Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - 1ar

#1
Sitat fra: Amoss på torsdag 06. oktober 2016, klokken 20:42
Slik jeg har oppfattet det (korriger meg gjerne om jeg tar feil!) så er det kun taksene for riksveifergene som er innbefattet av de vedtakene gjort av regjering/storting, og at takstene for fylkesveifergene avgjøres av det enkelte fylke. Tidligere har fylkesveifergene lagt seg på samme/tilsvarende takster som riksveifergene noe som har gjort også dem "gratis" for elbiler. Lokal motstand mot fritaket har fått flere fylker til å oppheve dette for elbiler på fylkesveiene i sitt fylke.

Ved å delegere ansvaret for evnt. fortsatt fritak til lokale myndigheter antar jeg at fylket også får ansvaret for takstene for elbiler på riksveifergene. Så da ville jeg i alle fall forvente at de fylker som alt har vedtatt å fjerne fritaket for sine fylkesveiferger også vil sette en billettpris for elbiler på riksveifergene i sitt fylke. Der man ikke har besluttet å endre satsene for fylkesveifergene er det ett håp om at også riksveifergene forblir "gratis" ett stykke tid til.

"Gratis" settes i gåseøyne da man jo istedet betaler passasjerbillett for føreren istedet for at fører er inkludert i prisen for bilen. Enkelte steder ser det ut til at forskjellen her ikke nødvendigvis er så stor når man tar med rabatt man kan få for bil og som tydeligvis ikke er tilgjengelig/like stor for passasjerer.

Frykter du har rett i at om fylket får bestemme legger de seg på samme lest som fylkesveiferjene. Ved nærmere ettertanke er det vel heller ikke noe reelt alternativ til fylket da ferjene krysser kommunegrenser  :-\

Jeg leste et annet sted i budsjettet, husker ikke nøyaktig hvor, at riksveiferjene skulle utstyres med Autopass. Dette vil nok fremskynde betaling og gi fylket, om det blir det, en anledning til å innføre betaling da betalingsløsning uansett skal endres.
#2
Kopierer inn fra statsbudsjettet for 2017:
"Gratis parkering, fergetransport bompengefritak og kollektivfelt avgjøres lokalt, men det etableres en bindende nasjonal regel om at utslippsfrie biler skal ha halvparten av takstene til biler som ikke er nullutslippsbiler."

Det er Statens Vegvesen som har ansvaret for drift og forvaltning av riksvegferjer. Så vidt meg bekjent har ikke Statens Vegvesen noen direkte underordnet rolle i den aktuelle Fylkeskommune eller kommune hvor ferjene trafikkerer. Hvilker tanker har en om hva som kan skje her i 2017?

Flere ferjer på fylkesveier, blant annet her i Rogaland, har fått innført betaling for elbiler. Fylkesveiene og dermed ferjene er styrt av fylket. Er det for optimistisk å håpe at riksveiferjene fortsetter med kun persontakst en god stund videre siden det ikke er noe opplagt lokalt styre som kan avgjøre betaling på disse ferjestrekkene?
#3
Model S / Sv: Undersøkelse: Når mottok du FW 6.1 oppdateringen?
onsdag 14. januar 2015, klokken 07:57
Takk for svar begge to :)
#4
Model S / Sv: Undersøkelse: Når mottok du FW 6.1 oppdateringen?
onsdag 14. januar 2015, klokken 07:30
Sikkert et dumt spørsmål, men nylig fått bilen og har ikke oppgradert FW før :)
Kan jeg bruke bilen når ny firmware lastes ned og stoppe for selve oppgraderingen, eller må bilen stå i ro i tiden det tar fra jeg aksepterer oppgraderingen?
#5
Model S / Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
fredag 02. januar 2015, klokken 17:30
Sitat fra: Jejl på fredag 02. januar 2015, klokken 17:25
Når du forvarmer bilen kan du stille annlegget manuelt slik at du gjenbruker luften og ikke henter den utenfra. Det vil da gå god del mindre energi på oppvarmingen. Bare husk å still den tilbake til auto når du skal kjøre, slik at det ikke dugger i bilen.

Takk for godt tips :)
#6
Model S / Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
fredag 02. januar 2015, klokken 17:16
Da prøver jeg på det! Skal kjøre 300 km, hadde snitt på 246 wh/km opp hit. Det er ganske kupert og smale veier så blir mye stopp og akselerasjon igjen, beste vestlandsstandard :)
#7
Model S / Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
fredag 02. januar 2015, klokken 16:50
Takk for svar :) Det er bare en 10A sikring her jeg er parkert. Jeg har satt bilen i range-modus så jeg håpet at batterivarmeren ikke slo seg på. Jeg har mulighet til å strekke en skjøteledning og koble meg i 16A, vil dette være nok for varmeapparatet?
#8
Model S / Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
fredag 02. januar 2015, klokken 16:29
Skal ut å kjøre i morgen, i følge snittforbruket mitt opp hit skal jeg omtrent klare superladeren i Aksdal på kilometern :)
Har dere noen tips til optimal klargjøring av bilen? Altså bør jeg f eks forvarme bil via app i god tid før jeg kjører? På min Leaf har jeg skjønt at den trekker strøm fra veggen og ikke batteriet når den er koblet i, er det slik på tesla også?
#9
Model S / Sv: Hvor mange kWh tilgjengelig på batteriet
tirsdag 30. desember 2014, klokken 15:44
Total energy som vises under since last charge, viser denne kun energien som er brukt for å drive bilen, når den triller inkl varme osv eller noe annet?

Total for meg betyr som navnet tilsier, men det kan ikke stemme med tanke på at jeg i det siste har hatt rundt 6-6,3 kwh forbruk per 10% strek. Jeg har 85kwh batteriet, autopilot-versjon.

Vanskelig å beregne rekkevidde når jeg ikke helt vet hvilket kwh utgangspunkt jeg skal ta.
#10
Model S / Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
lørdag 27. desember 2014, klokken 20:36
Jeg lader nå i natt og skal kjøre langt i morgen, da får jeg sjekke og skal sammenligne med tallene du oppga. Takk for informasjon :)
#11
Model S / Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
lørdag 27. desember 2014, klokken 20:17
6,7 hører mer rimelig ut enn 6. Jeg får gjøre noen flere målinger og se om noen andre har tilsvarende erfaringer og kanskje en forklaring.
#12
Model S / Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
lørdag 27. desember 2014, klokken 19:27
Hvor mange kwh i forbruk har dere med 85kwh batteri per strek? Altså per 10% på indikasjonen i lademenyen?

Jeg har flere ganger ladet til enten 90% eller 100% og det viser 6kwh når det er gått 10%. Trenden ser ut til å holde seg da det er forbrukt 18kwh når det er gått tre streker ned.

Nesten så jeg lurer på om jeg har fått ett 60 batteri :)
#13
Ser at for nybestilling av 2WD har nå oppgitt leveringstid sent i desember for oss i Norge. Jeg trodde først dette var en feil som hang igjen fra den amerikanske siden, men har vært sånn i tre dager nå. Noen som har bestilt og fått antydet denne datoen fra Tesla?
Dette vil i såfall presse bruktprisene enda mer!

Jeg bestilte min 1. juni, levering sent i november er det antydet, kunne bestilt i dag og fått bilen kun en mnd senere. Jeg får da heldigvis også de nye sensorene etc.
#14
Model S / Sv: About time to unveil the D and something else
fredag 10. oktober 2014, klokken 12:53
Sitat fra: tonl på fredag 10. oktober 2014, klokken 12:32
Sitat fra: mj på fredag 10. oktober 2014, klokken 12:22
Sitat fra: 1ar på fredag 10. oktober 2014, klokken 12:08
Jeg fikk akkurat bekreftelse fra DS at min bil får de nye sensorene. Usikker på akkurat når produksjonen startet, det kunne de ikke gå ut med  ifølge DS.

Mailen hvor det står at bilen snart er ferdig som også inneholder listen over hva du må huske på ifm levering kom 1. Okt så ble vel startet rundt da :)

Jeg bestilte park og tåkelys til 6000 ekstra, dette er nå inkl. Noen som vet hva tesla pleier å gjøre i slike tilfeller?

Kan vel ikke forvente å få noe igjen på dette når du får mye mer en du bestilte !

Du har fått det du bestilte og pluss litt til. Så du kan nok ikke regne med få tilbake det du betalte som nå er inkl i tech pakken.

Forsåvidt enig med dere begge, men samtidig kan dette sammenlignes med endringene i serviceprogrammet. Flere bestilte 4 års service for en sum, dette ble deretter endret til 5 år for en lavere sum. Alle fikk vel refundert mellomlegget her?
#15
Model S / Sv: About time to unveil the D and something else
fredag 10. oktober 2014, klokken 12:08
Jeg fikk akkurat bekreftelse fra DS at min bil får de nye sensorene. Usikker på akkurat når produksjonen startet, det kunne de ikke gå ut med  ifølge DS.

Mailen hvor det står at bilen snart er ferdig som også inneholder listen over hva du må huske på ifm levering kom 1. Okt så ble vel startet rundt da :)

Jeg bestilte park og tåkelys til 6000 ekstra, dette er nå inkl. Noen som vet hva tesla pleier å gjøre i slike tilfeller?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA