Det kan være greit å avklare noen detaljer. Hvor langt har bilen gått? Hvilken årsmodell? Fungerer de 10 delstreken (Dersom det er touch display: grønne, orange og rød) på displayet? Og en viktig ting. Hvordan lader du? Lar du ladingen stå på hele tiden eller kobler den fra på et tidspunkt? At denne "k" kommer frem i display er en indikasjon på at en eller flere celler har for lav spenning. Det trenger ikke nødvendigvis være feil med cellene, men kan også indikere at synkroniseringen av cellene, altså at de spenningsmessig blir balansert etter lading, ikke skjer. Tazzari angir i sin manual at for at de to hoved batteripakkene skal vedlikeholdes best mulig, trenger de å synkroniseres. Dette er en prosess som skjer automatisk når hovedladingen er slutt, og at ladingen får stå på noen timer ekstra. I denne synkroniseringsprosessen vil BMS justere cellene så de er mest mulig jevne i spenning. Å scanne batteriene kan gjøres, men det trenges et PC program og en tilkoblingsboks m/ kabel for dette. Dette selger Tazzari nå for ca 100 EUR + frakt. Jeg har selv en 2012 modell som er gått 16 000 km og har anskaffet denne batteriscanningspakken for ikke å være avhengig av andre for å holde kontroll med battericellene. Noe man også gjøre er å benytte et Wattmeter ( som man kjøper billig på Biltema) for å se hvor mange watt ladeprosessen trekker og hvor mye den går ned til når ladingen er over. Tommelfinger regelen er at hver 10 km krever 1 time lading, og hver delstrek på display gir ca 10 km ( avhengig av temperatur, sommer-vinter) og hvordan man kjører. Om du kommer med litt info om hvordan du lader kan det være avklarende.