Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Birkus

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe eller Lease
mandag 31. mars 2014, klokken 13:13
Sitat fra: Ronny på mandag 24. februar 2014, klokken 20:58
Enkelte firmaer er ekstremt pirkete på bilen når du leverer den tilbake etter 3 års leasing, dette er grunn nok til å aldri lease en bil i 3 år. Jeg har sett folk få regninger i 30-50000 kr klassen uten at bilen var spesielt bulkete/slitt.

Amen, ta alltid lån framfor og lease.. ikke glem at det er nordmenn som skal ha full lønn inn i bildet på leasing, de gjør det de kan for og tjene inn penger og då blir det alltid ett dyrere steg.
#2
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. mars 2014, klokken 19:14
Sitat fra: Birkus på lørdag 29. mars 2014, klokken 17:49
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. mars 2014, klokken 15:39
Sitat fra: Birkus på lørdag 29. mars 2014, klokken 10:20
Sitat fra: hma på fredag 28. mars 2014, klokken 15:24
Piggfrie dekk sluttet jeg med lenge før jeg begynte med elbil. Litt flåsete sagt, men jeg mener piggdekk er et hjelpemiddel for dårlige sjåfører ;) Etter noen måneder i elbil (i alle fall de "vanlige" elbilene) lærer man seg å kjøre mykt, har blikket langt fram og ferdes mer defensivt. Har man en bratt vei hvor det ofte er blankis så kan pigg være nyttig.


Når jeg får meg Model S så blir jo det seff piggdekk, det sier jo seg selv på en slede på over 2 tonn skal skli på isen uten pigg så kan det bli en kjip situasjon.

jeg har vært med på at min tidligere boble med gamle piggdekk har komt seg bedre fram på glatten enn naboens rav 4 med de beste og nyeste piggfrie dekken

Har kjørt en vinter nå på Nokian r2. At noen trenger piggdekk for å føle seg trygg er for meg helt uforståelig. Fremkommeligheten er meget bra, og at den veier 2,1 tonn har ikke plaget meg ett sekund. Fatter ikke at det trekkes frem som argument gang på gang.
Å sette på piggdekk med grusom støy og som lager svevestøv er i tillegg helt uaktuelt på en elbil. Tenk å gi ifra seg stillhet helt frivillig og unødvendig?

Då har du ikke kjørt ned en bratt bakke med klink is og underkjølt regn, Det er vell egentlig den eneste gangen man har behov for vinterdekk i Bergen, og då er det kun piggdekk som gjelder.
Har klart meg med piggfrie dekk siste 12 årene helt problemfritt. Kjører etter forholdene både i by og på fjell. Driter man seg ut pga differansen i grep mellom pigg/piggfritt er man elendig sjåfør... Men jeg bor i Oslo, ikke Bergen :) Har kjørt på underkjølt regn senest en gang i vinter, men da var det ikke is på trafikkerte veier, og når det er skikkelig underkjølt regn på veien er det ikke lurt å kjøre bil hverken pigg eller piggfritt...

Det jeg lurer på no er hvorfor du har bestilt Model X og ikke bare beholder Model S?
#3
Kjøpe elbil? / Sv: selge for å kjøpe
mandag 31. mars 2014, klokken 13:06
Sitat fra: elektrolux på søndag 30. mars 2014, klokken 18:26
Beholder du bilen blir det ingen tap. Det kommer først når du selger den.


:o
#4
Kjøpe elbil? / Sv: selge for å kjøpe
mandag 31. mars 2014, klokken 13:05
legg Golfen ut for salg på finn.no. Skal forhandler ta den så får du også mindre for den.

og ikke hør på hva andre sier om og kombinere bil. kjøp deg en Tesla Model S 85. Om du den gang kommer i en situasjon der du trenger en fossil bil så ringer du din bror og spør om byttelåne i en dag, Jeg tviler sterkt på at han kommer til og si nei til det når det gjelder en Model S :)


Personlig så kommer jeg kun til og beholde Veteran BMWn min når jeg får min Tesla. Det er kun pga jeg er glad i den og den betyr endel for meg :) og forsikring og avgifter er ekstremt billig så det koster ikke noe og ha den heller.
#5
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. mars 2014, klokken 15:39
Sitat fra: Birkus på lørdag 29. mars 2014, klokken 10:20
Sitat fra: hma på fredag 28. mars 2014, klokken 15:24
Piggfrie dekk sluttet jeg med lenge før jeg begynte med elbil. Litt flåsete sagt, men jeg mener piggdekk er et hjelpemiddel for dårlige sjåfører ;) Etter noen måneder i elbil (i alle fall de "vanlige" elbilene) lærer man seg å kjøre mykt, har blikket langt fram og ferdes mer defensivt. Har man en bratt vei hvor det ofte er blankis så kan pigg være nyttig.


Når jeg får meg Model S så blir jo det seff piggdekk, det sier jo seg selv på en slede på over 2 tonn skal skli på isen uten pigg så kan det bli en kjip situasjon.

jeg har vært med på at min tidligere boble med gamle piggdekk har komt seg bedre fram på glatten enn naboens rav 4 med de beste og nyeste piggfrie dekken

Har kjørt en vinter nå på Nokian r2. At noen trenger piggdekk for å føle seg trygg er for meg helt uforståelig. Fremkommeligheten er meget bra, og at den veier 2,1 tonn har ikke plaget meg ett sekund. Fatter ikke at det trekkes frem som argument gang på gang.
Å sette på piggdekk med grusom støy og som lager svevestøv er i tillegg helt uaktuelt på en elbil. Tenk å gi ifra seg stillhet helt frivillig og unødvendig?

Då har du ikke kjørt ned en bratt bakke med klink is og underkjølt regn, Det er vell egentlig den eneste gangen man har behov for vinterdekk i Bergen, og då er det kun piggdekk som gjelder.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Ny Elbilkalkulator
lørdag 29. mars 2014, klokken 14:02
var ikke så lett og innstalere denne her..
#7
Sitat fra: hma på fredag 28. mars 2014, klokken 15:24
Piggfrie dekk sluttet jeg med lenge før jeg begynte med elbil. Litt flåsete sagt, men jeg mener piggdekk er et hjelpemiddel for dårlige sjåfører ;) Etter noen måneder i elbil (i alle fall de "vanlige" elbilene) lærer man seg å kjøre mykt, har blikket langt fram og ferdes mer defensivt. Har man en bratt vei hvor det ofte er blankis så kan pigg være nyttig.


Når jeg får meg Model S så blir jo det seff piggdekk, det sier jo seg selv på en slede på over 2 tonn skal skli på isen uten pigg så kan det bli en kjip situasjon.

jeg har vært med på at min tidligere boble med gamle piggdekk har komt seg bedre fram på glatten enn naboens rav 4 med de beste og nyeste piggfrie dekken
#8
Sitat fra: tomrh på lørdag 29. mars 2014, klokken 09:57
Jeg tror generelt det er lite behov for 4x4 nær byene.

Det er jo akkurat der du tar feil. Jeg bor i Bergen og dette er vell byen man har minst behov for 4x4/awd. Alikavell så skal alle ha de og de som eier de kommer med den "Jeg skal aldri gå fra firehjulstrekk, dette må jeg ha"
#9
Med tanke på at Tesla er avgifsfritt så vet jeg at verditapet på den vil være lavere enn en fossilbil (en Ford Mondeo med ekstrautstyr koster jo det samme som en Model S P85)

Men når Model S kom var mage villige til og betale 100 000kr bare for og slippe og stå i kø, vill også norske familier med god nok samlet inntekt være istand til og selv tape 100 000kr bare fordi de på død og liv må oppgradere til 4x4 pga de hadde problemer med sine piggfrie vinterdekk no i vinter?

Min bror er ekstremt intresert i Model S han også, men han venter med og bestille fram til 4x4 utgaven kommer, fordi han kunne tenkt seg 4x4, ett annet argument han også bruker er at andre som MÅ ha 4x4 kommer til og stille seg i kø på finn for og registrere annonser og selge bilene med tap for og betale den nye firehjulstrekkern sin

#10
Hei Elbil folk, jeg har fått stor interesse for elbil det siste året og no har jeg fått fingen ut og er øyeblikkelig klar for og bestille meg en elbil

Noe jeg har lurt på, er hvor mange er det som er sugen på og oppgradere nåværende elbil over til en ny en med 4hjulstrekk når det begynner og blir vanlig? før i tiden var vi nordmenn dyktige nok sjafører til og klare oss med 2 hjulsdrift men ser jo bare salget på 4 hjulsdrevene fossilbiler bare har steget vanvittigmye siden 90 tallet. Vill det samme skje med elbiler? har vi egentlig behov for det? De fleste Nordmenn har såpass høy inntekt at de som har Tesla Model S kan fint selge den ut og bestille seg en ny AWD, selv om man vill tape penger på det. vill 2 hjuls trekker Model S stupe i verdi då?

Personlig har jeg aldri eid en 4hjulstrekker, og vinterføre har heller aldri hindret meg i og komme fram eller stoppet eventuelle bilturer. Men flere og flere jeg kjenner MÅ jo har 4hjulstrekk fordi de 1 gang annet vært år har tenkt seg på skiferie på Geilo og mener på død og liv at en 2hjulstrekker aldri kan komme seg fram.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA