Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Nickelilltroll

#1
Sitat fra: Jejl på onsdag 01. november 2017, klokken 20:14
En 2013 Tesla er verd mye mer for min del. Ampera-e har f.eks ikke noe spesielt godt utbygd ladenettverk. 2000 km  gratis superlading klarer jeg på under et døgn med Teslaen.  Bagasjeplassen er også mye bedre, og jeg har hatt god bruk for de ekstra barnesetene i bagasjerommet.

Inte gott ladenettverk? Tänk dig för eller begrunda innan du skriver trams tack :o

Haft min AE sedan maj, kört till till Tyskland, genom DK i sommar utan stress eller omständigheter angående hurtiglading!

Kör ofta på långtur hem till Sverige, olika vägval utan att ens tänka extra på var jag ska stanna  för laddning. En AE i rätta händer går lika långt som en S85 i rätta händer. Hur jag vet? Har testat!

Till info så har Grønn Kontakt og Fortum byggt fortare än vi köper elbilar. Du har nog bara inte fått det med dig.

Om jag då betalat 600kr totalt i hurtiglading för mina långturer och semesterturer så kan jag lätt jämföra det med min super fullkaskoforsikring på AE som kostar 3500kr/år, mens en S85 skulle kostat mig 11500kr/år...samma bolag, samma körelängd. Så då ser du kanske lite bättre vad din "gratis supercharging" hjälper....??

Garantin på en Tesla är ju helt latterlig och med alla dessa fel i tillägg!?

Kul att se vad en drivmotor kommer kosta efter 110 000km. Efter vad mina Teslavänner erfarar så är den oxå småbra på att äta upp däck. Lika kul varje gång att höra vad 4 st 19-21" däck kostar...

Har inte klarat maxa min bagage ännu och då kör jag fullastad bil ofta tillbaka från Sverige. Reser på cykelritt nästan varje helg på sommaren, 2 cyklar bakpå och bagage så det räcker inne....noll stress!

Less på folk som skryter Tesla upp i skyan! Det är en kul bil på utsidan och 2 ggr mer hk än normal körning tillåter. AE är inte den "kulaste" i gata, den har 1/2 priset i drift och inköp OCH har ALLT man behöver av utstyr i en modern bil. Synd för dom som inte fått chansen att äga en, verkligen :)
#2
Tryggt ja, men utan dab+ och hurtiglading? :o

Då ska det vara billigt.
#3
Sitat fra: Orbit på lørdag 07. oktober 2017, klokken 15:42
Det er vel  ingen Ampera-e som har vært gjennom en norsk saltsuppevinter ennå. Det pleier å sette fart på sakene. Og når det først har blitt litt rust på kanten av skivene, formerer den seg raskere på bremseflatene, også over i påfølgende sommersesong.

(Jeg håper virkelig at Ae har fått til noe bra her, men tror ikke noen måneder med kun sommerføre er så veldig relevant)

Något viktigt och bra har dom gjort tydligen då alla andra bilar jag haft rostar runt bromsarna bara dom hör ordet fukt....oavsett årstid. När AE inte har en molekyl rost efter 4 månaders bruk så blir vi både glad och positivt överraskad :)
#4
Hmmm, detta är helt korrekt! La om till vinterdäck igår, har för vana att se över allt när det blir gjort. Kommer från 2,5 år i E-golf och där var det rost, och ganska mycket rost bara efter 4 månaders körning, faktiskt så var det gravrost och inte kosmetiskt. Mest skivor men oxå andra komponenter där.

Så efter denna upplevelsen lärde jag mig att då bilen var fulladdad blev det 1-2 hårda inbromsningar från över 80km/h, skivor såg bättre ut på våren. Tog några veckor innan skivorna var helt rena faktiskt :o

Klar över att salten gör sitt men att det skulle vara noll rost hade jag inte förväntat mig! Kan det vara att dom är i rostfritt stål eller annat matrial? Bromsarna på AE är ju oxå något mer "sumpiga", tröga....kan det vara en bieffekt av matrialval? Hellre rostfritt för mig alltså. Skall man bromsa ordentligt så funkar det lika bra som alla andra bilar, bara så det är sagt...läs; grannens hund lever vidare idag tack vare ett gammalt alpinben på bromsen! :laugh:
#5
XC40-EV / Sv: Volvo XC40/C40/40.1-40.2
lørdag 23. september 2017, klokken 13:41
Som svensk kan jag inte skryta av den fina svengelskan CEO, Håkan Samuelsson sliter med, men det om det ;D ;D ;D
#6
Volvos PH / Lansering Milano. 21. September.
torsdag 21. september 2017, klokken 12:18
Lanserades idag, kommer med eldrivlinja och hybrid snart.

http://www.tv2.no/broom/9376448/
#7
XC40-EV / Sv: Volvo XC40/C40/40.1-40.2
lørdag 16. september 2017, klokken 18:05
Kanske våra förhandlare vet mer på måndagen efter?

Svårt å tolka om det är NEDC som tillsäger 40 mil eller den lite mer stränga US-standarden. Den som leve får se ;D

Imponerad av att den blir så lik konseptmodellen. Men ser nu oxå att XC-modellen ser lite "stutt-tjukk" ut i real life. Kan egentligen värdera C-modellen oxå. Men är sagt att December är månaden vi kan se dom. Bra att vi får chansen.

Nu har jag läst lite av det nya i media å det nämns att V40 skal bli den första elbilen. Men har oxå läst C40. Förvirrande....

#8
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Ampera-e uten dedikert ladeplass.
torsdag 07. september 2017, klokken 10:13
Se på denna:

#9
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Ampera-e uten dedikert ladeplass.
torsdag 07. september 2017, klokken 07:02
Sitat fra: Pirat på torsdag 07. september 2017, klokken 01:11
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 06. september 2017, klokken 22:53
Du klarer deg veldig godt uten lading ganske lenge med lite kjøring.
Jeg kjører endel og klarer meg fint med et par ganger i uka.
Høres veldig bra ut, takk. Takler den også å stå uten ladekabel over tid?
Si en reiser bort et par uker, har det skjedd noe vesentlig med ladenivået når en er tilbake da?

Sker ingenting. Kallas annars vampiredrain å är Tesla som myntat uttrycket. Min stod länge utan bruk i augusti. Lämnade den på 74%, kom hem 2 1/2 vecka senare, fortfarande 74%.

Däremot har ett lithiumbatteri det bäst av inte vara varken fulladdat eller nästan helt tomt över lång tid utan att bli brukt.

Heller inte över lång tid i höga temperaturer/väldigt kalla utan ladekladd tillkopplad. Men sådana tillstånd har vi sällan här.

Oavsett så ökar du livslängden och batteriet mår bäst av att aldrig vara helt fulladdat. Ligger en god förklaringsvideo på både youtube å vår fb-sida om hur detta fungerar :)
#10
Sitat fra: erato på onsdag 06. september 2017, klokken 09:27
Nye Leaf er allerede forhåndsannonsert med 60 kWh batteri, og med Nissan som har demonstrert at de faktisk KAN levere, vs et GM som ikke VIL levere, er det vel ingen dristig spådom å antyde at vi mot slutten av 2019 kan se flere 60 kWh Leaf på norske veier enn Amperaer?

Vid den tiden har jag sålt min AE till ett väldigt gott och strategiskt pris, köper ivhertfall inte en Leaf den dagen ska jag lova dig ;D
#11
Sitat fra: T.K på søndag 27. august 2017, klokken 12:04
Håper Leaf lanserer en opel-killer om litt over en uke, så får de bare sitte der med de overprisede bilene sine.

AE har ingen konkurent närmaste 12 månaderna vågar jag lätt säga. M3 med Longrange kommer Q3-4 2018(OCH mycket dyrare), Leaf kommer först på marknaden Q1 2018 å i utgångspunkten 40-45kwh.

Är som tidigare nämnt inte blodpriser eller annat. Gott kallat marknadspris, kan väl nämna 10 000 andra populära produkter med liten och exlusiv tillgång som genomlevt detsamma.

Blir förundrad över hur mycket missnöje å suttring det är runt om angående tillgång, levering av bilen.

Folk får snart lära sig, som jag lärde mig från barnsben: Man får inte allt man pekar på! Sunt förnuft sa oss den 14. September i fjol att Opel sin nya elbil, Ampera-e hade väldigt bra specifikationer mot prisen. 60Kwh på en rimlig småbil?!? Jag bestämde mig själv efter 2 timmars läsning och sök att reserva en, 1 timme efter det satt jag med reservasjonskontrakt i handen.

Många har sagt det och det tål att sägas igen, blir inte mycket gjort när man sitter på gjärdet å glor :)

Bilen är fanstastisk å ska inte säljas. Till er som väntar, GLÄD ER ;D
#13
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Uoriginale vinterdekk på felg
lørdag 26. august 2017, klokken 10:19
Sitat fra: Reneno på lørdag 26. august 2017, klokken 09:12
Er litt i tvil når det gjelder valg av vinterdekk. Hadde egentlig tenkt å bli med på fellesinnkjøpet av vinter dekk fra Megahjul som ble lansert her på siden men virker som det har kokt bort.

Har kontaktet Megahjul så ser at jeg må betale 14-15 tusen for felger med premium dekk med standard dimensjon. Kan spare noen tusen ved å velge ukjente dekkmerker men er litt skeptisk til hvor gode de dekkene er.

Har også fått tilbud på dekkpakke fra Dekk1 med Trinity Nordic felger med Nokian Hakkapelitta R2 for kr 10.230 i dimensjonen 205/55R16. Ser at man kan spare endel penger ved å gå for den dimensjonen.

Noen som har anbefalinger om hva man bør kjøpe og hvor?

Har kjøpt felg+dekk från Megahjul, absolut inte premium, utan denna "ukjente" modell. Om du ser på dekkmärkning så är dessa, billiga lika bra som premium. Faktsikt så är premium vinterdekk väldigt dåliga på våt vei, samma som billiga. Däremot så stöyer billiga dekk lite mer.

Hållbarheten återstår att se, men jag är inte i tvivel om att dessa dekk jag köpt är minst lika bra som de Hakkapellitan R2 jag kört på i alla år. Man skall tänka på att vi kör alla under olika förhållanden. Några på våta, slush och andra på vita, kalla vägar. Inget dekkmärke är "universalt".

Skall nu testa dessa i vinter och komma med tillbakamelding. Megahjul själv säger att dessa jag nu har säljer väldigt bra till just oss som har elbil. Så det är inte nytt på marknaden. Ska se om jag hittar linken, la ut det på facebook-sidan.
#14
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Nästa bil efter Ampera-e?
fredag 25. august 2017, klokken 00:09
Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 24. august 2017, klokken 21:25
Ville ikke avskrive ny gen Leaf i utgave med 60+kWh batteri,
sammen med sannsynlig langt mer effektiv fremdrift og lavere forbruk, og med full Propilot, kan dette bli en svært god og moderne totalpakke.
Know how på autonome systemer fra Nissan ser imponerende bra ut, og vil bli svært etterspurt fremover.
Og alt dette fra en av få bilprodusenter som tar elbil på alvor, og faktisk leverer i  brukbart antall allerede .

NÄSTA bil efter Ampera-e, var rubriken ja. Om du läser inlägget så skrev jag att Leafen på sitt bästa blir likställd med AE på räckvidd/pris. Den som byter in sin AE mot en Nissan får stå för det själv ;D

Mitt behov är räckvidd. Vintern kräver sitt, då är t o m 60kwh lite på långtur i -15. Tro mig å det kan många intyga som kört elbil några år.

Väldigt enig i det andra skriver. Att få tillval som hengerfeste hade varit fint. Själv har jag noll behov för 4wd, men ser oxå att många har behov för det, fullt förstårligt på väg till hytta, bor helt enkelt på platser där det är så kuperat att det hänger på bättre med drag på 4 hjul.

Autonom köring är jag fint rädd vi får vänta länge på innan det är godkänt av alla slags etater, vägar och human prisklass. Men visst hade ett ACC-system som fungerar till 100% varit fint. Är väl det enda jag kan skryta av med E-golfen, topp grejer det :)

Nyckelord för mig är nog stasjonsvagn eller SUV. Helt ok med lite mer rassle-laste-kaste-plass.
#15
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Priser på service Opel Ampera-e
tirsdag 22. august 2017, klokken 15:51
Möller tar allt från 2800-3500kr/varannat år på E-golf. Betalade gladeligen och de gör en god jobb. Tar lite mer än en timme och på checklistan fann de några få ting som blev inkluderat.

Ingen som har nybil bör tänka fy pga pris på service då en stämpel i boken bibehåller värdet och intressen vid vidaresalg. Sådan är det bara. :)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA