Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Alamo

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Normallading er et ran!
tirsdag 03. september 2024, klokken 11:27
Var på tue med Nissan Ariya i sommer. Litt få 22kW i N/S/DK og like dyrt som fryktet (selv der det var 3,6, 7,2, 11 og 22)... Men hurtiglading fungerte 100%...

Hvorfor kan ikke rimelige AC-ladere være billigere enn dyre DC-ladere?

Både bil og samfunn ville tjent på høyere andel AC-lading. Dette kan jo "enkelt" lastbalanseres både mot antall biler som lader og evt. litt mer avansert gjennom tilgjengelig kraft til eiendom/område.
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Normallading er et ran!
onsdag 26. juni 2024, klokken 15:10
Lada på parkeringshus i Arendal. Det skulle koste 2.9kr/kWh, men det var gratis (via. Elton for Kople... Kople sin app virket ikke).

Måtte betale 175kr for parkering da  :angel:
#3
Etter over 5 år med elbil så har jeg skiftet mening om CCS vs CHAdeMO.

Selv om CHAdeMO sannsynligvis har mer potensial for både ladehastighet (v2 er 400kW og v3 er vel 500-900kW) og V2X, så må man ha dobbel ladeport for CHAdeMO. I tillegg er CHAdeMO forlatt av EU, samt at den ikke er (iallefall var) åpen slik som CCS.

Man trenger noen pauser når man er på tur, så ladehatighet >200kW er i min mening kun viktig for noen få.
#4
Håpløst. Dyreparken må enten forholde seg til loven for vilkårsparkering eller gjøre det gratis.
#5
Siste nytt fra elbil.no / Sv: Ikke lad hos Kople i natt
mandag 03. juni 2024, klokken 12:53
Prøver stort sett å unngå Kople, de er ekstremt dyre.
#6
Ladeplasser og ladekabler / Normallading er et ran!
torsdag 30. mai 2024, klokken 11:09
Landsdekkende kjeder = landsdekkende priser?

Hva tenker dere om de nokså stive prisene på normallading? Jeg forstår at hurtiglading koster en del pga. infrastruktur, men hva skjer med at normalladingsprisene?

Kople
4,89 kr/kWh (per 30.mai i egen app)

Mer
4,99 kr/kWh (per 30.mai i egen app)

Recharge
4,99 kr/kWh (per 30.mai i egen app)
4,8878 kr/kWh (per 30.mai i Fortum app)
- Vet ikke hva forskjellen er...

"Bilkraft-gruppen" (per 30. mai i Bilkraft-appen minus Plug som er Evinys elbåtlading)
3,99 kr/kWh Lyse (Rogaland)
4,29 kr/kWh Eviny (BKK) (i hele landet, inkludert egne og Lyse-delte stasjoner i Rogaland)
3,99 og 4,99 kr/kWh på noen få Eviny på noen få stasjoner i Norge (hvorfor?)
  • For Elaway er det kun 2 ladepunkter i app, men her er det dynamisk prising. 1,24 kr/kWh (2 ladere i Hønefoss) og 2,64 kr/kWh (1 lader i Oslo).
#7
Jeg tror vi er mange som velger elbil av hensyn til miljø.

Problemet er å lokke de siste stabeistene over  ;D

Bor man i tettbygde strøk er det bra egoistisk å kjøpe ny fossilbil.

Jeg forstår at ikke alle har råd til ny bil, og det mangler en del på et fornuftig bruktmarked for elektriske familiebiler.
#8
Hvorfor er AC-lading så "dyrt" i Danmark? Jeg tenker å lade mest mulig AC for å spare på batteriet, men det er billigere å lade hos Tesla enn å treglade?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA