Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - KarlsenK

#1
Takk for mange gode svar her! Da har jeg endelig skjønt ladekabalen jeg også :)


Jeg kjører nok ikke 100km dagen, men... Vi bor utenfor en by, med en veldig bratt tunnel. Så når jeg skal på jobb kjører jeg 18km, og tunnelen alene tar 10% batteri. Totalt bruker jeg nesten 40km av de 131km jeg har tilgjengelig. I tillegg bruker bilen 20% batteri bare på tunnelen alene. Hvor mye % den bruker av batteriet totalt har jeg ikke sjekket enda.



Annen ting jeg kunne tenkt meg å fått svar på er: Nissan oppgir 199 km kjørelengde, noe som selvfølgelig ikke er reelt selv om det burde vært det. Jeg har kun 131 km oppgitt når jeg starter bilen på 100% batteri. Bilen er forøvrig bare noen dager gammel.

Noen som har svar på dette? Lærer bilen kjøremønster? Si at jeg kjører relativt hardt, eller at tunnelen er med å påvirker dette, er det derfor jeg starter med 131 km på full ladet bil? :) 
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: "Grønn" på lading!
søndag 13. juli 2014, klokken 13:53
Sitat fra: emil på søndag 13. juli 2014, klokken 11:46
- Lade lite og ofte er best. Sett opp bilen til å kun lade til 80% hvis du ikke kjører 10mil i et strekk daglig, men ta en full opplading i ny og ne så bilen vet hva tilgjengelig kapasitet er. Helst ikke la den stå lenge med fullt oppladet eller helt utladet batteri.

Så det du sier er at man ikke bør lade til 100% batteri hver dag?

Jeg har kjøpt en helt ny Nissan Leaf Acenta 2014 mod. for bare noen dager siden, og når bilen er full-ladet står det at den går 131k m (med AC på). Hvordan i huleste kan man oppnå de 199km som nissan påstår at den er kapabel til?

Misforstå meg ikke, jeg skjønner godt at salgstall ikke stemmer. Men jeg mener det er langt i fra 199 km til 131 km. Hadde det vært 160 km så hadde jeg godtatt det litt enklere.

Blir kjørelengden i km oppgitt i forhold kjøringen din? (at den lærer kjøremønster mao)


Beklager hvis jeg kupper tråden, men oppfatter det som at TS er like ny i dette som meg, så kanskje det kan være nyttig info for oss begge! :)
#3
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 12. juli 2014, klokken 12:36
Sitat fra: KarlsenK på lørdag 12. juli 2014, klokken 12:30
Sitat fra: svingen på lørdag 12. juli 2014, klokken 12:28
Dc er kun hurtiglader  som må ha chademo til 130 Tusen så bilen går nok i retur ;-)

Les editen min over.. Dette er i følge selger i såfall.. Regner med at han ikke kommer med slike påstander uten hold. Men ikke vet jeg :)

Beklager, men selger er på bærtur de luxe.

Du bruker ALLTID bilens innebygde lader hjemme, om du ikke vil bruke over 100 laken på din egen hurtiglader.

16A lader og 10A medfølgende kabel = 11 timer
16A lader og 16A fastmontert veggboks = 8 timer
32A lader og 32A fastmontert veggboks = 4 timer

Alle disse tre bruker altså AC inntaket.

Det er fasiten.

Virker som at du har meget god peiling, så da spør jeg direkte: Hva er den beste løsningen for meg som tydeligvis har kjøpt en leaf med 3.6kW? Gjerne link til et godt produkt.

Hvis jeg forsto deg riktig så blir det 16A kabel?


Men hva hadde forskjellen vært om jeg kjøpte en leaf med 7kW innebygd lader? Etter pris å bedømme så hadde jeg fortsatt måtte holdt meg til en 16A kabel, men den hadde ladet fortere fordi den tar i mot mer kW? Er jeg helt på bærtur nå? :S
#4
Sitat fra: svingen på lørdag 12. juli 2014, klokken 12:28
Dc er kun hurtiglader  som må ha chademo til 130 Tusen så bilen går nok i retur ;-)

Les editen min over.. Dette er i følge selger i såfall.. Regner med at han ikke kommer med slike påstander uten hold. Men ikke vet jeg :)
#5
Kan vel ikke stemme helt det du sier her nå? I så fall er det jo reinspikka løgn de bedriver, de aller fleste selgere rundt om..

For med 32A lader så skal man jo kunne hurtiglade?

Slik jeg forsto det kan jeg kjøpe en vegglader på 32A og koble den til DC inntaket på bilen. Eneste jeg måtte passe på var at jeg kjøpte en 32A med 6.6kW lader i laderen. Om du skjønner hva jeg mener.


Bilen kommer i 2 versjoner. 6.6kW og 3.6kW
Jeg har modellen med 3.6kW. Men hvis jeg kjøper en veggmontert, så må jeg passe på å kjøpe en veggboks MED lader. Som gjerne er på 6.6kW.


Hvis ikke dette stemmer så skal han få bilen i retur :)



EDIT:

Jeg vet ikke hvordan jeg skal få forklart dette på en bedre måte. Men det vi forbrukere ofte kaller for en lader er vel egentlig bare en kabel. Selve laderen sitter jo i bilen.

Så det selgeren mente er at jeg skal kjøpe meg en kabel MED lader. Slik at man ikke bruker bilens innebygde lader. Med andre ord en Ekstern lader på 32A 6.6kW / 7kW...
#6
Men, når jeg tenker meg om.. Bilen leveres jo med 2 ladeinntak i front. En DC og en AC.


DC``en er jo beregnet for hurtiglading? Men med 3,6kW så er det vel ikke mulig å lade bilen på 30min?


EDIT: Snakket akkurat med selger på telefonen. Han sa det at hvis jeg går for en 16A lader så vil jeg redusere ladetiden til ca. 4timer 0-100%.

Og at jeg godt kan kjøpe 32A lader, men at da må det kjøpes lader med lade-enheten i hjemmet. Og da skal jeg bruke DC inntaket.


Noen som kan anbefale en solid og bra 16A lader (kladd)?
#7
Så eneste jeg kan gjøre er å kjøpe 16A lade kladd/stasjon?

Og da er det ett fett om stikkontakten er 1-fas eller 3-fas? Er vel selve 16A som bestemmer hvor fort den lader uansett.

Hmm.. kjip selger....
#8
Jeg har nok 3,6 kW innebygd lader i bilen, 6,6 kW blir solgt som tilleggsutstyr til Acenta og Tekna versjonen, og jeg kjøpte ikke til noe ekstra lader. Så da går jeg ut i fra at det er 3,6kw.


Så med 3,6 kW innebygd lader så hjelper det ikke hva jeg kjøper av veggmontert lader. Jeg får ikke mer enn 16A uansett?

Jeg må med andre ord bytte ut den innebygde laderen for å benytte meg av 32A?
#9
Hei,

Har gått til innkjøp av en Leaf 2014 modell, og merker nå suget etter en bedre lader enn det som følger med. Og i den forbindelse har jeg så klart en lang rekke med spørsmål!


Nå med 10A ladekabel i stikkontakten hjemme så bruker jeg sikkert 12 timer på å lade fra 0-100%. Med tanke på at huset er helt nytt og har 400v``s anlegg, så regner jeg med at det ikke skal være noe problem å legge ut 16A 3-fas? Vil dette ha noe betydning på ladetid? Eller er det kun det at man kan kjøre klima og lading samtidig på faststrømmen?

Slik jeg har forstått det med 400v``s anlegg og ladere så kan jeg velge i følgende:
400v 16A 3fas - 11kw
400v 32A 3fas - 22kw
400v 64A 3fas - 43kw

Hvor lang tid vil 16A 3-fas bruke fra 0-100%?
Hvor lang tid vil 32A 3-fas bruke fra 0-100%?

Hvis jeg går for en 32A 3-fas, kan man velge flere nivå av ladehastighet? Jeg trenger jo ikke alltid hurtiglading. Kunne godt ha tenkt meg en lader som ladet på ca. 4 timer eller noe. Hvis 16A 3fas lader så fort så er jo det løsningen med en gang.


Jeg lader også gratis på jobb, men her er det vanlige Defa strømskap som er plassert ut på parkeringsplassen. Nå vet jo ikke jeg om sikringene på det skapet er satt til større enn 10A, så hva om jeg kjøper meg 16A ladekabel og kobler til? Vil bare sikringen gå?



Hva er deres beste løsninger/tips til en normal hverdag med elbil? 10A er forferdelig...
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA