Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Asarin

#1
Model S / Sv: Endelig kom Spotify
fredag 11. mars 2016, klokken 10:51
Liker veldig godt å ha Spotify i bilen, blir mindre knot for meg _når_ det fungerer.

Jeg har lagt til flere "Stations", og disse fungerer greit i X antall sanger. Så ved en eller annen sang så plutselig slutter den å ta i mot input. Knappene på rattet endrer ikke sang, heller ikke å trykke på skjermen .. eller, det står at den bytter sang, laster inn nytt bilde og alt - men den gamle sangen bare fortsetter.

Eneste måte er å restarten den store skjermen, så fungerer det for X antall sanger igjen. Må typisk restarte et par ganger i timen.
#2
Model S / Sv: Kjøling av batteriet
tirsdag 07. juli 2015, klokken 10:38
Ca samme har skjedd bilen min flere ganger. Kjører til jobb, parkerer med f.eks 65% - etter ca 8 timer jobbing så viser den gjerne 67% når jeg skal hjem.

Viser vel bare at det å avlese batteri ikke alltid er helt nøyaktig, muligens temperaturforskjeller har innvirkning?
#3
Model S / Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
tirsdag 07. juli 2015, klokken 10:32
I starten hadde jeg 90% som standard, det var vinter og jeg var helt ny med elbil - ville ikke bli sittende fast eller føle på rekkeviddeangst.

På våren gikk jeg til 80%, da jeg tenkte det sikkert er litt bedre for batteriet - og jeg ladet uansett bare ca 2 ganger i uka.

Nå lader jeg bare til 70%, plugger heller i 3 ganger i uka. :)
#4
Tror det er Type2 Mode3 kabel Tesla bruker? Uansett, koster 1600-ish hos Tesla, vel verdt pengene.
#5
Sitat fra: Gliderman på torsdag 25. juni 2015, klokken 22:04
I praksis er det, som du skriver, minimal forskjell mellom BMW /VW og Leaf. Kia og Zoe går vel noe lenger. Kikk litt rundt på forumet om lading av Zoe, den er ikke begeistret for det norske IT nettet.

Mvh
Svein Erik

Selv med den nye 22-laderen?
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Verdifall på e-bil
torsdag 25. juni 2015, klokken 20:37
Vet ikke når Tekna kom, kjenner ikke så godt til de forskjellige Leaf-ene - bare gjentok det naboen sa (han var eneste med elbil i tillegg til meg - så vi snakket en del om bil :). )
#7
Har du tittet på Zoe fra Renault? De har visst best kjørelengde av de små elbilene, sies det. Samt de har avtale med Fortum med gratis lading i 1 år. Bilen er liten, men ikke mini (slik som trillingene) - og om du liker størrelsen på en i3 så kanskje Zoe også er OK?
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Verdifall på e-bil
torsdag 25. juni 2015, klokken 20:30
Naboen solgte nettopp sin 3 år gamle Leaf, var en Tekna med alt av utstyr - kjøpssummen var 275.000, han fikk 165.000 for den. Ca 1 uke siden.
#9
Ikke dårlig.

Jeg bestilte time for ca 3 måneder siden .. og er fortsatt ca 3 uker unna, men så er det en god bunke småting jeg ber de sjekke opp / fikse.
#10
Model S / Sv: Vurderer kjøp av utlånsbil
torsdag 25. juni 2015, klokken 11:39
Sitat fra: Line på torsdag 25. juni 2015, klokken 10:09
Jeg tenkte at jeg skulle nevne at når jeg prøve kjørte i fjor, så måtte jeg ha med en Tesla ansatt.
Prøvekjørte en gang til, da sammen med min far, og da trengte jeg ingen Tesla ansatt.
Så de ser nok litt ann hvem som skal demo kjøre.

Prøvekjørte to ganger før jeg kjøpte min, første gangen måtte jeg ikke vise førerkort eller signere noe som helst - fikk bare nøkkelen rett i hånda. Andre gang måtte jeg signere, men sjekket forstatt ikke førerkort.


Over til trådstarter: riper er så vanskelig når du bare har fått de beskrevet. Har sett flere eksempler på hvite riper som folk har polert bort, så er ikke nødvendigvis "gjennom hele lakken" - kanskje bare klarlakken som farger seg når det ripes? Om du regner med 3-7000 for å fikse ripene på microlakk, er det fortsatt gunstig pris du får?
#11
Sitat fra: Sprucemoose på torsdag 25. juni 2015, klokken 11:14
Sitat fra: mj på torsdag 25. juni 2015, klokken 11:06
Har byttet  HF og skal bytte HB. Noe kan skyldes feil i døren der noe kommer borti. En annen ting er den håpløse filten i listen. De fleste biler har vel en gummilist som ligger opp mot vinduet. På teslaen er det filt, i tillegg så skråner den nedover. Så sand og skitt ligger fint og venter på at ruten skal åpnes for så å kile seg i mellom og bli liggende mellom glass og filt. Er nesten umulig å få bort igjen og blir bare liggende å lage flere og større riper.
Så jeg har funnet ut av ved vask må man passe på skylle forsiktig over for å ikke presse skiten ned i filten.

Håper Tesla kommer med oppgradert patent her. Det vil spare dem for mye penger og kundene for ergrelser.

Enig at det virker som en dårlig patent. Og som du sier, det er heller ikke lett å få rengjort nedi den filtgropa, akkurat. Men det som er litt rart her er likevel at begge vinduene foran har helt identiske riper. Så det spørs om det ikke er noe som tar tak i vinduet inne i selve døra. Ellers godt å se at andre har fått det på reklamasjon. Har snakket med Tesla Drammen og sendt dem mail nå. Håper på å kunne fikse det lokalt i Kristiansand så snart verkstedet er oppe og går, så slipper jeg å bruke to arbeidsdager på levering og henting.

Samme har skjedd på min. Det er noe med festet til dørhåndtaket som legger for press inn mot vinduet, som da får riper. Dette har skjedd på en hel haug av biler, og Tesla fikser det på reklamasjon uten problem - bortsett fra ventetid til verksted da.
#12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
mandag 08. juni 2015, klokken 14:07
Et eget 22kw-abb hadde muligens vært av interesse. Ser det var masse prikker på kartet, men er det noen mer konkrete planer for akershus/nittedal/skedsmo/lillestrøm?
#13
Model S / Sv: Hyggelig forbruk nå gitt
fredag 22. mai 2015, klokken 12:42
Rett før jeg byttet til sommerdekk la jeg merke til at jeg lå på ca 150 i snitt på vei til jobb, og 170 på vei hjem. Tenkte at det var svært lovende med tanke på at det var vinterdekk (R2). Fikk på sommerdekka, dro rett på bensinstasjonen og fylte luft - men nå ligger jeg på ca 180 til jobb, og 200-220 på vei hjem. :<

Er RSA-2 dekkene dårlige? Har kjørt ca 1600km med de nå. Eller er bare R2-dekkene til Nokian latterlig bra?
#14
Var veldig .. "Hvorfor kjøpte du ikke i3?"-stil over svært mange av spørsmålene ja.
#15
Bestilling og levering / Sv: Forsikring på Tesla Model S
fredag 08. mai 2015, klokken 22:35
Sitat fra: Line på onsdag 06. mai 2015, klokken 14:16
Sitat fra: Asarin på onsdag 06. mai 2015, klokken 13:53
Var årlig fornyelse av forsikring på min Model S 85. Gjensidige senket prisen mye, nå er den 6600,- for 16k @8k egenandel. Hadde tidligere i overkant av 9000,-. Rundt 10% av det er pga økt bonus, men resten var "justering i kundens fordel" sa saksbehandleren. :)

Edit: Full kasko, uten leiebil.
Tenkte jeg skulle sjekke Gjensidige kjapt for å se om jeg kunne spare noen kroner men:
"Det er dessverre ikke mulig å beregne pris på forsikring for dette bilmerket på nett. Ring oss på 03100 for å få et tilbud."

Fungerte fint for meg på nett tidligere. Kanskje det er pga den justeringen i pris som skjedde nå ved hoverforfall/fornyelse i mai? Kanskje de bare ikke har fått oppdatert tallene på nettkalkulatoren? Verdt å sjekke.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA