Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Storken

#1
e-up! / Sv: Dekktrykk 175/65/R14??
torsdag 16. oktober 2014, klokken 10:33
2.1 - 2.2 bar i alle fire dekk.

Herregud, 2.8 bar  :o
#2
e-up! / Noen audiofile E-UP eiere?
fredag 01. august 2014, klokken 14:06
Stillheten i E-UP er virkelig en gylden mulighet til å nyte god musikk.

Først og fremst: Kilden til lyden har mye å si. Lyd over blåtann fungerer kun som bakgrunnsstøy. Med litt pådrag blir diskanten skingrende og fæl å høre på. Lydkvaliteten er værre fra min mobil (LG Optimus) enn dama sin (Samsung Galaxy S3). Lydkvaliteten er bra når AUX inngangen brukes, men ønsker litt mer trykk i dybden.

Det frister derfor med en liten subwoofer, eller to, til å gjemme bort under setene. Kicker 11HS8 og Clarion SRV250 er begge eksempler på slike. Nå har jeg ikke målt plassen under setene, men det virker til å være greit med plass.

Noen som har utført eller tenkt på lignende?
#3
e-up! / Sv: Betale for lading i borettslag
mandag 21. juli 2014, klokken 17:46
Betaler du kun 34 øre pr levert kWh?

Til sammenligning er nettleie hos oss 65 øre per kWh. Strømmen er omtrentlig 30 øre per kWh i snitt.

Jeg ville betalt et fast beløp, tenk på all tiden som vil gå med på å bokføre små beløp.
#4
e-up! / Sv: Begrensing av oppladning
mandag 21. juli 2014, klokken 01:59
Sitat fra: Hyperstress på mandag 14. juli 2014, klokken 17:27
@torlie:
Nei, VW vil nok at vi ikke skal tenke så mye, og bare bruke bilen som vi vil.
Men selv om maks oppladning i realiteten er 90% så kan du likevel doble antall ladesykluser på batteriet dersom du heller lader til 90% (som da i realiteten vil være 80%).

@storken:
Er det på det rene at 100% er 4.1V, og hvor fant du den infoen?  :)  (digresjon; på Tesla Model S er 100% 4.15v.)

Du kan selv sjekke kilde og lese min egen vurdering av kilden til den informasjonen. Jeg har sitert mitt opprinnelige innlegg fra side 1. 4,1V virker veldig rimelig for å oppnå lang levetid.

Forresten var jeg under oppfatning av at Model S ladet til 4,05V (85%). Bare sier det, dette er sikkert feil ;)

Sitat fra: Storken på søndag 29. juni 2014, klokken 16:30
Jeg vil også gå ut i fra det, men har nå noen tall å støtte den påstanden med. Fra denne kilden fant jeg ut at batteriet har 204 celler. Maksimal ladespenning er 418V og 0%SOC er ved 296V. Det gir hhv 4,1V per celle ved maks spenning og 2,9V ved minimal spenning. For at regnestykket skal gå opp forutsettes det at to celler og to celler er parallellkoblet.

Sitat fra: Rio på tirsdag 15. juli 2014, klokken 09:05
Spenningen som tilsvarer 100% avhenger av batterikjemi. Jeg har motstridende informasjon som sier at batterikjemien i e-Golf er LiFePO4 og at den er LiNMC. Jeg vet ikke hvilken som er korrekt.

Bortsett fra å vurdere om e-Golfen er verdt 60000 ekstra har jeg sett lite på den. Fra tidligere nevnte kilde står det noe om batteripakken i e-Golfen:

"The e-Golf has a curb weight of 1,510 kg (3,329 lbs), of which 318 kg (701 lbs) are accounted for by the lithium-ion battery. It is made up of a total of 264 individual cells, which are integrated into 27 modules (each with six or twelve cells). The cells add up to a nominal voltage of 323 V. Battery capacity is 24.2 kWh."

Tar man utgangspunkt i at tre celler er parallellkoblet her og at 3,7V er nominell cellespenning, får man ~325V. Sammenligner man spesifikk energi til e-Golfen og e-UP!en er disse hhv 76Wh/kg og 81Wh/kg. Tallene det er regnet med finner dere i kilden. Ingen kombinasjoner med celler lar en nominell spenning for LiFePo (3,2V) gi oppgitt nominell cellespenning (323 V).

Fra det kan man konkludere at e-Golf og e-UP! mest sannsynelig bruker samme type kjemi. Videre er det veldig sannsynelig at denne er NMC siden det nevnes ofte av VW sin "Lead battery expert".

Så, ja. Det sies mye rart om batterier om dagen  ;D
#5
e-up! / Sv: Begrensing av oppladning
mandag 14. juli 2014, klokken 00:01
Under instillinger kan man også justere inn en lavere batteriladegrense, slik at den starter opplading umiddelbart hvis ladestatus er lavere enn denne terskelen. Jeg har satt denne til 90%. Samtidig har jeg planlagt oppladning til 90%. Planlagt oppladning er 90% hver dag 0600 eller noe sånt.

Resultatet blir at bilen lader til 90% med en gang den plugges i.

@TB VW hindrer full oppladning for å forlenge levetid. Når viseren i bilen viser 100% er batteriet i realiteten ladet til 90% (4,1V). 4,2V anses å være 100% oppladet for LCO (Tesla Roadster), NMC (som er i VW) og NCA (Tesla Model S). Andre el-bilprodusenter begrenser også oppladning for å forlenge levetid.

Begrenser man oppladning enda litt mer, kan man øke levetiden enda litt mer. Millitæret i USA benytter 3,92 V oppladning i ikke-kritisk utstyr. Dette samsvarer ca til 75% kapasitet, men levetid blir drastisk forbedret.
#6
e-up! / Sv: Begrensing av oppladning
søndag 29. juni 2014, klokken 16:30
Sitat fra: Vw-E-Up på fredag 27. juni 2014, klokken 12:55
Jeg lader alltid vår E-UP opp til 100%. Mener å ha lest at VW har lagt inn begrensinger for max og minimumsgenser når det gjelder lading av batteriene for å sikre lang levetid. Det vil være naturlig i og med at de gir såpass lang garanti på batteripakken.

Jeg vil også gå ut i fra det, men har nå noen tall å støtte den påstanden med. Fra denne kilden fant jeg ut at batteriet har 204 celler. Maksimal ladespenning er 418V og 0%SOC er ved 296V. Det gir hhv 4,1V per celle ved maks spenning og 2,9V ved minimal spenning. For at regnestykket skal gå opp forutsettes det at to celler og to celler er parallellkoblet.

4,1V per celle gir ca 90% av kapasiteten, sammenlignet med lading til 4,2V - samtidig dobles levetiden.

Sitat fra: Mikalv på fredag 27. juni 2014, klokken 12:56
Sitat fra: Storken på fredag 27. juni 2014, klokken 11:52
Garmin enheten kan brukes til å justere maksimal oppladning, er det noen som aktivt bruker den til det?

Hallo og velkommen til klubben :)

Jeg bruker Garminenheten aktivt til å begrense ladingen. Den er programmert til å lade alle hverdager til 60% med avreise 06:20 og 100% med avreise 16:00.

Stort sett fungerer det fint, har også satt nedre ladegrense slik at den starter ladingen om det er mindre enn 60% batteri uansett, selv om den er programmert til å vente til neste dag.

Dette gjør jeg både på grunn av batterilevetid og for å minimere strømregningen hjemme, lading er gratis på jobb.

Takker  :) Er storfornøyd! Har prøvd tesla P85en, rart med det - men i byen får man litt teslafølelse av E-upen uansett. Tør også påstå at E-upen har mindre dekkstøy enn teslaen i motorveifart og.

Litt småvrien den kalenderen, men har nå satt reglene slik at den alltid lader til 90% når den blir plugget inn. Sparer batteriet litt, og har en motorbrems som er litt mer potent fra første km.
#7
e-up! / Begrensing av oppladning
fredag 27. juni 2014, klokken 11:52
Hei,

Kjøpte en brukt E-UP for to dager siden og er storfornøyd med kjøpet. Bilen er svensk og har gått litt over 4000 km.

Jeg har lenge vært interessert i elbiler, men brenner egentlig for kraftige elsykler - så det er mye nytt med å faktisk eie en elbil. Mine elsykler lader jeg til 90% og jeg lurer på hva maks cellespenning er ved 100% SOC i denne E-UPen?

Tesla er åpne mtp "geek facts", men det er ikke VW. Jeg studerer nå en master i Instrumentering, men har en bachelor i elektronikk bak meg - så jeg skal se hva jeg kan få ut av å koble meg på CAN-busen i bilen. Om noen har vært bak dashbordet eller vet om relevant informasjon fra andre som har prøvd lignende, legg igjen et svar :)

Garmin enheten kan brukes til å justere maksimal oppladning, er det noen som aktivt bruker den til det?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA