Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bosonic

#1
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: batterier i kewet buddy
fredag 13. oktober 2017, klokken 20:08
Det må ikke være Odyssey eller Chairman som også er anbefalt av https://www.buddyelectric.no/ , men husk at buddyelectric har testet det meste av batterier på markedet for å komme frem til batterier som holder lengst mulig, og gir best kost nytte forhold.
Det gjelder her som ellers, "man får hva man betaler for".

Når det er sagt så er det fullt mulig å benytte rimeligere batterier og få brukbar levetid. Alt avhenger av bruken. Kjører du fint så kan "rimeligere" batterier vare brukbart lenge.
#2
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Ombygging av Motorsykkel
onsdag 04. oktober 2017, klokken 00:00

2.17.
'High Voltage' means the classification of an electric component or circuit, if its working voltage is > 60 V and ≤ 1 500 V DC or > 30 V and ≤ 1 000 V AC root mean square (rms).


Siden spenningen er lavere enn 60V DC, så er det ikke krav til Orange kabler.
#3
Andre elektriske doninger / Sv: Batteri til elektrisk påhengsmotor
tirsdag 12. september 2017, klokken 19:21
Kikker du på innlegget til Pompel79 ser du link til motoren.
Jeg kan love deg at denne motoren ikke er "litt spe"!
7000W og 1.82kg taler sitt eget språk!

Jeg har selv sett hva en 3000W Brushless Outrunner motor kan utrette montert i en sparkesykkel, her kan du lese om den.

Det vil selvsagt alltid være en risiko forbundet med å bruke en motor i et annet oppsett enn hva den er beregnet for, men min erfaring er at dette som oftest går bra.
#4
Sitat fra: RonnyØ på tirsdag 12. september 2017, klokken 10:14

På batteriet står det: standby use 13.6-13.8v cycle use 14.5-14.9v

Tips?

Dette er leverandørens oppgitte nivåer på ladespenning: Du bruker batteriet i "cycle use" og kan lade med 14.5-14,9V ( noe som originalladeren skal ivareta)
#5
Voltmeteret fra Biltema som du linker til kan utmerket brukes til  batterimåler, men det beste er en "ekte" tankmåler for 12V batterisystemer. Batterispenningen på blybatterier varierer tilnærmet lineært fra "0% til 100%" og utgjør ca 8% spenningsdropp fra ca 11V til ca 13V.

Denne kan enkelt kobles til, og trenger ikke programmering. Mistenkelig billig; kjøp 3-4 stykker så har du reserve.

Denne er av lignende type, men er enklere å montere. (plugg and play)
I tillegg har den testbryter med automatisk avslag

Denne ser noe mer robust ut (plugg and play)

Denne må programmeres til 12V blybatteri
#6
Sitat fra: jornare på torsdag 07. september 2017, klokken 21:59
Sitat fra: bosonic på torsdag 07. september 2017, klokken 21:53
En dedikert sikringskurs til elbillading skal ikke belastes 100%, da man har maks strømtrekk over lang tid (samtidighetsfaktor=1). Maks strøm bør være minst 10% lavere enn kursens merkestrøm. Ved 32A vil dette bli ca 29A, altså er 28A "innafor", og er kun 13% lavere enn 32A.

Sikkerhetsmarginer er jo til for å få en sikker drift, og unngå at farlige situasjoner skal oppstår.

Det er jeg fullstendig enig i, og jeg forventer også at montør har dimensjonert installasjonen med sikkerhetsmargin. Men om alt salgsmateriell averterer 32A lading, bør ikke da sikringen være på f.eks 40A for å tåle 32A over tid til bilen?

Du kan ha rett i dette, men en del andre faktorer kan spille inn her, så det vil du få svar på av elektrikeren (?) 80A hovedsikring skulle tilsi at 40A til elbilkurs ikke var noe problem. Kabellengde og forlegningsmetode kan spille inn...
#7
En dedikert sikringskurs til elbillading skal ikke belastes 100%, da man har maks strømtrekk over lang tid (samtidighetsfaktor=1). Maks strøm bør være minst 10% lavere enn kursens merkestrøm. Ved 32A vil dette bli ca 29A, altså er 28A "innafor", og er kun 13% lavere enn 32A.

Sikkerhetsmarginer er jo til for å få en sikker drift, og unngå at farlige situasjoner skal oppstår.
#8
Alt det andre / Sv: Genialt stunt
torsdag 24. august 2017, klokken 00:15
 :+1:
#9
Jeg har også lurt på hvor elbil foreningen  er i denne saken. Tror tiden er perfekt nå med Ketil Solvig Olsen som samferdselsminister.
Reglene må gjøres enklest mulig, og det viktigste må være at man åpner for muligheten til å konvertere, så får heller reglene gi noen begrensinger.
Med å (kun) godkjenne Lifepo4 batteripakker som har innebygd BMS så unngår man potensielle farlige BMS systemer.
#10
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Sv: Tordenvær
mandag 31. juli 2017, klokken 23:59
Det finnes ikke noe entydig svar her. Sjansen for at du kan få ødelagt elbilen din ved overspenning forårsaket av lyn er avhengig av mange faktorer.

Disse faktorene øker risikoen:
- Linjen inn til huset er luftstrekk
- Du bor i et område med stor sannsynlighet for at lyn slår ned
- Sikringsskap mangler overspenningsvern

Det går uansett ikke an å sikre seg 100%, til det er naturen altfor lunefull.
#11
Jeg regner med at drivhuset skal plasseres slik at du også kan dra nytte av varme fra solinnstråling? Solvarmen kan lagres i sand, stein eller betongheller eks i bunn av drivhuset.
Velger du å bruke "kanalplast" til vegger og tak vil den lagrede solvarmen gi en høyere temperatur kveld og natt, da varmetapet blir mindre enn når du bruker enkel plast. Husk også å sette drivhuset på et isolerende underlag.
Et 10W solsellepanel til 300kr fra Alternativ Energi koblet direkte til  Biltema sine elektriske varmesåler (841110) og lagt under stein eller sand, vil sørge for at ytterligere varme lagres i "varmelager".  Sålene er beregnet til 3x 1,5V batterier (=4,5V) og må seriekobles før du kobler det til solpanelet. Det er noe usikkert hvor mye strøm sålene trekker, så for å være på den sikre siden vil jeg anbefale et 20W panel.
Tidlig vår kan sålene kobles til en ekstern strømkilde på 12V, fortrinnsvis med en (justerbar) termostat i serie.
#12
Hvor stort drivhus snakker du om?
#13
For å ivareta sikkerheten 100%, (båt er båt..), så bør man alltid ha et separat batteri til start. Dette kan imidlertid være lite. 20-30Ah kan være tilstrekkelig. Man må imidlertid bruke et AGM batteri her da det tar raskere lading og yter høyere startstrøm enn "alle andre" blybatterier.

Da kan du paralellkoble de to 70Ah batteriene og bruke de kun til forbruk. Har du forresten tatt en kapasitetsjekk på disse?
Det kan være lurt å også måle reelt forbruk på en "standard" tur.
Her er et alternativ
#14
Alternativ energi / fullychargedshow
søndag 16. juli 2017, klokken 01:23
Jeg regner med at de fleste av dere følger med på Roberts Youtubekanal



, etter min mening den beste infokanalen om nyheter og utviklingen på alternativ energi.

"Things are changing fast"
"It's all about batteries"
"Vehicle to grid improves battery life"
"Periodically more than 50% energy coming from wind and solar this summer in UK"
"One "App" to Access all Public charging Points"
"Tesla Power wall"

#15
Andre elektriske doninger / Sv: Konvertering av sitteklipper 2.0
fredag 09. juni 2017, klokken 22:30
Motoren du linker til minner mye om "amerikanske " 12-24V Winch motorer, og kan sammenlignes med startmotorer. De er ikke særlig effektive og er ikke beregnet for kontinuerlig drift. Prisen forteller det meste...

En motor som på mange måter direkte kan erstatte bensinmotoren du har er denne

The ME1004 is a same motor as the ME0708 but it has a double brush set to handle 200 amps continuous. This is a Permanent Magnet, Brush Type, DC Motor with Neodymium Iron Boron Magnets. The 1" shaft is similar to the shaft on most Lawn and Garden Tractor engines. This motor is perfect for an engine replacement on a Lawn and Garden tractor when converting the tractor to electric propulsion. No motor control is necessary for an engine-swap, but you will need to add a Contactor, Fuse, and 48 VDC batteries. Capable of 200 amps continuous, and 500 amps for 1 minute. The efficiency is 90%. Timed for counter-clockwise rotation (can be changed to clockwise).

Du behøver ikke bruke motorkontroller, bare en kontaktor.

Prisen er NOK 4,668.77 + ca NOK 1,130.52 i frakt.



Her er en som bruker denne motoren og som har monitorert effektforbruket



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA