Sitat fra: bjoris på onsdag 19. november 2014, klokken 13:35
Det er ikke så enkelt som på Tesla at du bare får en overgang, dvs at ladekladden til Nissan ikke klarer 32A.
Jeg skjønner jo litt mer av hvorfor de ikke anbefaler 6,6 kw lader, her MÅ du på ett type 2 utttak, og du kan jo ikke bruke det på alle type 2 stasjoner en gang, alle med fast kabel (som i Etne f.eks har jo fast kabel og ikke noe sted for å putte i din egen kabel såvidt jeg vet iallefall...). Ok, lærer noe nytt hele tiden!
Jo det er like enkelt som Tesla.
Dette er gjort flere ganger av folk på forumet før. Dvs de har bygd/skaffet seg en stasjon slik at man kan sette korrekt last for å unngå at du tar sikringen (Dette er standard elektrokunnskap å gjelder alle el kladder)
Deretter har de skaffet en overgang.
Dvs du tar største standarden altså 32A, og lager overganger ned ifra den. Dvs ned til 16A (Vanlig stikk kontakt)
Så da har du en ladekladd som støtter alt. (Problemet her er at du går løs på alt av forskrifter angående ledertverrsnitt og sikringer osv)
Forskjellen er vell sikkert at Tesla er flinkere til å tvinge inn standarder enn Nissan og de andre gutta, så de har sikkert skjønt det at brukerne vil ha overganger med en gang om det er det du sier. Men f.eks i Leaf må du skaffe dette selv (det finnes nettbutikker i Norge med alt dette).
Hovedgrunnen til at de ikke anbefaler 6.6kW er uvitenhet hos selgere og at de høyst sannsynlig har 3.3kW biler på lager som de gjerne vil bli kvitt isteden for 1 måneds bestillingskø ifra Nissan fabrikken ikke noe annet.