Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - mausie

#1
Yey! Da blir det tur over fjellet i sommer med loppa. :D
#2
Haha, ikke sjans til å kjøpe seg elbil meg i rævva. Jeg er ufør, og definitivt ikke rik. Hadde jeg ikke bodd på landet hadde jeg ikke vurdert å ha bil engang. Jeg har IKKE råd til å kjøpe eller kjøre fossilt for å si det sånn.

Men ja, folk havner nok i forsvar, og å ta aktive valg i forhold til bil gjør jo gjerne at en må begynne å tenke på resten av den behagelige og lettvinte men akk så forurensende tilværelsen.
#3
Alt det andre / Sv: Bonus og forsikring
tirsdag 15. april 2014, klokken 13:20
Takk! :)
#4
Alt det andre / Sv: Bonus og forsikring
mandag 14. april 2014, klokken 13:31
Hva slags bonus får man om man er førstegangsforsikrer?
#5
TLC / Sv: Lakk til å fylle inn steinsprut-skader...
mandag 07. april 2014, klokken 00:03
Er vel bedre med egen lakk enn ingen lakk tenker nå jeg. :P en gammel bilmekanikerbekjent av meg mente at det meste av små lakkskader kunne man like så godt fikse sjøl hvis en var nøye med pussing, primer, tynne lag og topcoat. Han sa en skade i lakken var en skade uansett, det forble en svakhet om verksted fikset også. Men at det var mye bedre å prøve å fikse og dermed kanskje utsette rustangrepet en stund enn å la det være i alle fall.

Regner med det ikke er annerledes lakk på elbiler. Eller? :)
#6
Takk, jeg tar det i beste mening, og skjønner godt hva du mener. :) Begynner jo å tvile litt på egne kjøreferdigheter når sånt skjer gang på gang. Jeg kan bare trøste meg med at i ingen av tilfellene kan jeg med hånda på hjertet ha handlet annerledes. Bortsett fra å ikke kjøre i det heletatt selvfølgelig. I etterpåklokskapens navn ser jeg at jeg burde ha latt bilen stå. Men det er jo heller ikke noe alternativ i en travel hverdag.
Når jeg skrev kræsja, så betyr det små uhell med mye skade. I ingen av tilfellene ble airbager utløst, nå sist for tre uker siden var det i max 30 km/t. Problemet har vært at forsikringsselskapene ikke har ville reparert gamle biler rett og slett. :/

Ironisk nok kjørte jeg skadefritt fra jeg var 18 til for tre år siden når jeg begynte å bli adskillig mer forsiktig pga barn. Og jeg har drevet eget transportfirma med 12-14 timer om dagen i bil i perioder.

Tilbake til temaet; Jeg prøvekjørte en leaf i går. <3 gled rundt på veien i et romskip. Ufattelig bekvemt og avslappende å kjøre rett og slett!

På tirsdag skal jeg få prøve en iMiev og gleder meg. Den er nok litt mer oppnåelig prismessig. :) Gleder meg.

Selgeren fortalte meg i forressten i går at dem har senka prisnivået på nybil imiev ytterligere, til 165 000. Inkludert en sånn hjemmelader. Maaaaasse penger. Men om den er betalt ned på 5 år, så sitter jeg igjen med restverdi, er det ikke sånn regnestykket er?
#7
Nei, vet jo det ikke er nødvendig, er ikke isofix på det sete som er i bruk nå. :) Og er jo leeeenge til jeg trenger å finne nytt bakovervendt. Snuppa er som sagt tre nå, og veier 13-14 kg tipper jeg, så er vel en god stund til hun når 18 håper jeg. Får vurdere det da om vi skal si opp leieavtalen med If og kjøpe eget eller gå over til beltestol.
#8
Sitat fra: Kristian O på tirsdag 01. april 2014, klokken 21:39
Om du har plass til bakovervendt bilstol kommer ann på:
- bil
- størrelse på fører / passasjer foran bilstolen
- bilstol
- (montering)

Om du skal prøvekjøre i morgon vil eg anbefale å ta med bilstolane og prøve å montere dei i bilen.
Pass på at du strammer sikkerhetsselen skikkelig slik at bilstolen kjem nærmast mulig seteryggen i baksetet. Det kan gi deg litt meir plass i framsetet. Hallinga i ryggen på bilstolen har også mykje å sei. Liggende stilling på bilstol tek meir plass enn ein som er meir rett i ryggen.

Om det ikkje går, ville eg vurdert å sette eine bilstolen i framsetet heller enn å snu bilstolen. Eit absolutt krav i så fall er å slå av airbag i framsetet!!

Får du fortsatt ikkje plass til bilstolane dine kan eit alternativ vere å bytte bilstol. Lån med deg bilen til ein butikk som selger bilstoler og be om hjelp. F.eks Britax Maxway tar liten plass både i breidda og lengda. Kan brukast opp til 25 kg og er pluss- godkjent.
Eg er sjølv 199 cm og har to unger som begge fortsatt sitt bakovervendt. Dei er 2 og 5 år om 1 mnd. Det er absolutt mulig å ha ungane bakovervendt til dei er for stor (25 kg), og personlig synes eg det er heilt klart verd det. Litt lesing på nett bør kunne motivere dei fleste.
Litt langt innlegg, men det er kjepphesten min  :P Blir også meir motivert til meir eg lærer om dette.
Lykke til med bilkjøp og bilstoler  :)


Takk! :) Jeg har ikke kjøpt bakovervendt bilstol til minste enda, er høygravid nå nemlig. Men er en         meget viktig ting for meg også, snuppa på tre skal sitte bakovervendt så lenge det går!

Hittil Har jeg bare leid bilstol fra If, for å slippe å sette meg inn i hva som er best, men har skjønt at den ikke er den minste at det gjør noe. Så tenker å kjøpe neste sjøl med prøving ja.

Det sier litt om min uerfarenhet at jeg ikke hadde fått med meg at det måtte være isofix både på stol og i bil frem til nå. Så har prestert å kjøpe babysete med isofix tror jeg uten å sjekke om det var i bilen til pappa. Noe det selvfølgelig ikke var. Kremt. Så det er jo også en fordel med litt nyere bil. :P Burde vel kanskje sette meg inn i hvordan det sete settes fast før jeg føder... Med andre ord i går helst. Stoler ikke på at gubben finner ut av det på egenhånd. ;)
#9
Takk! Ja, blir mye dyrere når en har uhell ja, smertelig klar over det.

Tviler på at Leira bil går konkurs med det første, dem har tre års garanti på import og brukt. Hva det innebærer vet jeg jo ikke, som sagt, aldri kjøpt eller eid bil før.
#10
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 01. april 2014, klokken 07:15
Enig i at en Trilling til 115 000.- kan være det lureste.

Prøv å kjøpe uten lån da lån betinger kasko forsikring og da blir alt plutselig dyrere.

En trilling har vedlikeholdsfritt batteri og motor i motsetning til Saxo og P106 og klarer du å bytte filter i støvsugeren bør du kunne lære deg å bytte pollenfilter i en trilling. I tillegg til det bør bevegelige deler i bremsene smøres, noe som er greit å bruke 1/2t på i forbindelse med hjulskift en påskedag. Der finnes mange gode bøker om hvordan man gjør dette, og på youtube finnes mange gode filmsnutter om det samme. Det er virkelig enkelt, og har dere et begrenset budsjett meget lurt å gjøre selv framfor å bruke tusenvis på et verksted. Tenk at dere kanskje må jobbe 2 dager for å tjene pengene det koster å betale for 1t arbeid på et verksted, og noe dere selv klarer på 1 1/2-2 t.


Med min flaks (tre vraka biler på like mange år :( ) er det helt uaktuelt å ikke ha fullkasko med mindre jeg kjører et vrak. Men har ikke så veldig lyst på fossilbil med høye driftskostnader og aldri vite om kløtsjen ryker i morra eller ikke. Vil ha forutsigbare utgifter og miljøvennlighet! :)

Bytte pollenfilter og annet småplukk skal jeg nok greie. :) Takk for innspill!
#11
Oj! Jeg er imponert over responsen her inne, tusen takk!  Det er tydelig mange som brenner for elbil her og er hjelpsomme sjeler også. :D

I dag var jeg på Leira bil og bad om råd og informasjon. Møtte en meget hyggelig herremann som tok seg god tid til alle spørsmålene mine. (Og ja, jeg vet det er jobben hans, men det er neimen ikke alle selgere her i verden som er tålmodige og sympatiske)

Han sa at det jeg først og fremst burde gjøre før jeg spekulerte mer på lån og kostnader og modeller var å prøvekjøre dem. :P Iiiik. Så avtalt å komme innom i morra etter en forhåpentligvis litt mer søvnfyllt natt. Da står både en leaf og en imiev klar til meg. Og dem er godt forsikra, så jeg trenger ikke bekymre meg for uhell.

DRITSKUMMELT!

Og så er det jo litt typisk når en bor på bygda, alle kjenner jo alle. Bare jeg som er innflytter som ikke har oversikt overhode. Så selgeren kom med utsagn som at han mente at jeg jo kunne få litt trøbbel på dårlig føre opp innkjørselen vår og sånne ting. Morsomt.

Hva er ulempen med amerikansk og europeiskimportert leaf? Sånn bortsett fra dab-radio og gps?
#12
Tusen takk for svar! Har sett på trilling og leaf selv, men er jo fryktlig mye penger. :P prøve å søke om billån i skandiabanken da, er neimen ikke sikker på at vi får det.

Bor forøvrig i trøndelag, er det noen plass her man får fixa elbiler rimlig? Litt langt å dra til Stavanger.  :)
#13
Kan jo nevne at rekkevidde ikke er noe tema for oss, har tilgang på anna bil de tre gangene i året vi trenger tillhengerfeste/takplass/mange mil.

Og vi er ikke særlig bemidlet.

Hva slags kostnader må vi regne med annet enn forsikring egentlig? (Og hva koster det?)
#14
Hei, jeg har snoket litt rundt her i flere år nå, men ikke kommet så langt som å skaffe bil enda. Det er svinedyrt å ha bil, og da vi bodde i byen klarte vi oss fint med sykkel/kollektivt og bilkollektivet. Nå har vi flytta på landet og må bare innse det at vi er avhengig av svineriet. :( Tar vanligvis buss inn til byen, det er lettvint og slipper bom+parkering. Og det er miljøvennlig. Men må jo komme meg til bussen også. Og handle. Og barnehage osv.

Siste året har vi lånt pappas bil, men greide å vrake den for to uker siden. Yey...

Såh. Ny eller brukt? Og i hvilken bil passer det bakovervendte bilstoler? Også bak fører?

Har ikke sett noen tråder med sikring av barn i bil her inne, men det må da være småbarnsfamilier med elbiler også?

Takk til den som har lest! :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA