Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Egil Falch Piene

#1
Boksen på ladeledningen er ikke en lader men medbragt ladestasjon. (PortableChargingStation = PCS).  Den inneholder påkrevet sikkerhets- og kontrollfunksjoner.

Man bør absolutt ikke ha PCS-en montert i bilen, og bruke en annen skjøteledning fram til bilen.  Det er noe av vitsen at den blå kraftige pluggen på bilen er den som skal benyttes mens strømmen enda er på (dersom ladestolpen ikke allerede har avbrutt strømmen ved f.eks at luken er låst opp).  De fleste som lader hjemme fra en vanlig stikkontakt vil slite ut denne mye raskere om den "dras ut først", eller "stikkes inn sist", dvs brukt som bryter.  Kombinasjonen med høy belastning og daglig bruk i et utendørsmiljø, gjør at vanlige schuko-kontakter slites. Støpslene varer noe lenger men får tydelige gnistmerker på pinnenes ender.  Slitasjen fører etterhvert til litt dårligere kontakt, og dårlig kontakt kan bety varmeutvikling. Varmeutviklingen ved en dårlig kontakt er proposjonal med ladestrømmen.  Siden en el-bil trekker høy ladestrøm over lang tid må både stikk og kontakt alltid ha god nok kvalitet for å unngå farlige situasjoner.

Slitasje av stikkontakte hindres når de ikke brukes som bryter, og derfor er pluggen mot bilen spesielt utformet slik at strømmen brytes i et rele i PCS-boksen før pluggen man rekker å trekke den helt ut. I tillegg er bilpluggen mer robust enn stikkontakten (schuko'en).

Oppfordringen er å følge instruksjonen på baksiden av PCS-boksen: Plugg i veggen først og i bilen sist ved start av lading - og i motsatt rekkefølge ved stopp av lading.

Lading med boks på ledningen er definert som MODE-2 iht den europeiske ladestandarden, og behøver bare være i bruk når dedikert ladestasjon for el-bil ikke er tilstede. Når dedikerte ladestasjoner som kan forsyne bilene i MODE-3 så slipper man å ha boksen på ledningen, fordi da er all funksjonalitet i PCS-boksen flyttet inn i ladestasjonen. Alle nye el-biler i det europeiske og amerikanske marked vil bli utstyrt med en boks for MODE-2 lading, til bruk der det bare er tilgjengelighet på en husholdnings stikkontakt, mens alle nye el-biler også kan lade i MODE-3 med bare en ledning rett fra en ladestasjon. Uttaket kan da ikke være en schuko, men f.eks en såkalt Mennekes-type (www.mennekes.de).

J1772 standarden som er beregnet for det amerikanske og japanske markedet vil via biler derfra også komme i bruk i Europa. Kun 1-fase er mulig. Det samme gjelder for disse el-biler med boks på ladeledningen. Dvs det er ikke bilen det kommer an på, det er ladestasjonene.  Er ladestasjonen tilstrekkelig moderne og laget iht standardene (som er over 10 år gamle), så kan alle vi ladeavhengige få en lettvint og el-sikker hverdag.

Det er verd å merke seg at mens man i USA og Japan har valgt å standardisere pluggen til bilen, så ønsker man ikke det på europeiske biler. Dvs det er pluggen mot ladestasjonene som blir standardisert her. I Eurpoa ønsker vi heller ikke å ha faste ladeledninger på mindre ladestasjoner, mens alle ledniger henger fast på ladestasjonene i USA. Vi vil komme til å se faste ledninger på stasjoner i Europa også, men kun ved høyere effektene der ledningen i seg selv blir for tung til å praktisk håndtere løst.  Noe av vitsen med MODE-3 er garantert sikkerhet, høyere effekter uten bruk av store industriplugger, og ikke minst muligheter for å regulere ladeeffekten utenfra bilene.

De 100 første MODE-3 stasjonene ble monter i fjor på Gardermoen. Her er det visst enda gratis å stå parkert:  http://www.gardermoenparkering.no/default.asp#
I tillegg har de visst også fått slikt installert i strotingsgarasjen. Det finnes også ideer om å bytte ut noen eksisterende "schuko-stasjoner" i Oslo, med noen moderne MODE-3-stasjoner som har Mennekes-uttak.

(For ordens skyld; MODE-1 er definert som ledning rett i stikkontakten, og skal begrenses til 10A for bare mindre el-kjøretøy.  MODE-4 omfavner hurtiglading med laderen utenfor bilen.)

Ser man på regelverket i USA, så må alle som ønsker å lade hjemme i garasjen ha en fast installert ladestasjon, dvs det er "ikke lov" til å benytte stikkontakten til et daglig bruk. Der tar de el-sikkerhet på alvår, og vurderer materiellet opp mot både belastning og bruksområde.

Fra andre steder på forumet har jeg sett spørsmål vedrørende vanntetthet og pris. Til det har vi å si; tar du vare på PCS-boksen din så vare den lengst. Beskytt den mot regnvær og heng den gjerne opp så ledningen og kontakten ikke belastes av at boksen henger i den. Det er også forventet at priser på ladekabel-bokser vil falle drastisk pga høyere produksjonvolum, nå som stadig flere varianter kommer på markedet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA