Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tyggis

#1
Elbilen i Samfunnet / Er elbilen fremtiden?
mandag 19. mai 2014, klokken 23:07
Det er jo en vedtatt sannhet at elbilen er bilfremtiden i verden. Men hva om det kommer noe annet?

Plutselig dukker det opp oppfinnelser som vi ikke har sett før, ser sånne mer eller mindre seriøse artikler: http://www.webforumet.no/nytte/framtidens-bensin-saltvann/

En kan jo lure på hvorfor bilfabrikantene ikke har satset for fullt tidligere, teknologien er gammel og batterikapasiteter som vi bare kan drømme om fantes allerede for 100 år siden. Kommer det noe annet snart? Eller, hvorfor holdes det igjen på batterikapasiteten?
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Service i Sverige?
onsdag 14. mai 2014, klokken 10:11
Ringe hvor?
Garantien må da gjelde like godt om det er gjort i Sverige?
#3
Leaf 2010-2017 / Service i Sverige?
tirsdag 13. mai 2014, klokken 16:06
Biler får ofte billigere service i Sverige, hva med Leaf?
#4
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Kjørelengde
tirsdag 13. mai 2014, klokken 12:52
Takk for den linken Thomas Parsli.
#5
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Kjørelengde
mandag 12. mai 2014, klokken 20:06
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 12. mai 2014, klokken 16:40
Det er uproblematisk å kjøre over 200km med Leaf:
* pent vær med tørr veibane, vindsstille og varmt (for batteriets skyld)
* lav fart (~ 60km/t)
* ingen lyskryss eller traffikanter som medfører stopp/start
* ingen (oppover) bakker

Det blir problematisk her jeg bor. Og der resten av Norge bor  :D
#6
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Kjørelengde
mandag 12. mai 2014, klokken 15:12
Jeg mistenker at 200km er helt umulig uansett kjørestil. Særlig av den grunn at det vil ikke engang stå 200km på dashbordmåleren når den er nyladet.
#7
Elektriske utfordringer / Skiftet del pga at bremselamper lyser
mandag 12. mai 2014, klokken 15:03
Er det noen andre som har måttet skiftet en elektronisk dings (beklager fravær av fagterminologi her, vet ikke hva dingsen heter) på 2014 modell Leaf fordi et par bremselamper + gul varseltrekant startet å lyse?
#8
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Kjørelengde
mandag 12. mai 2014, klokken 15:00
Jeg er bittelitt oppgitt over manglende info fra leafselger. Jeg kjøpte ny Leaf nå i mars og det var bare snakk om 200km kjørelengde. Det er jo langt ifra slik det er i praksis. Og jeg hadde ventet at det var minder selvfølgelig, men f.eks. at bilen sluker ekstremt mye strøm på motorveien i 90 km/t hadde jeg ikke forventet. Det førte forresten til at jeg sto fast i Sarpsborg i to timer på treglading i går (hurtigladeren på Nissan i Sarpsborg var ute av drift i går) på vei til Moss  :D

Er det sant som denne artiklen sier, at Renault er mer ærlige med rekkevidde? http://www.webforumet.no/nytte/renault-zoe-den-aerlige-elbilen/ Og hvorfor sier EU-normen at ZOE (og Leaf) kan kjøre 200km når den aldri kan det i praksis?

Og finnes det noen oversikt noe sted  over hvor langt Leaf rekker ved forskjellige kjørestiler/hastigheter?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA