Sitat fra: Amoss på torsdag 06. oktober 2016, klokken 20:42
Slik jeg har oppfattet det (korriger meg gjerne om jeg tar feil!) så er det kun taksene for riksveifergene som er innbefattet av de vedtakene gjort av regjering/storting, og at takstene for fylkesveifergene avgjøres av det enkelte fylke. Tidligere har fylkesveifergene lagt seg på samme/tilsvarende takster som riksveifergene noe som har gjort også dem "gratis" for elbiler. Lokal motstand mot fritaket har fått flere fylker til å oppheve dette for elbiler på fylkesveiene i sitt fylke.
Ved å delegere ansvaret for evnt. fortsatt fritak til lokale myndigheter antar jeg at fylket også får ansvaret for takstene for elbiler på riksveifergene. Så da ville jeg i alle fall forvente at de fylker som alt har vedtatt å fjerne fritaket for sine fylkesveiferger også vil sette en billettpris for elbiler på riksveifergene i sitt fylke. Der man ikke har besluttet å endre satsene for fylkesveifergene er det ett håp om at også riksveifergene forblir "gratis" ett stykke tid til.
"Gratis" settes i gåseøyne da man jo istedet betaler passasjerbillett for føreren istedet for at fører er inkludert i prisen for bilen. Enkelte steder ser det ut til at forskjellen her ikke nødvendigvis er så stor når man tar med rabatt man kan få for bil og som tydeligvis ikke er tilgjengelig/like stor for passasjerer.
Frykter du har rett i at om fylket får bestemme legger de seg på samme lest som fylkesveiferjene. Ved nærmere ettertanke er det vel heller ikke noe reelt alternativ til fylket da ferjene krysser kommunegrenser
Jeg leste et annet sted i budsjettet, husker ikke nøyaktig hvor, at riksveiferjene skulle utstyres med Autopass. Dette vil nok fremskynde betaling og gi fylket, om det blir det, en anledning til å innføre betaling da betalingsløsning uansett skal endres.