Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - GotMeTeslaMS

#1
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 24. juni 2015, klokken 12:40
Poenget er vel det store flertallet handler der det er bilvennlig.
I Norge dør handelen ut i byene med bilfiendtlig politikk.

I riktig gamle dager bodde folk i omegnen og kjørte til sentrum for å handle.
Nå bor folk i sentrum og kjører ut i omegnen for å handle.

I framtiden med bilforbud i sentrum, forslummes sentrum.
For kun de billøse fattige vil bo der.

Utfordringene med å finne parkering og ikke minst kostnadene med å kjøre til og parkere i  Oslo har økt jevnt og trutt så lenge jeg har levd. Allikevel, Oslo har bare blitt mer og mer attraktivt i folks øyne. Boligprisene galopperer og det bygges stadig nytt.

Dersom vi ser på hvilke områder av Oslo som er de mest attraktive/dyre for handel og uteliv så er det typisk de områdene som er minst tilgjengelig med bil. Karl Johan, Festningen, Aker Brygge, Grünerløkka osv. Livet og pulsen i Oslo har aldri vært på et høyere nivå. Den handelen som flytter ut av byen er typisk den som trenger store arealer. Det er pris pr kvadratmeter og ikke tilgjengelighet med bil som avgjør.

For å illustrere: Det er ikke noe problem å kjøpe møbler i Oslo sentrum. Store møbler er ofte bestillingsvare og kan hentes/kjøres ut fra lager hvor som helst. Dersom du tar en titt på møbelbutikkene i sentrum så er de ofte både små og dyre/eksklusive. Det skyldes først og fremst husleiekostnader og ikke kjøring/parkering i sentrum.
Det er en enorm forskjell på kvadratmeterpris bare fra Oslo sentrum og ut til Skøyen eller Alnabru. Det gjenspeiles både i sortement og størrelse på butikklokaler.
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Dommedag for elbiler?
tirsdag 05. mai 2015, klokken 15:20
Jeg vil ikke ha ny fossil bil.
Elbil er mye bedre enten vi snakker insentiver eller ikke:
- Jeg kan starte med "full tank" hver morgen og slipper å dra innom bensinstasjoner.
- Elbilen går stille og komfortabelt.
- Elmotorer yter mye bedre enn fossilmotorer.
- Det er færre slitasjedeler.
- Mindre energiforbruk gir lavere kjørekostnader.
- Den er mindre belastende på miljøet (ikke minst i byene)
- Elbilen lukter ikke vondt (av dampende/brent bensin eller diesel).
- Batteri og ladeteknologi blir bedre og bedre på ytelse og pris.
- Utviklingen fra Reva/Buddy til Tesla er enorm og vil gå videre.
- Tesla Roadster oppgradering viser at det er håp for "gamle" elbiler

Skattlegging og prising kan midlertidig stikke en kjepp i hjulet for mitt neste bilkjøp, men forslagene som nå ligger på bordet skremmer ikke. Verden er avhengig av en omstilling. Bare Siv kan benekte dette... en kort stund.
#3
Elbiler i media / Sv: Snart kommer super batteriene i vanlige elbiler
søndag 14. desember 2014, klokken 20:39
Sitat fra: sigurdi på søndag 14. desember 2014, klokken 13:03
Flotte nye batterier har vi hørt om lenge og kommer mer, forskerens trenger penger for å få ut ferdig produkt.

...

I mellomtiden går utviklingen på eksisterende teknologier fremover med 7-10% hvert år og det har det gjort i en år rekke, så når superbatteriet endelig kommer på markedet, er det 7-10% bedre en gjeldene teknologi på det tidspunktet.
Så noe pluttselig hopp, tror jeg ikke vi ser, men jevn utvikling.

Dersom du har rett betyr det at Nissan Leaf vil komme ut med 400 km batteri 7-10 år etter at den ble sluppet med 200 km. Tror "toget" går litt fortere nå. Tror utviklingen vil akselrere med potensialet for økt salg av elbiler.
#4
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:03
151 biler på finn nå...

Bilene på finn kommer å bli veldig svårsolgte eller nesten umulig å selge uten det nye sikkerhetsutstyret.
Bilen ble med et pennestøk umulig å selge og omsette i bruktmarkedet. Slik er det til dess at Tesla ikke kommer opp med noe lurt :-)

Slik er det , bilene må dessverre selges til godt under egentlig verdi, hvem vil ha en bil uten nødvendig sikkerhetsutstyr????


Gjør som 500 andre eiere foreløpig, Skriv under her :
https://www.change.org/p/tesla-motors-petition-to-force-tesla-to-come-up-with-a-retrofit-for-the-new-autopilot-features-for-existing-owners-who-were-early-supporters-of-the-company-product

Jeg kjøpte min Tesla ny og uten "nødvendig" sikkerhetsutstyr og har ingen utpreget angst av den grunn. Krisestemning og panikk blir neppe en evigvarende sykdom blant elbil eiere.

Brukte Tesla S vil sikkert bli liggende på et prisnivå som står i forhold til "hvor mye bil" du får for pengene, feilstatistikk, batterienes levetid/pris og liknende.

For min del avskriver jeg bilen over de 8 årene garantien løper. I gjennomsnitt betyr det ca kr 75.000,- pr år men ikke linjert. Desto tidligere du selger desto større tap.
#5
Model S / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
lørdag 08. mars 2014, klokken 21:52
På fredag ble det endelig min tur. Der stod den: 85 kwh (ikke performance), luftfjærer, rød, med soltak, sorte standard seter, tech pakke, ekstra lydpakke, parkeringssensor  hattehylle, lastebøyler på taket, piggfri Nokian vinter dekk (levert av Tesla), rød og blå adapter (ja, begge var på plass). Kort sagt mye uten om bakoverseter, skinn, alarmpakke, xtra lyspakke og vinterpakke.

Jeg ble standsmessig hentet av Tesla i en MS på togsasjon og fikk en grundig innføring og gjennomgang i min Tesla da jeg var vel ankommet. Hadde lest meg opp på det meste i forkant, men uansett nyttig. Fikk noe info om siste patch versjon som jeg ikke hadde fått med meg, som f.eks. norsk stemme på GPS veiviser. Overtagelsen og utleveringen ble en veldig positiv opplevelse.

Fikk bilen fulladet for jeg hadde med bag og sekk og skulle rett på hytta (nær Beiotstølen). Ikke dumt valg av jomfrutur, for det ble en intro med de fleste kjøreforholdene som er sannsynlig på denne årstiden; tørr afalt og motorvei, køkjøring over Sollihøgda (bommet på en avkjøring :-), skikkelig sideveis piskregn og storm i vindkast, nullføre med isdannelse på svart asfalt og  skikkelig vinterføre med løssnø og sporet vei til slutt. Konklusjon: Bestått med glans.

Gjennomsnitt for turen ble 210 Wt/km. Hytta ligger ca 850 m høyere enn Drammen, klimaanlegget stod på 19-22 grader underveis (justerte opp med ble kaldere vær ute - var litt frossen). Jeg kjørte ca 24 mil og hadde estimert igjen 11 mil (i følge bilen) det var med utgangspunkt i 95% fulladet. Tempraturen sank fra ca +4 til - 4. Litt hoderegning sier da at jeg skulle kunne tynet ut ca 35-40 mil med 100% lading og litt ekstra kraft på "reserve tank" om jeg har skjønt alt riktig. Det holder i bøtter og spann for meg da også hjemmet ligger ca 24 mil fra hytta.

Selv på motorveien fikk jeg meg ikke til å trykke "klampen i bånn" for å teste akselrasjonen. Allerede halveis kom følelsen av å skulle havne i skogen eller ta av og lette :). Men, en kjapp forbikjøring ble foretatt underveis og "dæven" hvor ble det av den bilen 8).

Model S er helt nydelig å kjøre. Den bekrefter det jeg har trodd lenge; elmotor er helt overlegen bensin/disel. Når du i tillegg har luftfjærer, mye vekt og lavt tyngdepunkt kombinert med et glimrende stykke ingeniørkunst, så er det bare å ta av seg hatten (iallefall før du setter deg inn i bilen:)). Jeg er med andre ord overbevist/frelst. Lydpakken låter bedre enn det en bil som lytterom fortjener. Det gjelder ikke om bilen er en nesten lydløs Tesla MS selvfølgelig, da er det "perfect match". Så er det genialt at max volumet er økt fra 10 til 11. (Det gir jo litt ekstra sprut til heavy musikk ;D). Jeg måtte skru av musikken for å lytte til den øredøvende stillheten som ikke høres selv i 100 km/t på E18. Det blir litt surrealistisk når en ikke er helt tilvendt. Jeg måtte stadig sjekke speedometeret.

Vel fremme satte jeg bilen til lading i nyoppsatt 400V rød industri kontakt. Hjemme venter en 2-fase blå. Begge bør holde i massevis for over natta lading inbiller jeg meg nå.

Jeg har tidligere postert "aldri mer Tesla" grunnet diverse "grums" før levering. Om noen lurer på hva jeg synes nå, så elsker jeg iallefall den jeg har fått. Jeg vil ikke bytte mot noe annet og vakler i troen på at det ikke kan bli en Tesla til etter denne. Det skyldes selvfølgelig selve bilen men også en meget positiv "face-to-face" opplevelse med Tesla i Drammen.

Så til slutt, til dere som går å venter: Dere har valgt riktig og det er verdt ventingen.
Jeg tipper dere blir svært godt fornøyd med TMS. Det er iallefall jeg nå :).
#6
Model S / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
lørdag 08. mars 2014, klokken 20:12
Sitat fra: stiantveitofficial på fredag 21. februar 2014, klokken 21:38
Sitat fra: daniel_mh83 på fredag 21. februar 2014, klokken 20:03
jeg bestillte 28/10-13. med tech pakke å det der. kan jeg forvente eletrisk innfellbare speil osv?vet det sto noe om det før i denne tråden! har forøvrig brukket armen på fotballkamp idag! håper gibsen/oprasjon er tatt av eller før bilen kommer, i slutten av mars! vis ikke blir det mye kjøring på dama ;--8

Mest sannsynlig ikke, innfellbare speil kom med prisjusteringen sa de hos Tesla i dag.

God bedring med armen, du kommer fint til å kunne kjøre med en arm. Hadde du brukket høyre ankel hadde det vært verre  :)

Jeg fikk min Tesla på fredag. Bestilte i september, med techpakke. Et trykk på taket på "nøklen" bilen låses og speilene feller seg pent inn. So, be happy don´t worry :-)
#7
Model S / Sv: Aldri mer Tesla
mandag 10. februar 2014, klokken 21:24
Sitat fra: fhovlan på mandag 10. februar 2014, klokken 17:06

Ja, eller kjøp deg ein Tesla! :-)
Synd, den gangen at Think ikkje ville ta din Ford Focus i innbytte heller!

Ja, ikke sant. Focusen var egenkapital og Th!nk gikk konk før vi rakk og selge. Veldig synd. Neste fase i planen var Tesla og innbytte av fosil nr 2.

Sånn sett har jeg vel nå ventet ca 5-6 år på Tesla, men var bevisst noe mer aventende med å signere el-bil kjøpet denne gangen inntil jeg så at leveransene kom igang for alvor.

Jeg føler meg ikke støtt av svar på tiltale og svulstige uttalelser når overskriften er så provoserende, men finner trøst i uttalelse om stadig bedre service på Skøyen.

Jeg må allikevel tilstå at det ville vært veldig behagelig å bli møtt med den samme "varmen" som jeg har opplevd hos fosilleverandørene.




#8
Model S / Sv: Aldri mer Tesla
mandag 10. februar 2014, klokken 11:09
Nå tas min noe spissformulerte overskrift tydeligvis veldig bokstavelig.

Jeg ser helt klart at TMS er det alternativet vi i dag har og som vil fungere som "eneste" bil i husholdningen. Det jeg setter spørsmål ved er om den salgsfilosofien og servicenivået de legger opp til vil kunne møte fremtidig konkuranse. På et tidspunkt kommer også de mer etablerte produsentene på banen og hvor er Tesla da?
#9
Model S / Sv: Aldri mer Tesla
mandag 10. februar 2014, klokken 08:16
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 10. februar 2014, klokken 08:05
Når du skal kjøpe bil neste gang kan jeg nesten garantere at de har fått kontroll på ekstrautstyr, utleveringssted er du da kjent med, leveringstidene er mer presise og de kan antakelig også bistå med forsikring.

Innbytte burde gå fint så lenge du ikke kommer med noe gammelt skrot (les: fossilbil). Innbytte er uansett en måte å gi bort mye penger på, så det eneste Tesla trenger å gjøre er å gi et bud langt under markedspris og deretter gi bilen til en oppkjøper.

At Audi kommer med en SUV med 70 mil er bare luftig pr-vås. De er langt unna å kunne konkurrere på batterikapasitet, ladenettverk og pris. Snakker vi 5-6 år frem i tid så kanskje :)

Ellers må jeg si jeg forstår deg godt. Hadde selv en uheldig opplevelse med servicen etter levering som tok bort mye av gleden. Men de ordnet opp, og nå nyter jeg bilen :)

Jeg håper du har rett, for Tesla har virkelig satset hardt og viser retning så de fortjener å lykkes. Men det er samtidig viktig at de kjenner og erkjenner sine forbedringsmuligheter. På dette med service er det viktig at vi som kunder gir åpen tbk melding og ikke er alt for relgiøse.
#10
Model S / Aldri mer Tesla
mandag 10. februar 2014, klokken 07:43
Skal i følge Tesla få mitt eksemplar om noen uker. Kjenner på at opplevelsen det gir å kjøpe en Tesla står i grell kontrast til det å kjøre den.

Fra vi ingikk avtale om kjøp har:
- Utleveringssted blitt flyttet med 5 mil.
- Leveranse tidspunkt er flyttet med minst 1 måned.
- Adapteret som ble anbefalt og skal følge med er mangelvare (var påstått i leveranse da vi signerte avtale).
- Forsikring av bilen klarer Tesla ikke å ordne, så det må vi selv fikse.
- Ekstrautstyr som gummimatter osv klarer de ikke levere med, men det må bestilles på internett/service center separat som om de kommer fra en annen leverandør.

Om ikke annet hadde det vært greit med en forklaring og en beklagelse for ulempene.

Joda, jeg skjønner at dette høres ut som syting. Men når Tesla heller ikke tar bruktbiler i bytte og f.eks. Audi nå hevder de har en SUV med 70 mil rekkevidde på tegnebrettet, hva er da sjansen for at Tesla kan overleve med sitt "fremtidens" serviceløse internett salg?

Jeg tror ikke vi kjøper Tesla for andre gang om de ikke de nok en gang er helt unike på miljøvenlighet og teknikk.

Så kjære Tesla: Please, skjerp servicenivået!
#11
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
lørdag 01. februar 2014, klokken 21:03
Sitat
Jeg har inntrykk av at datoen på fakturaen stort sett er veldig pessimistisk, og at man får bilen en del tidligere. Min faktura sier 24/2, men jeg har avtalt utlevering 17/2.
Vi er fleksible, så det skal vi klare å takle veldig bra   ;D
#12
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
lørdag 01. februar 2014, klokken 20:52
Nå ser det ut som det nærmer seg :) - 3 mars kan det virke som.

Ble ringt for ca 3 uker siden av en Tesla selger da jeg satt på bussen. Beskjed: Leveranse sånn ca midten av mars.

Så fikk jeg mail fra Silje i Tesla. Etter noen mail og telefoner frem og tilbake med ekstrautstyr og avklaringer ble ny prognose starten av mars.

I dag dukket fakturaen opp på MyTesla med leveransedato mandag 3. mars.
Skal bli spennende å se om denne datoen blir den endelige.

Vi bestilte/bekreftet/betalte depositum fo bilen 12. september 2013.
Har funnet ut at bilen antageligvis kom til Nederland ca 30. januar etter 9 døgn til havs.
Var ferdig i prog ca 1 uke før "sjøsetting".
Stod ca 1 uke i prod.
Blir om datoen holder ganske nøyaktig 1 måned forsinket i forhold til opprinnelig antydet (riktignok med forbehold).

Valgte
- rød,
- standard seter,
- 85 kwt (ikke performance),
- alt xtra (untatt vinterpakke og lyspakke).
- Har bestilt rød adapter.
- Satt opp 230 V 1-fase 32 amp kontakt hjemme,
- Skal anskaffe 400 V 16 amp på hytta (ca 25 mil unna).
- Valgte Nokian piggfri på "random" felger fra Tesla etter å ha forsikret oss om at alle aktuelle/mulige felger vi kan risikerer å få er fine alle sammen.
Kjøring til hytta i Vestre Slidre/Slettefjell (sommer og vinter) blir syretesten på om vår plan for Model S som eneste/hoved-/lang-tur bil blir en suksess. Drømmer om en elbil til - en kompakt en  :).

Veldig spennende å følge med på forumet.

#13
Sitat fra: Jimpec på onsdag 09. oktober 2013, klokken 00:01
Jeg leser på TOCN gruppen på Facebook at ladestyrke har blitt begrenset etter oppgradering til SW 5.6.

3-fas 400V 32A begrenset til 26A
3-fas 400V 16A begrenset til 13A

Noen som har noe mer info om dette?

Merkelig at de bare kan endre på rammevilkårene på denne måten. Og hva er den egentlige grunnen?

Tror dette skyldes faren for varmegang (og eventuelt brann) i ledninger og kontaktpunkter. Vanligvis er ikke disse dimensjonert for å trekke maks strøm over lang tid. Det regnes som en god sikkerhetsmargin å ikke kontinuelig belaste en strømkurs med mer enn 80% av det sikringen/kursen tilsier.
#14
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Kjøp av ny Think
onsdag 17. desember 2008, klokken 10:21
SitatKan Think levere biler med det nye karosseriet for å ettermontere selve setene senere??

Det jeg har fått vite er at det er ikke selve sete som det tar tid å skaffe, men det å få laget og godkjent ny ramme. Det skal heller ikke være mulig å ettermontere seter i den ramma de leverer i dagens biler.
#15
Det er mye pessimisme rundt Th!nk om dagen, men selv om situasjonen er svært vanskelig så tror jeg ikke løpet nødvendigvis er kjørt. Mye kan skje ref. f.eks.:  http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=555585

Det er også uttalelser som tyder på at ikke regjeringen har satt fullstendig kroken på døren for Th!nk.  Sitat fra NRK artikkel fredag:
Sitat- I Norge har vi ingen stor bilindustri, men vi har en som ligger fremst i verden på elfronten. Det å skaffe risikokapital til denne industrien vil bli en del av den tiltakspakken som regjeringen legger fram i januar, sier Navarsete.
(Klippet fra: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.6350551)

Jeg har tro på at den kompetansen Th!nk har og de bilene (både Th!nk City og konspt OX) har vist verden at Th!nk har nådd langt. De har fremtidens løsninger men trenger økonomiske muskler/styrke.

Så en liten utfordring: - Hva kan gjøres vha forumet her for bidra positivt for Th!nk?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA