Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rune Haaland

#1
Dette vindkraftprosjektet er noe av det tøffeste vi har i Norge, og det er spesielt gøy at det er en av våre veteran-elbilister som står bak med samme fornavn som meg. Denne parken vil kunne forsyne alle de norske elbilene med ny fornybar energi, og vi snakket om det allerede under elektrisk uke i 2009 at denne parken skal forsyne Rogalands elbilister med kortreist fornybar strøm. Det er imidlertid nok strøm til alle landets elbilister og mere til, og ideen nå er å bruke EUs system for opprinnelsesgarantier til å gi oss enda et superargument for elbil. Ikke bare kjører vi på fornybar, men vi kjører på ny fornybar. Jeg har selv besøkt anlegget sist jeg var i distriktet, og mener at parken kan utvikles som en turistattraksjon og som et symbol på at elbilister forandrer verden (og Jæren).
En av investorene i denne parken er det katastroferammede Japanske atomkraftselskapet TEPCO. For Tepco og Japan er det bra at dette selskapet investerer i ren og fornybar energi. Atomkraftepoken er nok over for godt denne gang, og verden ser seg om etter nye fornybare energikilder som gjør jobben. For oss elbilister kan det kanskje fremstå som et dillemma at TEPCO plasserer penger i vindkraft på Jæren, men Tepco er et selskap som står bak hurtigladeløsningen CHAdeMO, og som har bidratt til å etablere et nasjonalt nett av hurtigladere i Japan. 560 enheter må vite. Elbilene og elektriske scootere har vært Japanernes løsning midt i atomkatastrofen. Disse kjøretøyene har tatt seg fram over alt, og de elektriske tohjulingene har kunnet bevege seg der biler ikke hadde noen sjanser. Vindmøllene på Jæren representerer en ny tid, og det er med stor glede av våre atomkraftvenner i Japan ikke bare har forstått logikken i energieffektiv transport med elbil, men at ny fornybar energi er det som må til for å gjøre verden litt tryggere og bedre.
#2
Elbiler i media / Sv: Staten rådes til å kutte elbil-goder!!!
torsdag 19. mai 2011, klokken 21:24
Elbilforeningen har registrert denne hendelsen og forbereder mottiltak. Det beste forsvar er å angripe, hvilket vi selvsagt vurderer å gjøre. Det burde være mulig å samle et betydelig antall elbiler og kjøre i kortesje til regjeringskvartalet. Ved å angripe har vi en taktisk fordel. Vi velger tid og sted og vi angriper på et punkt hvor vi i stedet for å få en diskusjon på motpartens premisser setter en ny agenda, dvs krever enda bedre tilrettelegging og penger fra staten. Det bør investeres flere hubdre millioner kroner i infrastruktur til både lading og parkering. I tillegg skal vi ha et nasonalt nett av hurtigladere (Ishavsveier) og vi vil parkere gratis på alle steder eid eller drevet av private p-selskaper. En godt mobilisert maktdemonstrasjon med politisk støtte fra verdens elbilgocedstad slik vi har gjort før. Med hornorkester og politieskorte, norske flagg og kjendiser i elbil. Verdien av en organisert elbilisme er evnen til å overaske og mobilisere.
#3
Alle elbiler er velkomne, men de som kan hurtiglades kan glede seg over å kunne fylle en slant kvikkstrøm for første gang. Som vanlig er elbilforeningen i kulissene, og kjører forsiktig mobilisering for en VIP-kortesje fra borggården til Aker Brygge. Alle elbilister er velkomne på pressekonferansen som æresgjester. Det er vi som forandrer verden, og kommunen stiller bystyresalen til disposisjo. Etter kjøreplanen skal vi forlate bystyresalen kl 10.10 og kjøre VIPene og pressen til verdens største kommunale ladestasjon hvor en hurtiglader er satt opp midlertidig. Byrådslader skal lade først. Deretter er det fritt fram for å prøve. Fremtiden er her.
#4
Vi ønsker å stifte en fylkesforening - Trøndelag Elbilforening for å sikre elbilistenes interesser. Det blir et informasjonsmøte i Trondheim i april for å berede grunnen for dette. Ring meg gjerne på tlf 90 70 45 45 (ikke før fredag denne uke) så kan vi snakke videre om dette på telefon.
#5
Oslo og Akershus elbilforening / Sv: Happenings?
søndag 27. februar 2011, klokken 18:06
Vi trenger en aktiv Osloforening for å få organisert medlemsaktiviteter. Ideen er kjempegod og mange ville nok mene at det var artig med litt organisert aktivitet i ny og ne.
#6
Bellona hadde akkurat samme problem med sin Fiat Panda i elektrisk utgave. Den ble konvertert i Sveits av et firma som het Larag og de kalte bilen for Larel.

Vi brukte et år på å få den godkjent. På et tidspunkt foreslo vegmyndighetene å registrere den som dieseldrevet campingvogn. Hvis  bilen din har et diesel varmeapparat kan du jo foreslå dette. Alternativt eldrevet campingvogn hvis den ikke er utstyrt med ekstravarmer.

Moving City som er en profesjonell aktør greide aldri å få skilt på denne bilen så det de i praksis har solgt er katta i sekken. De visste at du ville få problemer, derfor har de også understreket at kjøper er ansvarlig for å ordne registrering. Medmindre du har en sterk miljøorganisasjon av Bellonas format eller er ekstremt tålmodig tror jeg et medlemsskap i Elbilforeningen kan gjøre susen. Det spørs om ikke elbilistenes interesseorganisasjon kan bidra til en løsning! De er jo kjent for å stå på for elbilistene i Norge.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Fakturaer fra Fjellinjen
lørdag 19. februar 2011, klokken 03:17
Bomselskapene i Norge har litt ulik praksis. Jeg har selv mottatt en del fakturaer fra Fjellinjen pga passeringer fra min gamle EL 10001. Det er i utgangspunktet ikke noe krav om at man må ha bombrikke, men det er lettere for bomselskapene så lenge de kan sortere elektronisk via Autopas. Det er derfor helt greit i og for seg å betale et par hundrelapper i depositum for en slik brikke.
Men, det er samtidig ganske utrolig at de ikke er istand til å håndtere sin database slik at biler med regnummer slipper å betale. For å teste systemet lot jeg som nevnt være å putte brikke i denne bilen. Den er sjelden inn og ut av bomringen og kjører mest innenfor ringen. Derfor har det selvsagt fått en del regninger som selvsagt ikke er blitt betalt fra min side. Et par ganger har jeg skjelt dem kraftig ut og de har beklaget. De fleste gangene har jeg bare neglisjert dem. De kan true så mye de vil, men de har altså ingen juridisk mulighet til å få medhold noe sted til å drive inn penger fra elbilistene. Derfor vil sakene aldri kunne kjøres til inkasso og videre til forliksrådet fordi de da kjapt finner ut at de har en dårlig sak.
Hvis man har regningsangst er det altså best å skaffe seg Autopassbrikke. Hvis man ikke er av den lettskremte sorten kan man som sagt bare drite i dette. Av natur er jeg tilhenger av dette og det virket igrunnen ganske bra i forhold til å presse fram både gratis parkering og gratis bompassering. Jeg har aldri betalt verken i bommen eller for parkering selv om jeg kjørte elbil 5 år før lovverket var på plass.
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Min elbil luftforurenser - men hvor mye?
onsdag 09. februar 2011, klokken 01:17
Varmeapparat som utnytter naturens kretsløp (feks. biodiesel eller bioetanol) ville vært fint å få på plass. Biodiesel lukter gjerne litt frityraktig. mens bioetanol gir det reneste og mest luktfrie utslippet. Vi har ikke brydd oss så mye om dette tidligere, men det ville være fint hvis noen kunne finne ut om det var mulig å få tak i en justert brenner som kan håndtere feks bioetanol slik at elbilforeningen kunne arbeidet for å at vi også på dette området er en del av naturens kretsløp. Virkningsgraden ved å brenne flytende drivstoffer og produsere varme er mye høyere enn å kjøres gjennom en forbrenningsmotor, og gjør det mulig at vi kan kjøre elbiler i vårt arktiske klima uten å måtte bruke en for stor andel av energien i batteripakka til å varme kupeen. Idag kjørte jeg en demobil fra Mitsubishi 2 og en halv min i Oslo sentrum med full varme i kupeen, koste meg i sola, snakket i mobiltelefon mens jeg satt i bilen med klimaanlegget igang i et par timer. Jeg hadde 50% igjen på pakka etter å ha kjørt 2,5 mil. Hadde jeg fortsatt med dette i samme stil halvannen time til ville kjørelengden ha vært 5 mil på en lading, hvorav mer enn halvparten ville ha gått til å varme kupeen, kjøre ventilasjonsvifta og lytte til fengende musikk. Med en biovarmer ville jeg kjørt dobbelt så langt med samme kjørestil.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Fritak for bompenger?
onsdag 09. februar 2011, klokken 01:04
Bompenger på Svinesund er et arbeidsuhell fra norske myndigheter og er en kuriositet som Elbilforeningen inntil videre "har valgt å beholde" som et minne om hvordan det var i gamle dager - i tiden før Bellona "sprengte" bomringen ved å kjøre ulovlig. Uten Bellona ville vi aldri hatt de fordelene elbilen har i Norge, og vi skal som en jubileumsmarkering sprenge vekk den siste bommen i 2011 i forbindelse med at Bellona er 25 år. Som stifter av Bellona vil det være en sann glede å minnes en lykkelig ungdomstid sammen med min gode venn Frederic Hauge og popstjernene i AHA ved fjerne det siste lille symbolet som hindrer oss i å realisere drømmen om den moderne mobilitet basert på mottoet "Fred, frihet og alt gratis". Det ideologiske fundamentet for norsk elbilisme vinner nå fotfeste i hele verden, og den globale bilindustrien kan gr-glede seg over at norske elbilister er verdens mest oppegående. Vi skal lage tidenes bompengeaksjon i juni og kjøre i samlet flokk "ulovlig" over Svinesundsbrua for å åpne den norsk-svenske ladekorridoren Oslo-Gøteborg. Langs hele denne ruta (test-korridoren) skal det utplasseres muligheter for elbillading - normalladere og hurtigladere. Inntil vi gjør dette må vi holde kjeft og late som ingen ting, så får vi en aksjon med smell i som skaper den oppmerksomhet norsk elbilisme fortjener.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA