Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Karbon

#1
 >:(Byttet motor rett før 60.000km da økte rekkevidden med 10km.  De viste ikke om det var motorn eller styreenheten, men bilen ville plutselig ikke mere en morgen.  Så all klagingen på dårlig rekkevidde var reel nok den.  Så i fra 13-14mil økte den til 14-15mil.  (ved 70km/t og uten varme/ac klarer den vel 17mil)
>:(Vindusviskeren på ventre side går bare no og da helt ut til kanten.  Dette er noe de ikke vil eller får til å fikse. Så dette mener de at jeg må leve med.  Helt på trynet.
>:(ACC- Den kamerabaserte cruse controllen er bare dritt.  Funker ikke i det heletatt.  Tåler ikke sollys, blanke hvite biler, biler med ett baklys, skygger i veien, tuneller, søppelbiler, noen vogntog osv.  Fabrikken vil ikke gi svar på hva de har tenkt å gjøre med dette.  De har selfølgelig radar som virker på andre biler.
>:(Klokken i bilen går feil.  Selv om bilen har dab, gps og mobil har de altså ikke klart å få klokka til å gå riktig.  Siden mars har den sakket med 7min.  Det er dårligere enn Toyota Carolla fra 80-tallet.
>:(Og nå i det siste har diplayet begynt å blekke ut "no signal" og den tar en restart.  Har ikke funnet ut hvorfor, kanskje dårlig kontakt en plass.
>:(Og påfyllingslokket har mistet sin spenst.  Sikkert bare å bytte fjæra, men nå er det sikker ikke dekket av garantien lenger....
#2
Det er nesten litt rart det ikke finnes ekstra batteripakke til i3.  Gladelig kjøpt 9kw for 10000,-.  Da kunne vi fått lik rekkevidde som Golf har, kanskje mer.
#3
Nå titter sola frem igjen.  Det betyr takk og farvel til ACC.
#4
BMW i3 / Sv: Rekkevidde mellom hver lading
fredag 13. februar 2015, klokken 15:25
Fatter ikke dette.  Ved ca.0 grader får jeg ikke bilen til å gå lenger enn 100km.  Dog ingen forskjell om jeg forvarmet eller ikke.  Prøver en tur på verksted.  Har snart 30.000 km nå.
#5
Sitat fra: bromm på søndag 05. oktober 2014, klokken 08:34
Sitat fra: LMOR på søndag 05. oktober 2014, klokken 06:53
Det høres ut som om du har en helt annen bil enn de fleste av oss. Kjenner meg ikke igjen i noe av dette. Høres nesten ut som om håndbrekke står på hele tiden...
Jeg har dyp singel og har ikke hatt problemer en eneste gang.

Ser ikke ut som Karbon har lest mye i instruksjonsboka eller lært seg særlig mye av menysystemet, når han presterer å skrive om manglende utkobling av anti-spinn i denne tråden. Det er eget valg for aktivering av "Dynamic Traction Control" i settings-menyen. Hvis man ikke kommer seg ut av gruspartier med den på, så snakker vi virkelig løs grus (vektløs ?) og sjåfør som har kun to valg for gasspådrag: 100 og 0 % (det sistnevnte kan vel kanskje også forklare at rekkeviddeindikator sier 90 km på start ;) )

Se forøvrig http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10696.msg150367.html#msg150367

Morsom du.  Selvfølgelig deaktiverte jeg traction control, men det hjalp ikke.  Og ja det er forskjell på traction control og antispin. Og jeg oppnår lenger rekkevidde enn frua som som kjører veldig pent.  Når det gjelder å komme seg fram er det jeg som kjører opp bilene til naboene om vinteren når de står fast.  Blir spennende når snøen kommer.  Du har kanskje ikke problemer med acc eller vidusviskeren heller du da?
#6
BMW i3 / Sv: Rekkevidde mellom hver lading
søndag 05. oktober 2014, klokken 04:35
Har sammenlignet med nissan Leaf ( ny med varmepumpe), da nabo har denne.  På langkjøring klarer leafen 30 km mer enn meg.  Da er forbruket ganske likt, da vekt ikke utgjør så mye.  På Småkjøring kommer vi ut ganske likt.  Skulle gjerne hatt batteri der rexmotor skulle vært.

Bråker ganske mye i i3.  Mest på grunn av dekkstøy og fra vinduene på dørene.  Har ikke målt med proff db-måler, men en app på tlf.  Faktisk er det mindre støy inne i diesel passaten min enn i i3'en på litt grov asfaltvei.  Her er Leaf overlegen.  Blir noe annet når man får vinterdekkene.

Vurderer å sprøyte på tykk tektyl i hjulbuer for å se om det hjelper mot dekkstøy.
#7
Så bommer rekkeviddeberegnigen dårlig etter siste software.  Beregner ut fra hvordan det var siste ukedag.  Så kjørte du på eco pro + en søndag i 20 varme, får du kunstig høy rekkevidde neste søndag.  Selv om tempen er 2 varme og du kjører i Comfor ( normal).  Hadde vært mer realistisk å ta dagen i forveien som utgangspunkt.  Er nå nede i 90 km ved 2 grader, mens bilen tar utgangspunkt i forrige uke da tempen var 15 grader.  Har opplevd at bilen sa 40 km igjen, mens jeg kom meg ikke lenger enn 19 km.  Sånn var det ikke før.  Da kunne man stole på gjenværende rekkevidde.
#8
Sitat fra: rth på fredag 03. oktober 2014, klokken 16:59
Når det gjelder viskerne, så er det spoilerne på viskerbladet som er problemet. Det gode er at de er løse. Dvs de er klipset på. Jeg har tatt av øvre del, og problemet er borte. Men en kan jo lure på om BMW glømte å teste i regnvær.

Jeg lurer også på hvorfor høyre viskerblad er så lite.

Viskemotor er for svak ganske enkelt.  Blir oppfordret til å levere skriftlig klage, ellers skjer det ingen ting sier Bmw.

Acc er blitt litt bedre etter siste software, men feiler fortsatt.  Liker ikke trailere, hvite biler, hengere, sol.  Fungerer best når det er mørkt, eller når det er noen å henge seg på.  Fikk beskjed fre en programmerer i Sverige at hvis bilen forran ikke hadde baklys kunne det bli problemer.  Nå er det ikke påbudt med baklys lenger, så dette er et stort problem.  Skal de få løst problemene må de rett og slett sette inn radar i tillegg til kamera.  Det er så vidt meg bekjent kun bmw som har tatt sjansen på kun kameraløsning.  Og det er det en grunn til.  Det fungerer svært dårlig.

Fremdeles ikke mulig å se inne / utetemp via app.  Setter du på prcondisjonering har man heller ingen mulighet til å vite hvor lenge den er aktiv.  Kommer ofte ut til kald bil, da jeg ikke vet når bilen var varmet opp og systemet koblet ut.  Ingen tilbakemelding via app.

Bmw må ha skriftlige klager.  Ellers blir det ikke tatt videre i systemet.

Måtte skyve bilen ut av en gårdsplass med mye singel, da bilen nekter å flytte på seg hvis den må spinne seg ut.  Må kunne deaktivere slike antispinn funksjoner.  Samme problemet på våt myk plen.  Skal bli spennende med snøfre etter hvert.  Da jeg er avhengig av fart for å komme opp en bratt gårdsvei med skarp sving.  Har en partner som jeg kan koble bort antispinn for å ikke miste farta i svingen. 
#9
BMW i3 / Sv: Erfaringer med ny software
mandag 15. september 2014, klokken 23:16
Neida, radio er uvesentlig.  Det var bare for å poengtere at ingen kjørte på sparebluss. 

Comfort = normal
ecopro = du kunne kjøpt en billigere bil
ecopro+ = nødmodus
#10
BMW i3 / Sv: Erfaringer med ny software
mandag 15. september 2014, klokken 23:01
Sitat fra: bromm på søndag 14. september 2014, klokken 22:02
Sitat fra: Karbon på søndag 14. september 2014, klokken 20:45
Ja, ja så var det denne sw.oppdateringen.
Parkeringssensorer slår seg på etter jeg er ferdig med å parkere, mot at det begynte å pipe rett etter fronten passerte portåpningen på garasjen tidligere.
Så lurer jeg på om alle har fått sorte biler på skjermene deres?
Ser ikke ut som du vil fortsette med å diskutere rekkevidde på i3 vs eGolf, Karbon... Har du rett og slett slengt ut noen tall (130 og 180) i luften ??? Dette er fysikk, og de tallene er mildt sagt oppsiktsvekkende. Hvorfor ? Jo fordi vi vet at den med større batteri også er 300 kg tyngre. Like tung som Leaf, faktisk - og selv med nesten like stort batteri som Golfen, så har den ikke sjans mot i3 i det virkelige liv...

Om P-sensorene virker bedre eller dårligere etter sw-oppgradering har vel også fint lite med om de slår ut "på vei gjennom portåpningen "din"". Hadde det vært meg så hadde jeg sett på det som en forbedring, da jeg ikke ønsker at det piper på vei gjennom slike porter ... ;)

Og den svarte bilen....? Hva er det du snakker om, egentlig ? Du kan vel sikkert forklare hvor den dukker opp (hvilket display), og hvor/når...

Ok.  Golf 24,2kw 115hk, BMW 18,8kw 170hk.
Vektforskjellen gjør lite forskjell på langkjøring, da er det luftmotstand som teller.  Skulle vi testet på småkjøring hadde kanskje ting sett anderledes ut.  Jeg var ikke klar over at Golfen ikke hadde varmepumpe.  Det vil nok merkes ganske snart når tempen kryper nedover.   Nå tror jeg min kollega bestilte eGolf, så når han får bilen skal det nok bli testet mer på dette.

Nå har min sambo kjørt bilen de siste dagene, og jeg leser forventet rekkevidde er 113km.  Og da er det turer på 5 til 10km. 

P-sensor slår nå ut etter jeg har stoppet bilen, litt sent kanskje?  Tidligere startet pipingen rett etter jeg passerte portåpningen.

Grafikken har fått andre farger, og da tenkte jeg når de først skulle gjøre det at man fikk bilens farge.  Smak og behag, men jeg syns det så bedre ut før.
#11
BMW i3 / Sv: BMW i remote app
søndag 14. september 2014, klokken 20:52
Det hadde vært fint om man kunne se temperatur inne i bilen.  Det er jo ikke mulig hverken med app eller fysisk inne i bilen.
#12
BMW i3 / Sv: Erfaringer med ny software
søndag 14. september 2014, klokken 20:45
Ja, ja så var det denne sw.oppdateringen.
Parkeringssensorer slår seg på etter jeg er ferdig med å parkere, mot at det begynte å pipe rett etter fronten passerte portåpningen på garasjen tidligere.
Så lurer jeg på om alle har fått sorte biler på skjermene deres?
#13
BMW i3 / Sv: Erfaringer med ny software
søndag 14. september 2014, klokken 17:30
Sitat fra: LMOR på lørdag 13. september 2014, klokken 09:27
It's the BMW which went furthest on a full charge, in the test. Light weight helped the BMW stretch its 22 kWh battery pack for a 105-mile range.

The 24.2 kWh Golf followed with 102.5 miles, and the 24 kWh Leaf struggled on 90 miles, despite Nissan claiming the longest range in official testing--in Europe, it's rated at 123 miles, compared to the 118-mile BMW and Volkswagen.

Hvor har du funnet ut at BMW har 22kw, I3 har nemlig 18,8 kw.  Noe som gjør rekkevidde dårligere på langkjøring da forbruket er ganske likt mellom bilene.

BMW 18,8/1,47 = 12,8 mil
Golf 24 / 1,47 = 16,3 mil

Vekten på bilen har mest å si med mye start, stopp og motbakker.
#14
BMW i3 / Sv: Erfaringer med ny software
søndag 14. september 2014, klokken 15:20
Radar virker dårlig i slaps og rundkjøringer.
Og jeg har kun hatt anledning til å sammenligne med eGolf en dag.  Jeg har nå kjørt over 14000 km i3 og av alle turene mine inn og ut av Trondheim fra Orkanger er det vel en tur da jeg har opplevd at ACC ikke har koblet ut.

Det er jo blitt litt bedre fra da jeg fikk bilen.  Da hadde jeg normalt 8 til 10 utkoblinger på 45 km.  Nå er det nede i 2 til 4. Og mye mykere tilpassing.

Må kjøpe meg kamera og filme kjøringen tenker jeg.  Håpløs diskusjon.  Jeg har kjøpt en funksjon og driter om det sitter kamera, radar, laser i fronten.
#15
BMW i3 / Sv: Er du fornøyd med din i3?
søndag 14. september 2014, klokken 14:59
Sitat fra: Klykken på søndag 14. september 2014, klokken 13:09
Hva mener du med for svak motor på pusseren?

Hjulstøy kommer mye av de forbaskede runflat-dekkene BMW på død og liv skal ha. Med vinterhjul er det ganske mye bedre mener jeg å huske.

Rekkevidden stemmer jo ganske bra den? Iallefall for sommeren. Opp til kanskje 16-17mil med fin kjøring og lite ekstrautstyr på, så selgeren har ikke lurt deg.

Vidusviskeren klarer ikke dra helt ut til siden, og snur på forskjellige steder.  Alt fra 2-15 cm fra kanten.  Prøv å kjøre visker på tørr rute, noe som kan sammenlignes med litt snø.  BMW byttet faktisk motoren, men selvfølgelig var den nye eksakt like svak som den som var der fra før.  Skyldte da på sw.feil.

Rekkevidde får jeg også hvis jeg godtar å fryse og ikke kjøre over 70km/t, men det er ikke normal bruk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA