Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tj

#1
Obs! Obs! Jeg skrev noe om bytte til Pierburg pumpe og glemte en vesentlig detalj...
Kontakten tiloriginal pumpen (festet med et klips på radiatoren) passer rett inn i Pierburg pumpen, men polariteten er motsatt!. Ledning til kontakt må kappes og kryssbyttes.
Jeg brukte krympeskjøter med krympestrømpe/smeltelim for å få det vanntett.
Tj
#2
Jeg har erstattet original pumpen med en Pierburg nr. 7.02058.50.0
Børsteløs og tetningsløs.
Måtte modifisere klammertet til mindre diameter motor, og monterte slangene uten slangeklemmer, stussene er litt større på den nye pumpen.
Sirkulasjonen ser ut til å være tilsvarende original pumpe, vurdert ut fra strømning i ekspansjonstanken.
Monterte i slutten av august da det fortsatt var noe varme i været.., holdt temperaturen fint under både kjøring og vedlikeholdslading.
Kjøpte fra Motor-Teknikk, tel 23050660, pris 1780,- +mva.
Motor-Teknikk sender i oppkrav til private.
#3
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Webasto på PSA
mandag 27. oktober 2008, klokken 18:09
Høres ut som sirkulasjonspumpen kan være stoppet.
Om pumpen ikke går, men får spenning, ta av impellerhus, trekk ut impeller og magnetrotor og gjør rent (Q-tips virker bra her)
Det er små klaringer melom magnetsylinder og motorhus, om det finnes noe magnetisk rusk i systemet kan du gjette hvor det setter seg...
mvh
Tj
#4
Boogie, jeg har Evlite versjon 0.8. Hvordan oppdaterte du og hva kostet det?
mvh
Tj
#5
Boogie, fikk du tak i original membran eller laget du en?
Om du laget selv, hvilket materiale brukte du?
Tj
#6
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Dirrende pil på effektmåler
mandag 22. september 2008, klokken 23:04
Se denne linken : http://vehiculeselectriques.free.fr/Forum/viewtopic.php?t=2913&postdays=0&postorder=asc&start=15Her finnes skjema for kretsen som driver effektmeteret. Det er to elektrolytt kondensatorer i kretsen, den ene eller begge kan være tørket ut på kortet til det skjelvende meteret?
En må registrere seg for å lese...
Tj
#7
Eller på denne siden... http://en.wikipedia.org/wiki/Smps
Tj
#8
Resette Webasto:
Slå på tenning.
Slå på Webasto slik at gul lampe ved temperaturhendel lyser.
Ta ut 15A sikring F4 i sikringsboksen i motorrom.
Vent 10-15 sekunder, sett inn sikring F4, om alt er OK med varmeren vil den starte.
Tj
#9
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Sv: PSA vakuum pumpe
fredag 16. november 2007, klokken 19:34
Takker for svar.  Jeg vet om problemet med den blå hetten på vakumbryteren som sprekker og lekker.
Jeg har "forsterket" hetten med en bit krympestrømpe og silikonlim for en tid siden og var da oppe i flere minutter mellom hver gang pumpen slo inn.
Regner med at det nå enten lekker i en slangekobling, eller i ventilene i pumpen.

Har tenkt på å spyle gjennom pumpen med en eller annen væske for å rense/ smøre ventilene men er skeptisk til 5-56 og lignenede og gummideler som membranen i pumpen. Kansje pumpen har bedre av et rensemiddel som ikke etterlater rester, kansje rent vann??
Tj
#10
Enkle tekniske spørsmål og svar. / PSA vakuum pumpe
torsdag 15. november 2007, klokken 19:06
Har vakuumpumpen i P106 motor med børster eller er den børsteløs?
Er litt urolig for slitasje, pumpen går hyppigere enn før...
Tj
#11
Beklage krøkkete formulering.
Jeg mener å si at du kobler til ledningen til pinne C1 sist og av først.
Dette for å sikre at du ikke sender noen overspenning inn til elektronikkboksen. C1 ledningen fører ISO 9141-2 K Line signalet og går til pinne 7 i obdII kontakten.  Legg merke til at obdII kontakten(på evlite) pinne 4 (chassis jord og 5 (signal jord) er lengre enn de øvrige, hensikten er å sikre at jord kobles først og brytes sist nå kontakten kobles til og fra.

Da jeg laget min kontakt til C1 brukte jeg en av kontaktene i en multipol kontakt til hovedkortet i en gammel PC. Pinnene i 30 pin kontakten er tynne blikk lameller og krever litt tolmodighet for å få kontakt, sikre forbindelsen med en bit bred kraftig tape. Avstandene mellom pinnen for +12V og jord i kontakten er så små at det ikke er bryet verdt å koble til dem, bruk sig. tenneren i stedet.
De tre tilkoblingene samlet jeg i en hun obdII kontakt fra en hugget bil.
Beskrivelse av obdII kontakten finner du på nettet.
Tj
#12
Legger ved skjema over kontakten jeg har i min '97 p106.
Du trenger å koble pinne C1 i 30pin kontakten til pinne 7 i elit kontakten.
+12V til pinne16, 0V (jord) til pinne 4 og 5 i elit kontakten henter du fra sig. tenneren.
For å unngå problemer bør du koble til jord først og av sist, det går bra med en standard sig. tenner kontakt, koble til K line sist og av først.
TJ
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA