Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MrtnRQL

#1
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 14. januar 2015, klokken 17:54

Så når du kjøper en halvliter vann på 7-Eleven regner du vannet som varen, og tilgjengeligheten som en tilleggsvare?

Jepp, det gjør jeg. Om du har lyst på vann, skal du då betale for vannet, eller for tilgjengeligheten til butikken? - Om man skal ta din teori at du betaler for tilgjengeligheten, så burde man jo betale for antall minutt i butikken, ikke for det vannet koster.


SitatOg på 7-Eleven kostet melken 25% mer enn på Rema 1000, hvilken kreativ forklaring har du på den prisforskjellen?

Forskjellig pris på ulike varer i ulike butikker.

SitatNår vann fra Voss koster 58,-/l på 7-Eleven (http://www.vg.no/forbruker/mat-test/dyre-draaper-best-i-test/a/23254664/) er det vanskelig å forstå teorien om at råvareprisen styrer produktprisen...

Ingen som har sagt at råvareprisen styrer produktprisen. Prisen på bensinstasjoner er oftere høyrere grunnet høyere driftskostnader. Ingen er tjent med at bensinstasjonen ikke tjener penger. Minuttprisen på Voss vann må ha blitt noe helt hinsides. Ingen er tjent med at BKK og Fylket taper masse penger på hurtigladere heller, men da setter vi heller opp prisen pr kwh, enn og ta minuttpris, eller innføre større startavgift. Men dette er no bare min mening :)

SitatPoenget mitt er at man svært ofte ikke betaler for råvaren, men tjenestene (f.eks åpningstid) rundt varen.
Og at hurtig i hurtiglading er det man betaler for, strømmen du får på batteret har marginal kostnad.

Eller med teskje: Verdien på hurtiglading er at den skjer hurtig, ikke at man får ladet!

Det stemmer at det er en verdi på hurtiglading, fordi den skjer hurtig. Og det er derfor du betaler mer for hurtiglading enn semi, og vanlig stikkkontakt. Enkelt å greitt.

Skjønner at du ser på hurtiglading som en tjeneste, og ikke som en vare, men det er ingen rett at det skal vere minuttpris for det om. det som irrerterer meg er at en betaler minuttpris på en tjeneste/vare som er så variabel og avhengig av mangen faktorerer for det du får ut. Av og til får du 5kwh for 70kr, andre ganger må du betale 40kr, og av og til 100kr.


Se på andre forretninger som selger det som vi kan sammenligne det med. Hva om bensinstasjonen tok minuttpris på bensin, uansett hvor mye råvaren kostet. Det er jo kjent at bensinstasjoner tjener lite penger på drivstoff. 350kr+mva min?

Eller en annen forretningsidè, minuttpris på Rema? - jo raskere kassadama er, jo billigere er det. Og om det er litt kulde ute så jobber folkene i kassa litt treigere, sån at du betaler litt mer avhengig av kulde.


#2
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 14. januar 2015, klokken 11:13
Sitat fra: MrtnRQL på onsdag 14. januar 2015, klokken 10:58
Problemet med en prissetting med pr. min i steden for pr. kwh, er jo at den variable prisen pr lading kan bli oppfatta som urettferdig. Av og til går laderen treigt, så du kan komme til å betale 30-40kr +10kr for 4-5kwh, og noen gonger kan du måtte betale 80-90kwh for de samme 4-5kwh. Hadde betalingen komt i kwh, så hadde alle betalt likt for de "varene" du får.

Varen man kjøper på en hurtiglading er hurtiglading, ikke bare strøm

For å være konkret: når 1l melk kostet 39% mer på Statoil enn på Rema 1000 (artikkel fra 2013: http://www.f-b.no/nyheter/her-far-du-den-billigste-dagen-derpa-maten-1.8149540) er det innlysende at man betaler for mer enn melk.

Thomas

Når jeg betaler for hurtiglading, så rekner jeg strømmen målt i kwh som min vare, og så rekner jeg den hurtige delen som tilleggsvare, slik jeg kan velge å betale litt mer for å få varen min litt kjappere. Det er jo derfor semihurtig er billegere enn hurtiglading, så om du velger å få de 5kwh på 10min, eller 50min så er det ikke noe dyrere i prinsippet.

Melka er dyrere på Statoil ja, dei må jo tjene penger slik folk har mulighet til å pumpe drivstoff, da det tar betalt pr. liter, og ikke muligheten til å pumpe ;) - om man legger seg under spenene på kyra, så er det ikke all verden det koster, om man rekner den energien man selv bruker for å få det ut som gratis. (Btw, om du bruker shop express på coop obs, eller hurtigkasse som det står over kassene. Så betaler du bare 10kr pr liter melk. 17,- om du bruker vanlig kasse.)

etter min mening burde prissettingen vært slikt;

Hurtiglading, 50kwh: 2.50kr pr. kwh. + 10kr

Semi-hurtig, 22khw: 1.50kr kr. kwh + 10kr.

for da betaler Nils med sin Leaf som lader 5kwh, like mye som pål som lader sin i3 5kwh på de samme Hurtig DC laderene likt uansett om dei bruker 10min, 12, 15, eller 30min.

Om man ikke tjener nok penger på den metoden, så kan de heller skru opp prisene pr kwh om det ikke er nok inntjening.


#3
Problemet med en prissetting med pr. min i steden for pr. kwh, er jo at den variable prisen pr lading kan bli oppfatta som urettferdig. Av og til går laderen treigt, så du kan komme til å betale 30-40kr +10kr for 4-5kwh, og noen gonger kan du måtte betale 80-90kwh for de samme 4-5kwh. Hadde betalingen komt i kwh, så hadde alle betalt likt for de "varene" du får.

Hadde du likt å betalt dobbelt så mye for melka i butikken, fordi kassadama er treigere enn den andre kassa?

Tror ikke at folk står ekstra lenge slik det oppstår masse kø om prissettingen var pr kwh enn pr. min. Det er litt som drivstoff, folk lader det de trenger, for så å reise. Enten det koster pr. min eller pr. kwh.
#4
Sitat fra: Marius Engel på torsdag 08. januar 2015, klokken 18:29

Sitat fra: ryhors på torsdag 08. januar 2015, klokken 18:28
Sitat fra: afitch80 på torsdag 08. januar 2015, klokken 18:19
Sitat fra: Marius Engel på torsdag 08. januar 2015, klokken 17:48
Kan man lade både chademo og combo eller ccs samtidig på en av disse stasjonene? Eller er det bare en kabel om gangen?
Vil ikke tro det etter som de skriver i artikkelen at det er 14 ladere og at 14 biler kan lade samtidig.
Ja, på disse laderne man kan lade samtidig

Alle tre kablene, eller bare to? I så fall, hvilke?

Etter slik jeg skjønner det, så er det ikke slik trippel ladestasjon som vi er vandt med fra før på fjøsanger, halhjem, dale, knarvik etc. der du kan bare bruke AC sammen med ein av DC'ene (om du har rett sikring, og nok strøm). (terra 53cj), men heller fleire ladestasjoner med en ladearm.
#5
Hva med flere hurtigladere på samme plass? Ikke bare ein. En bensinstasjon har flere enn ein pumpe? - Gjerne på utfartsveier som på Dale, og halhjem, knarvik, og slike veier.

Og ikkje minst, nok strøm til at 3biler kan lade om gongen. Det burde jo vært et minstekrav. Dale, Fjøsanger, Voss er det i hvert fall slik at dette ikke fungerer.
#6
e-up! / Sv: Hvorfor så lite varme når bilen ikke er "varm?"
onsdag 03. desember 2014, klokken 09:43
Du har vel ikke gjort tabben som meg..?

Kjører i eco modus, for å så klage på varmen ;) - Synst min blir kjapt varm, og benytter meg ofte av car-net appen for å forhandsvarme bilen når eg veit det er noe eg skal, spesielt når temperaturen kryper nedover.
#7
e-up! / Sv: Hvordan navigere blant DAB-kanalene
onsdag 19. november 2014, klokken 12:10
Bruk piltastene til å svitsje mellom kanaller. <--> som er plassert overfor volume knappen.
#8
Prisen er gratis, så det er nok derfor noen lader 100% tar jo ca 10min siste 10% - Usikker på kor langt det skulle.

Burde ha vert nok strøm til at flere kunne lada samtidig. Skulle heller betalt for det, om det er det som er problemet.
#9
Stod 2timer i ladekø på Dale i går. var 4leafer forran meg, som absolutt skulle lade 100%.

Men det som er litt irreterende er at det er bare 1bil som kan lade om gangen, då må man bare vente sjølv om du har CCS og leaf benytter Chademo. Kan skjønne at det er slik på fjøsanger, der infrastrukturen er litt annerleis men på dale burde det jo ha vert nok strøm til å lade flere biler samtidig. Usikker på dei på halhjem, knarvik osv.

I Eidfjord og Norheimsund kan ihvertfall lade fleire biler om gongen. Noen som veit om dette kommer for BKK sine ladere i bergens regionen og? 
#10
e-up! / Varmeapperat & Ecomodus
tirsdag 21. oktober 2014, klokken 15:33
Hei!

Skal klimanlegget i ecomodus fungere så dårlig at det er ikkje benyttbart når det er 10grader ute? - Kjører en lengre tur på kveldstid, det er regn og mykje tåke og ganske surt ute. Det blir fort vått i bilen når du må ut å hurtiglade, så klimaanlegget må stå på. Men i Ecomodus var dette svært lite anvendling når det er såpasse kaldt ute at jeg måtte bare skru av ecomodus for å få litt varme i bilen. Trur det er maks 18-19grader som kom ut i bilen. Er det så lite tiltenkt den ecomodus knappen at den bare skal kunne brukes 3måneder i året?

Hva er deres erfaring med varmeapperatet og ecomodus?
#11
Fantastisk :)

Takk til BKK som kurrerer rekkeviddeangsten.
#12
Hordaland elbilforening / Sv: Hurtiglading CCS hos Møller Åsane
fredag 19. september 2014, klokken 14:14
Sitat fra: Upster! på fredag 19. september 2014, klokken 12:12
Gjekk det greitt å lade via mobil altså? Ser at dei har hatt mykje problem med dette på austlandet... Syns elles ikkje 2,50 per minutt var avskrekkande, då hurtiglading i alle fall for min del blir ein nødlading om eg skulle ha stort behov der og då. Verdt å betale nokre kroner for det. :-)

Gjekk greit å lade via mobil ja. Det er en omtrent samme lader som er elles i fylket vil eg tru. Frå ABB, samme framgangsmåte.

- plugge i straumen
- Trykke start
- Sende sms, så starter den automatisk.
- avslutt lading med sms
- Sett den i frå deg.

#13
e-up! / Sv: Kjørelengde, reel?
onsdag 17. september 2014, klokken 14:23
Slå av lys, elektronikk og AC og kjør til den stopper. Då kommer du nok ganske nærme 160km ;)

Det er vel som med fosile drivstoff biler. Klarer du å holde energinivået til oppgitt frå leverandør, så burde det gå, sån opptill angitt rekkevidde.

Problemet eg opplever er at eg ligger av og til godt under kwh/100, enn oppgitt for å klare 160km frå leverandør, men garmin'en rekner ikkje ut alt strømmen eg bruker på andre ting som lys, AC, stereo og alt annet den skal styre. Så om eg tror eg ligger på 10.9kwh på garmin enheten, så kan faktiske reelt forbuk ligge på 12.9kwh, om man skal rekne alt motoren bruker. Og då klarer eg ikkje å nå 160km då den er oppgitt med eit forbruk på 11.7kwh.

Kanskje det som plager meg mest er at det er så ufattelig vanskelig å oppnå eit tilfredstillende energiforbruk som er nærme NEDC sine målinger. Er det litt vind, eller uoptimale forhold som temperatur, eller stiging på 50m på 2-10km, så er det komplett umulig å komme i nærheiten av ein tilfredstillende energiforbruk.
#14
Hordaland elbilforening / Sv: Hurtiglading CCS hos Møller Åsane
onsdag 17. september 2014, klokken 10:49
Skulle då bare mangle at Chademo ikkje alltid er med på nye ladestasjoner ;)

Uansett, så var eg å prøvde denne i går. Dei har begynt å ta betalt allerede, og koster 2.50kr pr min. Lada i litt over 6min med ca 3kwh, og det kosta arbeidsgiveren min 13kr på telefonrekninga :)

Er det ikkje litt dyrt å ta betalt 2.5kr pr min, enn foreksempel 2.5kr pr KWh?
#15
Hordaland elbilforening / Sv: Hurtiglading CCS hos Møller Åsane
tirsdag 16. september 2014, klokken 08:31
Noen som har testa denne? - På tide at den første CCS kommer i Bergen.

- Ser på Chargingstations appen at den skal i starten vere gratis. Lurer på å ta meg en tur ut der i dag og sjå.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA