMS er drop-in ikke mulig. Så bør vel Enova tipses om de tidspunktene som meldes i denne tråden og be om en forklaring til disse.     
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Arctic Roads forts.
lørdag 05. august 2017, klokken 12:10
http://www.fortum.no/pressemeldinger/fortum-og-enova-fyller-sor-norge-med-hurtigladere/ står det sitat, "I høst lyste Enova ut første runde med bygging av hurtigladere ... E6 Oslo–Trondheim får 14 nye hurtigladere ... Enova stiller krav om at det skal være minimum to lademuligheter per femte mil ... De nye laderne skal være på plass innen 1. november 2016." Hva med Oppdal <-> Otta? (Og det er bare en lader på Otta.)
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Arctic Roads forts.
søndag 30. juli 2017, klokken 20:12
Hurra! Nå har jeg for første gang kjørt Østlandet -> Ålesund over Dombås uten å bruke AR. Vi var avhengig av å lade til 80%+ på Otta for å nå Lesjaverk. På Otta sto det en Golf og føreren sov. Han hadde ladet i ca 23 minutter og hadde ca. 83%. Jeg kakket på ruta og spurte om han skulle stå lenge og hvilken retning han skulle. Han sa at han skulle til Oslo og aktet å lade til ca. 100% og mente det gikk fort. Jeg forklarte at det var en drøss med ladesteder mot Oslo og at det gikk saktere når det var 80%+ og ihverfall 90%+ så det var bortkastet tid og penger. Han sa ikke så mye mer, men lukket døra. Så gikk det en stund og først når han hadde godt over 90% kom han ut igjen. Jeg spurte hvor han kom fra og han hadde kjørt fra Trondheim. Da har du vel måttet bruke AR ladere, spurte jeg. Ja, men det virket ikke. Han måtte saktelade i 6 timer + for å komme seg til Otta!! Han sa at han hadde sjekket på forhånd at laderne var i orden på nett og alt så OK ut... Jeg spurte ikke mer... Det er vanvittig at de står OK på nett og når man kommer dit er man låst dersom SMS/APP ikke virker og kundeservice er en telefonsvarer... For en felle for uinformerte vanlige el-bilister. Hadde han vist dette kunne han jo kjørt Østerdalen.
#11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Arctic Roads forts.
lørdag 22. juli 2017, klokken 17:18
Jeg har også vært fornøyd de gangene jeg har måttet bruke AR  (og tegnet mnd.abb.). Men når jeg skulle fra Åndalsnes til Brumunddal 10. juli på kvelden fikk ikke appen kontakt med laderen på Bjorli. Vi ringte flere ganger til oppgitt telefonnunmer, men fikk bare telefonsvarer. Ikke spesielt nyttig. Heldigvis hadde jeg nok strøm til å nå den nye GK laderen på Lesjaskog med 2km igjen. Det er helt vanvittig at en operatør har sperret hovedfartsåren mellom nordvestlandet og Trøndelag til Østlandet i flere år. Jeg pleier å være sindig, men nå håper jeg hele AR havner et meget varmt sted.
#12
BMW i3 / Sv: Lillehammer-Molde-Lillehammer
tirsdag 20. juni 2017, klokken 20:10
Kjørte T/R Ålesund - Vinstra i helgen. Ikke noe problem med AR laderen på Bjorli (Lesja) eller den ene av to jeg brukte på Dombås. Det var tidligere to ladere på Bjorli, men nå er den ene fjernet. Bruker GoCharge appen og tegner ett månedsabonnement til 399,- og avslutter så snart turen er over.

(Jeg har også store aversjoner mot å bruke AR ladere, men så lenge de er en "propp" mellom Nord-vestlandet og Østlandet biter jeg meg i det. Det skal vel komme GK ladere her i løpet av 2017. En mulighet, som jeg har brukt en del på sommerstid, er via Geiranger, men det blir jo noe ekstremt dersom du skal til Molde.)
#13
BMW i3 / Sv: Maks batterikapasitet i servicemenyen 94Ah
fredag 16. juni 2017, klokken 06:36
En annen måte å finne ladenivå er beskrevet her

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23469.msg396805.html#msg396805
#14
Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. februar 2017, klokken 06:41
Når det gjelder AR laderen på Lillehammer så har jeg aldri opplevd den som operativ når jeg har hatt bruk for den. Heldigvis er det godt med både Fortum og GK ladere i nærheten. Status på ladere er stort sett oppdatert på ladekartet til Fortum.

Jeg har aldri prøvd på Arctic Roads (AR) laderen på Lillehammer. Basert på posten over og på http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26788.msg495701.html#msg495701 , kan det trolig være greit å ikke kaste bort tid på AR laderen på Lillehammer. Den er grønn i GoCharge appen, så du kan eventuelt gjøre et raskt forsøk for å spare penger. Bruk heller Fortum lader "bak" McDonald (https://www.google.no/maps/place/61°06'55.3"N+10°26'54.2"E) dersom det er behov.

Sitat fra: Sanderson på onsdag 08. februar 2017, klokken 21:03
Og hvordan aktiviserer jeg klima mens jeg lader? Trykke startknappen?

Meny på iDrive kontrolleren -> Innstillinger -> Klima -> Parkeringsklimatisering.

En annen sak som kan være greit å vite på vinterstid er DTC. "Systemet DTC er en versjon av DSC som er optimalisert for fremdrift." Det er helt nødvendig dersom du har problem med å komme fram, f.eks. opp en bakke. Sett den gjerne på i forkant av bakken. Slås på med iDrive Meny -> Innstillinger -> DTC -> Traction. Lampe for DSC OFF skal nå lyse. Slås av samme sted.

Jeg har lagret begge disse som hurtigknapper (7 og 8 i mitt tilfelle). (Når du skal lagre noe på en hurtigknapp så er det viktig at du står på nivået over i menyen når du gjør dette. Slik at for Parkeringsklimatisering står du på Innstillinger -> Klima, uten å velge Klima og så holder du nede en hurtigknapp til det plinger.)
#15
Sitat fra: Kanon på onsdag 08. februar 2017, klokken 20:29
Det er og lader på Vinstra (circle k) 8,5 mil. Og på Kvam ved Sinclair kafeteria, gamle E6. 9.5 mil.

Den på Kvam er Grønn kontakt og kun en lader. Jeg har brukt den mange ganger. Aldri noe problem annet enn litt kort ladekabel. Det kan vel være greit å holde seg til Fortum på første turen? Grønn kontakt har heller ikke noen ladere i Trøndelag. Fortum tilbyr også en ladekode som man tydeligvis får så snart man har registrert seg.

På Vinstra har både Grønn kontakt og Fortum store ladestasjoner. Så det er en god mulighet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA