Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ToWalkOrDrive

#1
Sitat fra: Lynet på mandag 30. oktober 2017, klokken 11:50
Det er litt feil å si jordingskabel, det er godsforbindelse det menes. Det er forbindelsen fra forbruker til 12V-batteriets minuspol som går via karosseriet.
Når en slik forbindelse løsner kan det bli mange rare feil.
Har ingen ting med 400V-systemet å gjøre.

Ja, de måtte visst sende bilen til et sted som kunne sveise noe nytt å feste jordingskabelen fra det elektriske i.
#2
Sitat fra: taxikusken på lørdag 28. oktober 2017, klokken 19:55
@ToWalkOrDrive- Har hatt noe lignende men da var det en jordingsfeil.

Du vant førstepremien i å finne feilen. Det var en jordingskabel som hadde løsnet...Så det var rett før at jeg hadde fått 400Volt rett gjennom kroppen...øh....sikkert ikke det, men det var i hvert fall en jordingskabel som de bare trengte å feste igjen.
#3
Sitat fra: Muffinman på lørdag 28. oktober 2017, klokken 16:31
Hvis du ikke har fått oppgradert TPMS kan det være et problem der. De gamle Baolong-systemene havarerer før eller siden og tar ned can-bussen slik at nesten ingen ting virker. Tesla oppgraderer til Continental kostnadsfritt, men har hatt mangel på delekitt slik at de i noen tilfeller er blitt nødt til å montere nytt av gammel type på biler med havari.
Mener jeg har fått byttet sensorer, men klarer ikke huske om det var på vinter- eller sommerdekkene. Blir interessant hva de finner ut.
#4
Stilig hvor mange forskjellige lånebiler en får kjørt gratis ved å eie en Tesla S 2014. Ble helt melt-down her om dagen, hvor vindusviskerene sluttet å gå, all slags deaktiveringer av traction control, abs, regen. braking, servoen sluttet å virke, så jeg måtte bruke sikkert 20kg kraft på å prøve å ratte meg ut i kanten av påkjøringsfeltet på motorveien. Fikk den ikke ut av D. Måtte ta en Power Off og starte på nytt. Fikk den deretter i P, men det andre virket fremdeles ikke. Noen opplevd det samme, og har en teori på hva som kan være gale? Og hvor lang tid reparasjon vil ta? (tror ikke Tesla har fått undersøkt ennå).

Så da er det den litt naive ufrivillig morsomme Subaru Forester jeg kjører rundt i.  Gøy å få vekslet på hva en kjører. Skulle vært sånn når en leaset bil - at en kunne levere inn bilen og si:denne måneden tar jeg Mini Morris S f.eks., og at evt. prisen ble justert opp eller ned etter om en brukte dyrere klasse bil eller billigere.
#5
Model S / Sv: Er du gått lei?
onsdag 25. oktober 2017, klokken 14:04
Sitat fra: hgs på mandag 23. oktober 2017, klokken 23:09
Sitat fra: cairnz på mandag 23. oktober 2017, klokken 19:03
Har egentlig gått lei av all diskusjonen som alle og alt skal synse noe om. Men etter 230.000km er jeg langt fra lei bilen. Kanskje jeg er en av få som har vært skånet for det seriøse trøbbelet...

Støtter den. Vi har selv passert 147000 nå, og ironisk nok er vi stadig sjeldnere innom verkstedet. Virker som om mye av barnesykdommene har blitt fikset også på de eldre bilene. Eneste som bekymrer litt er uvisse rundt reparasjonskostnader når bilen er ute av reklamasjonsfristen, ellers ser jeg ingen grunn til ikke å beholde den lenge. Selv om de nye modellene er betydelig forbedret synes jeg de gamle står seg godt.

Så, hvis du har kjørt 147.000 så er du vel over i Betal-perioden for en stund siden? Jeg fikk forøvrig en mail i vår som sa at de til sommeren skulle begynne å tilby forlengede garantier, men har ikke hørt noe mer. Noen som har fått tilbud på det? Hva er i så fall pris / vilkår? Noen som har måttet betale for reparasjonene? Erfaringer?
#6
Model S / Sv: Supercharg - hvor lang tid?
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 17:55
I tillegg er det vel og sånn at to ladere deler en totalkapasitet på 120 kW, eller hva det er, og at han som plugger i først får maks mens nummer to får resten. Sånn er det i hvert fall på Lyngdal.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med plass til barnevogn
lørdag 21. oktober 2017, klokken 18:38
Sitat fra: knut3448 på lørdag 21. oktober 2017, klokken 14:51
Jeg oppfatter det slik at Leaf har best bagasjeplass i sin kategori, selv om oppgitt antall liter indikerer at Ampera-e er større.

Om du ikke vil ha Model X , så er det jo god plass i Model S til 615k .

Ja, utrolig mye plass i Model S. Er vel 900 liter inkludert bagasjerommet foran... Er jo 350 liter mer en romslige stasjonsvogner.
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Hytte på fjellet uten lading.
torsdag 19. oktober 2017, klokken 20:29
Uansett finnes det enkle løsninger - er vel bare å sette på et litt isolert biltrekk og ta på kupe-varmen med appen en liten time nå og da. Da går nok tempen varmere enn 30 kalde :-).
Sånn  ellers så har jeg aldri sett noen som har hatt problemer med Tesla og sterk kulde.
Har hatt mye problemer med Teslaen men ingen pga kulde, og nå er de andre barnesykdommene og historie kan det virke som. Se linkene under med bla videoer.

https://m.dancovershop.com/no/product/bil-dekke/bilpresenning-premium-plus-47x166x127mm-graa.aspx

https://www.quora.com/How-well-do-Tesla-cars-drive-in-ice-and-snow-The-Norwegian-winter-is-causing-plenty-of-trouble-for-Tesla-Model-S-owners-in-the-country-as-the-cold-is-playing-havoc-with-the-cars-ability-to-charge
#9
Model S / Sv: Er du gått lei?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:26
Når en har hatt samme bil i flere år er det godt med en forandring. Du har på en måte blitt ett med bilen, og merker ikke at du kjører. Hadden en Subaru Forester med 150hk boxer-bensin-automat i 8 dager, etter at 2014-model S Teslaen ble rygget på, og ble veldig positivt overrasket over hvor mye jeg koste meg i Subaruen. Var ganske håpløs å kjøre i kø med (siden den nykket og herjet på i rundt 20km/t), men utenom det var det nok mest det at den var annerledes. Ser de og selges med 224 hk....aksellerasjonen føltes veldig treg ut, men kan være pga den CVT-aktige automatkassen, og at en sitter så høyt. Den overraskende stille på motorveien. Og veldig greit at den var sikker 25cm smalere både på veien og ved parkering, og at en satt høyt....merker at en har rundet 40....
Poenget er at hvis du har råd til en sånn Merce så skjønner jeg veldig godt at du har lyst på noe nytt, og det er et tegn på at du er bilinteressert. Når andre bare venter på alt mulig av autopilot tør jeg påstå at hvis de skal bruke dette til vanlig så er de ikke mer bilinteressert enn andre...er noe eget å ratte en god bil selv uten at alt piper og svinger for deg...
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Trenger man Tesla X?
onsdag 18. oktober 2017, klokken 23:38
Ser at Volvo XC90 T8 koster fra 940.000. Og så må du betale ekstra for metallic lakk....og ekstra for minne på el-sete....syyykt... men flott bil...så Tesla X er nok konkurransedyktig ennå, men synd de begynner å spre usikkerhet rundt avgiftene....ingen vet hva de foreslår i 2019 når de nå har åpnet avgiftsesken. De første mobiltelefonene var og ganske store og tunge. En trengte ikke avgifter for å få de små og nette. Det samme gjelder for elbiler - en trenger bare beinhard konkurranse - kappløp mot bedre og lettere batterier for å få kjappere og bedre biler. Avgifter bremser utviklingen.
#11
Selgeren kan sikte seg inn mot å selge til konkurrerende elbil-produsenter. Og de kan betale hva som helst for å få den fort. For å kopiere gode ideer....som det står:

There are plenty of other people who would be interested in an early Model 3 and willing to pay.

Other automakers have been known to try to purchase early vehicles from their competitors in order to benchmark or reverse-engineer them. Tesla has been the target of that with its last few vehicles.

Audi bought an early Model X to bring to Europe ahead of the European launch.They didn't know that European Tesla vehicles don't have the same plugs as North American vehicles, which led to them being hilariously stuck at a Supercharger station in Germany.

Ford also reportedly paid a ~$55,000 premium to own an early Founders series Tesla Model X.

If this Model 3 sells for its asking price, I wouldn't be surprised if it ends up at a competitor.


#12
Tesla / Sv: Tesla-avgift fra 2018
torsdag 12. oktober 2017, klokken 06:53
For Model X så er halve avgiften på 70000 en falkevinge-avgift ettersom de dørene får bilen til å veie minst 100 kg mer enn de ville med vanlige dører. Får håpe de kommer med Model X mrd vanlige dører, evt Model S med krok, og gjerne litt høyere. Kanskje de må skynde seg med Model Y og gjerne lage den litt større enn planlagt :-) For Norge :-)
Det har jo vært en del forskningsrapporter som mener å se en sammenheng mellom økt vekt og mer svevestøv, så det er sikkert derfor de gjør det med avgiftene.

https://www.tu.no/artikler/mener-elbiler-er-like-ille-for-luftkvaliteten-som-fossilbiler/347209
#13
Hyundai KONA / Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
onsdag 11. oktober 2017, klokken 21:01
Sitat fra: Jakal på onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:47
Jeg er jo en enkel trønder som ikke helt forstår hva det unevnelige er og hvorfor det er unevnelig, men så dum er jeg ikke at jeg avslører min uvitenhet ved å spørre her på forumet. En gang struts alltid struts.

Men Rolf G: Er Kona´en virkelig et steg opp fra Ioniq? Ja, den får (foreløpig) bedre rekkevidde enn Ioniq´en. Men (selv om det er prematurt) vil ikke Ioniq ha et vel så stort indre volum for passasjerer og baggasje? Og finishen synes å være relativt lik i de to modellene. Blir det ikke litt kannibalisme for Hyundai når Kona kommer på markedet, selvsagt avhengig av ev prisforskjell...
Det virker som du har et godt poeng der. Ufattelig at de ikke  kan dra på med en SUV på ca 4,70 (størrelse Skoda Kodiaq). Men Ionic har en form det ikke selges mye av i Norge (sedan-ish), så de håper vel på at de tar markedsandeler med denne Kona-SUV/crossover-ish type bil, hvor 40 år gamle damer og menn kan sette seg rett inn i uten å lage mrfff-lyder...
#14
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 16:23
Utrolig kult at de bare shopper 50 Teslaer til Uber / taxi- virksomhet i Dubai. Og så kan folk bestille på Uber app. Vet ikke helt hva det innebærer...regner med de har sjåfører...

https://insideevs.com/uberone-50-tesla-taxis-dubai/
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Ioniq VS Tesla model S
torsdag 05. oktober 2017, klokken 17:22
...du kan jo og gå for en brukt Tesla 85S til 450.000 som har 36000 km på telleren og dermed 64000km igjen før garantien går ut i mars 2019...og så selge rett før det....  https://www.finn.no/104949153
Er helt glimrende til lengre turer

PS: jeg kjenner ikke til han som selger, men har en ganske lik.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA