Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - automat

#1
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
lørdag 08. mars 2025, klokken 19:11
Sitat fra: daktari på lørdag 08. mars 2025, klokken 16:18altså hvor mange ganger har du testet at 4wd faktisk funker i revers før du kjøpte bilen? Man regner jo med at det funker på alle elbiler slik som det måtte gjøre for mekaniske systemer inkl også Haldex.

Her har FM Skillebæk spredd et rykte som fremstilles av ham som troverdig, men det er også for men utrolig til å kunne stemme, og BMWs markedsføringsavdeling forsøker dementere dette.
Nøyaktig ingen. Fordi man forventer at awd virker i revers. Og hadde jeg kjøpt en MG hadde jeg blitt lurt.

MG-eksempelet viser at dette er noe bilprodusenter kan finne på å gjøre. Og det har kommet en påstand om at dette også gjelder iX3, med kilder i BMW.

Vi får håpe at det er feil, eller at BMW velger å endre designet. Men jeg ville valgt å vente til det foreligger en offisiell bekreftelse fra BMW på skikkelig AWD før jeg hadde kjøpt en iX3. Eller at noen faktisk har testet det ut. Bmwblogs artikkel er ikke god nok bekreftelse for meg.

Det er ikke mer komplisert enn dette.
#2
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
lørdag 08. mars 2025, klokken 12:32
Sitat fra: daktari på lørdag 08. mars 2025, klokken 09:18Det er et sitat fra ikke navngitte kilder hos BMW:
"We brought the concerns to BMW, who stated the following: the ASM on the front can do all the work in a "reverse in snow and ice condition.""
Du glemte tydeligvis å lese resten av artikkelen. F.eks: "But, we can't be sure."

Artikkelen er fra en fan-side, som selvfølgelig ikke ønsker at BMW skal gjøre en slik 4WD-tabbe.

Man kan ta dette som en indikasjon, men det er ikke noe man bør basere beslutningsgrunnlaget sitt på.
#3
Sitat fra: Radial på fredag 07. mars 2025, klokken 20:31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. mars 2025, klokken 15:27Er lang og har prøvd Model Y og ID4, og begge disse er bra for lange sjåfører. Har lest at Enyaq er trangere med tanke på baksete-lengde-plass (de har prioritert bagasjerom).

Model Y kommer langt bak med setet, men rattet kommer ikke særlig langt bakover, så du er avhengig av ganske lange armer.
Og bak deg selv blir det ikke sånn direkte GOD plass, men bedre enn mye annet i klassen.
Enyaq skuffet meg stort mtp bakseteplass, der måtte jeg sprike veldig med bena bak meg selv...men man satt litt bedre forran, da rattet har litt lengere justering i lengderetningen.


På TMY får man ikke senket sete i bakkant. Da får jeg ikke den ekstra beinplassen som jeg er avhengig av. Dessuten er sitteputa kort og gir dårlig lårstøtte.

Siden det ikke er så ofte vi har alle fem i bilen lenger, så håpet vi at vi kunne klasse ned fra TMX til TMY, men det utgikk. Bl.a. pga bakseteplass.

Jeg har alltid hatt problemer med å finne biler jeg sitter godt i, og erfaringen er at større bil ikke nødvendigvis er bedre. Ioniq 5 er en bil jeg sitter godt i, men baksetet bak meg blir bortimot ubrukelig.




#4
Jeg tror ID.7 GTX kan tifredstille dine krav. Har nylig sett den på kampanje fra 550k

Jeg må ha setet så langt bak det kommer i alle biler jeg kjører. Og klarte nedten å sitte bak meg selv uten å skreve når jeg prøvesatt ID.7

Glem TMY. Flrerplassen er trang for de lengste av oss. (Har riktignok ikke prøvd den nyeste versjonen)

Minstemann i familien har tatt igjen faren sin i høyde, så jeg har erfart ett å annet om trange bilseter.
#5
Nå sauser du sammen argumentene dine @TJV.

V2 og V3 superladere ble designet da alle biler som skulle lade på dem hadde ladeport på samme sted. Hadde Tesla valgt ladeport på høyre side bak, så hadde selvfølgelig superladerne vært designet ut fra dette.

Fordelen med kort kabel er at man kan ha tynnere kabel for å overføre samme effekt, samt at kabelen ikke blir liggende på bakken. Ulempen er at biler med annen plassering av ladedeluka enn laderen er designet for kan få problemer med å koble seg til. Det problemet oppstod først når Tesla åpnet superladere for andre biler, og førte til at V4-superladere fikk lengre kabel.

Jeg har ladet med skistativ på hengerfeste på V2/V3-ladere med designet du viser til. Kabelen nådde akkurat frem når jeg rygget helt inntil laderen (med den stativet jeg brukte). Hadde Tesla valgt å ha ladeluke på høyre side måtte jeg ha gått rundt foran bilen, eller vasset gjennom snøhaugen som var bak laderen. På en lader med lenger kabel er det selvfølgelig sannsynlig at jeg hadde kunne kommet frem mellom skistativ og lader. Men med ladeport på venstre side hadde jeg ikke behov for dette.

Når plassering av ladeluke ikke er standardisert, så vil selvfølgelig utformingen av ladestasjoner heller ikke være standardisert. Og hvilken plassering som fungerer best vil være litt tilfeldig.

Uansett hvor man plasserer ladeluka på bilen så vil det ha fordeler og ulemper. Min påstand er at plassering på venstre bakskjerm har færrest ulemper. (Gatelading er det jeg kommer på.) Hvis man skal standardisere på en plassering vil venstre bak være den beste.

#6
Da har jeg fått byttet bærearmer på min 17 mod TMX (179.000km). Bilen var inne til en annen reparasjon. I appen ba jeg de sjekke bærearmer bak når bilen først var inne. Og henviste til service bulletin SB-25-31-002.

De la til dette med service estimat 0 kr. På faktura står det oppført som Goodwill-Service Campaign.

Tesla Ski.
#7
Alt det andre / Brannfarlige dieselbiler
søndag 02. mars 2025, klokken 20:31
Dieselbiler er skumle. Begynner å brenne helt av seg selv.

https://www.nrk.no/vestland/bil-tok-fyr-rett-ved-hus-i-modalen-1.17322516
Godt det gikk bra.

Underlig at det er lov å parkere slikt i parkeringshus.
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Er tiden for Tesla over?
søndag 02. mars 2025, klokken 10:04
Demonstrasjoner ved flere enn 50 av Teslas utsalg i USA på lørdag.

«'Tesla Takedown' protesters gather outside showrooms to rally against Elon Musk's role with DOGE»

https://edition.cnn.com/2025/03/01/business/tesla-takedown-musk-doge/index.html

Aftenpostens versjon:
Store protester ved Tesla-utsalg i USA

Demonstranter samlet seg lørdag ved Tesla-utsalg over hele USA for å protestere mot Elon Musk og Trump-administrasjonens omfattende kutt i offentlig sektor.

https://www.aftenposten.no/verden/i/3MwxjM/store-protester-ved-tesla-utsalg-i-usa
#9
JUSS / Sv: Avgiftsfri diesel på dieselvarmer
lørdag 01. mars 2025, klokken 11:46
Det jo vanlig med tilleggsvarmer på fossilbiler, der dieselen hentes fra den vanlige drivstofftanken. Hvis slike tilleggsvarmere har problemer med biodiesel, så burde det vel være et kjent og allment problem?

Er det et alternativ å kjøre varmeren på parafin? Tåler de det?
#10
JUSS / Sv: Avgiftsfri diesel på dieselvarmer
fredag 28. februar 2025, klokken 17:14
Prisforskjellen mellom farget og vanlig diesel ser ut til å være i underkant av 4 kr. Og man kan umulig bruke særlig mange liter på en dieselvarmer i løpet av året. Så hvor mye sparer man egentlig på det?

Er det verdt en potensiell krangel med noen som ser man fyller dette, og hevder man fyller feil? Evt verdt en krangel med skatteetaten for å slippe å betale 20.000kr i gebyr for feilfylling?
#11
BMW i4 / Sv: Hvorfor er DU inaktiv i denne gruppa?
søndag 23. februar 2025, klokken 10:37
Syns jeg ser den samme tendensen i delforum for flere bilmodeller, og jeg tror den enkle forklaringen heter Facebook.

Mange syns trolig det er enklere å søke opp en FB-gruppe de kan joine, enn å engasjere seg på elbilforum.

Og det et er egentlig litt synd, for Facebook er et øyeblikksmedium, som er ganske dårlig egnet til å bygge opp en kunnskapsdatabase.

Og i grupper med stor trafikk siler algoritmene hvilke postinger man får se.
#12
Tesla / Service bulletin på nedre lenkearm bak på eldre TMS og TMX
lørdag 22. februar 2025, klokken 20:32
Da har det kommet servicebulletin på nedre lenkearm bak, som mange har opplevd at har knekt. Den gjelder bare for Norge!

Blir spennende å se hvordan Tesla følger opp dette i praksis.

https://service.tesla.com/docs/ServiceBulletins/External/SB/SB-25-31-002_Inspect_And_Replace_Rear_Lower_Control_Arms.pdf

La postingen her, og ikke i et underforum, siden det gjelder både TMS og TMX
#13
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
fredag 21. februar 2025, klokken 17:33
@Breezec
De har til felles at man skal bremse for en hindring eller farlig situasjon.

Dette er en innlært automatisert reaksjon. Det er ikke sikker at brå uventet akselerasjon trigger denne innlærte reksjonen hos alle. Og da kan plutselig reaksjonstiden bli lang.

Og selv om den enkle forklaringen er brukerfeil, så er det i denne saken litt for mange ubesvarte spørsmål til at man kan utelukke andre årsaker.

#14
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
fredag 21. februar 2025, klokken 17:00
Sitat fra: Breezec på fredag 21. februar 2025, klokken 16:42
Sitat fra: automat på fredag 21. februar 2025, klokken 16:32Hvis bilen uventet gir full gass så kan jo det også være så overraskende for sjåføren at man ikke rekker å reagere med å trykke på bremsen før det er for sent.
Wattpedal var inntrykt i 3 sekunder, normal reaksjonstid er 0.5 til 1s.
Da reagerer man på en situasjon man forventer kan skje, og er opplært til. (Bremse for en hindring)

Hvis man plutselig blir trykt bak i setet helt ut av det blå, så har man ikke noe innarbeidet reaksjonsmønster. Ikke usannsynlig at mange vil få vesentlig lenger reaksjonstid.
#15
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
fredag 21. februar 2025, klokken 16:32
Hvis bilen uventet gir full gass så kan jo det også være så overraskende for sjåføren at man ikke rekker å reagere med å trykke på bremsen før det er for sent.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA