Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - USLeaf11

#1
Hyundai Ioniq / Sv: Første vinter tur med IONIQ
tirsdag 08. november 2016, klokken 20:34
Første vinter tur med IONIQ - Retur.
Retur fra Olden til Sotra vest for Bergen søndag 06.11.16 startet med -2 grader og kald bil. Rattvarme, setevarme og ventilasjon satt til 22 grader. Så at ventilasjonssystemet dro opp mot 6 KW en kort stund. GOM oppga 198 km rekkevidde. Første etappe til Lavik fergekai var 160 km. Vi hadde dermed en margin på 38 km som burde holde. Veiene var tørre og fine hele veien. Der er to relativt kraftige stigninger på veien den første på 600 meter og den andre fra Førde 300 meter. Vi holdt god fart med helt normal kjørestil (ingen utpreget økokjøring) Ved ankomst Lavik fergekai hadde vi 25 km rekkevidde igjen. På andre siden av Sognefjorden hurtigladet vi, det ble hele 27 min på laderen før vi var sikker på at vi hadde tilstrekkelig distanse igjen. Effekt levert var 17,93 KW  temperatur var ca -3 grader.  Dette gir en gjennomsnittlig ladeeffekt på 39,84 KW/t levert til bilen. Da vi kjørte til Olden ladet vi i Førde med 45 Kw/t med en temp på ca 2 grader. Siste del av etappen ble også kjørt med god fart også oppover de heftige stigningene mot Matre og Romarheim også på denne siden av Sognefjorden er det relativt mye opp og ned. GOM stemte mye bedre på denne etappen. Vi kom hjem med 15 km i rest. Historikk viste totalt 288 km med forbruk på 14,6 kWh/100km. Ikke noe rekord men tatt i  betrakting til dels frisk kjøring så var også dette meget bra vil jeg si. Hadde vært artig å få noen tall på hvor fort det går å hurtiglade i eksempelvis -10 grader.
#2
Hyundai Ioniq / Sv: Første vinter tur med IONIQ
søndag 06. november 2016, klokken 09:10
Sitat fra: TM på søndag 06. november 2016, klokken 08:41
Det blir interessant å høre litt mer om denne vinterturen. Jeg synes 1.4 kW/mil høres litt for lavt ut til å inkludere full varme og normal hastighet. Tror ikke man kan forvente å kjøre strekningen Bærum-Gol vintertid uten lading med noen av elbilene i 280-300 km NEDC klassen. Ved 10 minus tror jeg ikke man regne med å kjøre mer enn maks 15 mil mellom hver lading før rekkeviddeangsten blir plagsom. Tipper ski på taket vil kunne redusere intervallet ned mot 14 mil. Jeg har ikke personlig erfaring med Ioniq, men med mange andre elbiler. De samme fysiske lover gjelder nok for alle elbiler, selv om Ioniq vinner noe på lavere luftmotstand.

Et forbruk på 1,4 vinterstid er helt i tråd med mine erfaringer (se mitt første innlegg i denne tråden). Topografien for min tur er rimelig utfordrende med mye opp og ned fra Bergen til Olden så at vi endte opp med 1,38 i forbruk er ikke mindre en imponerende!!
#3
Hyundai Ioniq / Sv: Konkret tips til vinterdekk og felg
søndag 06. november 2016, klokken 08:07
Må som meg helt enig med INOP. Tenkte ikke så mye på vinterdekk/felg før jeg fikk bilen. Men er nå egentlig rimelig skuffet over forhandler/importørs (vet ikke helt hvem som har valgt her) valg av så åpne felger til denne bilen. Det er tross alt på vintertid det er mest viktig med aerodynamiske felger. Lukkede felger betyr vel også mindre saltlake på bremseskiver og kalyppere? Vurderer å be om at de tar disse i retur og at de gir meg orginalfelger til vinterhjulene. Får se hva de svarer.
#4
Hyundai Ioniq / Første vinter tur med IONIQ
lørdag 05. november 2016, klokken 10:41
Første vinter tur med IONIQ
Det ble en langtur allerede første dag ( fredag 04.11.16) Vi hadde planlagt en tur til noen venner i Olden denne helgen for en stund siden. For fruen var bilen en bursdagspresang og overraskelse.. vi hadde lånt Mercedesen til datteren hennes da vår gamle Leaf 2011 modell er utelukket for en så lang tur (også sommer..) Jeg sa at vi måtte innom en bilforhandler og hente den nye ladekabelen jeg hadde bestilt. Da jeg viste den nye ladekabelen utbrøt hun at denne passer jo ikke til vår bil!! Nei sa jeg men den passer til den der borte .. gratulerer med ny bil :-) ingen skepsis til å kjøre de 261 kilometerne fra Mobile Bergen til Vangberg i Olden fra fruen sin side! Det regnet og var 2-4 grader ved start. Fikk ikke sjekket om batt var 100% oppladet før avgang men antar det. GOM viste 210 km da bilen ble kjørt ut fra butikken og hadde tilnærmet romtemperatur. Batteripakken var nok ikke vesentlig oppvarmet da den kun hadde stått innendørs i et par timer. Kupetemp satt til 22 grader da vi kjørte avgårde.
Regn gikk over til snøvær da vi nærmer oss Romarheim og Matre på E39. På Oppedal fergekai ble det kun 5 min lading på hurtiglader før vi måtte skyndte oss inn på fergen til Lavik. Fikk ikke notert antall KW ladet men husker GOM steg til 122 km. Registrerte at GOM stemte forbløffende bra med kjørt distanse til nå!
På andre siden av Sognefjorden var været bedre med tørr vei de første milene men senere våtere vei mot nedkjøringen til Førde. På Grønn kontakt sin hurtiglader sto der en Tesla og ladet, han hadde også kommet fra Bergen og skulle på hytta. Når han hørte jeg skulle til Olden og var kommet fra Bergen med DEN bilen...koplet han av og gav meg tilgang. Han tok en titt på bilen og var meget imponert både når det gjaldt helhetsinntrykk og ytelse (rekkevidde). Vi handlet og tok et toalettbesøk. Det ble plutselig 20 min lading og 15 KW inn på batteriet. Mer en nok til de resterende 102 km til Olden. Der var vekslende føreforhold med tørr vei langs Jølstravatnet men snøføre over Utvik fjellet (600 moh).  GOM  viste ca 80 km gjenstående ved ankomst Vangberg i Olden. Historikk i bilen viser 256 km kjørt med forbruk på 13.8 kWh/100 km.

Bilen oppførte seg meget pent men det var tildels litt ekkel følelse når LKAS koplet inn på de glatte partiene. Det kunne forveksles med manglende veigrep. Jeg koplet derfor denne ut når vi kjørte på glatte partier. En fantastisk bil til langkjøring selv om vi ikke har kommet inn i alt det tekniske med bilen ennå. Dette er et kvantesprang vedrørende sikkerhet, ytelse og rekkevidde mot vår gamle Nissan Leaf 2011. De sliter med argumentasjonen de som mener at ikke en slik bil kan brukes på langkjøring!!

Jeg følger opp med en mer detaljert teknisk dokumentert retur til Sotra vest for Bergen på søndag. Publiser den søndag kveld eller mandag.
#5
Hyundai Ioniq / Sv: Når får vi bilene våre?
mandag 03. oktober 2016, klokken 10:09
Ja jeg har nok en standard kontrakt, og dersom de hadde vært usikker på levering hadde de kysset av for det ( det er egen rubrikk for det) Der står uttrykkelig levering i oktober. Hverken forhandleren eller jeg kan ikke si opp kontrakten uten videre, så enkelt er det nokk ikke... Det betyr for deres del at de må levere meg en annen bil i mellomtiden eller gi meg avslag i prisen.
#6
Hyundai Ioniq / Sv: Når får vi bilene våre?
lørdag 01. oktober 2016, klokken 13:03
Dersom Hyundai ikke vil levere ut bilene før en bestemt dato i november vil forhandleren ha et problem. Jeg har nemlig kontrakt på at den skal leveres i oktober. Min Nissan Leaf har jeg allerede solgt og den skal levers 1 november til ny eier...
#7
Hyundai Ioniq / Sv: Når får vi bilene våre?
fredag 30. september 2016, klokken 23:35
Jeg bestilte bilen i begynnelsen av august. Mener det det er Aurora Silver ( den lyseste sølvfargen, kontrakten ligger på jobben...Og blitt så gammel at jeg glemmer fort sånne detaljer... :) ) mener også at prisen ble 265 lapper. Det var med teknikkpakken, stoff seter og vinterhjul på alufelger. Fikk også storkunderabatt.
I kontrakten står det at bilen skal leveres i oktober så de greier det akkurat om den 20 blir levering Drammen... Fantastisk bil og kjøre, har forsøk den en liten tur, meget imponert over hvor lite effekt forbruk den har.. Utstyrsnivået er ikke annet en imponerende til den prisen.. Tror fruen blir fornøyd. Hun har bursdag snart så tenkte det skulle være en overaskelse med ny bil i garasjen.. :) :)
#8
Hyundai Ioniq / Sv: Når får vi bilene våre?
fredag 30. september 2016, klokken 20:23
I dag fikk jeg hyggelig melding fra forhandler, min IONIQ kommer til Drammen 20 okt, hun regnet med ca en uke før den var i Bergen.
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hjemmeladere for 16A kurs
onsdag 16. juli 2014, klokken 23:08
Hei
Har kjøpt en meget prisgunstig variant med god kvalitet fra Ev-power i Tsjekkia. De har både byggesett og ferdige kabler.

http://www.ev-power.eu/EVCharge-Products/J1772-Plug-for-EV-car-L2-charging-16-Amp-5-meters-no-electronics.html?cur=1

Seriøs forhandler, har kjøpt solpaneler og regulatorer derfra, rask og rimelig frakt.
Mvh Thorbjørn
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA