@Olatho
Er du uenig i at 1.6 millioner km. per bil er feil?
Er det bevisst taktikk, for å villede folk?
Er du uenig i at 1.6 millioner km. per bil er feil?
Er det bevisst taktikk, for å villede folk?
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Mippen på mandag 30. juni 2014, klokken 13:54Sitat fra: skeptisk på mandag 30. juni 2014, klokken 12:51
I frå rapporten så ser ein følgande:
72 400 000 000 kWh er brukt til å produsere 112 580 819 000 000 liter oljeekvivalenter. (1940 mill. fat pr. dag)
Det vert 0.00064 kWh per liter. Dersom dette er med raffinering og rørtransport, så er det overraskande lite.
Edit:
I rapporten står det 72.4tWh energiforbruk. Det er for meg litt uklart om dette er straum.
Men der står også oppført CO2 utslepp på 15.1 millionar tonn C02.
Med 2.66kg CO2 utslepp per forbrent liter drivstoff, så kjem eg fram til at dei har brent 0.000050 liter per liter produsert.
Det vil igjen seie 0.00050kWh per liter produsert.
I verste fall må ein summere 0.00064 og 0.00050. Alternativt kan ein gå ut i frå at det høgste er totalen.
Har ikke mulighet til å sjekke tallene da jeg er på farten og bare er på mobil men det er ikke fysisk mulig. Det krever i fysikken mer energi til å raffinere olje enn det.
Sitat
Skeptikere kan være så skeptisk som de vil. Bare de tallene vi har tilgjengelig viser at elbilen er omtrent likestilt og det er bare prosessen med å gjøre oljen om til drivstoff som er regnet med. Tar vi med hele kilden fra start til slutt vil energiforbruket på å fremstille drivstoff være langt høyere. Derfor er det ikke noen tvil om at elbilen kommer lenger enn en bensinbil på mengden strøm som er brukt til å lage "drivstoff".