Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - olav69

#1
Model S / Sv: Europeisk Supercharger Rally
onsdag 01. juli 2015, klokken 13:59
European Supercharger Rally

Opprettet en Facebook gruppe for de som skal være med på European Supercharger Rally.
https://www.facebook.com/groups/970079733031825/
#2
Model S / Sv: Klikkelyd fra vindusviskerne
tirsdag 02. juni 2015, klokken 15:49
Sitat fra: Voll1 på tirsdag 02. juni 2015, klokken 15:31
Mine vindusviskere har også begynt å klikke før de snur. Det kommer to klikk akkurat som fra et rele. Dette må ikke forveksles med den lyden som kommer når gamle viskerblad brekker rundt ved vending oppe/nede. Er det flere som har opplevd at dette er forårsaket av "løs brakett"? Altså en konstruksjonsfeil.

Hos meg var det nedre del av viskerarmen som subber i undersiden av panseret. Om du parkerer viskerne i service modus vil du kunne se om den sorte lakken på viskerarmen er slitt bort.
#3
Lading av Tesla / Sv: CHAdeMO-adapter for Europa
onsdag 06. mai 2015, klokken 23:29
Sitat fra: RaBalder på onsdag 06. mai 2015, klokken 15:03
Sitat fra: Sandvika på onsdag 06. mai 2015, klokken 14:09
Fikk ikke kjøpt da de hadde stanset salget for en periode. De ville se an erfaringene før de gikk videre. Mellom linjene forsto jeg det slik at de var redd for dårlig stemning om Teslaene drev å "ødela" masse ladestasjoner som ikke tålte å belastningen av å lade så store batterier.
Det håper jeg er en kortvarig fix.

Underlig at det er Tesla og chademo adapteren som får skylda når chademo-stasjoner kjører seg selv til døde for å levere den energien dem skal kunne levere.

Med litt fornuftig hardware i ladestasjonen så burde den kunne oppdage at ting er iferd med å smelte ned. Også gjort noe annet enn å feile.

  • Få startet noen grove vifter som kjøler ned greiene
  • Redusere ladeeffekten
  • Stoppe alt og ta en pause. Men en forklarende tekst i displayet

DBT (http://www.dbtcev.fr/en/) som leverer hurtigladeren, som Nissan setter opp over hele europa, burde jo pålegges å fikse problemet med varmgang i ladestasjonene de leverer.

Greit nok at Nissan kanskje gir blanke i at Tesla ikke kan benytte ladestasjonen deres. Hva skjer når Nissan leverer en "Leaf 2" med dobbel batterikapasitet, og som derfor belaster hurtigladestasjonen med høy effekt over dobbelt så lang tid som dagens Leaf.
#4
Lading av Tesla / Sv: CHAdeMO-adapter for Europa
mandag 20. april 2015, klokken 20:02
Sitat fra: jkirkebo på mandag 20. april 2015, klokken 14:16
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 20. april 2015, klokken 09:59
De jeg kommer på i farta som også bare har chademo er Hokksund og Kongsberg i området.
Har også sett mange flere steder hvor det bare er chademo og ikke noe 22kw ac. Så i område hvor jeg kjører mest har jeg ikke bruk for Type 2 kabelen. Har hatt bilen snart 1 måned og er ganske sikker på at om 1 år så ligger enda type2 kabelen pakket inn i plasten :)

Det kommer nok an på hvor du kjører. Jeg har ladet på 22kW en drøss plasser der det ikke finnes CHAdeMO i mils omkrets (ihvertfall ikke da). Jeg kan i fleng nevne Eide, Fauske, Tromsø, Alta og Strømstad ihvertfall.

Tror det er CHAdeMO i Tromsø...
#5
Lading av Tesla / Sv: CHAdeMO-adapter for Europa
mandag 20. april 2015, klokken 20:00
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. april 2015, klokken 11:05
Sitat fra: olav69 på fredag 17. april 2015, klokken 22:45
Hentet CHADEMO adapteret mitt i dag. Testet på 3 ladere uten å komme høyere enn 24kW ved 20% SOC. Ved McDonalds på Frogner kom en Leaf og ville lade. Når han koblet til fikk han 44kW. Ladestasjonen hadde  et "vindu" på baksiden der vi kunne lese av hvor mange kW ladestasjonen trakk fra nettet. Når Teslan viste 24kW viste displayet i vinduet 27kW. Hvorfor leverer stasjonen så mye mindre til Teslan? 24kW er jo nærmest meningsløst sett i forhold til en vanlig 22kW stasjon. 2,50 kr/min for CHADEMO, mens det for 22kW laderen er 1 kr/min.

McDonalds, det er vel Fortum og DBT-lader fra Nissan? Så vidt jeg skjønner tåler ikke disse full effekt i noe særlig tid og derfor justerer adapteret ned effekten slik at laderen skal overleve. Det ble ihvertfall rapportert om dette fra en bruker i England. Prøv en lader fra en annen fabrikant, som f.eks ABB?

Da har jeg vært rundt å testet noe annet en DBT laderne til Fordumt (Fortum).

Statoilstasjonen på Økern har 2 stasjoner, hvor en av de kun har CHADEMO. Dette stasjonen er laget av SBTE Power (Le Mans) og gir 47kW ved lading av Tesla.

CHADEMO ladestasjon hos ABB i Ole Deviks vei gir 46kW.

Så enten har Fortum (og Nissan) fått lagt inn en begrensning på DBT stasjonene sine eller så har Tesla lagt inn en begrensning. Kan det virkelig være nødvendig å begrense effekten fra 44kW (som Leaf fikk) til 27kW som jeg fikk med Tesla? 
#6
Lading av Tesla / Sv: CHAdeMO-adapter for Europa
fredag 17. april 2015, klokken 22:45
Hentet CHADEMO adapteret mitt i dag. Testet på 3 ladere uten å komme høyere enn 24kW ved 20% SOC. Ved McDonalds på Frogner kom en Leaf og ville lade. Når han koblet til fikk han 44kW. Ladestasjonen hadde  et "vindu" på baksiden der vi kunne lese av hvor mange kW ladestasjonen trakk fra nettet. Når Teslan viste 24kW viste displayet i vinduet 27kW. Hvorfor leverer stasjonen så mye mindre til Teslan? 24kW er jo nærmest meningsløst sett i forhold til en vanlig 22kW stasjon. 2,50 kr/min for CHADEMO, mens det for 22kW laderen er 1 kr/min.

On CHADEMO laderen leverer 24kW i en time så er kostnaden for disse kW timene 150 kr, som utgjør 6.25 kr / kW.
#7
Model S / Sv: Drive unit failure
søndag 23. november 2014, klokken 23:46
Sitat fra: laumb på torsdag 20. november 2014, klokken 11:15
Mer informasjon om denne saken i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17944.0.html
og på tocn.no

Jeg siterer Elon direkte:
"... the spline that connects the motor to the gearbox is subject to being stripped if insufficient grease was applied during manufacturing."

Jeg kjøper ikke forklaringen med manglende grease... I en slik spline kobling er det jo ikke noe som skal "bevege" seg. Eneste årsak til å sette dette inn med grease er jo å forhindre at spline koblingen setter seg fast og dermed gjør det vanskelig å separere motor fra girkassen.

Det jo en en "spline" kobling som benyttes i de fleste biler i sammenkobligen mellom motor og girkasse, så det burde jo være en meget trygg og ferdig utprøvd metode.





Om det stemmer at det er spline på akslingen som blir utslitt, så må jo dette være en feil med legering og/eller dimensjonene på aksling.

Om Tesla har undervurdert kreftene og bommet på dimensjonering av delene i DU så synes det er betenkelig at Tesla finner det riktig å begrense kreftene som motoren genererer (for å forsøke å redusere antall DU havari) uten å informere oss om hva de gjør.

Er dette en permanent endring eller er det bare en midlertidig løsning i påvente av DU bytte?
#9
Monterte i dag tidlig defa vifte som beskrevet på denne tråden
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4061.30.html

Får å komme til inne i hjulbuen løsnet jeg 6 plugger som fester innerskjermen slik at den kunne brettes til siden.

Ser at man da relativt enkelt kan få tilgang til 230V ledningene som går til bilen innebygde lader. Fikk veldig lyst til å koble meg innpå her for å hente 230V til defa viften.

Er det noen som vet om det fortsatt er 230V tilgjengelig etter at bilen avslutter ladning av batteriet? Eller er det slik at "kladden" på ledningen slår av 230V?
#10
Sitat fra: Lynvingen på onsdag 22. oktober 2014, klokken 13:33
...og dette må altså gjøres hver gang man setter i stikkontakten? om man ønsker permanent 14a, er det mulig å teipe/lime på en magnet på et punkt på veggkontakten som påviselig fungerer?

En slik

http://www.clasohlson.com/no/Neodym-magnet/31-566

liggende oppå veggkontakten gjør susen. Bruker den sjelden, men greit å ha muligheten når behovet er der.
#11
Lading av Tesla / Sv: Langtur Kiel - Antwerpen t/r februar 2015
onsdag 22. oktober 2014, klokken 14:20
Sitat fra: OddB på onsdag 22. oktober 2014, klokken 08:50
Personlig ville jeg nok ha stopper og ladet. Det er ikke lurt å tyne  marginene  for  mye, litt veitrøbbel og regn så står du der. ..

Vi shoppet på Waterfront Bremen og der har de en 22kW ladestolpe man åpner med et kort fra swb. (Jeg fikk låne swb kortet av et annet medlem her på forumet, men sikkert noen her på forumet som vet hvordan du skaffer deg et slikt kort).

https://www.google.no/maps/place/53%C2%B006'39.3%22N+8%C2%B045'02.9%22E/@53.110914,8.750797,130m/data=!3m2!1e3!4b1!4m2!3m1!1s0x0:0x0

Etter Bremen kjørte vi til Emsbüren. Der ladet vi slik at vi skulle ha god margin for å komme oss til Oosterhout i Nederland. Når vi forlot Emsbüren kjørete vi inn på motorveien i feil retning, som resulterte en 40 km strafferunde. Når vi skulle ta av mot Oosterhout var veien vi skulle inn på stengt i begge retninger. Omkjøringen for å komme til SC var i overkant av 70 km og batteriet viste 32 km.

Rådførte meg med Tesla i Nederland og ble enig om å forsøke å finne en lader ved bruk av http://chargemap.com/. Etter 2 timers resultatløs leting (fant mange ladepunkt, men alle krevde RFID kort), viste batteriet 2km. Ble da oppringt av Tesla som sendte ut en bil som "tauet" oss til SC i Oosterhout.

Hadde jeg ikke bommet med påkjøringen i Emsbüren hadde dette gått helt fint, så ja litt veitrøbbel kan fort velte lasset.
#12
Model S / Sv: Timer på varmeapparat!
onsdag 15. oktober 2014, klokken 23:46
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 15. oktober 2014, klokken 23:27
Sitat fra: Leif1 på onsdag 15. oktober 2014, klokken 22:04
Med denne bilen er det nå smått utrolig at det ikke finnes muligheter for å kunne sette dette med timer. Nå må de skjerpe seg litt og levere. Og ikke bare autopilot.

Enig. Det er en masse små "selvfølgeligheter" som dessverre mangler. F.eks en ordentlig kjørecomputerfunksjon, med snitthastighet og tidsforbruk. Eller shuffle-funksjon når man spiller fra USB-minne. Osv.

Jeg tror Tesla har lært av tabben til Bob Beamon :-)

En del av den nye funksjonaliteten vi ønsker oss er relativt enkelt og lite ressurskrevende å implementere, men for å kunne holde ord og levere en bil som bare blir bedre og bedre gir de oss bare litt ny funksjonalitet om gangen :-)
#13
Lading av Tesla / Sv: CHAdeMO-adapter for Europa
lørdag 11. oktober 2014, klokken 17:03
Sitat fra: sven erik på lørdag 11. oktober 2014, klokken 01:00
dette er jo for usa  vi må ha for evropa  er annen kobling på bilen

I know..

Men for noen dager siden var prisen $1000
#14
Lading av Tesla / Sv: CHAdeMO-adapter for Europa
fredag 10. oktober 2014, klokken 21:33
Ta en titt på http://shop.teslamotors.com/products/chademo-adapter

Har Tesla droppet prisen på adapteret?


CHAdeMO Adapter

$ 450.00

Coming Soon

Take advantage of CHAdeMO's network of 50 kW charging stations by enabling onboard hardware and purchasing an external adapter. CHAdeMO stations charge at the rate of approximately 150 miles of range per hour of charge with locations primarily in the Pacific Northwest.
#15
Sliter litt med å komme forbi Hamburg siden SC'n der stenger kl 14 på lørdag....
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA