Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - JLafton

#1
Leaf 2010-2017 / Strømtrekk ved tilkoblet nett
tirsdag 30. desember 2014, klokken 23:19
Hei.
Har montert opp Eliq online på strømmåleren til elbilladeren, å legger merke til at bilen trekker litt ca hver halvtime igjennom døgnet. Dette er en liten peak på ca 10-13 W som varer i noen minutter før den går i dvale igjen. noen som veit hva dette er, er det laderen til 12V batteriet som trekker litt ?
Legger ved et bilde fra grafen i dag.
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Varmekilde i kaldt vær?
lørdag 27. desember 2014, klokken 22:29
Sitat fra: Daeedor på lørdag 27. desember 2014, klokken 17:25
Sitat fra: E_S på lørdag 27. desember 2014, klokken 13:19
Da kjørte jeg en tur i går også i rundt -15. Kjørte i ECO, men det var godt og varmt hele turen. Virker som det går et punkt mellom -15 og -20 et sted mellom hva den klarer og ikke klarer å holde varmt, ECO eller ei.. :) Prøvde også forvarming igjen i går og det blir godt og varmt av det, så det elektriske elementet i seg selv virker tydeligvis.

Kan virke som om det rett og slett ikke produseres nok varme til å holde det varmt når det blir under -20..

Du bør prøve å kjøre uten ECO innstilling påslått , ellers tror jeg ikke varmeapparatet kan kjøre for fullt når det er så kaldt som nå.
På forvarming finnes det ikke noe ECO, så da bør det bli varmt ja. Men : når du begynner å kjøre , og har bilen i ECO ,så rimer det godt med at bilen ikke klarer å holde seg varm etter en stund.... ?   :P  Andre vet kanskje mer. Jeg bruker ikke ECO uansett , da jeg åpenbart kjører bilen økonomisk nok manuelt. På ECO sier bilens computer at jeg får anslått ca 5 km lengre rekkevidde på 100 % oppladning , med min nåværende kjørestil - så da ser jeg ikke helt vitsen med å bruke den knappen....  ;D
Jeg har testet ECO å ikke i -22c. Å det skjer ingen forskjell med effektforbruket på klima, det trekker Maks 4kw uansett.
#3
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Oslo-Gol/Hemsedal med Leaf.
fredag 26. desember 2014, klokken 15:00
Den ved Kiwi Hønefoss har vert ute av drift ei stund. Dem burde vertfall forlenge den gratis perioden sin her, da denne ladern nesten ikke har vert i drift. Også står det vel at den er gratis i 20 min i åpningstiden til butikken. Gjør det på Sokna
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Varmekilde i kaldt vær?
fredag 26. desember 2014, klokken 14:36
Kunn heat. Prøvde på turen i går å sette på Ac også, men skjedde ingen ting.
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Varmekilde i kaldt vær?
fredag 26. desember 2014, klokken 12:47
Hadde håpet på lenger rekkevidde jeg å. Var godt å varmt når jeg satt meg inn. Men tok ikke lang tid før det ble kjøligere, å den klarte ikke å holde 18c, hadde med ett termometer å den falt ned til 12c før den stabiliserte seg. Klima lå konstant mellom 3,5-4 kW.
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Varmekilde i kaldt vær?
fredag 26. desember 2014, klokken 12:20
Da er testen med 2 timer forvarming til 24c å 100% lading gjort. Klarte 70km før prosentvisern og GOM meteret ble borte. Da var det mellom -21 til -24 ute å tempen i bilen satt til 18c
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Varmekilde i kaldt vær?
fredag 26. desember 2014, klokken 09:29
Da står bilen å forvarmer, å den trekker ikke mer enn 16,4A fra kursen. Å etter en halvtime er strømtrekket nede i 12,5A
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Varmekilde i kaldt vær?
fredag 26. desember 2014, klokken 09:22
Det er jeg klar over. Pleier å trykke auto også mode for å få luft på beina og vinduet. Ellers iser det igjen på innsia. Pleier også å sette tempen til 18c
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Varmekilde i kaldt vær?
fredag 26. desember 2014, klokken 09:11
32A. Skal måle strømtrekket på kursen når forvarminga begynner for å se hvor mye bilen trekker.
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Varmekilde i kaldt vær?
fredag 26. desember 2014, klokken 09:02
Det blir en ny test i dag. Bilen er ladet til 100% og blir forvarmet i 2 timer i -24c, tempen i bilen er satt til 24c. Blir spennende å se om den klarer å holde det varmt i bilen på kjøreturen da, å hvor langt jeg kommer før det er tomt. ::)
Men hvor stort varmeelement er det i bilene med varmepumpe ?
Min klarte ikke trekke mer enn 4kw uansett.
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Varmekilde i kaldt vær?
torsdag 25. desember 2014, klokken 19:13
Jeg testet nå uten forvarme bare for å se. Er så rart at varmeapperatet ikke klarer å gi mer en 4kw, ved så lav effekt tviler jeg på at man klarer å holde 18c(det vi pleier å ha den på) under hele kjøreturen selv ved forvarming.Har 32A utak, å pleier å bruke forvarming 1-2 timer før som er satt til 24c
Ved 100% lading i 20 blå uten forvarming blir det kort rekkevidde, rund 50km  ::)
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Varmekilde i kaldt vær?
torsdag 25. desember 2014, klokken 18:08
Testet vår på en tur nå. Den var ladet til 80% kjørte en tur på 42km å da var det 5% igjen lå i 70-80km/h. Temperaturen ute lå på -20 til - 23c.
Så noe vinterbil er det ikke med så lave temperaturer. La også merke til at klima tok fra 3,5-4kw hele tia, hadde satt tempen til 18c, noe den ikke klarte å holde, tipper det ikke var mer enn 12-14c inni bilen når jeg stoppet. Måtte også kjøre mye på frontruten for at det ikke skulle ise igjen på innsiden.

Noen som veit hvorfor klimameteret går til 6kw når den ikke brukte mer en 4kw på maks. Tok en test ved å justere masse for å se om forbruke økte, men det gjorde det ikke.
Er meldt kaldt her ei stund nå, så blir nok å bruke diesel bilen med webasto.
#13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
mandag 22. desember 2014, klokken 23:09
Hvorfor står ladern som grønn på Kiwi Hønefoss. Men når man kommer dit er den ute av drift. Håper Fortum snart kan komme å forklare hva som er problemet med laderne.
#14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
mandag 22. desember 2014, klokken 22:27
Sitat fra: hdh på mandag 22. desember 2014, klokken 20:23
Noen fornuftig forklaring på hvorfor det ikke er satt opp eller tilsynelatende planlagt en eneste lader i Østfold? Med unntak av blodsugerstasjonen til Ishavsveien så er området mellom Vestby og Sarpsborg et eneste sort hull mtp. hurtiglading.
Husker ikke hvor jeg leste det, men var noe om at det skulle komme noe ved mosseporten.
Kan ikke si at jeg har hatt brukt for noe der enda, strekningen Vestby Sarpsborg er uproblematisk med Lefen.
#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
lørdag 20. desember 2014, klokken 14:32
Testet laderen på Kiwi Sokna i dag. Den var det ikke mye futt i ved -10c startet på 58% å avbrøt landingen etter en tur inn på butikken. Hadde stått i 11 min å nådde 65%
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA