Første vinter tur med IONIQ - Retur.
Retur fra Olden til Sotra vest for Bergen søndag 06.11.16 startet med -2 grader og kald bil. Rattvarme, setevarme og ventilasjon satt til 22 grader. Så at ventilasjonssystemet dro opp mot 6 KW en kort stund. GOM oppga 198 km rekkevidde. Første etappe til Lavik fergekai var 160 km. Vi hadde dermed en margin på 38 km som burde holde. Veiene var tørre og fine hele veien. Der er to relativt kraftige stigninger på veien den første på 600 meter og den andre fra Førde 300 meter. Vi holdt god fart med helt normal kjørestil (ingen utpreget økokjøring) Ved ankomst Lavik fergekai hadde vi 25 km rekkevidde igjen. På andre siden av Sognefjorden hurtigladet vi, det ble hele 27 min på laderen før vi var sikker på at vi hadde tilstrekkelig distanse igjen. Effekt levert var 17,93 KW temperatur var ca -3 grader. Dette gir en gjennomsnittlig ladeeffekt på 39,84 KW/t levert til bilen. Da vi kjørte til Olden ladet vi i Førde med 45 Kw/t med en temp på ca 2 grader. Siste del av etappen ble også kjørt med god fart også oppover de heftige stigningene mot Matre og Romarheim også på denne siden av Sognefjorden er det relativt mye opp og ned. GOM stemte mye bedre på denne etappen. Vi kom hjem med 15 km i rest. Historikk viste totalt 288 km med forbruk på 14,6 kWh/100km. Ikke noe rekord men tatt i betrakting til dels frisk kjøring så var også dette meget bra vil jeg si. Hadde vært artig å få noen tall på hvor fort det går å hurtiglade i eksempelvis -10 grader.
Retur fra Olden til Sotra vest for Bergen søndag 06.11.16 startet med -2 grader og kald bil. Rattvarme, setevarme og ventilasjon satt til 22 grader. Så at ventilasjonssystemet dro opp mot 6 KW en kort stund. GOM oppga 198 km rekkevidde. Første etappe til Lavik fergekai var 160 km. Vi hadde dermed en margin på 38 km som burde holde. Veiene var tørre og fine hele veien. Der er to relativt kraftige stigninger på veien den første på 600 meter og den andre fra Førde 300 meter. Vi holdt god fart med helt normal kjørestil (ingen utpreget økokjøring) Ved ankomst Lavik fergekai hadde vi 25 km rekkevidde igjen. På andre siden av Sognefjorden hurtigladet vi, det ble hele 27 min på laderen før vi var sikker på at vi hadde tilstrekkelig distanse igjen. Effekt levert var 17,93 KW temperatur var ca -3 grader. Dette gir en gjennomsnittlig ladeeffekt på 39,84 KW/t levert til bilen. Da vi kjørte til Olden ladet vi i Førde med 45 Kw/t med en temp på ca 2 grader. Siste del av etappen ble også kjørt med god fart også oppover de heftige stigningene mot Matre og Romarheim også på denne siden av Sognefjorden er det relativt mye opp og ned. GOM stemte mye bedre på denne etappen. Vi kom hjem med 15 km i rest. Historikk viste totalt 288 km med forbruk på 14,6 kWh/100km. Ikke noe rekord men tatt i betrakting til dels frisk kjøring så var også dette meget bra vil jeg si. Hadde vært artig å få noen tall på hvor fort det går å hurtiglade i eksempelvis -10 grader.