Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - dagwol

#1
Elektriske utfordringer / Sv: Langtidsparkering av Leaf
lørdag 13. juni 2015, klokken 10:58
Hei, takk for svar. Har vært i kontakt med forhandler, og derfra får vi entydig råd om å la bilen stå koblet til: «Dere bør ha bilen koblet til lading hele tiden fordi ladesystemet kobler fra når batteriet er fulladet, og kobler til igjen når batteriet kommer under ca. 30% av kapasitet.»

Videre står det i serviceheftet at garantien kan bortfalle hvis bilen står ubrukt i mer enn 14 dager og batteriet lades helt ut (etter hukommelsen).

Er sant å si litt forvirret, usikker på hva slags strømforbruk det vil medføre å la den stå koblet til og hva som er best for bilen. Hvis andre har erfaringer, ville jeg sagt pris på å høre dem.
#2
Elektriske utfordringer / Sv: Langtidsparkering av Leaf
onsdag 10. juni 2015, klokken 21:30
Vi står på tur til å flytte utenlands og lurer på om vi må selge Leafen etter bare ett år, og det har vi veldig lite lyst til. Vi kommer til å være hjemme kanskje hver fjerde måned i snitt. Spørsmålet er om det er mulig å beholde bilen og bruke den når vi er hjemme.

Jeg har lest serviceheftet og synes det er tvetydig og vanskelig å forstå. Det står "unngå å la bilen din stå ubrukt i mer enn 14 dager, slik at Li-ionebatteriet lades ut eller nesten helt ut (ladenivå lik null eller i nærheten". Det står også at garantien bortfaller vis "bilen forlates i over 14 dager slik at litiumionbatteriet lades ned til null eller nære null i ladenivå".

Men så står det også "hvis bilen ikke skal brukes på lang tid anbefaler Nissan at batteriet lades med utvidet levetidsmodus. Lad batteriet hver tredje måned."

Konkret - er det en løsning å forlate bilen plugget i, med innstillingen "utvidet levetidsmodus", blir vi da dekket av garantien, eller rammes vi av "unngå å la bilen stå ubrukt i mer enn 14 dager"? Og vil det skade batteriet?

Tusen takk for svar!
#3
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Oslo-Stockholm
lørdag 29. mars 2014, klokken 15:01
Takk for svar! Jeg forsøker nå å få til en overnatting i Karlstad der vi kan lade over natten. Har noen erfaringer med om f.eks. campingplasser er behjelpelige med dette? Og: For å være sikre på å komme oss fra Töcksfors til Karlstad (120 km) bør vi kanskje lade til 100% i Töcksfors. Er det mulig/forsvarlig å gjøre med hurtiglader? Beklager ignorante nybegynnerspørsmål...
#4
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Oslo-Stockholm
fredag 28. mars 2014, klokken 18:09
Hei, er fersk Leaf-eier med et håp om å ta en tur til Stockholm i påsken. Greit med overnatting underveis. Er det overhodet gjennomførbart?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA