Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lyse Tanker

#1
Jeg har veldig tro på neste generasjonen Nissan Leaf! Hvis de kan levere et like godt produkt som første generasjonen med et finere ytre, oppgradert med Propilot, ACC, større infoskjerm og ikke minst større batteri, helst 60 kWh, så kommer de til å selge enormt. Kjørte Opel Ampera-e forleden og da skjønte jeg at Nissan kommer til å innta førsteplass til høsten, eventuelt dele den med TM3.
#2
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: + og - ved Ampera-e
søndag 04. juni 2017, klokken 16:54
Ja, jeg så det var en fordypning på innsiden av bakluka, men den burde vært plassert i underkant som på Leaf.
Ok, jeg er 193 og 95 kg, har kanskje for lite fett på baken, så det ble ikke behagelig med de setene.
Skiftet enkelt mellom L og D ved å dytte spaken nedover.
Telefonen min ville ikke akseptere Android Auto, men dette vet jeg man få god hjelp til hos forhandler. AA virker bare på Android versjon 5 eller senere.
Likte forøvrig at lydvolum og varmeinnstillingen har store gode skruknapper.
#3
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / + og - ved Ampera-e
søndag 04. juni 2017, klokken 12:43
Ja, da har også jeg kjørt Opel Ampera-e. Turen gikk fra Askim til Nøtterøy og tilbake, da ved bruk av ferje fra Horten til Moss.
Å så deilig med stort batteri, ikke engang fulladet og jeg kom hjem med over 70 km restkapasitet. Men så til selve bilen. Til daglig kjører jeg Nissan Leaf og er veldig fornøyd med denne bilen, bortsett fra størrelsen på batteriet.

Det jeg likte best med Amperaen i tillegg til batteriet, var plassen i lengderetningen, her kan man virkelig strekke seg. Veldig fornøyd med infotainment systemet, oversiktlig og lekkert. Veldig sprek akselerasjon, her må man ta det rolig på glatt vinterføre. Godt nær og fjernlys. Flott med en pedalskjøring i kø.

Men så må jeg over til svakhetene med bilen og jeg vet noe av det har vært nevnt før. Setene foran, altfor smale i bredden, i og med at setekantene er veldig faste blir en person som ikke er syltynn, sittende med disse kantene pressende mot baken, eller mer korrekt baken pressende mot sete. Her trengs det en fast pute i midten for å kunne leve med disse setene over tid. Er ennå øm i baken etter to dager.

Bakluka burde konstruktørene ha jobbet litt mer med. Ikke noe innfelt håndtak innvendig som på Leafen, slik at hver gang den skal lukkes må man ta tak i den ofte skitne kanten og for å få den lukket kreves det ekstra kraft, ikke som på Leafen som bare faller igjen fra kort høyde.

Det var også en pussighet ved at vindusviskerne ikke går i nederste posisjon etter å ha vært i bruk, men først etter en liten stund.

Dette er noen av mine viktigste tanker angående Opel Ampera-e etter ca. 250 km kjøring.
#4
Model S / Sv: Dyr bil å eie i fremtiden?
lørdag 27. mai 2017, klokken 23:17
Takk for svar :-) Det jeg tenker da er at denne slitasjen i RWD bilene frem til september 2014 vil gjenta seg med korte intervaller eller har de «gamle» bilene fått utbedret den bakenforliggende årsaken som sigurdi nevner?
#5
Model S / Dyr bil å eie i fremtiden?
lørdag 27. mai 2017, klokken 01:16
Hei :-)
Har noen tanker jeg vil dele med dere som har endel erfaring med Tesla Model S.
Prisene på en brukt Model S begynner nå å synke mot 400  tusen og vil etterhvert ligge på 300 og lavere. Men jeg ser at en god del av de bilene som selges har fått skiftet motor og batteri og det er jo greit så lenge garantien dekker dette. Mine spørsmål blir da, er det slik at disse store dyre delene hadde svakheter på tidligere modeller eller er dette ting som stadig må skriftes også på nyere biler. Slik jeg tenker da, er jo at disse bilene må jo bli veldig dyre å eie etter at garantien har gått ut, hvis de da ellers er i brukbar stand. Er det noe av dere som har noen tanker rundt dette og hva koster utskifting av f.eks. DU, hvis man må betale det selv, for ikke å snakke om batteriet, selv om prisen på en batteripakke selvfølgelig vil være langt lavere enn i dag.
#6
Min oppsummering av det positive med Ampera-e er:

1. Forholdsvis stor batteripakke.
2. Praktisk størrelse på bilen.
3. Veldig god plass i lengderetningen.
4. Gunstig pris. (Ikke offentliggjort ennå)
5. Fleksibel lastemuligheter.
6. Hurtiglader og forholdvis rask AC lader. (50 og 7,2 kW)
7. Sprek bil.
8. Konstruert som elbil.
9. Omfattende instrumentering.

Ugunstige ting med Ampera-e:

1. Lite bagasjerom. (Når kommer tilsvarende stasjonsvogn)
2. Ny bil uten erfaringer med barnesykdommer.
3. Litt billig interiør.
4. Stor luftmotstand i forhold til de beste nye biler.

Jeg vil på samme måte som andre gjennom innlegg her underskrive på hvor viktig størrelsen på batteripakken er. Om den er 40, 50 eller 60 kWh tror jeg avhenger av kjøremønster, men for min del ville jeg valgt den største, uten tvil etter 2,5 år med 24 kWh Leaf :-)
#7
Lyktespylere er vel påbudt i Norge.
Jeg kjører Leaf for tiden og synes det er veldig behagelig med en bil som man kommer seg lett inn og ut av, i motsetning til Model S med sine store dører og lave sittestilling for ikke å snakke om bredden.
Som nevnt tidligere er Ampera-e en helt ny bil og vi vet ikke sikkert hva vi får, men bilen har jo garanti som alle andre og etter hva jeg har lest er også mye av elektronikken levert av LG som har produsert batteriene.
Men det neste året vil mye nytt presenteres, også oppgraderinger av nåværende modeller, men i alt dette vil nok AE hevde seg meget godt.
#8
På Youngstorget i går, torsdag 24 november en mnd. før julaften summet elbil interesserte nordmenn rundt den gule amperaen som bier rundt en honningkrukke.
Overraskende god plass i forsetene, hvis jeg skjøv en av setene helt tilbake var det fremdeles masse plass til å strekke bena og jeg er 193 høy. Er det noe jeg savner i min Leaf så er det, når jeg tar en ladestopp og kunne strekke meg ut og ta en liten blund eller hvil. Jeg opplevde setene som gode selv om jeg også la merke til at de er smale, men korsryggstøttet virket ok for meg. Gleder meg til prøvekjøring neste år, med en bil som er så sprek at denne journalisten trodde det var dårlige dekk :-)
#9
Mercedes B-Electric / Sv: B.electric lader for tregt
tirsdag 09. august 2016, klokken 19:01
Han skal få en elektriker til å sjekke hvilke muligheter som finnes. Men noe mer enn 230 - 1 fase er det vel ikke.
Han får kanskje ikke mere enn 3600 kWh ut til bilen, slik det er nå?
#10
Mercedes B-Electric / Sv: B.electric lader for tregt
tirsdag 09. august 2016, klokken 17:38
Har fått sjekket litt videre og det ser ut som hans modell ikke har den innstillingen på E-cell. Noen modeller er uten denne innstillingen. Han burde nok få montert en egen ladeboks eller kjøpe en portabel som den brukeren electrolux selger. http://www.elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html
Er det noen som kan anbefale en god løsning/boks.
#11
Mercedes B-Electric / Sv: B.electric lader for tregt
tirsdag 09. august 2016, klokken 17:06
Sitat fra: Bybil entusiast på torsdag 21. mai 2015, klokken 18:25
Takk for nyttig info. Nå har jeg funnet knappen på Ladeklompen som øker ladehastigheten.

Da mangler jeg bare å finne tilsvarende i bilens innstillinger. Er det noen som kjenner til hvor jeg finner den på Mercedes B electric ?

Hei, sønnen til kona har kjøp Mercedes og har samme problemet med veldig lang ladetid, hvordan får man tilgang til denne menyen til E-cell hvor man stiller inn maksimal strøm til bilen, samme spørsmål som over.
#12
Model 3 / Sv: Hatch-back eller?
søndag 10. april 2016, klokken 12:42
Hva med en slik løsning? Utsyn og innsyn er ivaretatt. Ja, den er helt sikkert vurdert.
#13
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Opel Ampera-e
mandag 04. april 2016, klokken 12:15
De siste jeg har hørt fra en forhandler er bestilling i oktober 2016, levering i april 2017.
#14
For meg virker det som Tesla har ofret plass og utstyr for å presse prisen nedover. I deres hittil siste Model 3 mener jeg også de burde ha valgt et annet karosseri enn en mindre utgave av de to store. Ser at bagasjerommet bak blir veldig upraktisk, kjører Leaf nå og er veldig fornøyd med at jeg kan frakte f.eks. hvitevarer i bagasjerommet med nedfelte bakseter. Grunnen til den lave innlastningsmuligheten bak er jo for å ha et vridningsstivt karosseri, da taket er fullt av vinduer, kanskje det kommer en versjon uten glass i taket og med stor bakluke, det ville hjulpet veldig! Tesla burde ikke vært så opptatt av at alle bilene deres skal ligne veldig på hverandre, men skapt noe helt nytt som jeg oppfattet at de lovte oss. Det neste de bommet på er å ikke ha en liten skjerm foran rattet for de enkleste og viktigste opplysningene, men Tesla er jo fremtidsrettet og ser jo for seg at bilene snart kjører helt selv, men frem til da burde de spandert en liten skjerm. Skjermen kunne også være lett å ta med seg som et nettbrett og som en tyverisikring. Dette ville fordyret minimalt, men gjort førerplassen mer attraktiv. Uten å ha vært tilstede ved presentasjonen, ser det også ut som karosseriet gir liten bakseteplass til tre voksne personer. Har faktisk mer tro på Ampera-e/Bolt sin løsning på en langtkjørende og attraktiv elbil, som snart kommer. Men jeg håper virkelig på suksess for Model 3 og hvis de hadde en liten skjerm foran rattet og stor bakluke så ville enda mere være gjort for det :-)
#15
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Opel Ampera-e
torsdag 25. februar 2016, klokken 23:38
Høres logisk ut at prisene for biler med ca. 60 kWh kommer til å koste endel mer enn de som i dag har halv rekkevidde. Samtidig vil det være flere nye utgaver med tilsvarende størrelse på batteriet, det kan skape konkurranse. Det som eventuelt kommer til å presse prisene ned på batteribilene er også andre energikilder, som kommer.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA