Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - NegativeElectrode

#1
Model S / Sv: 4G oppgradering i model S
søndag 02. april 2017, klokken 08:36
Har en 85D med 3G. I forbindelse med verkstedbesøk etter at min bil ble påkjørt så fikk jeg en 70D loaner med 4G. På steder hvor min bil må over på 2G (edge) så beholdt 70D 4G hele veien. Mye raskere oppstart av streaming og kart. Vurderer sterkt å oppgradere (har ikke DAB). 3G skal fases ut (ca 2020) og blir ikke utbygd mer enn det er i dag.
#2
Elbiler i media / Sv: Umulig å slokke brann i el-bil?
onsdag 15. februar 2017, klokken 06:27
NRK glemte å nevne at de satte fyr på bilen ved hjep av brennbare vesker. Helt greit å simulere brann, men det bør nevnes hvordan den ble, og den faktisk ble, antent for formålet.
#4
Sitat fra: fredag på mandag 05. september 2016, klokken 23:13
Brokelandsheia: Oppgraderes de gamle stolpene til ny type stolper, med høyere effekt?

Settes stolpene opp samme sted, eller flytter de stolpene bort til kanten av plassen der hvor hurtigladeren til Grønn Kontakt står?

4 nye i rekke bak den rekken som var der fra før. Inntill veggen.
#5
Sitat fra: krl på mandag 05. september 2016, klokken 19:25
Det ser ut til å komme opp flere superladere på Brokelandsheia i løpet av kort tid. Graving og støping nærmer seg ferdigstillelse.

Flere store pappkasser med Tesla-logoer lå slengt rundt; den ene var merket med "TESLA 8 PK BOLLARD LAYOUT". Går det to slike per ladestolpe..?

4 stk iflg de som jobber på stedet.
#6
Elbiler i media / Subaru skal vise elektrisk 4WD
søndag 21. august 2016, klokken 14:40
Blir spennende (hvis dette kommer lengre enn prototypestadiet)
http://www.dinside.no/937139/subaru-viser-elbil

Dumt at de ikke tar steget helt ut med en helektrisk plattform.
#7
Elbiler i media / Sv: "Kjempefall for elbiler..."
onsdag 10. august 2016, klokken 17:51
Redusert elbilsalg truer norske utslippskutt. Kommentarfeltet flommer

http://www.nettavisen.no/mener/kraftig-fall-i-salg-av-elbiler-truer-norske-utslippskutt/3423250600.html

Evnen til å se litt lengre enn til kollektivfeltet på E18 står det dårlig til med. Folk tror fortsatt at bensinpumpa på magisk vis lager bensin uten utslipp.
#8
Elbiler i media / Miljøbyråden i Oslo vil videreføre fordeler
mandag 08. august 2016, klokken 07:20
Det er godt nytt for Oslo og for fortsatt salg av elbiler foran fossiler
http://groruddalen.no/nyheter/vil-viderefore-elbil-goder/19.16010

Det mest spesielle med denne artikkelen er tomt kommentarfelt snart ett døgn etter en artikkel er publisert om elbiler. (Kanskje ingen leser Groruddalen lengre?)
#9
Elbiler i media / Sv: Vil trene på elbil-branner
mandag 01. august 2016, klokken 10:04
Sitat fra: Burger på mandag 01. august 2016, klokken 08:27
Må jo hylle holdningen til Brannsjef Guttorm Liebe
Tipper de slipper bilen ned for å simulere krasj, slipper de den f.eks med fronten først så burde det være fin trening på hvordan håndtere et vrak med potensielt ~400v ledninger løse.

Kanskje om de velger en elbil med batteripakken i "frunk". En Tesla har ikke sitt tyngdepunkt i front og vil begynne å rotere i luften.
#10
Elbiler i media / Vil trene på elbil-branner
mandag 01. august 2016, klokken 07:55
ved å slippe bilen 20 m rett og og se hva som skjer når det oppstår brann
https://www.nrk.no/telemark/vil-trene-pa-elbil-branner-1.13055031

Dette er vel en type bilulykke som så og si aldri vil inntreffe.
#11
Lading av Tesla / Sv: Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?
lørdag 30. juli 2016, klokken 22:20
Tesla, og forsåvidt Elbilforeningen, burde jobbe mer for destinasjons- og hjemmelading skal bli mer utbredt. Å sitte i kø på superlader for så å file til 100% gir liten mening. Det er vel (desverre) ikke noe standard dataformat for ladestasjoner men det ville vært en hjelp om man fikk opp alle ladere i kartet i bilen. Nå må man drive med mobilen samtidig, noe som er tungvindt.

Webappen http://teslapage.com/#getCharge gjør en grei jobb, men har ikke linker til navigering.
#12
Tesla / Sv: Tesla avslutter samarbeidet med Mobileye
lørdag 30. juli 2016, klokken 22:07
Sitat fra: satheesh.net på torsdag 28. juli 2016, klokken 10:03
Tesla ønsker å ta dette in-house. Bedre integrasjon og synergieffekten er nok mye høyere. De (begge to) har nok lært mye av hverandre og Tesla føler nok nå at de er klare for å stå på egne bein...

For Tesla (og Mobileye) er det nok viktig å ha kontroll over teknologien og hvordan den markedsføres. Tesla og Mobileye er uenige om hvorvidt kollisjonen med den hvite trekkvognen var mulig å unngå:
http://www.theverge.com/2016/7/1/12085218/tesla-autopilot-crash-investigation-radar-automatic-emergency-braking

Dette står det litt om her
http://electrek.co/2016/07/27/tesla-autopilot-program-director-tighter-hardware-software-integration-autonomous-driving/

Ellers så har Nvidia en plattform for autonome biler. De kan skryte mye prosessorkraft ihvertfall, men det må matche Teslas strategi som vil klare seg uten LIDAR:
https://www.nvidia.com/object/drive-px.html
#13
Tesla / Sv: Tesla avslutter samarbeidet med Mobileye
onsdag 27. juli 2016, klokken 09:14
Antar det kan ha noe de største kunde å gjøre ja, og de vil ha prioritet.

Elon lanserer et artig begrep: "engineering drag coefficient"
http://electrek.co/2016/07/26/elon-musk-tesla-discontuniuing-mobileye-autopilot/

Kun 1% av Mobileyes inntekter kommer visstnok fra salg til Tesla,  og de er nok en krevende kunde. Ikke spesielt visjonært av Mobileye å satse på de som hittil har satset alt på en utdøende teknologi i drivlinjen.
#15
Elbiler i media / Sv: Ikke nok hydrogen til flere hydrogenbiler
lørdag 14. mai 2016, klokken 17:52
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 14. mai 2016, klokken 09:59
Sitat fra: e-curious på lørdag 14. mai 2016, klokken 09:32
Jeg tenkte på i forhold til forurensning at hydrogen kanskje er et mindre problem.  Skipsforlis kan forårsake  forurensing, men både batterier og hydrogen er vel kanskje mindre utfordringer enn oljesøl?
I forhold til forurensning er både hydrogen og li-ion batterier tilnærmet uproblematisk. Det er ingenting farlig som vil lekke ut av et skipsvrak.

En fuelcelle må ha buffer i form av et mindre batteri. Nå tviler jeg på at Lithium i kan anses som noe særlig farlig forurensning. Det er vel ca 10-12 kg Li per batteri 65-90 kWt, og dette er et mineral som det finnes naturlig i sjøvann. Man kan faktisk utvinne Lithium fra sjøen ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA