Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Brosmen

#1
Har hatt bilen siden begynnelsen av juli 2015 og er like ved å passere 30 000km. Har vært strålende fornøyd med den hele veien, selv om jeg opplevde noen små barnesykdomer (motor slo seg av under kjøring, fikset med programvareoppdatering. Og i vinter fikk jeg ikke åpnet ladeluken. Låsemekanismen ble byttet av BoS samme dag jeg meldte fra om det :) ). Jeg kjører normalt 30km om dagen, til og fra jobb og 65km hver vei til landstedet i helgene, så det er knapt nok noen ganger det er behov for å benytte en offentlig ladestasjon. Så ja, jeg har god forståelse for ønske om hurtiglading (om ikke mer enn en 22kw lader). De gangene jeg trenger å lade på veien, skulle jeg også gjerne tenkt meg noe vesentlig raskere enn 11kw. Men, med mitt kjøremønster er det ikke noe jeg ville vektlegge i forhold til valg av bil.

Jeg er strålende fornøyd med B-klassen. Lastekapasiteten er super, sett i forhold til de nærmeste konkurrentene. Sittekomforten er ypperlig og motoren gir det som skal til når det gjelder. :) Det jeg savner er mangelen på Apple Carplay støtte i 2015-modellen.

Vurderer å bytte bil til neste år, så er jo spent på å se om det dukker opp noe mer spennende fra MB til da :)
#2
Mercedes B-Electric / Sv: Forvarming av batteri
mandag 24. august 2015, klokken 12:07
Mener å huske at det stod i brukerhåndboken at forvarming/-kjøling kunne gå noe tregere dersom bilen ikke var koblet til ekstern strøm, så vil nok tro at den kan hente effekt fra laderen når den er tilkoblet.
#3
Elbiler i media / Sv: Audi kommer med Tesla X utfordrer
fredag 21. august 2015, klokken 23:34
Sitat fra: jensjacob på fredag 21. august 2015, klokken 00:11
Hvorfor ikke bare tage skridtet ud og køre med fire motorer. Så kan den sidste stump fossil-æra-mekanik, differentialen, også spares væk. Mindre olie, mindre mekanisk slid.

Iøvrigt, hvis Audi skal komme med en 'Tesla X udfordrer', så vil det jo kræve at de kommer med noget mens Tesla X stadig sælges. Der har jeg mine tvivl...  :: ;D ::)
Elbil med en motor pr. hjul finnes allerede. F.eks. Mercedes-Benz SLS Electric Drive... Men det koster å være kar  8)
#4
Elbiler i media / Sv: Ny elbil skiltserie
fredag 21. august 2015, klokken 23:31
Det greie med å kjøpe ny elbil i Bergenstraktene er ihvertfall at man slipper å kjøre rundt med SV-skilter :D
#5
Elbiler i media / Sv: VG:Kjedene tjener fett på din bensin
torsdag 20. august 2015, klokken 22:27
Jeg hadde 136 liter tank i gamle-bilen (bil og bil... det var en van) og fyllte vanligvis over 100L hver gang, så forskjellen i literprisen var godt merkbar. Jeg var derfor også ganske påpasselig med å følge med på prisnivået hver gang jeg passerte en stasjon, for å se om det var noe å spare på å stoppe der eller ikke.
#6
Elbiler i media / Sv: Elbiler brenner fælt..
torsdag 20. august 2015, klokken 22:22
Sitat fra: Mippen på fredag 14. august 2015, klokken 00:10Tenk dere at for eksempel Tesla bruker 7000 "batterier" i sine batteripakker og tenk dere hvor mye energi det blir i forhold til de eksemplene her.
Alle 7000 batteriene tar ikke fyr samtidig. Om en celle blir punktert og begynner å brenne, så vil den varme opp nabocellene slik at de til slutt antenner, som igjen varmer opp neste rekke av celler. Dette er ikke en eksplosiv utvikling.
I en bensinbrann vil all bensin som er eksponert for nok oksygen til å brenne, ta fyr øyeblikkelig om det utsettes for en antennelseskilde.
#7
Elbiler i media / Sv: Elon's Wing-walking
torsdag 20. august 2015, klokken 22:03
Hadde lett gjort det samme om jeg hadde fått sjansen :D
Nå vil jeg si at å være faststroppet i en rigg på toppen av et bi-plane ikke akkurat er "wing walking" i min bok. En ekte wing walker vandrer mellom vingene (noe jeg hest ikke ville ha prøvd selv). Men tanken på å oppleve flyging i stående positur med full eksponering mot elementene, for ikke å snakke om utsikten er utrolig besnærende (og ja, jeg har høydeskrekk...)

Ser ingen grunn til at det ikke skulle være for real :)
#8
Som jeg nevnte, "noen modeller". Har selv ikke hatt problemer med dette men om Fortum har opplevd at dette er et problem i noen tilfeller, så er det bedre att de tar det med i den generelle informasjonen og dermed sparer seg unødvendige henvendelser til kundeservice.
#9
Tror dette har noe med kommunikasjonen mellom lader og bil i initieringsfasen å gjøre. Mulig at enkelte bilmodeller ikke gir klar-melding til stasjonen om dører er åpne.
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
torsdag 13. august 2015, klokken 21:52
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 13. august 2015, klokken 20:42
Er da nokon som veit om ryktet om 100 kr pr lading for type2 22kw stolpe stemmer for AR sin stasjon i Aurland?

Hvis da stemmer så vil eg sei at da er stor bevegelse i AR for å nærme seg markedet.

PS
Eg sjekka nettopp i "Go Charge" appen om stasjonen i Aurland. Type2 22kw AC stolpe koster 100 kr pr gang. Kjempebra AR. No har prisen kome ned på akseptabelt prisnivå for meg. Då vært da tur til Sudndalen og Hallingskarvet for meg til høsten.
Det stemmer at det står kr. 100,- pr. lading på 22kw stolpen i Aurland i GoCharge appen, mens det er kr. 220,- for CHAdeMo og CCS. Det var den positive opplevelsen jeg fikk da jeg hadde parkert forran den aktuelle stolpen i Aurland sist fredag kveld, etter å ha kjørt Hol-Aurland fra GK sin lader i Ål.
Dessverre var det også den eneste positive opplevelsen jeg hadde i Aurland, da jeg kort tid etterpå fant ut at stolpen ikke er koblet til strømnettet enda. Dette fremgikk ikke av AR sin informasjon om åpningen av stasjonen på deres Facebook sider, men de har heldigvis oppdatert informasjonen etter at jeg kommenterte dette og forhåpentligvis er stolpen i drift om en drøy uke.

Men men, får vel si at det positive med en lettere stresset situasjon av å stå i Aurland med 40% batteri igjen og ikke få lade, var at jeg fikk testet mine grenser litt i forhold til rekkeviddeangsten. Med over 70km til Voss og Mercedesens ultra-pessimistiske beregning av resterende rekkevidde (34km), følte jeg en viss fornemmelse av å ha prestert noe, da jeg rullet inn på Voss med 2% igjen (0% på Mercedesen = 0%... da er det stopp) :D

PS! Jeg dobbeltsjekket i GoCharge appen på AR sin stasjon på Dombås og den har også kr. 100,- på 22kw, så åpenbart er AR sin prismodell forskjellig om man skal hurtiglade eller semihurtiglade...
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbiler og lading er fortsatt i betafase
torsdag 13. august 2015, klokken 18:13
Sitat fra: emil på torsdag 13. august 2015, klokken 15:34
Sitat fra: Brosmen på torsdag 13. august 2015, klokken 13:51
Om det er en ting jeg savnet litt da jeg la ut på min lille sommertur, så er det at jeg godt kunne tenkt meg at hurtigladekartet hadde GPS koordinater slik at man kunne plottet de inn mer nøyaktig i navigasjonsenheten. Hurtigladeren på Dale ligger bortgjemt i en busk, laderen i Nesbyen kjørte jeg nesten i full sirkel rundt, før jeg fant den, etc.

Jeg har tatt nobil sine eksportdata for hurtigladere med GPS koordinater, slettet alle ladestasjoner som ikke er relevante for min kommende trondheimstur og lagt inn disse som egne POI på Garmin GPS'en min. Litt arbeid med tilpassing av dataene, men det fungerer som bare det.

http://www.ladestasjoner.no/nedlasting/gpsfiler

Nå vet jeg jo stort sett hvor de fleste ladestasjonene er, men det er greit å få opp nøyaktig avstand til neste i GPS'en så jeg vet hva jeg skal forholde meg til.
Takker :)
#12
Det som også må tas med i betraktning er kjøre- og hviletids bestemmelsene for tungtransport. Det er mange transportører som er avhengige av mest mulig effektiv kjøretid for å klare å holde seg innenfor. Tid brukt for å bytte batterier går fortsatt på bekostning av kjøretid.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbiler og lading er fortsatt i betafase
torsdag 13. august 2015, klokken 13:51
Om det er en ting jeg savnet litt da jeg la ut på min lille sommertur, så er det at jeg godt kunne tenkt meg at hurtigladekartet hadde GPS koordinater slik at man kunne plottet de inn mer nøyaktig i navigasjonsenheten. Hurtigladeren på Dale ligger bortgjemt i en busk, laderen i Nesbyen kjørte jeg nesten i full sirkel rundt, før jeg fant den, etc.
#14
Mercedes B-Electric / Sv: Lading
onsdag 12. august 2015, klokken 23:26
Tesla batteripakken består av tusenvis av battericeller med 18650 formfaktor (også kjent som lap-top batterier, eller mod-batterier for oss som har byttet ut sigarettene til fordel for det elektriske alternativet ;) ). På et 85KWh batteri er det flere celler å fordele ladespenningen på enn på et 60KWh batteri. Dermed går ladingen på det store batteriet fortere. Begrensningen ligger i hvor fort man kan lade hver enkelt celle før de tar (for mye) skade av det.
Så ja, vil tro at B-klassen også kunne brukt SC om det hadde vært lagt til rette for det, men bilen ville nok tatt opp ladeplassen minst like lenge som en Tesla med nesten 3 ganger større batteri.
#15
Og jeg som var så skuffet at ikke fremtidens drivstoff, nå når vi har kommet til 2015, var en reaktor som var drevet av husholdningsavfall. Slik jeg så det i "Back to the Future 2" for evigheter siden... Bilene kan heller ikke fly...

Dog fremtids-handlingen i den filmen var vel på høsten en gang, så det er fortsatt tid :P
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA