Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - HåkonE

#1
Model S / Sv: P85D- rettssaken- med referater
torsdag 15. desember 2016, klokken 22:36
Jeg anser forliket som en seier.  :)

"Tvilen" forsvant for min del den dagen de faktiske ytelses-tallene kom på bordet, og Tesla umiddelbart endret informasjonen på hjemmesiden.

Det var for øvrig en del P85D-kunder som var irritert på saksøkerne, fordi de "skadet" Tesla``s økonomi, rykte og/eller kundenes rykte.

Det er jo fornøyelig å se at plutselig flere kommer og vil ha til salt på maten nå, men det er bare å ønske lykke til.....  :)
#2
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 20. september 2016, klokken 21:19
Hehe, misunnelsen og inkompetansen i kommentarfeltet.....  ;D
#3
Model S / Sv: Solfilm på Model S
tirsdag 20. september 2016, klokken 21:18
Så en Tesla her i Oslo med solfilm som ga et brunskjær. Ikke pent etter min mening.

Har sett biler med andre fargenyanser også.

Ønsker ingen farge i filmen. Noen å anbefale i Oslo-området? Litt vanskelig å se på bilder i tråden her.  :-\
#4
Model S / Sv: Firmware v8.0
fredag 02. september 2016, klokken 20:02
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 01. september 2016, klokken 15:12
Sitat fra: HåkonN på onsdag 31. august 2016, klokken 21:51
Ønsker meg preset-knapper./snarveier på hjem-skjermen. For eks. (programmerbar) preset som kan:

-justerer sete og ratt
-Insane/sport
-øko-modus
-luftfjæring


Du kan lage flere profiler - f.eks. Håkon Komfort, Håkon Sport, Håkon Insane. Alle disse tingene lagres under hver profil. Endatil legge inn om batteri skal vises som rekkevidde eller % (tips fra teslabjørn).

Sete og ratt er jo det vanlige.

De andre (-luftfjæring) testet jeg i dag, og det fungerte ikke.
#5
Model S / Sv: Firmware v8.0
onsdag 31. august 2016, klokken 21:51
Ønsker meg preset-knapper./snarveier på hjem-skjermen. For eks. (programmerbar) preset som kan:

-justerer sete og ratt
-Insane/sport
-øko-modus
-luftfjæring

Man kan selvsagt bli veldig kreativ med en slik modus. Endring av farge-tema i displayene, musikk-kilde, temp osv.

Snarveier på hjemskjermen til de mest brukte telefonkontaktene hadde vært også kjekt.

For å være litt on-topic, alt dette kommer nok i 8.0 som en siste bonus. Jeg har trua. Hvis ikke, så kan du sende meg en P100DL som takk for ideèn, Elon!  :)
#6
Model S / Sv: Tesla overpriset?
onsdag 31. august 2016, klokken 21:42
Stakkars danske, men det er nok greit å nyansere fra begge sider.... GT-R er ikke kjent for å være "best in class" på særlig mye, inklusive kvalitet.

"The fact is the Nissan GTR can only sustain its claimed performance for a very short period of time before it overheats and the driver is forced to slow, stop or damage the car."

"Nissan Genuinely Terrible Reliability"

www.gtrfails.com

Blir feil å sammenligne å ta sikringer med å bruke launch control. Når det gjelder garanti på sportsbiler, så dekker det ikke det som omfattes av slitasje. Og det er jo slitasje som er utfordring numero uno med launch control. Derav brutalt-uttalelsen til Porsche.

"Alle" som eier slike biler vet jo dette. En del bruker det aldri under eierskapet.

Det siste "Fanboys stemmer jo frem sin egen bil"-argumentet er velkjent, og gjelder nok også konkurrentene. Akkurat GT-R er vel spesielt kjent i USA for den aggressive fansen. Når det gjelder holdbarhet, så er det kun uavhengige tall som forteller hele historien, og ikke "jeg kjenner en kar".

Men vi kan være enige om at Tesla har utfordringer på kvalitet. Det har for eks. også Mercedes S-klasse (Well below average iflg. Consumer Reports), men det er jo en fristende bil for mange likevel. Er den overpriset? :)

Markedet bestemmer om prisen er riktig. Salgstall for USA (2015):

Nissan GT-R:   1105
Model S:         26 566

De ligger i samme prisklasse.

Model S hadde forøvrig betraktelig bedre salg enn det Lexus LS, Jaguar XJ, Mercedes CLS og Porsche Panamera klarte til sammen.

Model S solgte også bedre enn Audi A8/A7, BMW 6/7 serie og Mercedes S-klasse.

Mon tro hvor mange forhandlere og hvor mye reklame sistnevnte har brukt siste årene. Høres jo ikke ut som Model S er overpriset akkurat..... :)


#7
Model S / Sv: Tesla overpriset?
onsdag 31. august 2016, klokken 18:43
Tesla har aldri vært høyest på kvalitet i noen kåringer. Selv har jeg ingen knirk. Kanskje heldig?

I årets Autexpress kundeundersøkelse, så gjorde Model S rent bord i alle kategorier bortsett fra 2 som Lexus tok (seter+kvalitet). Det forklarer kanskje hvorfor Model S nå selger bedre enn 6/7-serie, A7/A8 osv. i både USA og Europa, til tross for helt lik pris, ingen historikk, ingen forhandlere og ingen reklame?

Nissan var ikke på topp på noen kategorier. Mercedes og BMW var langt nede. Problemer kan man få med alle biler. Få har vel vært mer uheldig enn denne Porsche 911-kunden:



Og superbiler som produseres i lavt kvanta er vel ikke akkurat kjent for best kvalitet, for å si det pent. Men det stopper ikke kundene, akkurat som Tesla kunder flest nok takler en tur på verkstedet.

Apropos launch control-testen av Porsche. Den var jo ikke for å demonstrere at 911 klarte øvelsen 50 ganger etter hverandre, men at den klarer 50 uten at girkasse og clutch slites ut. Porsche uttalte selv at de fant testen brutal, og konklusjonen var at over 60 ganger beviser hvor utrolig bra Porsche er skrudd sammen.

60 ganger? Det var vel det jeg gjorde første uken i Model S. Nå er det hundrevis. Clutch og girkasse? En fossil svakhet fordi motorene så begrenset. Med god grunn så mange med superbiler foretrekker rullende start, selv om G-kreftene er betraktelig lavere.

Som nevnt er det en greie å oppgi at denne funksjonen ikke er brukt så mye når bilen selges. Sier visst mye om hvordan "bilen er behandlet". Nissan hadde tidligere noen forbehold om bruk av den (over 3 ganger?) tidligere, men har fjernet det etter en del bråk rundt det.

Så om man syntes Tesla er teit som har "bommet" på 3 tiendeler på 0-100, se om du kan få følgende fra en eneste av konkurrentene:

1. Garanti på at bilen takler bruk av launch control (la oss være snille, og si 50 ganger - 1 per uke) første året.
2. Informasjon om hva bilen klarer UTEN launch control aktivert, slik den blir brukt 99,8% av tiden.

Lykke til!  ;D

Det er en stor elefant ingen snakker om. Sikkert fordi kundene ikke ser noen grunn til å snakke ned bilen, og de som ikke har råd ikke vet hvordan det er å leve med slike biler.

GT-R er nok som nevnt, i en annen (mindre) bilklasse. Ser et par på TMC har det som nummer 2-bil som de bruker til trackdays. Hvis man bare er ute etter bestetid på ringen, er det selvsagt et soleklart valg over Tesla.
#8
Model S / Sv: Tesla overpriset?
onsdag 31. august 2016, klokken 12:50
Amerikanere med LANGT dyrere fossiler i garasjen er veldig begeistret for Tesla.

Vi sitter å drømmer om superbiler, men de færreste vet hvordan det er å leve med de. I USA er Nissan GT-R noe en del yngre kjører rundt i. Den støyer mye både innvendig og utvendig, høye driftskostnader, dårlig plass, komfort er så som så.....og teknikk er på nivå med....vel resten av bilbransjen. Sjelden jeg ser bilgale med mye penger som har GT-R i garasjen. Men flere med Tesla.

Tidene Porsche, Nissan & Co oppgir er med launch control. Eierne tør jo knapt å bruke dette, og det er jo forståelig om man leser litt hva produsentene selv sier. Leser man bilannonser i USA, så har jeg sett flere ganger at det står "Zero usage of launch control" i annonsen. Han ene som gjorde aks-test mot Model S med sin egen Lambo, skrev at han skulle bruke launch control EN gang..."for science".

Likevel blir altså disse tidene brukt som referanse for hvordan det er å leve med disse bilene. Og når man først stopper ved et lyskryss, og det raskt blir grønt....lykke til med å aktivere launch control i tide.

Stakk nylig fra en helt ny M6 her, og jeg har ikke en gang luda-mode. Om han rakk å aktivere LC vet jeg ikke, men det så direkte flaut ut. Bedre plass har jeg også, og når jeg kom ut på veien aktiverte jeg Autopilot mens jeg hørte på Spotify.

For å sette det litt i perspektiv, bare oljeskift til en Veyron koster 20 000$. Det anbefales å bytte felger etter 3. dekkskift, og da er man vel oppe i 1 mill. Uten sammenligning forøvrig selvsagt, men Model S går jo 200k km knapt uten å bytte noe som helst og har like brutalt drag fra start. Og det med barneseter, hund og treningsklær.

Salamondrin (Youtube) har Porsche 918 (9 mill?), 2 stk. Rolls Royce, AMG, Viper ACR og 911 RS 4, Challenger osv. i garasjen. Han kjøpte nylig Model X P90DL, og konkluderte med at den hybride drivlinjen til Porsche 918 føltes som det lå 10 år bak Tesla sin (på vanlig vei selvsagt), først og fremst pga. det umiddelbare momentet som er der tilgjengelig hele tiden. Han foretrekker for øvrig 918 over superbiler som P1, La Ferrari osv.

Christian Von Koenigsegg er solgte sin BMW M5 straks han fikk prøve Tesla P85.

Men det mest imponerende er nok at Tesla en fullt fungerende (STOR) familiebil, med all slags fasiliteter. Og uten utslipp.

Så det er greit å nyansere litt, her vi sitter på steinberget og Tesla har blitt en "Passat". Tesla har en LANG vei å gå for å bli best på alt, men det de er kjent for, er de fortsatt helt unike med i bransjen.

Men jeg er enig i at P-modellene burde sett tøffere ut.  :)

#9
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
mandag 15. august 2016, klokken 12:46
Sitat fra: JorgenM på mandag 15. august 2016, klokken 11:21
Test av Model S facelift på Broom:

Dette gjør Tesla for å beholde forspranget
http://www.tv2.no/broom/8500159/

Det kommentarfeltet....
#10
Model S / Sv: Knust panoramatak
onsdag 10. august 2016, klokken 09:55
Glass kan bli ekstremt varmt på de breddegrader. Når det blir varmt begynner glass å oppføre seg som flytende materie, dvs. molekylene begynner å flyte rundt og vibrere.

Resultatet er at glasset utvider seg. Siden glasset er tross alt tilpasset slik at det skal passe også når det er kaldt, bygges det opp ekstra spenning i glasset.

Hvor godt glasset tåler slik belastning når det kommer trykk utenfra, vil variere basert på kvaliteten på glasset. Høres ut som han traff ganske midt på glasset også, og der antar jeg at svakheten størst.

En eventuell reklamasjon må jo ses i lys av hva som er lovt av selger og hva som betegnes som normal bruk av gjenstanden. Jeg sliter litt med å se at ekstrem varme kombinert med slag på et tak faller under normal bruk, og dette er det første tilfellet jeg har hørt om.

Selv ville jeg bare tatt det på forsikringen, og heller husket ferien for det varme været.  :)
#11
Har vært ekstra på vakt mot dette i lys av denne tråden.

Har prøvd med/uten rangemode. Med/uten insane. Kald/varm bil. Prøvde å kjøre i 55, for så å sette den i nøytral for å se om jeg merker noe endring.

Ingenting. Basert på enkeltes beskrivelser i denne tråden så burde det ikke være subjektivt om man merker noe eller ikke.

Åpenbart en reklamasjons-sak slik feilen beskrives her. Kjør på til Tesla finner en løsning.

#12
Model S / Sv: Firmware v8.0
fredag 05. august 2016, klokken 14:27
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 05. august 2016, klokken 09:54
Er liten interesse i at det kommer for mye ut siden man kan skru feks av sikkerhetfunksjoner som at man må holde i rattet av og til på autopilot, oppdaterte til fw 8.0 beta, skru av esp/tc, sette dual motor i rwd only osv.

Jeg vil si det nok er stor interesse for at noe slikt kommer ut!  ;)

Har du forresten prøvd å skru av ESP/TC, og hvordan gikk det?
#13
Model S / Sv: 3D print av senterkonsoll
torsdag 04. august 2016, klokken 13:24
Zett: Takk.

petersv: Ser ut som det finnes nesten like mange DIY varianter som det finnes kunder, og prisene er definitivt fristende. Men manglende brukervennlighet og mye justering/feilsøking virker å gå igjen på mange forum. Med småbarn, jobb og andre hobbyer, tror jeg rett å slett ikke at jeg har tid (eller tålmodighet) til å gå den veien.

kjetilei: Flere gode råd og tips. Takk!

Av makerspaces fant jeg "bitraf" i Oslo. Skal undersøke dette nærmere.

Silhuette Cameo har jeg vurdert til andre prosjekter (folie). Hadde jo vært genialt å printe ut på tykt papir for å se hvordan målene passer inn i bilen. Ser den ikke kutter papp, men tror jeg begynner med papp og saks for å finne grovdesignet.

Hadde ikke tenkt meg noe storproduksjon her, og det er derfor en 3D-printer fristet. :)


#14
Model S / Sv: 3D print av senterkonsoll
onsdag 03. august 2016, klokken 15:18
Wanhao har jeg sett på, men ser at kina-printere/DIY-miljøet er for de som liker å bruke minst like mye tid på maskinen som på design/print. Jeg må være realistisk ift. ledig tid i hverdagen, og jeg er mer interessert i design og løsninger enn selve verktøyet. Support er også omtrent ikke-eksisterende på de fleste kinesiske produsentene.

Takker for tips om DesignSpark. Skal ta en titt på det. Har sett på flere allerede, og så langt virker Fusion 360 mest interessant.

Siste dagene har gått med på å lære om 3D-design og 3D printing. Vet fra arbeidsplassen at planlegging er 90% av jobben. Fortsatt en del jeg ønsker kontroll på før jeg begynner med designet. Ting jeg må tenke ekstra nøye på:

-Hvordan skal dette festes uten å gjøre inngrep i interiøret, og uten at det beveger seg (les: kvalitets-følelse, trafikksikkerhet og ulyder). Jeg har en idè jeg tror kan bli bra her.
-Hvor tykk må plasten være, og hvor mye støtte er det behov for. En 1,5 colaflaske trukket med skinn er ikke målet.

Hva design angår har jeg allerede noen konsept-ideer jeg tror kan bli spennende og forenkle ting mye. Klarer (!) jeg å få de ned på "papir", så kan dette bli interessant.

Er fortsatt veldig usikker på om dette er mulig å realisere prosjektet uten å legge 500 timer i det, og ikke minst nå målene om en viss form for kvalitet her, men går inn med godt mot. Readers beware. :)

Spørsmål: Rett over USB og 12V tilkoblingen er det noe som ser ut som et lite ventilasjonshull. Første som slo meg var at dette var ionizeren. Noen som vet?



#15
Model S / Sv: 3D print av senterkonsoll
tirsdag 02. august 2016, klokken 09:19
Ser for meg at det blir for dyrt og tidkrevende for en privatperson å bruke slike selskap. Må sikkert lage et par prototyper før jeg treffer. Blir også dyrt om når jeg en sjelden gang ofte gjør noe feil i designet.

Har kastet meg over AutoCad, men ser at lærekurven er noe bratt om dette skal bli noe i nærheten av hva jeg ville akseptert å ha inni bilen. Altså, en blokk er enkelt. Organisk design i moduler med festeanordninger, koppholdere, støttebraketter/støttevegger osv. er noe helt annet.

Lager nok bare et prinsipp først, så får jeg se. Ser for meg at veggene er egne moduler, og senterenhet er en modul. Det gjør det lettere å trekke skinn rundt veggene, og kanskje folie eller lakk på sentermodulen før de festes sammen.

Takk for tips om Agisoft photoscan. Fant også Autodesk 123D som gjør noe slikt. Skal teste litt på det.

Som sagt, fortsatt ikke sikker på om jeg kommer i mål med dette, men jeg skal leke litt i 3D og se hvor langt jeg kommer. Worst case så blir det lærerikt, og samboeren får en svindyr plastvase!  ;D
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA