Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - baz

#1
Da jeg kjøpte Nissan Leaf før noen dager siden og forhørte meg om muligheten for et sykkelstativ fikk jeg beskjed fra forhandleren at det ikke er lov å feste noe oppå eller bak på en elbil. Er det sant? Er det en norsk lov eller noe Nissan har bestemt for Leaf?
#2
Elektriske utfordringer / Sv: Ladeproblemer!!
fredag 13. juni 2014, klokken 20:39
Kanskje har du samme problem som jeg hadde? Se tråd her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14414.msg220215.html#msg220215

Prøv med en gammel ladekabel fra før-2013-produskjonen, eller en kabel produsert for bilene i Japan, eller en Charge-Amps (www.charge-amps.com).
#3
Nå er den nye Leaf kommet på plass :) Ladeproblemet ble løst ved at Nissan-forhandleren fikk tak i en japansk EVSE fra Nissan Sverige (Nissan Norge hadde ikke slike). Denne kabelen er ikke så følsom.
Strømleverandøren (Eidsiva) er ikke noe å skryte av: Da de sjekket trafoen, sto naboen tilfeldigvis i nærheten. Han fikk da beskjed om at det har vært en feil med trafoen siden i fjor etter et tordenvær, og at de ikke vet hvordan å rette den. Til meg ringte de og sa at alt var i beste orden, ikke noe feil å oppdage... Fikk da også høre at de ikke var interessert i disse elbilene, fordi de genererer så mye støy på nettet. Vel - her bør de vel tenke framover isteden for å murre - det kommer til å bli mange flere elbiler i månedene og årene som kommer!
#4
Strømleverandøren har nå sjekket trafo og lett etter jordfeil, uten å finne noe. Har også målt med voltmeter mellom fas og jord på ulike tider, og alt ser normalt ut (ca 130 V). Bilforhandleren prøver nå å finne en gammel ladekabel for meg. Lurer dessuten på om jeg kunne få lånt en ChargeAmps-kabel av noen, hvis det finnes i nærheten av Elverum/Hamar?
#5
Strømleverandøren har nå lovet å se etter mulige feil i nettet eller jordingsfeil hos noen av de som er tilkoblet samme transformator. Dessuten skal Nissan-forhandleren prøve å få tak i en gammel ladekabel, slik at jeg kan teste en gang til. Kan oppdatere tråden når jeg vet mer om 1-2 uker - det er jo kanskje nyttig også for andre som har lignende problemer.
#6
Har verken voltmeter eller jordfeilbryter...
#7
Tror du er inne på noe, det er enten feil på nettet eller en jordfeil hos meg eller naboer - har nå testet hos naboen som går på samme trafo, og der virker det heller ikke. Han har 35A inn og vi forsøkte på et 16A kurs. Kladden alene virket, men så snart jeg satt bilen på i andre enden, begynte det å blinke på både grønt og oransje. Besøkte da en annen nabo litt lenger unna som har egen trafo, og der virket det fint!
#8
Takk for den gode forklaringen, her har jeg lært mye! Har jording på de stikkontaktene jeg prøvde. Har nå lånt bilen en gang til. Når jeg bare kobler på ladekladden, lyser lampen grønt konstant. Men så snart jeg kobler på bilen, begynner den grønne lampen å blinke og bilen lader ikke. Til tross for at jeg har dratt ut fryseboksen som er på samme kurs. Skal se om lading virker hos naboene.
#9
Skal høre med elektriker. Eller kan det med ladekabelen å gjøre? Leste på en annen tråd at de nye ladekablene er sensitive, og at det kan fungere med en ikke-original kabel.
#10
Ladeplasser og ladekabler / Inntak hjemme: 25A 1-fas bra nok?
onsdag 14. mai 2014, klokken 16:25
Har prøvekjørt en Nissan Leaf og forsøkte å lade den hjemme. Det gikk ikke, den grønne lampen blinket og varslet om for lite jording i følge håndbok. Prøvde på alle mulige stikkkontakter og kurs og koblet ut andre apparater - vi har bare 10A-kurs her.  Men samme resultat på alle. Spurte strømleverandør, og de mente at 25A 1-fas inntak i huset er for lite. en oppgradering med tilhørende el-installasjon koster mye. Er det nødvendig å ha 40A 3-fas for å lade en Nissan Leaf?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA