Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RonnyR

#1
Lading / Sv: Kan 6,6 kw lader brukes på 32A 1 fas industrikontakt?
torsdag 20. november 2014, klokken 15:05
Sitat fra: bjoris på onsdag 19. november 2014, klokken 13:35
Det er ikke så enkelt som på Tesla at du bare får en overgang, dvs at ladekladden til Nissan ikke klarer 32A.

Jeg skjønner jo litt mer av hvorfor de ikke anbefaler 6,6 kw lader, her MÅ du på ett type 2 utttak, og du kan jo ikke bruke det på alle type 2 stasjoner en gang, alle med fast kabel (som i Etne f.eks har jo fast kabel og ikke noe sted for å putte i din egen kabel såvidt jeg vet iallefall...). Ok, lærer noe nytt hele tiden!

Jo det er like enkelt som Tesla.
Dette er gjort flere ganger av folk på forumet før. Dvs de har bygd/skaffet seg en stasjon slik at man kan sette korrekt last for å unngå at du tar sikringen (Dette er standard elektrokunnskap å gjelder alle el kladder)
Deretter har de skaffet en overgang.

Dvs du tar største standarden altså 32A, og lager overganger ned ifra den. Dvs ned til 16A (Vanlig stikk kontakt)
Så da har du en ladekladd som støtter alt. (Problemet her er at du går løs på alt av forskrifter angående ledertverrsnitt og sikringer osv)

Forskjellen er vell sikkert at Tesla er flinkere til å tvinge inn standarder enn Nissan og de andre gutta, så de har sikkert skjønt det at brukerne vil ha overganger med en gang om det er det du sier. Men f.eks i Leaf må du skaffe dette selv (det finnes nettbutikker i Norge med alt dette).

Hovedgrunnen til at de ikke anbefaler 6.6kW er uvitenhet hos selgere og at de høyst sannsynlig har 3.3kW biler på lager som de gjerne vil bli kvitt isteden for 1 måneds bestillingskø ifra Nissan fabrikken ikke noe annet.

#2
Vært inn med tekna 2014 (mai) selv nå, hørte klikke lyder også.

Det var to lyder fikk jeg høre ifra Witro bil. Ene var stramming av noe drivaksel det andre var at overgangen ifra motor til drivaksel var slakk(Eller noe i den duren, ble forklart veldig enkelt), slik at motor måtte byttes(!). Her blir jeg kalt inn når de har fått bestilt opp deler, imellomtiden kjører jeg leafen.
#3
Lading / Sv: Leaf lader ikke
tirsdag 29. juli 2014, klokken 13:38
Sitat fra: chaos på mandag 28. juli 2014, klokken 14:43
Jeg leverte bilen i dag tidlig og nå fikk jeg nettopp telefon fra forhandler og det viser seg at laderen kan være gåen... Dem får ikke slettet feilkoden(e)  :o

Ifølge forhandel har dem ikke fått inn biler med dette problemet før.

Om lader må byttes er kanskje dette en mulighet til å sette inn en 6.6kw lader mot et pristilegg? Men om jeg kjenner Nissan rett så gjør dem nok ikke det uten videre ::)

Blir overrasket om du får byttet til 6.6kW lader i og med at de argumenterer selv at dette gjøres under produksjon og ikke kan (offisielt) ettermonteres.
#4
Rolig og økonomiskt ja:)
#5
Kjørte idag med Tekna 2014, med ca 150-200kg last (2 personer + 1 barn + masse bagasje)
ifra Flatåsen Tr.heim til Todalen.
Hurtigladet 72->95% på orkanger hurtiglader-> 20% igjen i todalen.

dvs det hadde holdt med par prosent ekstra for å kjøre hele ruten uten lading :)
#6
Sitat fra: HoeggenEL på mandag 21. juli 2014, klokken 13:50
Jeg hadde følgende kjøretur, som fersk elbilsjåfør, i begynnelsen av april
Første langkjøring på ny Nissan Leaf Acenta 2014;

Strekning: Trondheim - Rindal
Trafikk: 12-15 min køkjøring ut av byen, ellers fin flyt.
Distanse: 103,3km
Bar og tørr asfalt. +5 til +7 grader.
Blandet veikvalitet og hastighet. E6, E39, Rv65, Fv341
Kjøremodus: D med ECO-mode aktiv. Mye bruk av cruise-controll.

Startet med 100% batteri og forvarmet bil, ankom med 22% (estimert 32km) tilgode. Turen var på piggfrie vinterdekk, med en del stigning på slutten inn i Romundstadbygda i Rindal.

Surnadal er nok innefor rekkevidde, både vår, sommer, høst og mild vinter.

Kjempe nyttig informasjon, tusen takk!
#7
Sitat fra: Leon på mandag 21. juli 2014, klokken 12:53
Fleksiladeren i Surnadal ble tydeligvis åpnet forrige uke: http://gronnkontakt.no/ladestasjonene-pa-valsoya-og-i-surnadal-er-na-apnet.

Hurtigladekartet trenger tydeligvis en oppdatering.

Bra funn!, tusen takk !
#8
Sitat fra: tomrh på mandag 21. juli 2014, klokken 11:42
Sitat fra: RonnyR på mandag 21. juli 2014, klokken 11:40
Sitat fra: tomrh på mandag 21. juli 2014, klokken 11:38
Er det denne dere omtaler som "fleksiladeren"? http://www.driva.no/_incoming/article9395483.ece
Er den kommet i drift altså?

Var den jeg tenkte på ja, den er kanskje ikke i drift enda? Gikk ut ifra det.
Antatt klar i august 2014 iflg hurtigladekartet. Ville ikke satset på det om du ikke vet mer enn oss andre. Ta en telefon til Amfi Surnadal og sjekke status?

Er nok tryggere å ta orkanger laderen :)
#9
Sitat fra: tomrh på mandag 21. juli 2014, klokken 11:38
Er det denne dere omtaler som "fleksiladeren"? http://www.driva.no/_incoming/article9395483.ece
Er den kommet i drift altså?

Var den jeg tenkte på ja, den er kanskje ikke i drift enda? Gikk ut ifra det.

#10
Sitat fra: Mippen på mandag 21. juli 2014, klokken 11:28
Hvis du har dobbeltlader og 32a ladekabel kan du lade den opp på ca 4 timer på fleksiladeren. På en vanlig hurtiglader trenger du ikke ladekabel da den er innebygget i ladestasjonen. På fleksiladeren lader man med det ladeutstyret man har i bilen. På hurtiglader lader du ca til 80 på 20-30 min.

Ja men da må man vell ha en overgang ifra type2 til type1 kabel til 2000,- vell?
#11
Taktikken min blir å lade på orkanger 20 min på hurtiglader for så å lade overnatten i Todalen. det skal gå greit i følge jurrasictest osv.

Ronny.
#12
Ja planen er bare en vei, det er lade muligheter i hus i surnadal og det blir overnatting.
Dette er en leaf med dobbellader, men det jeg lurer da på er om den fleksiladeren støtter J1772 eller om man må da ha en overgang til (type2)menneskes eller lignende.
Har googlet fleksiladeren men det er veldig vanskelig å finne informasjon, samt ladestasjoner.no har enda ikke fått opp denne ladestasjonen såvidt jeg vet
#13
Noen som har erfaring med Leaf til Surnadal ifra Trondheim?

Gjerne kom med innspill.
Fleksilader = Hurtiglader regner jeg med dvs man trenger ingen tillegskabel for å lade på fleksiladeren i surnadal?

Ronny.
#14
Nå er det ikke unormalt å montere ip44 stikk ute på denne måten husk det, så det går nok fint å ha installasjonen slik til denne bruken, men det er alltids kjekt å kunne gjøre det helt optimalt.
#15
Hey ja takk for gode innspill, blir nok å justere installasjonen litt bedre fremover.

Mindvirus: du sier at pistolen ikke kan ligge i snø? Mente du kanskje kabel her? visst ikke så vil pistolen sitte i hylsen på veggen som er tett, man bør naturligvis tenke på vinteren, regn og fukt her, kanskje vurdere dreneringshull i bunn av hylsen. Visst ikke så er jeg veldig komfortabel med kablene som er brukt vil ha null problem med å holde ut all slags vær og temperatur til denne bruken.
Med tanke på membran på 3fase stikken så er jeg helt enig i at det ikke er helt optimalt her men det var det jeg hadde tilgjengelig. Eventuelt kunne man vurdert en PG nippel her ja samt jeg skal prøve borre dreneringshull i bunn som jeg hadde glemt å tenkt på(holder kanskje å ha silikon i topp som du sier).

Emil: tak kommer så fort jeg får tid til å fikse det.

Godt å få innspill så det er mulig å forbedre.
I verstefall om det blir fukt så slår jordfeilbryteren inn og EVSE stasjonen skal også overvåke jordfeil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA