Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ElectroCute

#1
Model S / Sv: Ludicrous: Skal du oppgradere? + teknisk info
mandag 19. juni 2017, klokken 13:18
Jeg fikk pristilbud nå på fredag (16. juni) fra Tesla (Drammen) om Ludi-oppgradering av en 2015 P85D, 45K fiks ferdig.

FYI
#2
Hm. Hadde min P85D"+" på SC Drammen for omtrent 3 uker siden. Jeg ønsket at de skulle fikse følgende:

1 - Ladekabelen hadde dårlig kontakt (hvis jeg dyttet kabelen helt inn i ladekontakten på bilen, ladet den ikke, måtte dra den en halv cm ut for å få ladet, og ladingen ble avbrutt hvis jeg kom bort i kabelen).
Svar fra SC: "Kabelen har en funksjon som kobler av lading ved bevegelse." Mitt tilsvar: "Hvorfor var ikke min forrige ladekabel slik? Skal ikke ladekabelen fungere når den er dyttet helt inn?" SC: "Kabelen er sjekket, den er i orden." Jeg ble sur og kranglet på dette, og fikk til slutt vite at de ikke hadde flere kabler på lager i Norge. Jeg kunne få en ny kabel når de fikk inn på lager. Jeg aksepterte dette.

Artig fact: Når jeg åpnet bagasjelokket lå det en splitter ny ladekabel der, innpakket i bobleplast. En kabel som ikke fantes på lager. Magisk.

2 - En (eller flere) av parkeringssensorene foran går bananas (Forteller at jeg holder på å kjøre på noe) når de blir våte. Jeg ønsket dette fikset. SC: "Sensoren er sjekket, ledningsnettet er sjekket, alt er i orden". Meg: "Det skjer som sagt når det regner, ved fuktighet. Nå er det tørt." SC: "Ja, men vi fant som sagt ingen feil". Slik fortsatte vi en stund, til jeg ga opp. Det kunne jo hende de hadde fikset det. Men nei - feilen er der fortsatt.

3 - Bilen hadde "slagside" (luftfjæring), den var ca 2cm lavere på venstre enn høyre side, samt at fronten var mye høyere en bakenden. Det er en egen tråd om dette, slagsiden ble fikset (temporært) med en kalibrering. Høyden foran ble vurdert av SC som "normal". For å få fronten til riktig høyde måtte jeg selv montere senkestag foran og senke fronten med omtrent 4cm.

4 - Bluetooth telefonkobling er dårlig, og støyen som oppleves for de som ringer til meg er såpass forstyrrende at det er vanskelig å føre samtale. Ikke for meg, men for de som må høre på støyen fra min BT. Jeg har forsøkt med forskjellige telefoner, nye oppkoblinger, etc. BT er nærmest ubrukelig. Jeg ønsket det fikset.
SC: "Støyen kommer av normal bilstøy som fanges opp av mikrofonen." Jeg: "Nei, dette er noe helt annet. Vanlig bilstøy er jeg klar over kan eksistere, dette er mye høyere støy, og det er kun i denne bilen jeg har opplevd dette." SC: "Mikrofonen og ledningsnettet er sjekket, vi fant ingen feil, så det er nok normal støy." På dette tidspunktet kjente jeg at jeg begynte å bli lei av å bli behandlet som en idiot, og stemningen begynte å bli litt amper. Jeg forklarte igjen at siden bilen er levert med BT, bør BT også kunne brukes, at mente at det ikke var en urimelig påstand. Det endte med at jeg skulle får en ny time hos SC Drammen for å se nærmere på BT. Timen har jeg aldri fått (vel, ikke ennå i det minste).

5 - Ladeluken vil tidvis ikke åpne seg (selv ved bruk av nøkkelknapp, skjerm og ladekabelknappen). SC: Ladeluken er smørt opp, problemet er fikset." Jeg: "Bra." Ladeluken har fortsatt samme problem, er ikke i orden. Jeg har satt på teip-bit på magneten for å bedre funksjonen.   

For the record: Jeg er forøvrig veldig fornøyd med bilen, min andre TMS så langt. Mindre imponert over SC Drammen. Etter flere besøk fremstår SC Drammen som et fantastisk surr, hvor kaos er regelen, ikke unntaket. Er det bare meg som er pirkete?

Det hjelper heller ikke at jeg må ta fri fra jobben, bruke en hel arbeidsdag på å reise til Drammen, vente på at de gjør seg ferdig, for så å finne ut at ingenting er fikset (annet enn at jeg fikk en ladekabel som ikke eksisterte).

Nuvel. Livet er godt, har både mat, husly og vann tilgjengelig, så dette er luksusproblemer, men irriterende er det likevel...
#3
Model S / Sv: Feil høyde / kalibrering på luftfjæring
torsdag 15. juni 2017, klokken 08:38
Liten update for de som evt får samme problem.

Jeg var hos SC Drammen og fikk kalibrert sensorene. Bilen hadde "slagside", og den var i tillegg høy foran. SC Drammen var veldig opptatt av at jeg hadde originale stag på sensorene (som jeg hadde). SC sa at understellet var målt, kalibrert og satt opp riktig, de hadde ikke funnet noen feil. Slagsiden var fikset. Da jeg spurte om hvorfor min bil har plass til en knyttneve mellom forskjerm og toppen av forhjulet, men bare en finger mellom bakskjermen og bakhjulet, mens alle andre biler på Service Centeret hadde ca samme høyde foran og bak, hadde de ikke noe svar - Annet enn at alt var riktig på bilen min...

Etter litt diskusjon ga jeg opp og dro hjem, kjøpte senkestag, og monterte disse foran. Har nå senket fronten med ca 4cm, for å få bilen nogenlunde rett. Skal senke den en cm til.

Ikke fornøyd med SC Drammen.
Meget fornøyd med Bilen.
#4
Model S / Sv: Feil høyde / kalibrering på luftfjæring
torsdag 11. mai 2017, klokken 19:22
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/air-suspension-problem.48707/

En viktig presisering - jeg fikk samme problem på min forrige Tesla da jeg parkerte på samme sted (på grus, med en liten høyde under venstre bakhjul). Luftfjæringen på den oppførte seg eksemplarisk i nesten to år, helt til jeg flyttet til nåværende sted. Så ble den skjev, på samme hjul, på samme måte. Nåværende bil har jeg kun hatt en uke, og jeg er temmelig sikker på den var rett når jeg fikk den. Bilen er helt grei å kjøre, men ser litt rar ut med slagside.

Min teori: Venstre bakhjul (VB) parkeres opptrykket, med lavere "stance" enn vanlig pga en høyde under hjulet. Bilen shutter ned, sover litt, og våkner til neste tur. Gradvis, evt umiddelbart, feiltolker hjernen hjulsensorenes nåværende posisjoner som "nøytrale", og tror bilen er i "standard" høyde.

Andre teorier tas i mot med takk. Jeg forventer at Tesla kalibrer sensorene og alt ser bra ut, men at feilen er tilbake innen en uke... 
#5
Model S / Feil høyde / kalibrering på luftfjæring
torsdag 11. mai 2017, klokken 14:25
Jeg kjøpte nettopp min andre TMS, en P85D, og er glad for det (den første er solgt).

Det som er mindre bra, er at luftfjæringen får bilen til å helle mot venstre, den har slagside, og måler ca 21 mm lavere fra toppen av hjulbuen til bakken på venstre side enn på høyre side. Dette gjelder både foran og bak. Bilen har blitt målt på rett underlag, og feilen er tydelig og konstant. Ved senking og heving av bilen er forholdet (skjevheten) den samme. Videre er bilen vesentlig lavere bak enn foran, hvis man måler avstand fra hjulet og opp til hjulbuen.

Avstander målt, i standard høyde-setting, fra hjulbue til bakken er:
Venstre Bak (VB): 725mm
HB: 746mm
VF: 729mm
HF: 749mm 

Jeg mener å ha lest om noe lignende før, men klarer ikke å finne en relevant tråd. Jeg har bestilt time hos Tesla om et par uker for justering, men ønsker egentlig å justere dette selv, hvis det er mulig. Jeg har ikke tatt av hjul og gransket virkemåte for høydesensorene ennå, og lurer på om noen har gjort dette selv, og om evt noen kunne tatt seg bryet med å måle høyder på bilen sin, fra bakkehøyde og opp til apex av hjulbuen, slik at jeg kan få noe å justere etter. Hvis det er som på min Land Rover kan høyde på bilen justeres ved å justere lengden på armen som går fra understell til sensor.

Flott om noen har et tips eller to!

R
#6
Lading av Tesla / Sv: Hjemmelading i UK?
torsdag 02. juli 2015, klokken 23:21
OK, høres enkelt og greit ut. Skal sjekke med Tesla om de har en adapter til fornuftig pris, hvis ikke blir det Clas Ohlson. Takk for info!
#7
Lading av Tesla / Hjemmelading i UK?
tirsdag 30. juni 2015, klokken 19:34
Hei,

Jeg skal på ferie med min TMS til England i sommer, og kommer til å bruke stort sett SC, men trenger også å lade hjemme i huset til svigers.

Er det noen som har peiling på hvordan det er å lade TMS på "vanlig" hus-stikk i UK? De er ganske annerledes enn de vi har i resten av Europa. Finnes det en adapter? Og hvis ja, kan jeg bruke den laderen som kom med bilen, da den er "spesialdesignet" for strømnettet i Norge?

Jeg har adapterkit for resten av kloden, men ikke UK...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA