Hei,
Jeg var ,som tidligere nevnt, på møte med Tesla og deres advokat i går. Jeg startet møtet med å fortelle om vår rolle som nøytrale meglere og at vi ikke er partsrepresentant for noen av partene, men skal sammen med partene prøve å finne en minnelig løsning som begge kan akseptere. Vi er nå oppe i 80 klagesaker.
Tesla sine representanter sammen med sin advokat gikk gjennom sin forståelse av saken både rettslig og faktisk. De forklarte en del om bilens konstruksjon og hvordan de tester bilene etc. Vi ba dem også om å svare ut påstandene dere har rundt avvik med hestekreftene og akselerasjon, samt hva som utgjør prisforskjellen mellom P85D og modellen under.
Det kom ikke noe konkret løsningsforslag fra Tesla under møtet, men de ønsket å komme tilbake med et forklarende og grundig skriftlig svar i saken, senest innen 1 desember. Svaret vil bli sendt ut til samtlige klagere når vi mottar tilsvaret.
Veien videre i saken vil selvfølgelig være avhengig av om de mener det er grunnlag for å gi et prisavslag eller ikke. Dersom de åpner for en minnelig løsning vil vi gå aktivt inn å prøve og megle frem et forlik. Skulle de derimot mene at bilen ikke lider av en kjøpsrettslig mangel som gir dem noen plikter overfor dere som kjøper, vil vi oversende saken til Forbrukertvistutvalget. Vi i Forbrukerrådet har ikke myndighet til å tvinge verken dere eller Tesla til å bli enig eller akseptere et forslag. Forbrukertvistutvalget vil imidlertid fatte et rettslig bindende vedtak i saken. Vedtaket vil stå seg dersom ikke den « tapende» part anker det inn til Tingretten. Dersom saken går til Forbrukertvistutvalget, vil vi sende en sak som vil bli prioritert hos FTU og vil selvfølgelig være retningsgivende for alle de andre sakene.
Jeg har også fått forespørsel om jeg kan bidra til å opprette en egen facebookgruppe for alle som har klaget saken inn. Det kan jeg dessverre ikke, men vil oppfordre dere som har klaget inn til å gjøre det- slik at dere har et forum dere kan diskutere saken uten at uvedkommende evt « blander seg inn». Det kan særlig være greit når dere mottar svaret fra Tesla, uansett utfall, med tanke på hva dere evt vil gjøre videre, bli enig om krav etc.
Jeg får også henvendelser fra de som enda ikke har mottatt svar fra Tesla, om de likevel kan sende inne klageskjema til oss. Mitt råd til dem er at de nå bør sende saken inn til oss uansett, og heller ettersende et evt svar fra Tesla. Dette må dere gjerne videreformidle via facebookgruppen.
Dere hører fra meg når vi mottar tilsvaret fra Tesla.
Har dere noen spørsmål rundt saken eller informasjon dere mener er av betydning så oversend det til meg pr. epost. Jeg har allerede blitt gjort oppmerksom på endringene på Tesla sine hjemmesider.
Vennlig hilsen
Ingrid Stokkeland
Rådgiver i Forbrukerrådet Rogaland
T: 23682386
Signatur_mail_1
www.forbrukerrådet.no
Jeg var ,som tidligere nevnt, på møte med Tesla og deres advokat i går. Jeg startet møtet med å fortelle om vår rolle som nøytrale meglere og at vi ikke er partsrepresentant for noen av partene, men skal sammen med partene prøve å finne en minnelig løsning som begge kan akseptere. Vi er nå oppe i 80 klagesaker.
Tesla sine representanter sammen med sin advokat gikk gjennom sin forståelse av saken både rettslig og faktisk. De forklarte en del om bilens konstruksjon og hvordan de tester bilene etc. Vi ba dem også om å svare ut påstandene dere har rundt avvik med hestekreftene og akselerasjon, samt hva som utgjør prisforskjellen mellom P85D og modellen under.
Det kom ikke noe konkret løsningsforslag fra Tesla under møtet, men de ønsket å komme tilbake med et forklarende og grundig skriftlig svar i saken, senest innen 1 desember. Svaret vil bli sendt ut til samtlige klagere når vi mottar tilsvaret.
Veien videre i saken vil selvfølgelig være avhengig av om de mener det er grunnlag for å gi et prisavslag eller ikke. Dersom de åpner for en minnelig løsning vil vi gå aktivt inn å prøve og megle frem et forlik. Skulle de derimot mene at bilen ikke lider av en kjøpsrettslig mangel som gir dem noen plikter overfor dere som kjøper, vil vi oversende saken til Forbrukertvistutvalget. Vi i Forbrukerrådet har ikke myndighet til å tvinge verken dere eller Tesla til å bli enig eller akseptere et forslag. Forbrukertvistutvalget vil imidlertid fatte et rettslig bindende vedtak i saken. Vedtaket vil stå seg dersom ikke den « tapende» part anker det inn til Tingretten. Dersom saken går til Forbrukertvistutvalget, vil vi sende en sak som vil bli prioritert hos FTU og vil selvfølgelig være retningsgivende for alle de andre sakene.
Jeg har også fått forespørsel om jeg kan bidra til å opprette en egen facebookgruppe for alle som har klaget saken inn. Det kan jeg dessverre ikke, men vil oppfordre dere som har klaget inn til å gjøre det- slik at dere har et forum dere kan diskutere saken uten at uvedkommende evt « blander seg inn». Det kan særlig være greit når dere mottar svaret fra Tesla, uansett utfall, med tanke på hva dere evt vil gjøre videre, bli enig om krav etc.
Jeg får også henvendelser fra de som enda ikke har mottatt svar fra Tesla, om de likevel kan sende inne klageskjema til oss. Mitt råd til dem er at de nå bør sende saken inn til oss uansett, og heller ettersende et evt svar fra Tesla. Dette må dere gjerne videreformidle via facebookgruppen.
Dere hører fra meg når vi mottar tilsvaret fra Tesla.
Har dere noen spørsmål rundt saken eller informasjon dere mener er av betydning så oversend det til meg pr. epost. Jeg har allerede blitt gjort oppmerksom på endringene på Tesla sine hjemmesider.
Vennlig hilsen
Ingrid Stokkeland
Rådgiver i Forbrukerrådet Rogaland
T: 23682386
Signatur_mail_1
www.forbrukerrådet.no