Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ksm3036

#1
Elektriske utfordringer / Sv: Vil du installere bedre lader?
torsdag 26. juni 2014, klokken 16:23
Sitat fra: kjbu på onsdag 25. juni 2014, klokken 12:57
Sitat fra: knnygar på onsdag 25. juni 2014, klokken 09:24
Sitat fra: kjbu på onsdag 25. juni 2014, klokken 09:04
- Tar allikevel for lang tid i forhold til hurtiglading. 30min i butikken gir bare 15% mer på batteri
Har du 5% batteri igjen på batteriet, er 15% gull verdt :-)
I så tilfelle handler jeg en time isteden på 16A ladekladd og får samme 15%  ;)

Dessuten, så er det sjelden at du tilbys annet enn 16A kurs der du lader...
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Nissan leaf, og rekkevidde!
torsdag 26. juni 2014, klokken 14:57
Sitat fra: incides på onsdag 14. mai 2014, klokken 20:08
Sitat fra: Mippen på onsdag 14. mai 2014, klokken 07:34
Nå var det ikke så super kaldt i vinter her i Bergen, men kom aldri under 110km rekkevidde med småkjøring. Småkjøring trekker mye strøm fordi du gjerne må varme opp bilen flere ganger, også står min bil ute slik at jeg må varme den opp når jeg skal kjøre om vinteren. Når den står på lading går det greit å varme opp men på farten trekker det en del strøm.

Betrygende :) En Nissan Leaf Tekna 2014 hentes til fredag :) Takker for svar :D

Håper det går bra for deg, men det er ikke sammenlignbart med 110 km bykjøring og 86 km motorvei og landevei. Det er særdeles lite moro å kjøre 70 km i timen på E-18 med 110 km grense.
I februar kjørte jeg fra Gardermoen til Drammen, ca 97 km. LEAF Spy Pro mente da at batteriet mitt fortsatt hadde 100% kapasitet sammenlignet med nytt.
Det var ikke spesielt kaldt, men regnet en god del. Startet ut med 75km/t på måleren, ca 68 km/t i reell fart. Gardermoen er vesentlig høyere enn Drammen, men må over høydene etter Olavsgård, opp fra Rådhustunnelen og over Dikemark/Liertoppen.
Var optimistisk i Oslo, men etter å ha kjørt forbi Asker, var det bare å redusere farten til ca 55 i reell fart, passerte Liertoppen med færre estimerte kilometer på "Guessometeret" enn det var distanse igjen å kjøre,  men satset på at ladingen ned Lierbakkene skulle berge meg hjem. (Kunne kjørt innom på Kjellstad, men lite attraktivt å stoppe der og blomstre...). Kom meg hjem med 2 km igjen på Guessometeret.

Du kan ikke regne med å komme fram til Røyken på de kaldeste vinterdagene uten å lade, spesielt om det samtidig er løssnø eller slaps. Motvind eller mye vann i veibanen er også faktorer du må vurdere. E-18 bør kanskje forlates i Holmestrand, for å spare deg for risiko for å bli påkjørt bakfra, samt for å spare all klatringen på E-18.

Jeg var en tur fra Drammen til Biltema i Tønsberg for noen uker siden. Ca 14-15 varmegrader, total distanse ca 11 mil. Lite vind. Brukte ikke varmeapparat. Kjørte gamle E-18 via Sande-Holmestrand, ut til Nykirke og sideveier til Gulli, så til Tønsberg. Samme rute hjem. Ikke E-18 i det hele tatt, og hastighet 60 km/t hele veien. Ruten har lavere fartsgrenser, er noe kortere og har mye mindre høydeforskjell enn E-18.
Guessometeret mente jeg hadde et par mil igjen i rekkevidde når jeg kjørte inn i gården hjemme.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA