Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - P85pluss

#1
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
tirsdag 03. november 2015, klokken 14:47
Hei,

Jeg var ,som tidligere nevnt, på møte med Tesla og deres advokat i går. Jeg startet møtet med å fortelle om vår rolle som nøytrale meglere og at vi ikke er partsrepresentant for noen av partene, men skal sammen med partene prøve å finne en minnelig løsning som begge kan akseptere. Vi er nå oppe i 80 klagesaker.

Tesla sine representanter sammen med sin advokat gikk gjennom sin forståelse av saken både rettslig og faktisk. De forklarte en del om bilens konstruksjon og hvordan de tester bilene etc. Vi ba dem også om å svare ut påstandene dere har rundt avvik med hestekreftene og akselerasjon, samt hva som utgjør prisforskjellen mellom P85D og modellen under.

Det kom ikke noe konkret løsningsforslag fra Tesla under møtet, men de ønsket å komme tilbake med et forklarende og grundig skriftlig svar i saken, senest innen 1 desember. Svaret vil bli sendt ut til samtlige klagere når vi mottar tilsvaret.

Veien videre i saken vil selvfølgelig være avhengig av om de mener det er grunnlag for å gi et prisavslag eller ikke. Dersom de åpner for en minnelig løsning vil vi gå aktivt inn å prøve og megle frem et forlik. Skulle de derimot mene at bilen ikke lider av en kjøpsrettslig mangel som gir dem noen plikter overfor dere som kjøper, vil vi oversende saken til Forbrukertvistutvalget. Vi i Forbrukerrådet har ikke myndighet til å tvinge verken dere eller Tesla til å bli enig eller akseptere et forslag. Forbrukertvistutvalget vil imidlertid fatte et rettslig bindende vedtak i saken. Vedtaket vil stå seg dersom ikke den « tapende» part anker det inn til Tingretten. Dersom saken går til Forbrukertvistutvalget, vil vi sende en sak som vil bli prioritert hos FTU og vil selvfølgelig være retningsgivende for alle de andre sakene.

Jeg har også fått forespørsel om jeg kan bidra til å opprette en egen facebookgruppe for alle som har klaget saken inn. Det kan jeg dessverre ikke, men vil oppfordre dere som har klaget inn til å gjøre det- slik at dere har et forum dere kan diskutere saken uten at uvedkommende evt « blander seg inn». Det kan særlig være greit når dere mottar svaret fra Tesla, uansett utfall, med tanke på hva dere evt vil gjøre videre, bli enig om krav etc.

Jeg får også henvendelser fra de som enda ikke har mottatt svar fra Tesla, om de likevel kan sende inne klageskjema til oss. Mitt råd til dem er at de nå bør sende saken inn til oss uansett, og heller ettersende et evt svar fra Tesla. Dette må dere gjerne videreformidle via facebookgruppen.

Dere hører fra meg når vi mottar tilsvaret fra Tesla.

Har dere noen spørsmål rundt saken eller informasjon dere mener er av betydning så oversend det til meg pr. epost. Jeg har allerede blitt gjort oppmerksom på endringene på Tesla sine hjemmesider.



Vennlig hilsen
Ingrid Stokkeland
Rådgiver i Forbrukerrådet  Rogaland
T: 23682386

Signatur_mail_1
                                                                                                                 www.forbrukerrådet.no
#2
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
onsdag 28. oktober 2015, klokken 23:21
Anbefaler alle å sende inn klage på www.forbrukerrådet.no

Fikk denne på msil fra noen dager side:


Hei,

I forbindelse med at vi pr i dag har 52 saker som omhandler klager på Tesla, har Forbrukerrådet vært i kontakt med Tesla v/ adv. Boye. Ettersom vi har såpass mange like saker har vi bedt om en dialogmøte med Tesla for å tilrettelegge sakene som igjen vil bidra til en mer effektiv saksbehandling.

Møte avholdes 02.11.

Vi vil etter møte se om det er behov for ytterligere dokumentasjon i sakene og om det blir utsendt et skriftlig svar fra Tesla om deres syn i saken.

Dere vil høre fra meg i løpet av neste uke.


Vennlig hilsen
Ingrid Stokkeland
Rådgiver i Forbrukerrådet  Rogaland
T: 23682386
#3
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
tirsdag 22. september 2015, klokken 22:28
http://m.tu.no/samferdsel/2015/09/22/tesla-eieren-morten-mener-han-har-fatt-farre-hestekrefter-enn-lovet

"Teslas kommunikasjonssjef for Skandinavia, Esben Pedersen, sier i en kort kommentar til Teknisk Ukeblad at selskapet ikke har gjort noe galt.
– Vi følger alle regler og har lenge vært i dialog med eierne. Mesteparten av dem, med unntak av en håndfull, forstår forklaringene våre, sier han."

#4
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
onsdag 09. september 2015, klokken 17:47
Jeg blir gjerne med på en organisert klage mot Tesla :)
#5
Jeg er fornøyd med bilen, men ønsker at Tesla gir bilen de prestasjonene vi ble lovet da vi bestilte.
Så jeg har ikke stemt.
#6
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
lørdag 05. september 2015, klokken 22:26
Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 22:11
Sitat fra: turbolurbo på lørdag 05. september 2015, klokken 21:42
Løsningen blir vel at de justerer ned effekten på 85D OTA, problem solved :-X

Problemet gjelder antagelig alle teslaene - men er det noe i veien med farten da?
Blir alltid noe tullete når man forholder seg til kjent fossil teknologi og man tar det med seg over i ny teknologi. Hadde man i dag gått motsatt vei fra elbiler til fossil. Som en revulusjon på rekkevidde ville effekt og svindel vært betegnet langt oftere. Samtidig er nok effekten av å føle seg spesiell med tesla  - den ballongen er nok eksplodert. Bilen er blitt vanlig . Noen er vel sår over det.

Alle modellene UNTATT P85D holder hva Tesla lover, hvor vanskelig er det å forstå?
#7
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
lørdag 05. september 2015, klokken 18:19
Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 18:03
Sitat fra: Kalle Klovn på lørdag 05. september 2015, klokken 17:54
Sitat fra: P85pluss på lørdag 05. september 2015, klokken 17:45
KOS hvordan model s har du?

Han har siklert ikke P85D men feks en 85D og aksjer i Tesla :p


Så om jeg har en P85D eller en P85 eller en 85D så har det en stor betydning for om man er svindlet eller ikke ?
Joda jeg har elbil og joda jeg har tesla og joda jeg var blant de første og joda jeg har bestilt flere. Og joda det blir ikke den siste.

Men å være med å stemple Tesla som svindler er jeg ikke med på - det er drøyt, med min erfaring med noen  tidligere forhandlere - det kan jeg betegne som ran. Og jeg kommer aldri til å handle bil hos de - og da mener jeg aldri.  Og aksjer i tesla Nei.

Selføgelig har det stor betyning!
Alle som kjøpte P85D da den ble lansert kjøpte den pga ytelsen og når bilen ikke leverer det de lovet så føler vi oss lurt.
Hvis vi ikke brydde oss om ytelsen så hadde vi kjøpt en 85D.
Jeg byttet ut min P85+ pga ytelsen.

De som kjøpte 85D fikk en raskere bil enn lovet.

Siden du ikke eier en P85d forstår jeg hvorfor du argumenterer imot oss, du har jo ikke tapt noe på dette!
#8
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
lørdag 05. september 2015, klokken 17:45
KOS hvordan model s har du?
#9
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
lørdag 05. september 2015, klokken 16:26
Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 16:08
Sitat fra: Kalle Klovn på lørdag 05. september 2015, klokken 15:27
Tullet? Nå har jo selv Tesla også inrømmet med å oppdatere Usa siden med ny info om at tallene til P90D og P85D er målt med rullende start.

Bare de i indre Tesla menigheten som finner seg i slikt. Har sikkert aksjer i Tesla og eier ikke en gang en P85D dere få som sier det er greit å få servert feil info om bilen.
Rett å slett svindel av Tesla og kun oppgi toppmodellene med rullende start og feil effekt.

Tar saken videre til forbrukerombudet hvis det ikke blir noe løsning på dette og vi er ikke et fåtall som man også ser veldig tydelig på Facebook.

Om du har en så be om å få oppheve kjøpet, og kjøp deg en fossil. Det går helt sikkert bra - tesla er ingen fossilbil og for ordens skyld så finnes det bare en elektrisk bil som tesla så noen konkurrenter er det ikke der ute.

Be tesla om å ta bilen i retur og fraskriv deg retten til å eie nyskapende teknologi fra tesla i fremtiden.  Går helt sikkert bra -

Vi andre som har kjøpt en og er storfornøyd med kjøpet - da det ikke finnes andre bilmerker med denne teknologien - føler i hvertfall ikke at jeg er blitt lurt heller stikk motsatt - men så er det ikke sekunder jeg er ute etter da. Heller ny teknologi med et konsept verden aldri har sett før. Men det teller da ikke for noen, men de er da heller ikke kundene tesla har satset på. Da hadde de bygget en annen bil.

Kos hvorfor kjøpte du deg P85D hvis det ikke er sekunder du er ut etter?
#10
Model S / Sv: Bjørns videoer
torsdag 03. september 2015, klokken 14:04
Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 02. september 2015, klokken 23:25
Sitat fra: bb på onsdag 02. september 2015, klokken 18:39
Sitat fra: krister461 på onsdag 02. september 2015, klokken 10:42
Ang. spoileren bak så finner det både videoer og bilder av den, f.eks. her:
Fett :)


Ser frem til iskuber til gin-tonicen når spoileren trekker seg ned i karosseriet  og kruser all is som har lagt seg under vingen etter å ha kjørt i en snøstorm på fjellet :-)

Audi TT og A7 har samme type spoiler uten at det har vært noe problemer
med is og snø
#11
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
tirsdag 01. september 2015, klokken 19:38
Sitat fra: eifi på tirsdag 01. september 2015, klokken 13:36
Vi er også en hel del mennesker som har solgt en annen Model S, for å kjøpe en P85D p.g.a. den ekstra effekten. Og da er det rimelig trasig at den ikke leverer det den lover. Jeg solgte f.eks. en S85, som hadde bedre ytelser enn oppgitt, og kjøpte en ny P85D. Jeg tapte ca 145 000,- i verdifall på S85, og så kostet P85D meg 143 000,- mer enn S85, så totalt har jeg tapt/betalt nesten 300 000,- for å få mer effekt. Jeg har selvfølgelig fått en nyere bil, bedre seter, 4wd og "autopilot", men det var likevel den ekstra effekten som var grunnen til at jeg gjorde dette. Da føler jeg meg litt lurt når effekten ikke er slik som det ble reklamert med.


100% enig i det du skriver her!
#12
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
søndag 16. august 2015, klokken 13:58
Det er frekt av Tesla å ta betalt for en oppgradering som gjør at den skal klare de ytelsene som ble lovet da vi bestilte bilene våre høsten 2014.
Støtter trådstarter 100% at Tesla ikke holder hva de lovet oss.

Har du ikke P85D syne jeg du bør holde meningene dine for deg selv eller starte en ny tråd.
Calling P85D owners,  ikke 85D, 70D owners  ;)
#14
Model S / Sv: Senterkopper til Polar-felger i sølv?
tirsdag 24. mars 2015, klokken 21:59
hehe du har rett.
ble litt feilmåling i mørket, de er 66,8mm
#15
Model S / Sv: Senterkopper til Polar-felger i sølv?
tirsdag 24. mars 2015, klokken 21:19
70,2mm

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA