Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Major_Error

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Når min datter skal studere
tirsdag 21. juni 2016, klokken 08:24
Sitat fra: Panduck på mandag 20. juni 2016, klokken 21:33
Tesla vil nok være en flott bil man blir fornøyd med.

Men hverken 30kWh LEAF og kommende 33kWh i3 vil ikke ha noen problem med den distansen. Da får man ny bil langt billigere enn brukt Tesla, og biler som vel har færre "innkjøringsproblem" enn Tesla har slitt med.

På en annen side, velger man Tesla, er sannsynligheten stor for at det også blir "langturbilen".

Ser du er beskymret for vedlikehold og batteri, men jeg antar at du etterhvert vil begynne å lure på hvordan du klarte å leve med bensinbil, gitt alle de problem man har med de. Kjør likesågodt en Telsa med en gang, så bytter du den andre fossilbilen med en i3/leaf/kia/eGolf om ikke så lenge.

Takk for hyggelig svar, @Panduck!

8-)
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Når min datter skal studere
mandag 20. juni 2016, klokken 20:36
Sitat fra: tomrh på mandag 20. juni 2016, klokken 08:40
Sitat fra: Major_Error på mandag 20. juni 2016, klokken 08:08
Jeg har lest om at batteriene ikke bør lades 100% hver gang. Det vil si at hvis du skal på langtur kan 100% være ok, men til daglig bør det være 80(?)%.
Om man er opptatt av lengst mulig levetid på batterier: lithium-batterier trives best mellom 20% og 80%, misliker å være 100% ladet over lengre tid. Klattlading er bedre enn fulle opp- og utladninger. Saktelading bør gjøres hurtigst mulig (32A bedre enn 16A bedre enn 10A osv). Langtidsparkering bør gjøres med ca. halvfullt batteri. Alt dette kan man bare helt ignorere om vinteren i minusgrader.

Sitat fra: Major_Error på mandag 20. juni 2016, klokken 08:08
Er det noen måte å finne ut om batteriene er misligholdt?
Det finnes apper som viser batteristatus. For Leaf har vi LeafSpy, der det kobles mot en OBD2 dongle (fås billig på ebay), for trillinger EvBatMon. For andre modeller sikkert tilsvarende.

Sitat fra: Major_Error på mandag 20. juni 2016, klokken 08:08
Det samme med hurtiglading. Skader det batteriene i lengden?
Det er ikke skadelig, dette er betydelig overdrevet. Det eneste måtte i så fall være eldre Leaf som har en varmefølsom batterikjemi kombinert med manglende aktiv kjøling under hurtiglading. Men i norsk kaldt klima betyr det svært lite.

Takk for fint svar, @TomRH!

ME 8-)
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Når min datter skal studere
mandag 20. juni 2016, klokken 08:08
Jeg har lest om at batteriene ikke bør lades 100% hver gang. Det vil si at hvis du skal på langtur kan 100% være ok, men til daglig bør det være 80(?)%.

Er det noen måte å finne ut om batteriene er misligholdt?

Det samme med hurtiglading. Skader det batteriene i lengden?

mvh
Den kyniske skeptiker eller hva  mann skal kalle det!

ME 8-)
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Når min datter skal studere
søndag 19. juni 2016, klokken 20:45
Takker, @asgeirn!

Hvordan har folket opplevd kvalitet og holdbarhet på elektriske biler (spesielt Tesla) kontra andre?

Den jeg har nå har jeg hatt i 145000 og 12 år. Utgifter til reparasjoner har beløpet seg til 9000 (med arbeid). Det føler jeg er noe som kan være vanskelig å matche...

ME 8-)
#5
Kjøpe elbil? / Når min datter skal studere
søndag 19. juni 2016, klokken 16:27
Min datter skal nå ut og studere. Planen har vært at hun blir utstyrt med moped. Inn fra sidelinjen kommer et alternativ om at hun får med seg den en (store) bilen. Denne flotte bilen bruker til daglig min kone frem og tilbake til jobben. Det er 6 mil hver vei, så det har spist jafs på kilometrene og når det gjelder bompenger og andre avgifter har jeg savnet julekortet fra Finansministeren. ("Vi takker for et hyggelig samarbeid i året som har gått" etc...).

Hvis min datter får denne bilen med seg til studiestedet så er det behov for en milsluker til min kone. Det er fortsatt noen fordeler med el-bil, men hvor trygt er det å kjøpe en brukt bil? Valget må bli en Tesla Model S, som følge av batterikapasiteten og behovet for kjørelengden.

Min største bekymring er at det kan være "tekniske og elektriske duppedingser og batteri/batterideler som er skadet og/eller misligholdt".

Hvordan er det å kjøpe en Model S brukt?

ME 8-)

#6
Zoe / Sv: Stille - Ingen som kjøper?
onsdag 30. april 2014, klokken 22:29
Sitat fra: breitling på onsdag 30. april 2014, klokken 17:06
Du kan søke på forumet: men her kan du lese min erfaring: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13892.msg211464.html#msg211464

Takker for godt svar @Breitling!
(Er du også klokkemann?)

me
#7
e-up! / Sv: Erfaring med e-Up! og ikke minst Car-Net appen
onsdag 30. april 2014, klokken 21:13
Nå hadde jeg tenkt å krydre denne tråden med en fin oppdatering om en første ordentlige prøvetur med e-UP! Eller skal vi si e-Down?

Min kone hentet demobilen som vi skulle få ha over 1mai. Den skulle leveres tilbake på morgenen andre mai. Hun kom og hentet meg på jobben og vi dro hjem. Vel hjemme så kom jeg på at jeg hadde et 3L malingspann som var feilbukket. Jeg hadde avtalt at dette skulle vi få bytte i riktig farve borte på kjøpesenteret.

Selvfølgelig tok jeg e-UP'en og kjørte bort. Da jeg satte meg i bilen sammen med malingspannet og skulle fyre opp var bilen død! Stein dau, som det heter. Det lyste en lampe på dashbordet som sa "EPC". Etter å  ha bladd i instruksjonsboken fant jeg ut at dette var "Electronic Power Controller - Defekt styringsenhet. Kontakt autorisert verksted". Snakk om demo-tur!

Jeg kontaktet Selger, og fikk telefonnummeret til Supporten. De skulle sende Viking for å hente bilen. Selv gikk jeg hjem. EL-Bil og velkommen til rekkeviddeangsten og start angsten!

Heldigvis var det 10 minutter å gå hjem. Etter en times tid ringte Viking, og jeg planla å bli med til verkstedet for å hente min Toyota, som sto igjen der. På vei bort planla jeg et fint bilde å poste sammen med innlegget! Under tittelen "Første dag med demobilen e-UP" og bildet av den røde og gule Viking-bilen med den lille bilen på planet. Den store logoen e-UP lysende på siden!

Slik gikk det ikke. Det har dere sikkert sett allerede!
Jeg ankom bilen noen minutter før Viking, og benyttet tiden til å prøve å starte bilen. Den startet med en gang! Derfor måtte jeg prøve litt igjen og igjen. Bilen startet hver gang.

Viking kom og jeg måtte spørre han om hans erfaring med EL-bilene. Det var sjelden det var noe problemer, forteller han.

Derfor bestemmer jeg meg for å gi bilen en sjanse til, til tross for at min kone, som (i så fall) vil bli hovedbrukeren av bilen nå har stor mistillit til alt som heter EL-biler. (En på hennes arbeidsplass hadde til sin store glede kastet Model S'en ut av huset og tjent 50-lapper på det i tillegg).

Selgeren, som hele tiden har vært informert av meg, blir kontaktet og informert om at jeg beholder bilen som avtalt til fredag. Han forteller at han gjerne vil bytte ut Demobilen. Han hadde undersøkt omkring bilen, den var egentlig booket inn for et verksted-besøk. Derfor hadde det vært litt frem og tilbake med vårt lang-lån. Bilen skulle få ny oppgradert motor-styring! (Hmmm se det! Det kan jeg godt tro!!) Han har en helt ny stående som han gjerne vil overlever til meg!

Så i morgen møter jeg han for å bytte bil!
Snakk om service! (Slikt har jeg bare opplevet fra Toyota før!!!)

Da blir det lang prøve tur i morgen likevel!

me
#8
e-up! / Sv: Erfaring med e-Up! og ikke minst Car-Net appen
onsdag 30. april 2014, klokken 16:04
Takker igjen, @Elmo! 8-D

me
#9
Zoe / Sv: Stille - Ingen som kjøper?
onsdag 30. april 2014, klokken 15:26
Jeg må si at jeg ble litt bekymret da jeg leste at bilen trenger egen lader og at dette ikke er "standard". Det er visst ikke bare realiteter i denne skryten omkring gratis lading?

Tanken min har vært omkring e-UP, før en kollega nå for 40 minutter siden fortalte om Zoe. Lenger rekkevidde er absolutt et pluss for meg, MEN dersom det skal gå som kompensasjon fordi jeg MÅ nå hjem til laderen så...

Hvis er er 180 biler som ruller (forhåpentligvis) der ute? Er det noen som kan dele en erfaring?

me
#10
Zoe / Sv: Zoe lansering
onsdag 30. april 2014, klokken 15:18
Jeg går med planer om å skaffe EL-bil.... Så langt har det ligget ann til å bli e-UP, før en kollega nå fortalte meg om Zoe. Han er Renault fantast, men har ikke el-bil.

Jeg måtte titte litt og skulle spørre dere om erfaringer omkring den nye Zoe... Nå vil jeg si at entusiasmen kjølnet litt.... Vi trenger en bil som bør kunne klare 60 km med lett  het, og da helst T/R. Zoe klarer dette bedre enn e-UP. Derimot; hvis det blir vanskelig å lade bilen utenfor hjemmet....

Eller er det noen som har erfaringer? Fra Oslo (øst)?

me

#11
e-up! / Sv: Erfaring med e-Up! og ikke minst Car-Net appen
onsdag 30. april 2014, klokken 14:46
Takker for svar @Elmo.
Spenning i hverdagen, som det heter!

Det vil bli en hårfin balanse.
Rett fra sidelinjen ble jeg tipset av en kollega om Renault Zoe. Jeg er ikke fan av franske biler (noe han er), men her er rekkevidden bedre.... Kvalitativt kan vel e-UP være bedre?

me
#12
e-up! / Sv: Erfaring med e-Up! og ikke minst Car-Net appen
onsdag 30. april 2014, klokken 11:19
Å! Endelig! En ny rookie here!

Derimot er dette et historisk øyeblikk! Dere leser nå mitt første innlegg på Elbil-Forumet!

Saken er at vi vurderer en EL-bil som min kone skal bruke for å kjøre frem og tilbake til jobben. Det er 60km, hver vei. Det er mulighet for lading på arbeidsplassen.

Egentlig er det bare en bil som kan ansees som kapabel for å kjøre frem og tilbake; Begge heter Tesla. Dette er derimot dyre biler, så e-UP er et rimelig alternativ, og marginen skal (vel?) holde greit dersom bilen får lading også på arbeidsstedet?

Eller? Hvordan er deres erfaringer med dette på kalde dager? VW sier 80-100 km. Innebærer det en varm bil?

me
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA