Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - torkri

#1
Elbiler i media / Sv: Elbil på lading tok fyr
torsdag 27. november 2014, klokken 14:39
Her bør vel produsentene ha interesse av å finne ut hvilken modell det var, og hva som var årsaken.
#2
GOM / Sv: Forbruk pr. mil...?
mandag 28. april 2014, klokken 09:00
Dette er vel og merke med kald bil. Og jeg mener å kunne se at med rundt 50 % igjen på batteriet så er rekkevidden lenger pr. %.
#3
GOM / Sv: Forbruk pr. mil...?
mandag 28. april 2014, klokken 08:37
Vi snakker 10 % (!) pr. "norske" mil.
Desimaler er no dritt  :)
#4
GOM / Sv: Forbruk pr. mil...?
mandag 28. april 2014, klokken 08:27
Tenkte det kanskje kunne være interessant å høre forbruket i % pr. mil også. Sikkert store variasjoner der og, etter temperatur o.s.v.
Jeg kjører en forholdsvis flat strekning t/r jobb. Her i nord har vi ikke hatt sommertemperaturer slik som i sør (men det kommer :-). Med ac og bittelitt "heat", D, passiv kjøring, mesteparten i fartsgrensa (80-90 på speedometeret) ser jeg at jeg bruker ca. 1 % på mila. Litt mer på vått føre. 80 % som utgangspunkt.
Høres dette normalt ut?
#5
Carwing / Sv: You + Nissan og ruteplanlegger
onsdag 09. april 2014, klokken 14:06
Det er jo bare helt fantastisk  ;D
Anbefaler flere å pepre kundeservice med dette. Kanskje, kanskje de gjør noe med det etter hvert.
#6
Carwing / Sv: You + Nissan og ruteplanlegger
onsdag 09. april 2014, klokken 09:03
Flere som har liknende erfaringer med ruteplanleggeren (ref. trådstarters og undertegnedes tidligere innlegg)?.
Lurer bl.a. på hvordan den fungerer i mere sentrale strøk / byer lenger sør i landet. Lager den logiske ruteforslag i forhold til enkleste vei, korteste vei, rakeste vei o.s.v....?
#7
Carwing / Sv: Carwings "på nett"?
fredag 04. april 2014, klokken 08:20
Da ser det altså ut til å være samme problem i dag; ikke kontakt med Carwings. Stemmer det for flere enn meg?
Jeg stilte inn forvarming via app i går kveld og den startet som planlagt i dag. Men det oppnås ikke kontakt med bilen nå i morgentimene for oppdatering på Carwings.
#8
Alt det andre / Rabatt på strøm...?
torsdag 03. april 2014, klokken 20:00
Noen som kjenner til om det finnes strømleverandører som gir rabatt til kunder som eier elbil?
#9
Carwing / Sv: Carwings "på nett"?
torsdag 03. april 2014, klokken 11:05
Ser ut til å virke nå.
#10
Carwing / Sv: Carwings "på nett"?
torsdag 03. april 2014, klokken 08:45
Samme her. Og da tenker jeg at det problemet har man vel ikke dersom forvarmingen er stilt inn via planleggeren i bilen.... Eller...?
#11
Carwing / Carwings "på nett"?
torsdag 03. april 2014, klokken 08:24
Er Carwings "på nett" i dag? Får ikke oppdatering på hverken pc eller app.
#12
Lading / Sv: Behov for å starte lading og forvarming samtidig?!
onsdag 02. april 2014, klokken 15:20
Sitat fra: frankols på onsdag 02. april 2014, klokken 14:49
Sitat fra: olemorten76 på onsdag 02. april 2014, klokken 14:17
Sitat fra: torkri på onsdag 02. april 2014, klokken 13:47
Det er flere tråder om dette emnet. Tillater meg å bruke denne.

Jeg skjønner ikke helt hva som er "korrekt". Kan noen oppsummere?

Bilen står tilkoblet strøm om natta via en vanlig skjøteledning til huset. Lading er innstilt på 80 %.
Denne ladingen er ferdig i løpet av natta, dvs. flere timer før jeg skal bruke bilen. Den er selvsagt tilkoblet helt til jeg skal bruke den.
Kan jeg starte forvarming via app uten at dette trekker strøm fra batteriet?
I prinsippet vil man nok oppleve at batteriet reduseres noe til det varmen som er innstilt nåes og den "går over" til vedlikeholdsvarming. Dette er avhengig av hva slags lader man har. Om det er veldig kalt ute opplever jeg med min 10 amp lader at det hjelper å starte forvarmingen tidlig. Den går jo i inntil 2 timer på nettstrøm, jeg anbefaler minst 1,5 time når det er 10 blå eller kaldere. Har ingen referanser, bare egen erfaring. Etter at kupeen sakte men sikkert blir varmere øker også SOT (state of charge), og ofte passerer den også 80%.

Det var da veldig til oppvarming  :D
Jeg starter varminga klokka 06.00 ved hjelp av timeren i bilen.
Den står da på i 15 minutter, til klokka 06.15.
Jeg kjører hjemmefra klokka 06.25, og da er batteriet ladet opp igjen til fullt, det vil si at ladinga har stoppet, og bilen er god og varm.
1,5 timer med 2,2 kW oppvarming må da være unødvendig mye ?

Har du da tidsinnstilling på lading også (til senere tidspunkt enn forvarming) eller står den bare på 80 %?
#13
Lading / Sv: Behov for å starte lading og forvarming samtidig?!
onsdag 02. april 2014, klokken 13:47
Det er flere tråder om dette emnet. Tillater meg å bruke denne.

Jeg skjønner ikke helt hva som er "korrekt". Kan noen oppsummere?

Bilen står tilkoblet strøm om natta via en vanlig skjøteledning til huset. Lading er innstilt på 80 %.
Denne ladingen er ferdig i løpet av natta, dvs. flere timer før jeg skal bruke bilen. Den er selvsagt tilkoblet helt til jeg skal bruke den.
Kan jeg starte forvarming via app uten at dette trekker strøm fra batteriet?
#14
GOM / Sv: Forbruk pr. mil...?
tirsdag 01. april 2014, klokken 13:08
0,19-0,21 må da vel være pr. km, ikke pr. mil....?
Jeg kjører for øvrig ganske så "snillt" mht akselerasjon.
#15
GOM / Sv: Forbruk pr. mil...?
tirsdag 01. april 2014, klokken 12:56
Begrensa sammenlikningsgrunnlag, men jeg ligger altså litt høyt. Hva kan det komme av? Kjører ca. 1,5 mil til og fra jobb på en flat veistrekning. Med Heat og A/C på men bare moderat temperatur og vifte.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA