Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Piccolotn

#1
Andre elektriske doninger / Sv: Konvertering av utenbordsmotor
fredag 28. januar 2011, klokken 15:35
Takk for mange reflekterte og gode tilbakemeldinger.

Det er batterier som blir den store utfordringen skjønner jeg. Og hvor mye penger jeg har.. I utgangspunktet har jeg ikke tenkt på et budsjett en gang. Bare lekt med tanken.

Så vidt jeg kan forstå på dere, så er dette faktisk mulig å få til hvis man feks bruker skivemotor ala 2EL, og Litium batterier. Det blir en kostbar løsning, men vil sannsynligvis fungere bra.

Surfet litt rundt, og fant disse: (reklametekst)
"Apollo A-1200 Xtreme VRLA Batteri 48 Ah - L197 - B165 - H179mm - V14,7kg
Dette batteriet innholder 48Ah og har en kortsluttningstrøm på 1600A.
Indre motstand er på 4,5mO og det kan gå tomt over 500 ganger C3 til 80% uten å ta skade."

Hvis jeg kan ta ut 70% av disse batteriene, så ender jeg opp med en batteripakke som er stor nok teoretisk. Og vekten blir ca 88 kilo. Vekten blir antakelig litt for høy, men siden elmotoren har så bra dreiemoment så vil jeg kanskje plane likevel?

Jeg liker å tilnærme meg nye ting ved å prøve å få det "enkleste" til å virke først, og så utvide...

Hvis jeg seriekobler 6 stk startbatterier. Feks Apollo A1200. Og setter inn en regulator. Er det det som heter DC/DC converter?
Da vil jeg få en løsning med regulerbar gass, men ingen sikkerhetsmekanismer.

Hvis jeg da er disiplinert og slipper gassen umiddelbart når effekten merkes å bli dårligere, så kan jeg unngå å ødelegge disse batteriene.

Det forutsetter også at alle batteriene MÅ være likt ladet, eller vil det jevne seg ut selv?

Et Arnesen-drev ville vært mer effektivt. En bakdel ville vært at motoren måtte vært inni båten sammen med batteriene. Båten er liten, og det er også flytemidler der... Dessuten ville styringen blitt endel tyngre. Idag er det wirestyring.

Har surfet litt på Torqueedo. Har også sett på youtube at to slike kan dytte en nokså stor båt i plan. Spørsmålet er hvordan de fungerer sammen med en overflatepropell. Det er ganske store undervannshus på disse, som jeg antar vil lage stor motstand i høy fart.

Jeg er nok ikke blant de første som har tenkt denne tanken. Jeg har prøvd å finne noen som har gjort dette før på nettet, men ikke funnet noen. :-/

Mvh
Jon Harald
#2
Andre elektriske doninger / Konvertering av utenbordsmotor
tirsdag 25. januar 2011, klokken 14:37
Hei.

Jeg er ny på forumet, men har lest gjennom endel av emnene. Mye spennende lesing! Jeg ble spesielt imponert over han som har konvertert en 2CV selv, og fått den registert!

Jeg er medlem i en båtsport klubb, og leker litt med tanken om å konvertere en utenbordsmotor til el. Den skal da brukes kun som demo, og antar at 5-6 minutters drift på full belastning er maksimalt av det som er realistisk.

Har veldig lite kunnskap om elmotor, konstant belastning, voltstyrke, forskjellige typer batteriers egenskaper osv, så jeg kunne godt tenke meg å sparre litt med dere om dette er et prosjekt som kan være realistisk. Prøver å komme med så mye fakta jeg kan.

Båten er en Winrace 13 fot, som veier ca 60 kilo uten motor.
Motoren er en tunet 15 hk Yamaha som nå yter 17-18hk ved 5500 rpm.
Toppfarten på båten er ca 39 knop med en sjåfør på 50 kg. Båten planer så vidt med en person på 90 kg, men toppfarten blir da bare 35 knop. Bensintanken er på 12 liter, og veier derfor ca 13-14 kilo. Motoren veier ca 45 kilo. Vekten av blokken, veiven, forgasser osv vil antakelig gå opp i opp med en elmotor? Propellen er en overflatepropell i stål, og hvis jeg kan konvertere motoren uten å sende propellen til vridning av bladene, så er det en fordel. Propellen gir altså en fart på ca 39 knop når motoren klarer å nå maksturtallet på 5500 rpm

Jeg har sett for meg at det skal gå å ta av hele blokken, og sette en elmotor rett på akslingen.

Skal man vise frem en slik båt, så bør den også imponere de få minuttene den går. Båten tåler opp til 40 hk og hastigheter opp mot 55 knop.

Hva slags motor kan man bruke til dette? Finnes det motorer som spinner opp til 8-9000 rpm?
Finnes det elmotorer som tåler å bli belastet så mye over så lang tid? De må kanskje være veldig overdimmensjonert?
Vekten av batteriene blir antakelig den største utfordringen her. Noe mer enn 60 kilo batterier vil gjøre at jeg antakelig må begynne å forsterke båten, og da starter jo den negative spiralen med kiloene...

Vil batteriene kunne lages som en "kassett", så man kan lade på land, og så sette batteriene i båten når man skal kjøre? Da spares mye vekt i lader, kabler osv.

Jeg har sett at 72V blir brukt i elbil. Kan jeg regne slik når jeg skal gjøre et overslag over hvor mye batteri jeg trenger:
Jeg vil sammenlikne skyvkraften til en 33 hk motor. (Blir brukt i klassene V-25 og GT-30) Altså ca 25 Kilowatt. 25000/72 = ca 350Ah. Pr minutt trengs ca 5,9A. For 6 minutter trengs da ca 36A

Jeg har en 33 hk motor også, med større propell. Den skyver båten opp i 50 knop ved ca 5700 rpm.
Men den motoren veier 54 kilo, så de kiloene ønsker jeg å spare...

Hvor mye kan man ta ut av batteriene? Antar at ulike batterier fungerer veldig forskjellig her. Litihium har jeg forstått har lav vekt i forhold til hvor mye de leverer, men har også forstått at de krever mye ekstra komponenter for å lades rett, og for å få lik belastning osv. Dessuten er det veldig kostbart.

Hvis jeg teoretisk sett bare satt 6 stk 60Ah startbatterier i båten, noe som for øvrig vil veie alt for mye, ville jeg kunne fått så mye kraft ut av disse? De vil kanskje ha problemer med å levere nok strøm også?

Nå har dere antakelig fått et innblikk i hvor lite jeg kan om dette, men det hadde vært veldig lærerikt om noen kunne tenke seg å fortelle om dette i det hele tatt er mulig. Og evt hvordan. Jeg bruker antakeligvis også feil uttrykk/begrep noen ganger...

Håper det er noen som synes dette er interessant og ønsker å dele litt kunnskap :-)


Mvh
Jon Harald Carlsen


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA