Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 24. juni 2015, klokken 12:40
Poenget er vel det store flertallet handler der det er bilvennlig.
I Norge dør handelen ut i byene med bilfiendtlig politikk.
I riktig gamle dager bodde folk i omegnen og kjørte til sentrum for å handle.
Nå bor folk i sentrum og kjører ut i omegnen for å handle.
I framtiden med bilforbud i sentrum, forslummes sentrum.
For kun de billøse fattige vil bo der.
Utfordringene med å finne parkering og ikke minst kostnadene med å kjøre til og parkere i Oslo har økt jevnt og trutt så lenge jeg har levd. Allikevel, Oslo har bare blitt mer og mer attraktivt i folks øyne. Boligprisene galopperer og det bygges stadig nytt.
Dersom vi ser på hvilke områder av Oslo som er de mest attraktive/dyre for handel og uteliv så er det typisk de områdene som er minst tilgjengelig med bil. Karl Johan, Festningen, Aker Brygge, Grünerløkka osv. Livet og pulsen i Oslo har aldri vært på et høyere nivå. Den handelen som flytter ut av byen er typisk den som trenger store arealer. Det er pris pr kvadratmeter og ikke tilgjengelighet med bil som avgjør.
For å illustrere: Det er ikke noe problem å kjøpe møbler i Oslo sentrum. Store møbler er ofte bestillingsvare og kan hentes/kjøres ut fra lager hvor som helst. Dersom du tar en titt på møbelbutikkene i sentrum så er de ofte både små og dyre/eksklusive. Det skyldes først og fremst husleiekostnader og ikke kjøring/parkering i sentrum.
Det er en enorm forskjell på kvadratmeterpris bare fra Oslo sentrum og ut til Skøyen eller Alnabru. Det gjenspeiles både i sortement og størrelse på butikklokaler.