Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - EspenM3

#1
Hyundai KONA / Sv: Bestilling av Kona
torsdag 26. oktober 2017, klokken 08:47
Sitat fra: DCool på onsdag 25. oktober 2017, klokken 16:01
Sitat fra: Sjulimann på onsdag 25. oktober 2017, klokken 10:40
Topp utstyrt bensinversjon er priset til 322.000kr. Har lest at forhandlere har spekulert i at topp utstyrt Kona Electric kanskje kommer på rundt 360.000.

Som jeg viste til tidligere innlegg, så kostet topp utstyrt versjon 347-352 avhengig av kontrastfarge/soltak, når man inkluderer levering og vinterdekk. At Hyundai fjernet de to komponentene tidlig fra konfigurator, betyr bare at disse kostnadene er skjult, ikke borte. Sikkert mulig å spare 5-10k på vinterdekk, men uansett snakker vi i beste fall om ca 345 for variant med alt pluss soltak, vinterdekk og levering for 1.0 bensin. Hvordan de da vil holde lovnad om å være konkurransedyktig med Ampera lurer jeg litt på, for det betyr jo at 64kwh varianten burde ligget litt over den prisen, mens 40kwh vel må ligge godt under for å differensiere (pluss konkurrere med leaf/zoe), noe jeg tviler på...

Hvis jeg skal provosere litt, hvorfor betale kanskje 100 000 mer for en 40kwh Kona enn 40kwh zoe?

Det her er jo bare svada. Topp utstyrt Kona bensin inkludert skinn og soltak (kan ikke kombineres med to-tone lakk) koster 307.000,- pluss leveringskostnader. Hvordan du får levering og vinterhjul til å bli 45.000,- får vel du forklare selv.
#2
Hyundai KONA / Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 18:32
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 15:02
Sitat fra: EspenM3 på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 09:17
Så var det det da.. Hvem er det som har antydet denne offisielle prisen?


Dette er e-post fra forhandler.

Ja. Ren synsing der altså.
#3
Hyundai KONA / Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 09:17
Sitat fra: knut.aulie på mandag 09. oktober 2017, klokken 21:05
Sitat fra: Troald på mandag 09. oktober 2017, klokken 20:57
Jeg reagerer på prisen. Småbil med begrenset bagasjeplass til 360-380 k. Det er for mye.
Den «offisielle» prisen er 360 for toppmodell med alt utstyr og vinterdekk. Det vil i mitt hode si ca 10 000 mer enn tilsvarende Ae. Varmepumpe, ACC og ventilerte seter forsvarer lett den differansen.
Men det er forholdsvis høy pris for liten bil, enig i det. Markedet antyder at Ae ikke er priset for høyt og det ser selvfølgelig Huyndai.

Så var det det da.. Hvem er det som har antydet denne offisielle prisen?
#4
Kia Soul EV / Sv: Etter å ha prøvd Soul i en dag
fredag 01. september 2017, klokken 14:52
Sitat fra: Zeta_r på tirsdag 22. august 2017, klokken 08:29
Sitat fra: moby666 på mandag 21. august 2017, klokken 23:00
IONIQ gir deg alt bortsett fra app. Desverre er det ikke lett å få tak i en ioniq....

Norsk språk også? Trodde igrunn det var samme multimedia/navigasjonsenhet i begge biler jeg. Er det da andre små forskjeller i den forbindelse?

Ja, IONIQ har norsk menyspråk. Nyere multimediaenhet, og STOR forskjell fra den som er i Soul.
#5
Det er det nok, siden det er en B-Suv. Skal ut og konkurrere mot Opel Mokka, Toyota CH-R, Juke, osv...
Blir bra dette  :)
#6
Hyundai Ioniq / Sv: Hvor bra tilbud har du fått på din ioniq?
onsdag 22. februar 2017, klokken 14:15
Sitat fra: Ionisert på tirsdag 21. februar 2017, klokken 18:30
Jeg blir rett forvirret over hvordan forskjellige firma skriver tilbudene.
Har hentet inn to priser.

Tek Skinn, Metallic, Vinterhjul.
Firma 1 - 293,600,-
Firma 2 - 299.400,-

Når jeg kom med Storforbrukerrabattønske til slutt, så økte prisen på bilen, før rabatten kom på.

Noen som har kjøpt den i Oransje? Føles "skummelt" å eventuelt kjøpe i den fargen... :P

Ikke skummelt i det hele tatt. Phoenix orange er utrolig fin!!
#7
Hyundai Ioniq / Sv: En liten rekkeviddetest (realistisk)
fredag 06. januar 2017, klokken 08:19
Sitat fra: moby666 på torsdag 05. januar 2017, klokken 13:02
Det var høyt forbruk, selv med -22. Ser ut som bilen klarer 12 mil i -22 da?
Jeg hadde en tur på på 14 mil i går ved -10 og kom hjem med 20% Kjørte med full komfort og mye 100 sone.

22 blå er jæklig tøft for batterier. 120km i den temperaturen syns jeg er veldig bra. Ingen andre sammenlignbare biler hadde nærmet seg 100km i samme temp, det er jeg rekativt sikker på.
#8
Hyundai Ioniq / Sv: En liten rekkeviddetest (realistisk)
fredag 06. januar 2017, klokken 08:16
Sitat fra: gr på torsdag 05. januar 2017, klokken 13:03
Sitat fra: EspenM3 på lørdag 24. desember 2016, klokken 11:45
Blir det ikkxe voldsomt varmt i kupeen med temp konstant på 23??

På korte svippturer går forbruket voldsomt opp ja, siden den vil varme opp det som varmes kan hver gang man starter den!
23 på klimaen i en elbil vil jeg sammenligne med 18-19 i en bil med forbrenningsmotor...

Da har vi forskjellige preferanser forstår jeg. 23 grader i Ioniq er alt for varmt for meg. 18-19 i de fleste fossilbiler er for kaldt. Unntaket er på de varmeste soldagene i året. Har du prøvd Ioniq selv, eller mener du at alle elbiler har samme varmeapparat?
#9
Hyundai Ioniq / Sv: Tester i media
onsdag 04. januar 2017, klokken 21:17
Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. januar 2017, klokken 20:50
I3 har 155 - 175 brede hjul, som ikke er veldig uvanlig for små biler. Det som er uvanlig er at de er så smale i.f.h.t. rulleomkrets. Det gjør at man får lavere roterende masse en "normalt" brede hjul med tilsvarende rulleomkrets. De har f.eks samme diameter som Model S sine hjul. Større diameter øker komfort over hull og dumper i veien. Forklar gjerne hvorfor dette er en dårlig ide.
diameteren avhenger jo av størrelsen på felgen og profilen på dekket. Med 19" eller større felg blir det naturligvis lite gummi. Lite gummi er aldri en god ide i Norge mtp komfort da vi ikke har så god veistandard at det gjør noe. Tror nok heller ikke det er noen stor fordel på drittføre med sykkelhjul på bil,for alle vet vel at det er jækla vanskelig å sykle på drittføre
#10
Hyundai Ioniq / Sv: Når får vi bilene våre?
tirsdag 03. januar 2017, klokken 21:56
Sitat fra: HPSE på tirsdag 03. januar 2017, klokken 17:45
Min kom til Drammen i går (eller Søndag... ) Estimert levering til Bergen er den 13.... Kjedelig siden både eg og forhandler hadde håpet den kunne utleveres den 12 da eg kommer tilbake til Bergen etter tur til England.. Nå må eg nok reise fra Bergen og hjem (ca 20 mil) og så tilbake til Bergen noen dager seinere for å hente bilen.

2.5 mnd tar det da fra bilen ble sendt fra Korea til den kommer til forhandler. Syns dette er ekstremt lang transport tid.. Selvfølgelig ikke noe forhandler kan gjøre noe med, Men Hyundai burde kanskje se på andre muligheter... Som f.ex samle biler som skal til skandinavia på båter i stedet for at båtene skal gå innom ørten havner på veien...

En sånn båt tar ca.6.000 biler. Om den kun skulle blitt fylt opp med Ioniq ev til Skandinavia så hadde den kunne gått kanskje en gang i året. Hadde ikke blitt veldig mye mer effektiv av det ☺
#11
Hyundai Ioniq / Sv: Tester i media
tirsdag 03. januar 2017, klokken 21:49
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. januar 2017, klokken 19:12
Sitat fra: tuono på tirsdag 03. januar 2017, klokken 11:34
i3 fremstår som en snerten liten bil. Spesielt for pendling/bykjøring. Men det virker som om at de sliter på landevei med litt sporete vinterføre. Lurer på om det er sporvidden som rett og slett ikke "passer". Har et par-tre faste i3 som passeres hver morgen på tur til jobb. Spesielt når det er litt vanskelige forhold/dårlig brøytet, så kjører de markant sakte i forhold til øvrig trafikk.
Sporvidden på i3 er ikke veldig unormal. Men har man ikke traction modus på, så kan det fort gå sakte på snø/slapseføre. Veldig aggressiv antispinn.

Den er,uansett hvordan man snur på det, kort,smal og høy. Ingen biler med den beskrivelsen er superbra på drittføre. Sånn er det bare.
#12
Hyundai Ioniq / Sv: En liten rekkeviddetest (realistisk)
lørdag 24. desember 2016, klokken 11:45
Sitat fra: Jorgen86 på fredag 23. desember 2016, klokken 07:56
Jeg ligger på gjennomsnittlig 4,5-4,7 nå etter jeg har hatt bilen litt og ikke kjører med acc da den ikke greier lik økonomi som jeg gjør, jeg har piggdekk med uorginale felger, bestandig 23 grader I kupe, kjører I eco og er ingen sinke ligger 10-15 over grensa etter speedo, ca 5 til 10 over reelt, men jeg har ikke sjangs til å komme noe lavere å jeg gidder ikke sitte med topplue og polvotter. men jeg også ser at på korte svippturer så går forbruket opp noe voldsomt.

Blir det ikke voldsomt varmt i kupeen med temp konstant på 23??

På korte svippturer går forbruket voldsomt opp ja, siden den vil varme opp det som varmes kan hver gang man starter den!
#13
Hyundai Ioniq / Sv: (U)lyder i Ioniq
torsdag 15. desember 2016, klokken 09:18
Sitat fra: moby666 på torsdag 15. desember 2016, klokken 09:15
Sitat fra: Jorgen86 på torsdag 15. desember 2016, klokken 07:00
Jeg har jo kjørt leaf, soul, tesla, b-klasse og e-golf, ingen av de hadde like bråkete bremser som min har, det er jo høy støy bare jeg triller bortover og bremser bittelitt, så det har ingenting med kamuflering av lyder å gjøre når jeg har kjort fossil, men er det flere som har tenkt på dette? har jo Nye klosser og da ble ulyden med bremse henge mye mye bedre..

Hvis de har byttet klosser, bør vel også skivene byttes?

Det er nok omvendt  :)
#14
Hyundai Ioniq / Sv: En liten rekkeviddetest (realistisk)
tirsdag 13. desember 2016, klokken 13:24
Sitat fra: sven erik på tirsdag 13. desember 2016, klokken 12:58
mn står stdig vekk på 175 år jeg tar den  men har vel aldri kommet under 180  da hvar det kalt + kørt fort på mottorvei  og et pr stopp  på veien   
er spent på når det blir varmere i været om en  kommer  runt 27 til 28

Jeg kjørte en av preproduksjonsbilene (de uten varmepumpe) på 1,17 en høstdag det var tørt med temp mellom 8 og 10 plussgrader. Uten å bruke klima, stereo på 30 i volum og acc så tror jeg ned på 1 blank så absolutt skal være mulig. Blir spennende å se om noen i Norge greier å bikke 280km på sommerstid.
#15
Hyundai Ioniq / Sv: En liten rekkeviddetest (realistisk)
tirsdag 13. desember 2016, klokken 09:38
Merker det godt at den vil ha litt strøm ved start. GOM går fort ned en 6-7km for hver "kaldstart" ved småkjøring. På langkjøring er det et stykke eplekake å kjøre den på 13,5kw en fin norsk vinterdag uten å prøve å kjøre supergjerrig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA