Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tomma

#1
Nei jeg lader også mye på jobben så forbruket er vel noe av det dårligere da jeg har lader hjemme og på jobb og kjører daglig rundt 3-40 km.
#2
Huff dette var veldig flaut! Jeg har jo trodd at siden jeg ikke har fått noen regning tidligere at de koblet den til min måler til leiligheten. Etter å ha lest svaret fra styreleder igjen så viser det seg at det er fra 01.07 2016! Så det er snakk om 15 mnd ikke 3 mnd. Er det mulig :P

Forventet jo ikke at de skal bruke neste halvannet år på å lese av strømmåleren.

Sorry folkens, og takk for hjelpen! Noen ganger lønner det seg og lese litt nøyere før man reagerer. Så rødt og fikk veldig tunnelsyn når jeg så den summen, haha.
#3
Sitat fra: Amatøren på søndag 22. oktober 2017, klokken 22:50
Hva med en avtale om at du betaler halvparten først for så å dokumentere gjennomsnittlig forbruk via måler i for eksempel tre måneder?

Er halvparten for lite betaler du mellomlegget, er det for mye så trekkes overskytende fra den fjerde avregning.

Ja jeg vurderer noe sånt. Men jeg tror egentlig ikke at styrelederen har funnet på tallene. Jeg tror heller at jeg betaler for strøm jeg ikke bruker. Så faren er at tallene vil være de samme ved neste regning. *Edit: Om jeg setter på en måler rett over kontakten så kan jeg jo faktisk gjøre dette. Så ser jeg fort om det er annet jeg betaler for. Misstenker nemlig ikke at noen andre lader. Aldri sett noen stå på plassen min.

Sitat fra: sylwester på søndag 22. oktober 2017, klokken 23:46
Hvis du kjører snittet på 12'km/året så bruker du ca. 2500kWh i året. Det er 208Wh/km i snitt så det er godt over det du vil forbruke. Hver gang du forvarmer bilen kan du legge til 1kWh så hvis det var vinter hele året ville du brukt 2865kWh netto og hvis du regner 10% tap er det 3183kWh brutto.

3183kWh er for et helt år og det er mer på vinteren enn sommeren så du skulle blitt fakturert for under halvparten av det du ble fakturert for som et absolutt maksimum. Hvis ikke noen "låner" strøm mens du er på jobb så er det sikkert som noen nevner at du betaler for annen strøm i fellesgarasjen.

Ja og dette ladepunktet er inne i varm garasje som holder 15-20 grader året rundt. Så det kan jo umulig stemme! Jeg har aldri sett måleren eller hva som er koblet til heller. Den står i fellesskapet som er låst for beboere. Men da vet jeg ihvertfall at noe må være feil. Så jeg skal ta med meg en elektriker å se på denne måleren.
#4
Ja tenker jeg setter opp egen måler. Fatter'n er elektriker så koster meg ikke mye å få satt opp det. Men jeg vil jo helst ikke betale denne regningen på 2000 kr for jeg mener det kan umulig være riktig. Det går ikke opp.

Veldig godt poeng gte-bjørn! Det virker jo helt vilt at jeg skal lade bilen så mye hver eneste dag, og at det skal komme i tillegg til at jeg lader på jobben!
#5
Kan dere se om det er jeg eller styret som er på bærtur. Har en 2014 Leaf som jeg lader i felles parkering. Det er en industri stikk hvor jeg har satt på en skjøt for å bruke den vanlige 10A ladekladden som følger med bilen. Fikk her om dagen en sjokk regning på 2000kr. Det sto kun forbruk 1 stk. elbil. 01.07.17-15.10.17.

Jeg tok kontakt med styreleder og han fortalte meg at jeg hadde forbrukt 2000 kWt på disse 107 dagene. Jeg klarer ikke å få det til å stemme. Her er mitt regnestykke

2000 kWt : 107 dager = 18,7 kWt/dag eller 6825,5 kWt/år
24 kWt batteristørrelse : 130 km faktisk kjørelengde = 0,185 kWt/km
18,7 kWt/dag : 0,185 kWt/km = 101 km/dag eller 36865 km/året i snitt

Jeg har siden 01.07.14 til 22.10.17 kjørt 42656 km.

01.07.14-22.10.2017 = 1384 dager
42656 km : 1384 dager = 30,8 km/dag eller 11242 km/året i snitt

Så om jeg da tar faktisk kjørelengde og deler på "ladet" kjørelengde vil jeg sitte igjen meg effektiv kWt inn på batteri, vil jeg ikke?

11242 kjøre km/år : 36865 lade km/år = 0,30 kjørekm/ladekm eller 1 kWt ut veggen gir 0,3 kWt inn på batteri. Det vil si jeg har et effekt tap på 70%.

Merk at jeg i tillegg lader bilen på jobben, ute på vanlige ladere og hurtigladere. Så dette tallet vil være lavere i realiteten.

Når har jeg tatt utgangspunkt i at perioden fra 01.07.17 til 15.10.17 kan brukes som et gjennomsnitt i hele bilens levetid da jeg har brukt bilen til akkurat det samme jeg har gjort de siste 3 årene. Fram og tilbake til jobb, butikk, barnehage og familie i nær omkrets (innenfor 10 km radius).

Tar jeg tallene fra Nissan sin app har jeg forbrukt 520,5 kWt fra 01.07.17 til 19.10.17. Som gir 1 kWt ut og 0,26 kWt inn på batteri. 74% varmetap minus alt jeg har ladet på jobben.

Styret har vedtatt at vi skal betale 1kr/kWt så derfor er regningen på 2000 kr. Jeg mener at det UMULIG kan stemme. Har jeg regnet rett her? Det er vel helt urimelig å lade neste 7000 kWt i året når jeg kjører under 12 000 km?

5,685 kWt/mil - varmetap






#6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf
onsdag 06. september 2017, klokken 12:00
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 06. september 2017, klokken 11:52
Sitat fra: teslanor på onsdag 06. september 2017, klokken 11:39
Veiledende: 274.000,-
Veil. utsalgspris: 283.900,-
Reg.omkostn. på kr 5950,- og årsavgift tilkommer
6000 for å registrere en bil er temmelig stivt!

Hva er forskjell på veil og veil utsalg?

9 900  ;D
#7
Er i samme situasjon som du "var" i, og vurderer nå veldig sterk en ny TMS. Gratulerer med ny bil ihvertfall!
#8
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf
onsdag 06. september 2017, klokken 09:36
Sitat fra: autopass på onsdag 06. september 2017, klokken 09:31
Fikk pris på 303 ferdig levert med vinterdekk og metallic lakk. Ingen flere detaljer. Detter er 40KWa. 60 ikke klar til bestilling i dag iallefall.

Haha, litt av en bestilling. Her er kontrakten din. En bil, metallic lakk og 8 hjul. 303.000 takk!
#9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf 2018 specs
onsdag 06. september 2017, klokken 09:34
Sitat fra: tanumfr på onsdag 06. september 2017, klokken 09:22
Jeg skal i dag skrive kontrakt, samt hente en norsk 2016 30kwh Acenta som er gått 18k km til 211.000,-. Syns dere dette er en ok pris, eller er det rom for å prute etter at den nye Leafen nå har blitt lansert?

Tror det holder med at du bare oppretter den ene tråden, folk har nok fått med seg spørsmålet ditt. Jeg tror det er vanskelig å argumentere for en bil vi vet veldig lite om enda. Spesielt prisen som er hele grunnlaget for argumentet. Sjekker jeg Finn.no så virker det som om 211.000 er en ok pris sammenlignet med tilsvarende biler. Den er som sagt ryktet til å koste 225.000, men spørs om rykter holder. Om du føler det gjør det så er det jo bare å prøve. Det verste som kan skje er at du får et nei
#10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Legger du inn bestilling på nye Leaf?
onsdag 06. september 2017, klokken 09:09
Vanskelig å svare på om det blir 40 nå eller venter på 60. Prisen er helt avgjørende selvfølgelig.
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjøper du nye Leaf?
tirsdag 08. august 2017, klokken 09:15
Vurderer å kansellere min TM3 reservasjon for den nye Leafen. Er redd for at man blir en beta tester med Tesla, og selv om den er større er bagasjerommet litt klønete for en med barnevogn. Om det blir en Leaf blir det selvfølgelig 60KWh
#12
Model 3 / Hvordan skal din TM3 se ut?
fredag 14. april 2017, klokken 07:27
Morsomt å høre hvordan folk har sett for seg at bilen deres skal se ut.

Selv har jeg tenkt å gå for metallic sort, få alt som er blankt foliert tilnærmet samme sortfarge og gå for sorte felger om det finnes. Vil gå for de minste og rimligste sommerhjulene for å legge om de til vinterdekk og kjøpe nye sommerhjul fra en annen forhandeler om det er mulig. Ser for meg noe lignende dette:




Hvordan skal DIN Model 3 se ut?
#13
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Priser og utstyrspakker klare
onsdag 14. desember 2016, klokken 09:42
Sitat fra: Ipadjove på onsdag 14. desember 2016, klokken 09:22
Full pakke her. Det blir min første nye/nyere bil ever. Prisen ser bra ut, men vi er vel litt skuffet på leveringstid? Juni er ikke vår? Fremskyndet?

Reagerer på utsagnet jeg også. De fremskynder jo ikke selve leveringen. Bare den bindende bestillingen. Virker mer som om de vil låse kundene nå og selger det som en tjeneste de gjør oss. Svada
#14
Lading / Sv: Mistet en ladestrek, trenger tips.
mandag 31. oktober 2016, klokken 14:10
Nå skal ikke jeg påta meg tittel som ekspert, men ble fortalt av forhandler at om mulig å helst lade til 80% og ikke 100%. Å ta en beslutning basert på en bil blir feil. Du kan være 1 av 1000 hvor det er tilfellet
#15
Leaf 2010-2017 / Sv: Mail fra Nissan
torsdag 20. oktober 2016, klokken 13:31
Tror ikke det har noe å si om du viser fram tilbudet. Det gjelder uansett bare for de som har kjøpt bil av BNH.

Vurderer å slå til. Leasingen var ikke så veldig dum. Tapsverdien kan nok fort havne på 2990/mnd, men innbytte prisen er dårlig sammenlignet med å selge selv.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA